Laatste tijd heb ik last van een lichamelijke klacht en ik hoop dat iemand dit herkend.
"Vroeger" viel ik als puber regelmatig flauw. Meestal was dit van de pijn tijdens menstruatie en ik voelde me wel eens vlauw worden. Dit laatste is eigenlijk altijd verweten aan mijn wat lagere bloeddruk. Toen ik van mijn moeder verplicht aan de pil moest omdat de menstruatie klachten te heftig werden is het vlauwvallen van de pijn ook gestopt. Wel had ik nog, als ik te snel van de bank opstond dat het even zwart voor mijn ogen word. En als ik niet lekker werd en vlauw viel, voelde ik het bijna altijd wel aankomen en kon ik optijd op de grond gaan zitten/liggen.
Echter heb ik nu een "nieuw" soort flauwvallen waarvan ik de oorzaak echt niet zelf kan vinden. De eerste keer, was toen ik als vrijwilliger achter de bar stond bij ons plaatselijk poppodium. Ik stond samen met mijn vriend en een goede vriendin achter de bar. Het was niet druk, maar er waren wel wat man. Wij werken met een munten systeem en omdat het relatief rustig was werden de munten vanachter de bar verkocht in plaats van bij de hal. Mensen kwamen dus zowel met munten als met geld betalen. Op een gegeven moment kwam er een jongen die zowel met munten als met geld betaalde voor zijn bestelling. Ik snapte er qua rekenwerk ineens niks meer van, kijk mijn goede vriendin aan, zegt "ik snap er niks meer van" en toen ging het lichtje uit. Volgens de omstanders ben ik echt uit het niks in elkaar gezakt en mijn mijn hoofd vol op de betonnen vloer terrecht gekomen. Ik weet niet hoelang ik out ben geweest, maar volgens mijzelf en de omstanders was ik snel weer bij. Mijn vriend riep gelijk dat ik te weinig gegeten zou hebben als avondeten, echter was dit dus totaal niet waar. Na wat suiker en zout knapte ik redelijk snel op, maar mijn handen bleven toch nog wel even trillen. Mijn moeder is gebeld en die heeft mij opgehaald omdat ik mijzelf niet meer in staat achte te rijden, ik had toch wel een flinke klap gemaakt en kreeg al een behoorlijke bult en spierpijn.
Helaas was ik er niet optijd bij om de bewakingsbeelden te zien. Wat er nou precies gebeurde.
Daarna ging er een tijd overheen, ik dacht "zal wel door drukte komen" omdat ik het ook een beetje druk had op mijn opleiding.
Echter ging het 8 mei al weer mis. Nadat ik samen met vriendlief naar amsterdam was afgereist en nog even wat had gegeten gingen we naar een concert. Gewoon lekker dansen en springen. Nu moet ik wel toegeven dat het wat warm was. Ik weet van mijzelf dat ik daar ook naar van kan worden, MAAR dat voel ik altijd aankomen. Net tussen 2 nummers in, bam en het lichtje ging weer uit. Ik was snel bij, want ik lag nog op de grond toen ik bijkwam. Mijn vriend heeft mij opgetild en met behulp van wat lieve omstanders die gelukkig doorhadden dat dit niet goed was naar de uitgang begeleid. Weer had ik hele trillende hangen en knikkende knieën. Maar nadat ik de zaal uitwas en wat te drinken kreeg met een zakje suiker was ik toch redelijk snel "opgeknapt". Weer verschrikkelijke spierpijn een een bult op mijn hoofd.
En nu redelijk resent ging ik vrijdag weer bijna. Echter voelde ik hem nu net optijd. Met trillende kniën ben ik op het lege podium van ons poppodium gaan liggen met mijn benen hoger dan mijn hart en hoofd. Volgens omstanders was ik weer helemaal wit weggetrokken. Toen ik wat te drinken met zout en suiker kreeg knapte ik weer redelijk snel op.( +- 15 minuten en het was alsof er niks aan de hand was geweest).
Ikzelf maar vooral mijn vriend maakt zich verschrikkelijk zorgen. Want bijvoorbeeld bij de eerste val heb ik op nog geen haar na de hoek van de kassa gemist. Hij is bang dat ik een keer verkeerd terrecht kom. En ikzelf herken dit soort vlauwvallen dus totaal niet van mijzelf, en zeker niet in deze frequentie!
Morgen wil ik een afspraak gaan maken bij de dokter, maar ik heb geen vlauw idee wat ze uit dit verhaal kunnen vinden.
Enkele feiten over mij zijn dat ik wel te weinig drink, echter houd mijn vriend me altijd hiermee in de gaten, en de avonden die ik hier beschrijf had ik wel voldoende gedronken. Want daar heeft mijn vriend wel op gelet. Ook ben ik een moeilijke eter, ik eet voor het goede te veelzeidig. Echter opnieuw, had ik deze avonden gewoon genoeg gegeten. Mijn moeder dacht mogelijk aan hyperventilatie omdat ik het best wel druk heb. Ben altijd wel bezig met school/poppodium/paard/vriend etc. Echter volgens de omstanders hyperventileerde ik niet.
Herkent iemand dit? Of hebben jullie nog "tips" in wat ik eventueel aan de dokter kan vragen om te laten onderzoeken?
Sorry voor het lange verhaal en eventueel onduidelijkheden in spelling of grammatica, ik ben dyslectisch en doe mijn best het zo goed mogelijk te typen.
Laatst bijgewerkt door miss_lizje op 26-05-13 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt
44Myrthe44
Geplaatst: 26-05-13 21:21
- is aangepast -
Laatst bijgewerkt door 44Myrthe44 op 26-05-13 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
Meer zout eten in je dagelijkse voeding. (Als er verder niets ernstigs is)
Celine_Famke
Geplaatst: 26-05-13 21:31
Ik zal zeggen, print dit verhaal uit en laat dit aan je dokter lezen. Hij zal wel weten wat er mis is en/ of de nodige onderzoeken starten. Laag suiker of lage bloeddruk kan de oorzaak zijn..
miss_lizje
Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-13 21:39
Meer zout eten is voor mij lastig, mijn ouders zijn beide opgevoed met zoutloos koken en zo kookt mijn moeder dus nu ook nogsteeds. Ik gooi hier en daar al extra zout bij, alleen vind ik dan vaak het eten niet meer zo lekker.
Het flauwvallen bij lage bloeddruk heb ik ook wel eens, maar dat soort flauwvallen ervaar ik totaal anders. Dan voel ik mij eerst een beetje slapjes en heb ik tijd om nog te gaan zitten of liggen. In de eerste 2 gevallen die ik hier beschrijf ging echt in 1 keer het licht uit voor mij. Alleen de laatste keer komt meer in de beurt van het soort flauwvallen door lage bloeddruk, echter is het tijdsverschil van "nu voel ik iets, tot het misgaan" bij die laatste velen malen korter, ik denk dat als het podium veder weg had gestaan ik ook weer op de grond had gelegen.
Ik heb dit ook Het komt door dat je stil staat en je bloed je hoofd niet voldoende bereikt. Als je het aan voelt komen even je hoofd tussen de knieén en het is weer over.
Mijati
Geplaatst: 26-05-13 22:07
Flauwvallen is lastig. Maar geeft wel aan dat er even zuurstof tekort in de hersenen is. Wat mij opvalt is dat je na een beetje suiker opknapt. Ik weet niet hoe vaak je eet op een dag, maar je zou ipv 3x per dag naar 6x per dag eten kunnen gaan of zelfs echt om de twee uur. Dan blijft je bloedsuiker stabieler. Ook een beetje extra zout kan geen kwaad. Neem een kopje oplos-boullion, daar zit veel zout in, maar je kan hem aanmaken naar smaak. Hoe dan ook, het is zeker wel goed om bij de huisarts langs te gaan, hij kan bepalen of er onderzoek nodig is en wat mogelijk de oorzaak is. Helaas blijkt dat ze vaak niets kunnen vinden.
corientjuhh
Geplaatst: 26-05-13 22:08
Heb je van jezelf een lage normale of hoge bloeddruk Ik heb zelf last van een zeer lage bloeddruk Waardoor ik geregeld dreig weg te vallen vaak voel ik dit aankomen en kan ik het oplossen door te gaan zitten of op de plaatst gaan stappen gewoon stapjes gaan maken op de plaats Ik heb t vooral als ik lang sta
Science90
Geplaatst: 26-05-13 22:11
Zoek eens op orthostatische hypotensie. Dit is wat ik heb en dat kan soms ook heel snel gaan. Er is alleen niks aan te doen, je moet er 'overheen groeien'. Het is dan verder wel ongevaarlijk, behalve dan als je ergens hard op terecht komt. Zeker in combinatie met lage bloeddruk zou dit het wel eens kunnen zijn.
Ik heb hetzelfde gehad vroeger. Ook ouders die geen zout deden met koken en ik mocht zelfs geen zout op mijn eten doen, ik viel toen regelmatig flauw. Ook in kennissenkring een aantal die precies hetzelfde probleem hadden en op advies van de doktoren extra zout en chips moeten eten, en dat werkt.
Je kan wel extra zout gaan eten, maar je moet ook zeker meer drinken. Ik heb zelf ook een lage bloeddruk, en ik weet dat als het warm is, en ik dus veel vocht verlies, dan moet ik heel veel drinken & veel zout eten. Maar vooral meer drinken, TS. Hoeveel liter drink je per dag?
Als je namelijk nu meer zout gaat eten, en minder drinkt, is dat erg slecht voor je nieren.
Er zijn duizenden redenen waarom je ogenschijnlijk zonder duidelijke reden zou kunnen flauwvallen. Iedereen heeft hier allerlei tips en denkt het te weten, maar er is maar 1 manier om het echt uit te zoeken. Ben gewoon verstandig en ga naar de dokter om oa. je bloed na te laten meten.
Tinky12
Geplaatst: 27-05-13 06:44
Naar een dokter gaan is zeker het beste wat je kunt doen.Belangrijke stap
Verder alvast beginnen met een goed eet- en drinkpatroon,leer jezelf aan op vaste tijden te eten en te drinken.Neem altijd een halve liter waterfles mee naar toe zodat je tussendoor altijd even een slokje kunt nemen (vaak eenvoudiger dan een heel glas achterover klappen).
Mocht je een tekort aan Natrium en kalium hebben zijn er ook smelttabletjes in de handel,gebruik is zelf ook.Deze is tot op heden de goedkoopste en geeft een heel goede sevice
Ik weet dat ik te weinig drink, echter stond ik deze avonden dus al onder "toezicht" van mijn vriend die er juist voor heeft gezorgd dat ik genoeg vocht heb binnengehad. Daarbij ging het om frisdrank en gewoon water, heb bijvoorbeeld geen druppel alcohol op die avonden.
Om 8 uur kan ik de dokter bellen, voor een afspraak. Nu maar hopen dat ze vandaag nog plek hebben.
Net terug van de dokter. Normaalgesproken doen ze niet zo veel met flauwvallen, echter omdat het nu wat vaker achter elkaar was toch even een ECG laten maken. Voor de uitslag daarvan mag ik morgen bellen. Ook moet ik bloed gaan prikken, maar dat kan ik niet in mijn eentje dus word morgen gedaan omdat mijn moeder dan meekan. Daarnaast moet ik het goed in de gaten houden dat ik voldoende vocht binnenkrijg en mocht het weer/vaker gebeuren gaat hij me doorverwijzen.
Ik heb het zelfde, altijd tijdens het uitgaan (een van de redenen, waarom ik niet graag uit ga) Meestal ga ik mensen knuffelen en ineens zak ik door mn benen heen. Ik voel me heel zwaar worden, maar het gekke is dat ik de mensen hoor praten, maar met geen mogelijkheid kan reageren. Ook krijg ik niet de kracht in mn benen om weer stabiel te gaan staan. Als ik even op een rustig plekje heb gezeten/gelegen gaat het weer, en ga ik weer vrolijk door met springen, dansen en gek doen. Alsof er niks aan de hand is.
Ik ben er ook al mee naar de huisarts geweest, maar hij gooide het op bloedarmoede. Volgens mij is het bij mij altijd een combi van drukte, warmte en een lage bloeddruk. (Soms mss beetje teveel drankjes, maar tegenwoordig let ik hier heel erg op, wissel het af etc. en dan gebeurd het ook)
Gelukkig weten de meeste hier wel van, maargoed blijf wel lastig. Zoals jij ook al zei, het gebeurd uit het niets en kunnen lelijke ongelukken van gebeuren.
Maar ik ga niet zo heel veel echt uit, dus gebeurd gelukkig ook niet meer zo veel.
miss_lizje
Geplaatst door de TopicStarter: 27-05-13 22:33
Ik ga wel veel uit, maar maak het nooit laat. Vriendlief heeft epilepsie en heeft regelmaat en ritme nodig. Feesten tot 4 uur komt misschien 3 keer per jaar voor (halloween/oud-en-nieuw/bijzondere feestjes bij ons eigen poppodium). Alcohol drink ik wel, maar meestal ben ik de bob omdat vriendlief dus niet mag rijden. Alcohol was echter in geen van de bovengenoemde gevallen in het spel.
Bloedonderzoek ook nu terug gehad. Die was niet in orde. Heb zowiezo een vitamine B12 te kort. Vrijdag weer afspraak om te kijken wat we nu moeten doen.