"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

"Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:21

Ik hoop dat het hier goed staat.. Zoniet mag het natuurlijk altijd verplaatst worden.

De laatste jaren zit ik zowat op hetzelfde gewicht: 48 à 51 kg.
Ik ben 1.58m, dus dat is een perfect gezond gewicht, en een gezond BMI (19,14; ideaal ligt tussen de 18,50 en 25,00). Qua vetpercentage zit ik wel onder het gemiddelde voor mijn leeftijd (maar qua lengte ook, dus volgens mij ligt het daar aan?): 11,4% (en dat zou volgens mijn leeftijd 25% moeten zijn).

Conclusie: ik heb een perfect normaal en vooral gezond gewicht. En ik heb géén ondergewicht.

Maar als ik de posts van mede-facebookers moet geloven, is dat niet zo.
Er worden héél veel foto's gepost van mollige tot gewoonweg dikke vrouwen gepost (en dat bedoel ik niet gemeen ofzo, ik noem een kat gewoon een kat), met als boodschap dat dit het ideale model is, dat een 'echte' vrouw een kont en een buik en een rolletje heeft, dat mannen graag die extra houvast hebben, en dat die "magere anorexia-tr*tten" maar een eind moeten oprotten.

Met "mager" en "anorexia" bedoelen ze dan meisjes en vrouwen die gewoon maatje 36 hebben. Die een Small dragen, of God verhoede het: een Extra Small!

Ik heb niks tegen een maatje meer. Vrouwen die mollig (of dik) zijn en zich daar goed bij voelen: goed voor jou!
Maar ondertussen worden de 'normale' meisjes, de meisjes die géén buik hebben (of zelfs wel een six-pack!), de grond in geboord. Wat gewoon een gezond gewicht is, is ondertussen bijna abnormaal. Alsof je iets mankeert, als je geen 'cushion for the pushin' hebt, alsof je niet volledig bent; zoals een auto zonder pinkers.

Nogmaals: ik heb niks tegen een maatje meer. Maar ik vind het knap fout dat meisjes die perfect op hun gewicht zijn verweten worden dat ze anorexia hebben en niet mooi zouden zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een zandloperfiguur, en dat streef ik ook na. En zolang ik geen ondergewicht heb, en mijn BMI e.d. in orde zijn, ben ik toch gewoon normaal?

De vrouwen die ik op die propaganda-foto's zie daarentegen, ik vraag me af hoe het met hun gezondheid gesteld is. Of hun BMI en vetpercentage niet te hoog liggen. Hoe het met hun conditie zit, en of zij met hun 'extraatjes' nu daadwerkelijk gezonder zijn dan 'die magere scharminkels'.

Zo, dat is er uit :D And again: ik bedoel het niet verkeerd. Iedereen doet wat hij/zij wil doen. Ik wil gezond zijn, en ik wil vooral géén overgewicht. En dat lijkt mij ook maar heel normaal. Ik vind het gewoon jammer dat maatje 36 tegenwoordig aanzien wordt als maatje anorexia.

MyHu

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:24

Ik ben me hier mee eens. Ik weet nog dat moeder altijd normaal was op school, en ik ben ineens dun, terwijl ik hetzelfde ben als haar qua model enz. Er zijn genoen steeds meer mensen met een maatje meer. En ik vind het ook helemaal niet erg, maar ik ben niet dun, ik ben normaal.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:24

Helemaal mee eens! Vind het belachelijk dat mensen meteen denken dat je niet/weinig eet als je dun bent.

Horse_xx

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:28

Krijg het ook vaak te horen inderdaad..

cherell0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:29

ik vind dunne mensen persoonlijk niet zo mooi (afhankelijk van hoe dun en hoe het figuur is .mijn zusje eet enorm veel en is graat mager 168cm & 46 kg (zo zijn ze bij ons allemaal behalve ik en mijn ouders)maar het mistaad geen van alle omdat er wel spieren etc zitten , dus het ziet er ook gewoon gezond uit .
zelf heb ik een gezond gewicht (beetje een dikke kont :D in verhouding met , maar daar word aan gewerkt :o )
een maatje meer vind ik ook niet erg , maar het moet wel gezond blijven (en opletten hoe je je kleed )

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:29

Ik zie ook berichten op fb voorbij komen van meiden die pleiten dat mollig mooi is. Op zich prima, maar de posters zijn de fase van mollig al met een kilootje of 30 gepasseerd. Beetje kop in het zand steken dat ze toch echt ongezond zijn.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:30

Weet je .. ik vind elke vrouw die goed voor zichzelf zorgt mooi.
Van maatje xxs tot maat xxxl..
Ik ben zelf mollig en vind mijzelf nou niet het ideaalbeeld. Denk dat mensen teveel vasthouden aan plaatjes en dat dat deze keer weer iets zwaarder is als een paar jaar geleden.
Het is veel zo dat de nederlandse vrouw gemiddels maat 42/44 heeft. Maar of dat nou het ideaalbeeld is nee..
Het is alleen zo jammer dat de media er mee aan de loop gaat. Daardoor worden mensen anders bekeken en word er anders geoordeeld.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:31

indd... kan er niet bij...

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:33

nou ik heb hier toch wel een ander beeld over... vele mense zeggen wel dat jongens iets mollerige type willen maar ik heb wel wat anders gezien ik zit zelf nog op school dus ik zit er elke dag in en ik weet ook heel goed dat als je maatje 40 of hoger hebt je word behandeld als een stuk vuil en je word uitscholden als je nog maar durft een rokje of kleedje aan te doen... Ik ben zo zelf een heel pak afgevallen omdat ik de druk niet meer aan kon en ik had ook maar net maatje 40 (die was eigenlijk iets te groot maar 38 dan weer te strak) dus nee ik ben het hier niet mee eens.. er word veel gezefd op facebook en in de boekjes maar in het echt gaat het er toch anders aan toe vind ik..

ik heb gewoon een hekel aan dit hele gedoe eigenlijk... persoonlijk vind ik maatje 34 of 36 gwn te dun het is heel gezond en je bent mooi slank maar ook ik heb liever ietsje meer dan dat een maatje 38 40 vind ik veel mooier het straalt veel meer uit bij iemand die heel dun is heb ik meestal het gevoel dat ze gaan breken als je er naar blaast.. uiteindelijk vind ik toch iedereen perfect zoals hij of zij is of dat nu maatje 32 is of maatje 50 (bij wijze van spreken) het maakt helemaal niet uit.. het hele 'gewicht' figuur' gedoe heeft een hele generatie jongeren kapot gemaakt denk maar aan de hoeveelheid jongeren er deze generatie een eetstoornis hebben

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:34

Ik erger me daar ook best aan. Durf tegen iemand met wat overgewicht maar eens een opmerking maken over het gewicht... Maar mensen die gewoon een gezond gewicht hebben zijn "gratenpakhuizen", hebben anorexia, zijn geen echte vrouwen en mannen houden er niet van want die willen "pak hebben"...
Laatst zo'n leuk afbeeldingetje met "heb je dit kleedje ook voor mensen die wel eten"... :?

Ik snap de tendens niet dat een gezond gewicht tegenwoordig gelijkgesteld wordt aan niet eten..

Urbiezira

Helemaal mee eens. :j

Zag ik toch laatst een bericht op tumblr met foto's van mollige vrouwen met de tekst: als je dit niet sexy vind dan haat ik je vast.
Nou, sorry hoor, mag ik even mijn eigen mening hebben? :o? Trots op eigen lichaam ben ik voor, maar laat mij dan ten eerste ook trots zijn op mijn eigen, dunne, lichaam en ten tweede, wat nou als je mollig niet mooi vind? Betekent dat dat je vind dat die persoon niets waard is?

Wat dat betreft, en ook met het schuilen achter de posts over molligheid, vind ik dat het meer kwaad dan goed doet.

Edit: TzarinaS, ik vraag mij dan toch af of je zou vinden dat ik elk moment zou kunnen breken. Pas met gemak in een maatje 36, weeg eigenlijk vrij weinig maar breken? Ik kan je vertellen dat ik echt wel m'n vetjes heb en je nergens bij mij de ribbetjes ziet! :D Misschien komt het omdat ik een zandloperfiguur heb, maar vind je echt dat alle kleine maatjes een soort "breekbaarheid" hebben of alleen diegenen met weinig bespiering? :) (echt een oprechte vraag)
Laatst bijgewerkt door Urbiezira op 26-05-13 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsePhoto

IK ben het helemaal met je eens. Ik ben eigenlijk slank maar iedereen zegt steeds dat ik mager ben!
Ben er zelfs speciaal mee naar een dietiste geweest. Weet je wat zij zei? "Iedereen is tegenwoordig te dik maar willen dat zelf niet inzien" :') Ben wel blij zo een antwoord te horen, ben ik toch niet abnormaal mager.

Overlaatst ook. Ik was tegen een vriendin bezig dat ik graag zou willen beginnen fitnessen. Want uiteindelijk doe ik niks van sport naast paardrijden en zou graag wat meer condititie krijgen. Krijg ik het volgende antwoord: "Maar je bent al zo mager? Wat zou jij nu gaan doen in een fitnesscentrum?"
--' Leuk is het niet om zoiets te horen :P
Laatst bijgewerkt door HorsePhoto op 26-05-13 15:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:35

Maar toch zie ik ook heel veel artikelen over gezond afvallen, snel afvallen en blabla.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:35

Boheme schreef:
Weet je .. ik vind elke vrouw die goed voor zichzelf zorgt mooi.
Van maatje xxs tot maat xxxl..
Ik ben zelf mollig en vind mijzelf nou niet het ideaalbeeld. Denk dat mensen teveel vasthouden aan plaatjes en dat dat deze keer weer iets zwaarder is als een paar jaar geleden.
Het is veel zo dat de nederlandse vrouw gemiddels maat 42/44 heeft. Maar of dat nou het ideaalbeeld is nee..
Het is alleen zo jammer dat de media er mee aan de loop gaat. Daardoor worden mensen anders bekeken en word er anders geoordeeld.

Ik ben nou wel een Belgje, maar inderdaad, je hebt volkomen gelijk!
Kijk nou naar Amerika, daar hebben zo ontzettend veel mensen overgewicht... En dat komt in onze landen ook steeds vaker voor.
Maar het is niet omdat 'de meeste vrouwen' die maat hebben, dat dat dan ook meteen 'normaal' en 'gezond' is!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:36

Wouw je vertaald precies wat ik al tijden denk :+ De nieuwe standaard is inderdaad gevulder. En ook ik heb niks tegen dikke mensen, maar het lijkt tegenwoordig wel of 'dikkere' mensen iets hebben tegen mij omdat ik geen overgewicht heb :D

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:36

Dan moet ik de laatste tijd toch echt onder een steen geleefd hebben want ik hoor 'dunne' mensen nooit zeggen dat iemand zei dat ze te mager zijn en ik heb ook nog nooit iemand een 'dun' iemand hierover horen aanspreken. Op foto's valt mij dit ook niet echt op eigenlijk gezegd. Maar misschien heeft dit wel te maken met het feit dat ik zelf een maatje te veel heb en hiermee dus nooit van dichtbij zal geconfronteerd worden.

Maar ervan uitgaande dat 'dunnere' mensen hier wel op worden aangesproken: Zou het niet kunnen dat dit komt omdat er nu meer aandacht aan eetproblemen (zoals anorexia) besteed wordt dan vroeger? Zodat ze iemand die wel degelijk een eetprobleem heeft beter (en vlugger) kunnen helpen? Beter voorkomen dan genezen denk ik dan? Ik heb vroeger een geval anorexia (beste vriendin) meegemaakt en dit is toch echt geen pretje... Misschien dat bij deze mensen dan ook vlugger een alarmbelletje gaat rinkelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:37

Ik vind het zo stom dat er telkens met vingertje gewezen wordt... Van beide kanten...

Gezette mensen die bij maatje 36 roepen ' wie draagt dat nou.... Niemand is toch zo dun' en dunne mensen die roepen ' hoe kun je nou in hemelsnaam zo vadsig worden zijn.. Waar gaat het heen' .
Ik denk echt niet dat mollig de nieuwe standaard wordt, net zo min als dat ik denk dat maat 34 de nieuwe standaard wordt...

Echt jammer dat dat zo gaat, mensen zouden echt eens op moeten houden met oordelen over andermans postuur en gewicht en een norm moeten voorschrijven.. Imo zou er geen norm moeten zijn, als het puur gaat om uiterlijk. Dat is echt gewoon iedereens eigen zaak. De norm zou om gezondheid moeten gaan, maar dat gaat het helaas al lang niet meer....
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-05-13 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Stevigere mensen moeten niet hun onzekerheden of hun onrealiseerbare wens slanker te zijn projecteren op een perfect maatje. En mensen met een eetstoornis moeten het bij zichzelf zoeken en niet afschuiven op de slanke mensen. Ik heb zelf een eetstoornis dus kom nu niet aan met "je weet niet waar je het over hebt".

0000

TsarinaZ schreef:
ik heb gewoon een hekel aan dit hele gedoe eigenlijk... persoonlijk vind ik maatje 34 of 36 gwn te dun het is heel gezond en je bent mooi slank maar ook ik heb liever ietsje meer dan dat een maatje 38 40 vind ik veel mooier het straalt veel meer uit bij iemand die heel dun is heb ik meestal het gevoel dat ze gaan breken als je er naar blaast.. uiteindelijk vind ik toch iedereen perfect zoals hij of zij is of dat nu maatje 32 is of maatje 50 (bij wijze van spreken) het maakt helemaal niet uit.. het hele 'gewicht' figuur' gedoe heeft een hele generatie jongeren kapot gemaakt denk maar aan de hoeveelheid jongeren er deze generatie een eetstoornis hebben

Maar dat kan je zo toch helemaal niet zeggen? Als ik maat 38 heb ben ik perfect op gewicht. Maar als een vriendinnetje van mij maatje 38 heeft is die echt te dik. En die is zelfs ongeveer even groot als ik, zeker niet kleiner in ieder geval. Dat is allemaal zo afhankelijk van je bouw, zoals jij het nu stelt dat kan gewoon echt niet...

Verder ben ik het wel met TS eens trouwens. Vooral omdat inderdaad de foto's die langskomen vaak niks meer met 'mollig' te maken hebben maar je die gerust gewoon onder dik kunt scharen.

BonteLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:38

Ik ben zelf heel slank. ( mager) weeg 52 kilo en en 178. Maar moet zeggen dat de meeste vrienden van mij op stevige meisjes vallen. Niet dik maar gewoon iets molliger. Ik heb btw geen anorexia ik kom gwn heel moeilijk aan :j

Vind het niet normaal als ik van die echt dikke mensen zie. Natuurlijk weet ik de oorzaak niet mAar vind het er zelf niet uitzien. En met dik bedoel ik de Amerikaanse olifanten ( die niet meer ut huis komen door hun 'buikje'

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:40

0000 schreef:
TsarinaZ schreef:

Maar dat kan je zo toch helemaal niet zeggen? Als ik maat 38 heb ben ik perfect op gewicht. Maar als een vriendinnetje van mij maatje 38 heeft is die echt te dik. En die is zelfs ongeveer even groot als ik, zeker niet kleiner in ieder geval. Dat is allemaal zo afhankelijk van je bouw, zoals jij het nu stelt dat kan gewoon echt niet...

Verder ben ik het wel met TS eens trouwens. Vooral omdat inderdaad de foto's die langskomen vaak niks meer met 'mollig' te maken hebben maar je die gerust gewoon onder dik kunt scharen.

Ben ik helemaal met je eens. Als ik een maatje 40 zou hebben zou ik echt moddervet zijn, terwijl bijvoorbeeld mijn moeder met maat 40 juist een mooie slanke vrouw is.

DaniellaF

Stiekem moet ik hier wel even over lachen dames. Je voelt je aangevallen omdat je slank bent? Ga weg zeg.
Ik ben mijn hele leven al "een maatje meer", niet echt dik, maar ook zeker niet slank. En het heeft heel lang geduurd voordat ik dat kon accepteren. En weet je waarom? Omdat ik niet aan het ideaalbeeld voldeed. Niet in dat maatje 36 paste. En ik heb de nodige diëten geprobeerd, zelfs zo streng dat ik mezelf aan het uithongeren was. Lekker gezond bezig.
Uiteindelijk heb ik mezelf geaccepteerd, met alle rondingen, rolletjes en andere dingen die daarbij horen. Ik let nu op mijn gewicht voor mijn gezondheid, en niet om aan dat ideaalbeeld te kunnen voldoen. En ik voel me daar goed bij :) Dus ja, van mij mag dat "ideaalbeeld" best iets groter zijn dan maatje 36.

Corally_B

In de middeleeuwen waren zogenoemende "rubens" vrouwen (mollige vrouwen) het ideaalbeeld. Alleen maar om aan te geven dat dit gewoon een modegrill is. Over een jaar of 5 bewijst 1 of andere studie weer dat BMI etc overrated is. Komt er weer een ander meetgeval voor over/onder gewicht en is "dun" en "slank" weer in de mode.

Toch blijft het natuurlijk niet kloppen dat de modebrache veelal gebasseerd is op chinese maten. In China zijn de mensen nou eenmaal kleiner als in europa. Een normale europeaanse maat 42 is voor China een "big sixe"....

Wat is het ideaalbeeld? Is het ideaalbeeld een "gezond" gewicht? BMI? Maar iemand met normal BMI die totaal niet gezond eet hoeft dus niet gezonder te zijn dan iemand met een hoger BMI, dus wat zegt BMI eigenlijk? Of is het ideaalbeeld chineze confectiematen, dus maatje 36? Is dit het ideaalbeeld van de wereld? Of is een lichaam als Beyonce het ideaalbeeld, zij word geroemd om haal "ronde" vormen.....

Ik denk dat ideaalbeeld suggestief is, gelukkig hebben we verschillende maten en gelukkig zijn er mensen die van dun, gewoon en dik houden.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 15:41

TsarinaZ schreef:
nou ik heb hier toch wel een ander beeld over... vele mense zeggen wel dat jongens iets mollerige type willen maar ik heb wel wat anders gezien ik zit zelf nog op school dus ik zit er elke dag in en ik weet ook heel goed dat als je maatje 40 of hoger hebt je word behandeld als een stuk vuil en je word uitscholden als je nog maar durft een rokje of kleedje aan te doen... Ik ben zo zelf een heel pak afgevallen omdat ik de druk niet meer aan kon en ik had ook maar net maatje 40 (die was eigenlijk iets te groot maar 38 dan weer te strak) dus nee ik ben het hier niet mee eens.. er word veel gezefd op facebook en in de boekjes maar in het echt gaat het er toch anders aan toe vind ik..

Nou daar kan ik je toch het tegendeel van bewijzen hoor haha :D Alhoewel ik je deels wel gelijk moet geven, ik merk ook wel dat mensen met mij iets voorzichtiger omspringen omdat ik er inderdaad nogal fragiel uit zie. Ik ben niet mager, niet te dun: ik ben gewoon slank. Dus ja, je ziet hier en daar botjes steken, maar ik ben wél perfect gezond. Maar het is niet omdat ik er fragiel uitzie, dat ik dat ook echt ben. Ik heb best wel wat kracht, nog nooit wat gebroken (en ik ben een kluns hoor, ik val zelfs van de trap als ik omhoog loop), en zo snel doe ik me nu ook weer niet pijn.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:41

Wat iemand mooi vindt is gewoon persoonlijk klaar... en of iemand nu 50 of 100 kilo weegt, boeiend, als diegene zich er toch goed bij voelt? :) Wel worden overal stempeltjes te snel geplakt... Eerlijk is eerlijk, maar ik vind het ook zo krom... Iemand die een tijd prednison slikt, komt aan... Eet dan echt niet meer, maar puur door de medicijnen... en die moeten dan maar minder eten? :') Het is gewoon puur het stempeltjes plakken wat wel/niet moet kunnen... Iemand die veel eet, maar dun blijft, heeft het stempeltje anorexia/niet eten etc.

Dus mjah... boeiend zolang je maar gezond bent toch? :)

Gelukkig is bokt heel erg pro-anorexia (ok, overdreven, maar soms als je dingen leest) :') (Lees voor de gein eens de topics over 10% van het lichaamsgewicht van het paard en dan nog het geweldige "op mijn paard mag echt niemand die zwaarder is dan x kilo", dat mensen met een gezond gewicht, gaan denken dat ze af moeten vallen etc... tjah...) Dus wees gerust... Bokkers houden van dunne meisjes! :+