Ruggenmergpunctie: wie heeft er ervaring mee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lindaonline

Ruggenmergpunctie: wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:18

Wie heeft er ervaring met het krijgen van een ruggenmergpunctie?
Was het pijnlijk en kreeg je achteraf bijwerkingen?

Pauline

Re: Ruggenmergpunctie: wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:23

Ik, twee keer. Ik vond het wel heel pijnlijk en ook naar. Maar aan de andere kant, het is wel te overleven, als je goed begeleid wordt. Concentreer je op de verpleegkundige die je bijstaat en volg die aanwijzingen goed op.
Ligt er ook aan waarvoor, ruggenmerg aftappen vond ik meevallen, vloeistof erin was heel naar.
Sterkte in ieder geval. Ik had als bijwerking hoofdpijn maar dat ging wel weg.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:25

Dank voor je reactie Pauline, kreeg je vooraf een pilletje o.i.d.? Volgens mij wordt er niets ingespoten, alleen afgenomen en onderzocht. Hoelang duurde het bij jou voor de uitslag bekend was?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:29

Nee, ik kreeg niks, afnemen moest acuut en ik had de uitslag ook direct.
De punctie zelf duurde niet zo heel lang maar je ligt er wel vrij hulpeloos. Wat ik naar vond was dat ze om de druk te meten mijn keel even dichthielden. Met een naald in je rug voelde dat echt beangstigend, was er ook niet op voorbereid.
Het eruit halen deed trouwens ook pijn.

Ik vertel je mijn ervaringen he, niet om je bang te maken want andere mensen hebben er makkelijker doorheen gefietst. Maar het afdoen als een eitje vind ik ook niet fair.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 10:32

Ik heb ooit eens een punctie gehad waarbij vloeistof afgenomen werd. Ik vond het dood- en doodeng, maar eerlijk gezegd deed het prikken en afnemen helemaal niet zo zeer, het was meer de angst ervoor die het moeilijk maakte. Het scheelt wel als je wat dunner bent en je ruggenwervels goed te voelen zijn; bij dikkere mensen is het lastiger denk ik. Misschien dat je beter om een pilletje kunt vragen van tevoren om minder angstig te worden (had mij wel geholpen, maar ik weet niet of dat had gekund ivm de invloed op de punctie).

Waar ik wel heel veel last van gehad heb is hoofdpijn na de tijd, dat was niet mis en duurde wel een aantal dagen! Dus zorg dat je iemand bij je hebt, want je kunt echt niet zelf na het onderzoek naar huis, je moet wel gebracht en gehaald worden.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-13 10:40

Ik ben blij met jullie ervaringen (bedankt HannahFrouk!) en laat me er niet door beangstigen hoor. Wat moet, dat moet en daar kun je je maar beter bij neerleggen. Ik weet nu wel beter wat er gaat komen. In het VUMC zullen ze het ook wel uitleggen maar nu kan ik er beter een beeld bij vormen.

Jasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:31

Ik moet elk jaar een ruggenmergpunctie in combinatie met een botboring laten doen, en het valt echt wel heel goed mee hoor! :)
Mij doen ze volledig in slaap, omdat er bij mij een risico is op heftige bloeding, dus ik voel of merk er niets van! Duurt een half uurtje maximum, en nadien heb je er zo goed als geen last van. Het is natuurlijk wel aangeraden om een pijnstillertje te nemen de dagen nadien, maar dat is bij elke ingreep wel zo.
Je bent enkele dagen een beetje stijf, maar voor de rest valt het heel goed mee!
Ik heb ondertussen 4 stipjes naast elkaar op mijn rug, van de 4 ruggemergpuncties en botboringen, en ook die zie je bijna niet!
Maar misschien relativeer ik wel een beetje o.w.v. wat ik al meegemaakt heb, en ben ik hierdoor niet zo'n betrouwbare bron :')

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 16:39

Ik heb twee ruggenmerg-/lumbaalpuncties gehad. Alleen aftappen. De eerste keer geen problemen gehad. Punctie deed niet echt zeer, alleen even een soort schok door mij been, maar verder geen punt. In het ziekenhuis braaf een uurtje plat gelegen en toen met de taxi naar huis en nergens last meer van gehad.

De tweede keer was verder van huis voor een second opinion. Dit keer is twee keer het bot aangetikt, waardoor het botvlies later is gaan irriteren. Heeft een tijd geduurd, voordat dat helemaal over was. Na de punctie wederom een tijdje plat gelegen. Met de auto naar huis, toen leek er nog niks aan de hand, maar uiteindelijk 4 dagen bijna alleen maar plat gelegen en door mijn zus en hara vriend van boodschapjes voorzien.

Het advies dat ik kreeg bij beide punctie was iets met caffeïne te drinken, dus bv koffie of cola. Koffie terwijl je plat ligt, vind ik niet handig en vanwege het toch warme karakter van de koffie een beetje link :+ en koud vind ik het niet te drinken. Cola ben ik ook geen fan van, maar goed, dat kun je met een rietje uit een flesje of blikje drinken. Caffeïne schijnt de kans op hoofdpijn te reduceren.

Blijf je toch hoofdpijn houden thuis, bel dan asjeblieft gewoon het ziekenhuis. Dat zeg ik niet om je bang te maken, maar omdat ze dan kunnen kijken of het mogelijk is om een bloodpatch te zetten, om het gaatje in het ruggenmergvlies te dichten.