Mindfulness, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Mindfulness, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 21:58

Eigenlijk zegt de titel het al, wie heeft er ervaring met mindfulness (therapie)? En wat zijn jullie ervaringen?

Mijn psychologe dacht dat het iets voor mij zou zijn maar ik ben wel erg benieuwd naar ervaringen :)

TurdusMerula

Re: Mindfulness, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:01

Mindfullness is een dusdanig ruim begrip dat ik denk dat je niet zomaar iets kunt zeggen daarover...
Iedereen heeft toch zijn eigen manier van omgaan met, en interpretatie...

Toch hoop ik dat je met dit topic geholpen gaat zijn. :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:03

Mindfullness kan een passende aanvulling zijn op een lopende therapie, maar is wat mij betreft geen vervanging voor gesprekstherapie. Dus als aanvullende module prima, maar niet als vervanging.
Verder ga ik mee met TurdusMerula: je zult je psychologe dus moeten vragen wat ze specifiek in gedachten heeft.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 22:09

Het zou ook gaan om aanvullende therapie.
Oke zijn er dan verschillende soorten? wat ik zelf heb kunnen vinden is MBSR en MBCT?
Ik ben uberhaupt onbekend met het hele mindfulness begrip en daar zou ik dus ook wat meer over willen weten, behalve wat ik natuurlijk op google kan lezen :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:12

Helemaal eens met turdusmerula.
Maar zo over het algemeen hoor ik er wel goede dingen over. Zelfs gebruik ik het regelmatig en het zet me in drukke tijden weer netjes met de voeten op de grond. Wel is het iets dat je moet leren en dus zeker geen tovertrucje.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:17

Grof samengevat houdt mindfulness in dat je bewust bezig bent met het nú en je daar op focust en dus niet op andere dingen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:28

En dus leert om (hinderende) gedachten, gevoelens te ervaren, te laten wat ze zijn ,zonder je er door te laten beinvloeden, zonder dat het weg hoeft, maar met aandacht voor hoe je in het hier en nu als mens aanwezig bent.

Klinkt zweverig, maar hoeft het niet te zijn. Het leert je inderdaad om gefocust te blijven op jezelf in het hier en nu..