Hoe 3jarige uitleggen wat castratie is?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

guccio

Hoe 3jarige uitleggen wat castratie is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 08:01

Vandaag wordt er bij ons op stal een hengstje gecastreerd, nu zou ik daar graag bij aanwezig willen zijn. Maar ik heb mijn 3jarige zoontje dan ook mee, hoe leg ik aan hem uit wat er nu gebeurd met het hengstje zonder hem bang te maken?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:04

Persoonlijk zou ik een drie jarige daar helemaal niet bij willen hebben......
Weet je zeker dat je hem daarbij wilt laten kijken??

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:05

Euh, niets?

Gewoon dat pony een kleine operatie krijgt en dat hij over een paar daagjes weer helemaal beter is.
Hoeft toch niet tot in detail te vertellen wát er gebeurd?

EDIT: eigenlijk ook wel eens met kentaro...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:08

Ik denk dat de beelden hem angstiger zullen maken dan je uitleg waarom deze ingreep nodig is.
Er komt toch wel wat bloed aan te pas. Maar jij bent natuurlijk zijn moeder en zult beter kunnen inschatten wat hij aan kan.
Ik zou een oppas voor je zoontje zoeken en hem niet mee nemen..

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:08

Ik zou hem daar niet bij willen hebben, al dat bloed enz.
Maar in tegenstelling tot mijn voorgangers vind ik wel dat je het kan proberen uitleggen, het verschil tussen een hengst en een ruin, in de zin van een ruin kan geen babytjes meer maken maar is nog wel een jongetje.
Kindjes op paardenkamp (3 tot 8 jarigen) moesten dat ook leren en dat begrijpen ze wel hoor!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:09

ik zou je kind niet bloot stellen aan zoveel "vlees en bloed"
denk dat hij echt nog te jong is om dat aan te kunnen

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 08:10

Nee ik weet het niet zeker, vandaar ook mijn vraag. Maar hoor net van vriendin dat de da te laat komt en ik tegen die tijd alweer andere afspraken heb staan dus ik kan niet eens gaan.
Opgelost :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:12

Dat is dan vast een teken van boven...... :')

Iris92

Als het mogelijk is zou ik er voor kiezen om idd oppas voor je zoontje te regelen. En ben het er wel mee eens dat je hem wel kunt vertellen van hoe en wat er gaat gebeuren met het paardje.

Iris92

Kentaro schreef:
Dat is dan vast een teken van boven...... :')

Haha ik denk het ook. _/-\o_

guccio

Re: Hoe 3jarige uitleggen wat castratie is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 08:54

Oppas had ik uiteraard geprobeerd maar dat zat er niet in, vandaar mijn vraag aan jullie.
Ik ben van mening dat als hij er niet met zn neus bovenop staat hij prima mee kan. Op tv zien ze ook de gruwelijkste dingen op discovery. Waarom niet een live-operatie (op gepaste afdtand) en daarna het beest weer op zien staan en verder gaan met zn leven?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 08:57

Ik ben er 'live' bij geweest en kan niet zeggen dat ik er van genoten heb..... Vond het al heel indrukwekkend dat ze zo omdonderden..... M'n vriend kijkt graag naar allerlei operaties op tv, maar kreeg hier toch ook wel de kriebels van
Dan bestaat er ook nog de mogelijkheid dat het eventueel niet goed gaat en het beestje niet meer op staat.... Hoe zou je zoiets uit leggen?!?
(en laat je echt een drie jarige gruwelijke dingen op discovery kijken??)

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:00

Gewoon laten kijken maar er zelf wel bij blijven staan alsof het de normaalste zaak van de wereld is... Hier staan hele jonge kinderen gewoon te kijken bij keizersnede s van koeien en schapen. Vinden t alleen maar interessant! Als de ouders geen angst of walgingsgevoelens tonen blijft zoiets heel normaal!

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:03

guccio schreef:
Oppas had ik uiteraard geprobeerd maar dat zat er niet in, vandaar mijn vraag aan jullie.
Ik ben van mening dat als hij er niet met zn neus bovenop staat hij prima mee kan. Op tv zien ze ook de gruwelijkste dingen op discovery. Waarom niet een live-operatie (op gepaste afdtand) en daarna het beest weer op zien staan en verder gaan met zn leven?

Ik zou persoonlijk een drie-jarige Discovery niet laten kijken? Dora en de Teletubbies zijn niet voor niets uitgevonden.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:04

Er wordt een knoopje in de ballen gelegd zodat hij geen kindjes meer kan krijgen :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:05

Dat kon hij toch al niet...... :')

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:08

Kentaro schreef:
Dat kon hij toch al niet...... :')

_/-\o_ Jij bent wel lekker wakker ! :')

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:09

Hier op de boerderij staan de kinderen ook gewoon te kijken indien er een kalf geboren wordt ook als het via keizersnee is. en ja daar is er ook wel eens een van dood. de kleintste (tot 4 jaar jaar) zeggen dan die doet het niet meer. die van 4 jaar en ouder, die is dood. pas diegene vanaf 7 jaar gaan er op door.

Dus een kind van 3 kan dat best zien, en wanneer het vragen heeft heel simpel iets uitleggen. vooral niet te moeilijk.

Maar ik begreep dat het al niet meer door kon gaan voor je? dus het "probleem" is al opgelost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:10

Gewoon laten kijken. wij vinden zoiets eng en naar ,een driejarige heeft dat beeld vaak nog helemaal niet en dat maakt dat hij er later ook makkelijker mee om gaat.
Wel vertellen en voorbereiden uiteraard.
En het zal ook indruk maken, maar het is helemaal niet zo erg om te zien. Ik vind het altijd wel meevallen .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:13

Los van het feit of je zo'n ukkie naar zulke dingen moet laten kijken, zou ik het als behandelend arts niet echt op prijs stellen een dergelijk "publiek" te hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:17

Shirley schreef:
Los van het feit of je zo'n ukkie naar zulke dingen moet laten kijken, zou ik het als behandelend arts niet echt op prijs stellen een dergelijk "publiek" te hebben ;)

Heb jij daar moeite mee als arts?
Mijn ervaring met de meeste DA's is juist dat ze dat helemaal niet uitmaakt, zeker niet bij een castratie oid.
Waarom zou je je kind beschermen voor iets wat niet erg is en er gewoon bijhoort ?

@wendyenbram legde het ook al mooi uit. Als je op een boerderij woont groeien ze daar toch ook mee op?
Weten jouw kinderen dan ook niet waar hun vlees vandaan komt en dat we daar dieren voor dood maken ? , dat is toch een stuk schokkender dan een eenvoudige castratie.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:18

Hakkie takkie...

Heb er vroeger als kind ook bij gestaan (weet niet meer hoe oud ik was) en mijn moeder zei dat ik niet mocht kijken. Stiekum wel gedaan en vond het wel boeiend. Paard stond daarna weer grasjes te eten dus zo shockerend was het niet voor me.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 23-05-13 09:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:19

F_Orumster schreef:
Hakkie takkie...

:')

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-13 09:20

Het zou ook gaan om op afstand kijken, mijn vriendin kan wel wat steun gebruiken. Daarom zou ik gaan ;)
Mijn vraag was ook niet of ik er wel of niet naartoe zou gaan, maar meer wat vertel ik mijn zoontje over 'ballen eraf snijden' op een nette manier waar hij geen angst van krijgt ;)

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 09:21

Goed dat het zo gelopen is.
Toevallig is onze hengst laatst gecastreerd en het was echt een naar gezicht.
Hij donderde heel snel neer is al niet fijn.
En toen werd hij ook nog eens halverwege wakker waardoor het een strijd was om hem te laten liggen.
Na de twee spuit narcose middel ging ze hele lijf ook nog eens trillen.
Nee was echt niet fijn zou voor een kind behoorlijk heftig zijn.
Aangezien de mensen die erbij waren het bij ons al heftig vonden.