Geen nachtdienst aankunnen,mis gegaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Geen nachtdienst aankunnen,mis gegaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:36

Ik weet sinds 2004 dat ik bordeline en ptss heb,ik heb erg veel narigheid meegemaakt in mijn leven maar heb sinds 2001 een stabiele relatie.
Ik heb ook een leuke baan in de zorg waar ik 24 uur werk als helpende,doe nu momenteel de helpende + wat goed gaat.
Helaas heb ik regelmatig nachtdiensten die voor mij zeer zwaar zijn,heb geregeld voordat ik ze heb ruzie met mijn vriend en ben zeer geprikkeld.
Ik heb dit al een paar keer aangegeven dat ik nachtdiensten te zwaar vind en het niet aankan,hier werd niet naar geluisterd,er werd gezegd'nachtdiensten horen bij je baan.
Afgesproken dat ik maar 1 nachtdienst per keer zou krijgen,om toch te laten zien dat ik welwillend ben en het wil proberen.
Krijg ik maandag en dinsdag 2 nachtdiensten |(
Het is helaas dus goed misgegaan,ik heb in de auto voor me nachtdienst een woedeaanval gehad,dmv vloeken in de auto,daarna heb ik niet aardig gedaan tegen een collega en veel gehuild in de nachtdienst+zeer prikkelbaar en boos inmezelf geweest.
Ik heb in de nachtdienst een brief geschreven aan mijn zorgmanager over wat er is gebeurd.
Toen ik wakker werd zag ik dat ik een berichtje op mijn telefoon had,ik moest half 5 komen op gesprek bij het hoofd.maar ik kon helaas niet omdat ik rustgevende medicijnen had ingenomen.
Ik moet dus vrijdag op gesprek komen.
Ik ben even ten einde raad,en word hier nog erger van gestrest.
Ik ga morgen naar de huisarts en alles voorleggen.
Wat zou er kunnen gebeuren? kan ik ontslagen worden? |( en wat te doen?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:39

Je zegt eerst dat er niet naar je geluisterd wordt als je zegt dat je geen nachtdiensten kan/wil draaien, daarna de afspraak voor maar 1 nachtdienst, maar je krijgt er toch 2. Hier klopt denk ik al iets niet. Wat is precies de afspraak? Is dit op papier vastgelegd, of met wie heb je dit afgesproken?

Weet je werkgever ook dat je borderline en ptss hebt? :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:40

:(:) Een gesprek met je huisarts is al een heel goed idee en vraag hem/haar dan of hij/zij een verklaring voor je op papier zou willen zetten waarin hij/zij verklaard dat het voor jou niet mogelijk is om nachtdiensten te draaien!
Ikzelf heb diabetes en voor mij zijn wisseldiensten ook geen optie. (nu hoeft dat ook niet in mijn werk :P )
heb je een vast contract? Ik durf helaas niet te zeggen of dat een reden zou kunnen zijn om je te ontslaan?!
Wel weet ik dat je er anders toch ook niet mee door moet gaan!!! Dit gaat ten koste van jouw gezondheid en misschien zelfs wel de veiligheid!
heel veel sterkte en probeer je niet al te druk te maken, dat komt jouw gestel zeker niet ten goede!!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:44

Oei..... dit gaat een moeilijk verhaal worden vrees ik. Afspraak met je huisarts is een goed idee en bel je rechtsbijstand / bond voor advies en je rechten in deze.

Verder alles zoals besproken op papier laten zetten en geen toezeggingen doen.

Ze kunnen je hiervoor trouwens niet ontslaan.
Laatst bijgewerkt door Tabaluga12 op 22-05-13 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:44

Hoi,bedankt voor je bericht.

Ik heb in een functioneringsgesprek aangegeven dat nachten mij zeer zwaar vallen,maar dat ik teminste 1 nacht wil proberen,dit was vastgelegd op papier.
Ik heb dus 2 nachten gekregen,maar was bang om naar mijn zorgmanager te gaan want die is niet makkelijk en zegt gerust'tja dan moet je maar met iemand ruilen..
Ik heb geprobeerd te ruilen met collegas maar die konden niet,dus ik moest ze doen,ik heb me niet ziekgemeld(had wel de intentie) maar liet toch zien dat ik welwillend was,met alle gevolgen van dien.
Mijn zorgmanager weet alleen dat ik bordeline en ptss heb,mijn hoofdmanager denk ik niet.
Maar ze houden hier geen rekening mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:45

Ja, moeilijk, had je deze baan al voor bekend werd dat je borderline e.d. had? Anders zou ik als werkgever ook nogal mijn vraagtekens zetten hierbij, dan had je beter iets anders kunnen studeren.
Opzich snap ik je werkgever namelijk prima, bij dit soort banen horen ook nachtdiensten.

W.b. Ontslagen worden: dat hangt er vanaf wat er in je contract staat. Als daarin staat dat je nachtdiensten moet draaien en jij weigert is dat werkweigering. Dit is dus een vraag die wij niet 1,2,3 voor je kunnen beantwoorden, hoewel sommige hier daar anders over denken..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:47

Jeetje, lastig. Op de werkvloer wordt het tegenwoordig niet makkelijk voor je gemaakt.

Laat het gesprek gewoon over je heen komen en verder vooral geen toezeggingen doen en alles eerst laten bezinken en bespreken met je huisarts enz.

Wie is er bij het gesprek bij? Is het alleen de hoofdmanager?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:51

Ik snap je reactie. Ik heb geen borderline ofzo, maar als iets niet overeenkomt met wat ik me voorstelde of wat er afgesproken was ofzo kan ik ook zo woedend worden. Niet zo gezond in de auto (ook al voorgehad) :(:)
Probeer het gewoon en als het echt niet lukt stop je ermee en zoek je een plaatsje waar je geen nachtdiensten hoeft te doen.

Ik zou over een psychische aandoening niets zeggen tegen de werkgever. Hoogstwaarschijnlijk ziet die jou als een aansteller met een onstabiel karakter. Gaat volgens mij totaal niet bijdragen aan het behoud van je job. Als je job echt graag doet zou ik een overeenkomst proberen te sluiten voor de nachtdiensten, maar ze kunnen moeilijk voor jou alleen een uitzondering gaan maken. Andere mensen hebben een ziek kind, de ene heeft hiv, de andere reuma, nog een ander heeft een chronisch vermoeidheids-syndroom. Je kunt moeilijk de ene wel gaan dwingen nachtdiensten te draaien en de andere niet... Iedereen heeft wel iets dus ik zou zeker geen aandoening gaan gebruiken om van een nachtdienst af te geraken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:53

Je hebt aangegeven dat de nachtdiensten je waarschijnlijk zeer zwaar gaan vallen. Ik zou zeggen dat het om medische redenen niet mogelijk is!! Anders zouden ze het op kunnen vatten als 'ja iedereen vind een nachtdienst zwaar!'
Probeer zo duidelijk mogelijk te zijn!

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:54

Hoi,

Nee bordeline en ptts is pas later vastgesteld,toen werkte ik al in de zorg,maar ben wel na de diagnose er 1,5 jr uitgeweest,heb heel lang gereeintegreerd om weer terug te komen.
Ik weiger geen nachtdiensten,ik kan er alleen niet tegen,de andere diensten gaan heel erg goed,zoals dagdiensten en nachtdiensten,ik heb dan zeer veel plezier in mijn werk.
Alleen bij nachtdiensten gaat er in mijn hoofd veel mis,word echt helemaal gek,terwijl ik een paar jaar geleden het wel kon.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 15:56

helaas zijn er wel mensen die het voor elkaar krijgen daar om geen nachten te hoeven doen ivm niet kunnen slapen overdag,of misselijk worden in de nacht,of mensen die wel 1 nacht krijgen,dit vind ik heel erg dat die mensen het wel mogen,ik ga dit zeker meenemen in het gesprek,hoe vinden jullie dit??

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:57

Sorry, maar waarom begin je aan een baan als je weet dat je het niet trekt? :) Niet banketstaaf naar jou toe bedoeld, maar kun je dan niet beter iets anders gaan zoeken als je weet dat dit er gewoon bij hoort?

Want nu zit het gewoon in je functie-omschrijving en moet je heel blij zijn als je werkgever er niet moeilijk over gaat doen.

Ik snap dat het voor jou heel vervelend is... Maar het is een beetje dubbel ook.. Stel ik had een zorginstelling, dan zou ik dit niet kunnen gebruiken. Jij bent daar op dat moment verantwoordelijke, aanspreekpunt voor wat er dan is. Ik snap ook dat je dit niet wilt horen... Maar probeer het zo netjes mogelijk te houden en hoop dat ze iets voor je willen regelen. Je kan ook niet verlangen dat je team het overneemt met de nachtdiensten.. Helaas... Dat zou het fijnst zijn geweest.. Dus misschien kun je dat proberen te regelen? Misschien vind iemand nachtdiensten wel heel fijn? Kijk iig naar oplossingen mee en sta voor dingen open...

Als je geen vast contract hebt etc. lijkt me dat de huisarts die gaat zeggen "dit is te zwaar" ook niet heel praktisch ;)

Zo maar ontslaan kunnen ze niet, of er moeten meerdere dingen zijn gebeurd etc. Maar is het niet handig om zelf iets anders te zoeken? Iets waarbij ze geen nachtdiensten hebben?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:00

Ik had deze klachten niet in mijn nachtdiensten vroeger,het steekt nu de kop op,ik heb een vast contact.

Nell_

Re: Geen nachtdienst aankunnen,mis gegaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:10

Is het sws trouwens toegestaan als helpende nachten te werken? Moet je dan geen IG-er zijn?
Vervelende situatie zeg!
Inprincipe kunnen ze je niet ontslaan want je hebt gewerkt en niet geweigerd. Dus geen werkweigering. Ben je lid van de bond? Anders die even bellen en informeren?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 16:25

nee bij ons moeten helpenden ook nachten doen helaas.
dat dacht ik idd ook,ik heb gewoon mijn werk afgemaakt en de bewoners op een correcte manier verzorgd,dus waarom zouden ze me kunnen ontslaan.
Ik heb alleen erg lelijk gedaan tegen een collega,maar zij ook tegen mij,het ging over opvoeding van mijn kind en zij ging zich daar heel boos om mee bemoeien,dat was de druppel en heb haar toen bitch genoemd,dus het kan zijn dat ze flink over mij geklaagd heeft,maar mensen moeten zich niet bemoeien met de opvoeding van mij kind.
Ze had gezegd'' als jou kind op de school van mijn kind zat was je een goeie voor mij!! is toch ook een dreigement??
Toch ben ik er wel bang voor want ik kwam vandaag uit mijn nachtdienst en had meteen al een bericht op mijn telefoon dat ik op gesprek moest komen om half 5,dus dat baart me wel zorgen ;(

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:31

Mijn idee van werken op een woonvoorziening is dat nachtdiensten er gewoon bijhoren. Het is vervelend voor je collega's als je ze niet draait, want dan moeten zij er meer draaien dan normaal (en de meeste mensen vinden een nachtdienst niet zo tof, uitzonderingen daargelaten). Dus mijns inziens, hoe onredelijk het ook is dat andere mensen om minder niet hoeven te draaien, dat speelt geen rol. Als je hiervoor aangenomen bent, dan hoor je ze gewoon te draaien. Niet dat ik geen begrip voor je heb!
Ik vind nachtdiensten ook echt een ramp en heb zelf ontslag genomen (speelden ook andere factoren een rol, maar ik zag er net als jij ook vre-se-lijk tegenop, knallende koppijn, zenuwachtig, prikkelbaar, emo, bla bla). Ik ga als ik klaar ben met mijn studie (paar weken) op zoek naar een baan waar ik overdag kan werken en/of avonddiensten.
Succes :(:)

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:42

Tsja ik ben verpleegkundige en werk dus ook in de zorg, ondertussen op leidinggevend niveau dus nu alleen nog overdag en doordeweeks maar ik heb ook altijd alle diensten gedraaid, als je in de zorg gaat werken dan weet je dat het erbij hoort! Ik heb ook begrip voor je situatie maar zo hebben heel veel werknemers excuses om liever geen nachten te werken er kan niet voor iedereen een uitzondering gemaakt worden, daar komt ook weer heibel van! Wel ben ik van mening dat je met je leidinggevende om de tafel moet gaan zitten om samen te zoeken naar een juiste oplossing! Het feit van 1 nacht werken is juist ongezond, je komt niet in een ritme, geen patroon! Wellicht is het wel beter om i.p.v. 1 nachtdienst er 3 achter elkaar te doen, dat is veel beter voor je lichamelijke en geestelijke toestand! Eigenlijk zorg je er nu steeds voor dat je in een jetlag beland en daar roept je lichaam nu ho op, zoals het klinkt.
Je zult er heus niet om ontslagen worden, dat kan niet zomaar dan moet er al veel meer spelen en heb je al in een of ander traject gezeten maar de situatie zal wel besproken moeten worden aangezien je nog wel vaker met deze collega zult moeten werken.
En mocht je nachten echt niet meer zien zitten, kijk dan om je heen voor iets anders, wellicht op een dagbesteding of iets dergelijks!
Succes ermee!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:49

Tja... Nachtdienst hoort er nou eenmaal bij... Lijkt me niet dat de rest wel moet en jij niet.. Volgensmij staat niemand te springen om nachtdiensten. Als je in de zorg werkt dan weet je dat het erbij hoort. Het lijkt me dus voor jezelf en voor de organisatie beter om iets anders te gaan doen. Neemt niet weg dat het niet netjes is dt ze hun afspraak niet nakomen. Aan de andere kant is het van jou niet netjes om je collega de huid vol te schelden. En sorry hoor maar die opmerking van je collega vind ik echt geen dreigement...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 17:29

Mindypony schreef:
helaas zijn er wel mensen die het voor elkaar krijgen daar om geen nachten te hoeven doen ivm niet kunnen slapen overdag,of misselijk worden in de nacht,of mensen die wel 1 nacht krijgen,dit vind ik heel erg dat die mensen het wel mogen,ik ga dit zeker meenemen in het gesprek,hoe vinden jullie dit??

In bovenstaand geeft TS aan dat anderen dus wel onder nachtdiensten uit komen en ik vind een reden als misselijk worden in de nacht wel heel 'apart' dan.....
Als TS voor de rest met veel plezier goed haar werk doet, moet je dat dan willen benadelen door nachtdiensten te laten draaien terwijl dat niet gaat?!?
En TS, ik weet natuurlijk niet wat er allemaal is voorgevallen tussen jou en je collega, maar wat een belachelijke opmerking als het is maar goed dat jou kind niet bij die van mij in de klas zit -O-
Verlaag je niet tot dat niveau!!! Ik zou daar verders niets mee doen en je daar boven zetten!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:00

Vraag vooral gesprek met de arboarts aan :j Ook al ben je nu nog niet ziek, dit heeft wel degelijk heel sterk met je gezondheid te maken. Als je lid bent van de bond is het zeker handig om contact op te nemen, zodat je je goed kunt voorbereiden op het gesprek met de arboarts.

Ik zou niet meenemen dat anderen zich onder nachtdiensten uitdraaien, hou het uitsluitend bij jezelf. Geef aan dat je je zorgen maakt over je (geestelijke) gezondheid en dat je dit graag wilt bespreken met de arboarts. Je hoeft aan je leidinggevende geen diepe medische details te geven, dat moet allemaal met de arts geregeld worden. Maar als hij op de hoogte is, is het natuurlijk wel om in grote lijnen te verwijzen naar de situatie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:09

ts werkt in de zorg en naar alle waarschijnlijkheid op de nachtdiensten na , naar tevredenheid van werkgever, cliënten en zichzelf want ander had ze niet door gemogen naar helpende + lijkt me?
om dan te stellen dat ze, omdat ze de nachten niet trekt, maar wat anders moet gaan doen , of botweg stellen dat ze maar ander werk had moeten gaan doen is wel een beetje kort door de bocht.
binnen de zorg zijn genoeg mogelijkheden om wat uitzonderingen te maken als daar goede redenen voor zijn.

maar ik begrijp dat er een afspraak op papier staat dat je maar 1 nacht per keer draait (dus niet meerdere nachten achter elkaar) dit zou ik in ieder geval mee nemen in je gesprek vrijdag, dat er een afspraak is gemaakt, maar dat daar aan voorbij is gegaan.
ik zou van de week bij de afspraak bij je HA even een gesprek aan gaan over een eventuele verklaring om op medische grond geen nachtdiensten te draaien , puur om te weten of hij/zij eventueel bereid is ene verklaring voor je te maken mocht dit nodig zijn.

hierom zomaar ontslaan worden is denk ik niet echt zomaar te doen door je werkgever, zeker als je verder gewoon netjes functioneert

ben je trouwens lid van de vakbond?

en wat shadow al aangeeft, ik zou idd ook niet er bij halen dat een ander wel vrijstelling van nachten krijgt , de kans is groot dat ze het oppakken als "ja maar zij krijgt wel" dat werkt niet echt voordelig

edit: verder is het advies van Shadow sowieso een goeie denk ik :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:10

Dat verandert de zaak natuurlijk ook, dat het eerst wel goed ging en nu even wat slechter ok...

Maar verder vindt ik het ook raar dat een collega zich met iets privé bemoeid. Dat doe je lekker na werktijd of wat dan ook, maar niet tijdens... Als iemand over mijn privé-situatie zou beginnen en zo'n opmerking zou maken, had ik waarschijnlijk ook ruzie gemaakt :') Of het nu dag of nacht was...

Het is lastig omdat je natuurlijk bepaalde "dingen" tegen je hebt... Maar probeer het anders eens een nachtdienst met een "leukere" collega :) Gewoon iemand die gezellig een praatje maakt en dat is het ;) Dan zal het ook gewoon een stuk minder erg zijn!

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:29

ik ga morgen eerst naar de huisarts toe en alles vertellen wat er is gebeurd en hoe ik me voel.
Ik heb kort geleden nog een funtioneringsgesprek gehad en daarin bleek dat alles perfect in orde was en ze tevreden over mij zijn,dus daar ligt het niet aan,en idd anders zouden ze mij niet een opleiding tot helpende + laten doen.
Verder ben ik op mijn werk altijd erg netjes,ga leuk met collega's om en met bewoners.
Het is ws gewoon gebarsten door de omstandigheden,ik kan nu ook wat beter nadenken en relativeren.
Ik vind dat ik anders had kunnen reageren tegen mijn collega,maar ik ben zeer zeker niet de schuldige.
Ze heeft nog meer dingen gezegd in bijzijn van mijn andere collega's die gewoonweg niet kunnen,ze had ook zo professioneel moeten zijn om mij apart te nemen van de andere en in gesprek te gaan,en zich niet met mijn gesprek moeten bemoeien(ze zat met haar rug naar ons toe te rapporteren en was niet met ons in gesprek,ze viel opeens naar me uit toen ik zei dat mijn dochter zich mag verweren op school als ze gepest word,toen zei ze heel kwaad''ja jij laat je kind een andere blind slaan? sorry hoor maar dat hoeft ze ook niet zo te zeggen,ze mag ze niet bemoeien met mijn opvoeding,en daarna zei ze dus vanáls jou kind op mijn kind ze school zat was je een goeie voor mij! ik kon me niet meer inhouden en heb haar toentoen gezegd dat ze zich niet moet bemoeien met mij,dat mensw ratelde maar door en toen heb ik haar bitch genoemd en ben weggelopen uit woede,ik ga dit zeker voorleggen als ik het gesprek heb vrijdag,maar ik ben bang dat zij de boel heeft opgeblazen en dat ik dus het zwarte schaap ben,zij is ook hoger opgeleid dus die krijgen het altijd voor elkaar ;(

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:36

Nachtdiensten horen bij je baan? := Voor zover ik weet hoort dat een aparte functie te zijn! Ik & m'n moeder werken beide in een bejaardenhuis en de nachtdiensten zijn er ook alleen snachts en als je daar voor kiest! Kan me niet voorstellen dat ze je zomaar nachtdiensten gaan geven terwijl je het hier niet mee eens bent, daar ben je niet voor aangenomen (omdat dat een aparte functie is voor zover ik weet)

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 19:41

maar het nare is dat er een aantal collegas sommige diensten niet hoeven te doen? ik heb ook een collega die alleen maar nachten werkt,of sommige die precies aangeven wat ze wel willen werken en wat niet,bv om het weekend of 1 weekend in de maand,en de andere doet geen dagdienst om dat die er niet tegen kan,wat ben ik dan??? :( op die manier krijg ik zeer negatieve gevoelens..spelen ze met me,nemen ze me niet seriues,ik ben helaas ook niet assertief genoeg om goed voor mijn eigen op te komen,een paar jaar geleden is me zelfs een assertiviteits training beloofd,nooit meer wat van gehoord!
Laatst bijgewerkt door Mindypony op 22-05-13 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt