Kanker: ervaringen uitwisselen en elkaar steunen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PolleMaster

Kanker: ervaringen uitwisselen en elkaar steunen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:07

Helaas zie ik steeds meer topics verschijnen hier op bokt met verhalen van mensen van wie het leven op zijn kop staat door die ene gevreesde ziekte: Kanker.

Kanker is meestal meer dan alleen misselijk, kaal en moe zijn door de behandelingen, het is heel proces. Een verwerkingsproces. Soms moet je dingen uit je oude leven loslaten en vaak ga je anders tegen dingen aan kijken. Je krijgt vaak een duidelijk voor en na leven. Natuurlijk ervaart iedereen het anders, maar ik haal altijd veel steun uit herkenning. Juist op die momenten dat je het even niet meer trekt is het fijn als er anderen zijn die weten hoe het voelt.

Het leek mij dus een goed idee om één topic te maken waar we met elkaar kunnen praten, ervaringen uit wisselen, vragen stellen, onzekerheden uitspreken, frustraties uiten en elkaar steun geven.
Een plek waar iedereen zijn of haar verhaal kwijt kan, zonder het gevoel te hebben dat je elkaars topic 'volpraat'.

Dus, alle (ex)kankerpatiënten, naasten en nabestaanden, vertel jullie verhaal, gooi je emoties eruit en deel je zorgen met elkaar!

Afbeelding

Ik ben Sophia, nu 19 jaar oud, en zelf vorig jaar succesvol behandeld (operatie, chemo's en bestralingen) tegen Non-Hodgkin (lymfeklierkanker).
En ik ben mijn vader verloren aan longkanker. Ik zal later mijn verhaal wat uitgebreider vertellen.

Juliettex

Re: Kanker: ervaringen uitwisselen en elkaar steunen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:10

Mijn moeder is succesvol genezen van baarboederhals & eierstok kanker!
Nu is dit schijnbaar erg erfelijk en word ik ook steng in de gaten gehouden.

Nayomie

Mensen uit mijn familiekring zijn aan deze ziekte overleden.

Coconut

Mijn tante is twee maanden geleden overleden aan kanker ;-( ik mis haar nog steeds verschrikkelijk....het was de zus van mijn moeder. Ruim 7,5 jaar heeft ze gevochten tegen de kanker, maar de kanker won het....

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:13

Ik ben mijn opa verloren aan longkanker. Ik was toen 4. Heb er eerlijk gezegd nooit erg veel moeite mee gehad, ik weet niet beter dat ik deze opa niet meer heb.
De laatste tijd droom ik wel erg veel over hem, ik hoor meer verhalen over hem en sommige(negatieve verhalen) wil ik die niet horen. Ik merk dat ik er nu wel meer moeite mee krijg.
Vader van een vriendin van mij heeft het ook, die man heeft nog maar paar weken.
Erg moeilijk om met die ziekte (leren) om te gaan..

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:19

Juliettex, wat fijn dat jouw moeder goed behandeld kon worden! Hoe lang is ze nu schoon? En heel vervelend dat het erfelijk kan zijn, ga jij nu ook al eerder en vaker gecontroleerd worden?

Het blijft ongelooflijk oneerlijk dat, vaak verder gezonde, mensen op deze manier komen te overlijden...

SuzanH, waarschijnlijk heb je in je onderbewust zijn toch een heleboel dingen meegekregen uit die tijd, ik herken het heel erg dat dit op latere leeftijd naar boven komt.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:21

PolleMaster, Ik zit de laatste tijd al een beetje te wankelen,Geestelijk ben ik er vermoeid en kan weinig dingen aan. Kan inderdaad dat het nu een beetje omhoog is gekomen, alle ervaringen uit die tijd :j
Had liever dat ze weg waren gebleven!

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:24

Ja ik begrijp je gevoel, maar het blijven wegstoppen is ook niet echt een goed idee. Ik raad je aan om er eens over te praten met mensen die je opa goed hebben gekend. En foto's etc. van hem te bekijken. Op deze manier kun je het echt afsluiten.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:28

PolleMaster schreef:
Ja ik begrijp je gevoel, maar het blijven wegstoppen is ook niet echt een goed idee. Ik raad je aan om er eens over te praten met mensen die je opa goed hebben gekend. En foto's etc. van hem te bekijken. Op deze manier kun je het echt afsluiten.

Bedankt voor de tip, ik vermijd het nu een beetje, maar ik zal het binnenkort wat meer op gaan zoeken. Hopen dat het wat helpt :j

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 15:41

Ik was zelf 3 toen mijn vader overleed. Had ik toen ook wel last van, maar het werd pas echt erg rond m'n 11e. Ik ben opgegeven moment (weer) naar een therapeute geweest daarvoor, en die gaf mij onder andere de opdracht om met familieleden te praten over mijn vader en juist foto's en video's te bekijken.
Is heel moeilijk, maar door die 'confrontatie' wel aan te gaan wordt het verwerken in gang gezet en kun je het beter 'afsluiten'. Sterkte :(:)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:46

Dankjewel :)

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:58

Ik heb afgelopen zomer mijn opa plots verloren aan leukemie. Ik zat zelf in het buitenland toen hij de diagnose krijg en kon niet op tijd terug naar Nederland komen. Hij is binnen anderhalve week na de diagnose overleden. Ik mis hem heel erg en merk dat ik met de rest van de familie niet over kan praten. Zij waren erbij en hebben een beetje afscheid kunnen nemen. Ik was er niet en ik daar nog elke dag moeite mee.. Ook verhalen over die hectisch dagen raken me diep, want ik was er niet om hem te steunen..

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 16:01

Dat moet echt vreselijk zijn.. Niet naar huis kunnen op het moment dat er zoiets gebeurd.. En ik kan me voorstellen dat je dan ook maar weinig met je familie kunt delen over die tijd. Zijn er foto's/video's gemaakt tijdens de uitvaart?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:08

een week,2 weken geleden is een zeer goede vriendin van mijn moeder komen te overleiden na een aantal jaar lang vechten tegen kanker... Ze had longkanker wat uitzaaide naar haar hersenen en volgens mij nog wel op andere plekken in het lichaam... Ze heeft nog nét haar verjaardag kunnen halen, paar dagen later overleed ze...

Annabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:09

Iedereen heel veel sterkte hier met wat jullie al hebben meegemaakt.. :(:)
Mijn mama heeft borstkanker, ze is 40. Chemo 5 zit erop en dan 6 en dan klaar *\o/* (afgezien het bestralen)

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:17

Wat een goed idee van het topic zeg! Ik weet dat ik ook een periode had waarin ik graag met lotgenoten wilde praten, maar ik kon toen niet echt zo'n soort topic vinden.
Ik heb ook non-hodgkin (lymfeklierkanker) gehad. Dit was vorig jaar (ik ben nu 21). Na 6 chemokuren was het bij de laatste scan gelukkig weg. Op dit moment heb ik nog wel vrij veel last van vermoeidheid.

@lonneke_ jeetje heftig zeg! Ik kan me voorstellen dat je daar nog steeds moeite mee hebt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:21

LZP -> MW

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 17:27

Mijn vader is in 2006 toen ik 12 was overleden aan longkanker. Operaties hadden geen zin meer was te ver. Vorig jaar is mijn oom overleden aan slokdarmkanker

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 18:08

PolleMaster schreef:
Dat moet echt vreselijk zijn.. Niet naar huis kunnen op het moment dat er zoiets gebeurd.. En ik kan me voorstellen dat je dan ook maar weinig met je familie kunt delen over die tijd. Zijn er foto's/video's gemaakt tijdens de uitvaart?

Voelde me ook ongelooflijk machteloos.. Ik heb uiteindelijk met hulp van de verzekering ervoor kunnen zorgen dat ik wel op tijd was voor de uitvaart. Daar heb ik ook nog gesproken, maar het was zo onwerkelijk. Voor mijn idee kan hij nog steeds elk moment binnen komen wandelen.

Verder ook sterkte voor iedereen, wat een heftige verhalen :(:)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:15

Ik weet sinds een week dat ik borstkanker heb dus ben zo nu en dan wel benieuwd naar ervaringen

Mijn verhaal staat in topic in mijn onderschrift

Spelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:33

Aller eerst heel veel sterkte allemaal.

10 jaar geleden is er bij mijn oom botkanker geconstateerd, wonder boven wonder heeft hij met behulp van zijn broer die hem ( ik geloof witte bloedcellen of bloedplaatjes, ik weet het niet meer precies sorry) heeft geschonken het overleefd terwijl hij eigenlijk al opgegeven was.

2 jaar geleden is er bij mijn opa slokdarmkanker ontdekt, ze zeiden in het ziekenhuis dat we er op tijd bij waren dus hij had een grote kans het te overleven. Helaas zijn vlak hierna heel veel uitzaaiingen gevonden door zijn hele lichaam en heeft hij nog 9 weken van het leven mogen genieten.

1 jaar geleden is bij de moeder van een goede vriendin van mij borstkanker ontdekt. Ze had een zeer agressieve vorm maar heeft het gelukkig overleefd en is nu weer helemaal schoon.

En nu is 2 maanden geleden bij mij schoonvader een zeldzame vorm van keel-neus kanker ontdekt. Het ziekenhuis zegt dat het erg goed te behandelen is en hoeft hij eigenlijk alleen bestraald te worden met een paar chemo's. Op dit moment voelt hij zich alleen wel behoorlijk slecht, ook kan hij niet meer goed eten omdat zijn keel onwijs zeer doet van de bestralingen. Hij krijgt nu dus sonde voeding wat hij echt niet leuk vind, maar ik ben onwijs blij dat het wel de goede kant op gaat!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:35

Naast mijn eigen verhaal heb ik ook een nicht die botkanker heeft gehad, mijn oma is overleden aan alvleesklierkanker en heb ik niet gekend.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 22:43

Ik heb mijn oma verloren aan leukemie, ze heeft 10 jaar gevochten aan die ziekte en ik ben dankbaar dat ik mijn oma heb leren kennen. Ik heb er vaak moeilijk mee dat ze niet meer is, haar jongere zusjes leeft allemaal nog en een van haar zusjes is nu 90 jaar en dan speelt bij mij heel erg op dat mijn oma niet meer leeft.

Ze is 17 jaar geleden overleden.

Mijn tante (zus van mijn moeder) heeft 3x borstkanker gehad, ze heeft het overwonnen van kanker en is inmiddels al jaren 'schoon'. Wel heeft ze een borstamputatie ondergaan. Maar het is niet meer de tante zoals ik ken, ze is nu heel grauw van karakter geworden doordat ze dachte dat ze eraan ging overlijden.

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:40

Als ik op moet gaan sommen wie ik al allemaal aan kanker heb verloren, ben ik nog wel even bezig. Dat ga is dus maar niet doen.

Zelf ben ik in 2007 getroffen door deze ziekte. Borstkanker in de linkerborst. Tijdens een zelfcontrole onder de douche ontdekt. Mijn echtgenoot zat op dat moment in Afghanistan. Ik heb het hem pas verteld toen ik het zeker wist. Wilde hem niet onnodig ongerust maken. Een vriendin is toen met me naar het ziekenhuis geweest voor de onderzoeken. Kreeg direct dezelfde dag uitslag. Er zaten 4 tumoren in de linkerborst, dus er zou sowieso geen sprake zijn van een borstbesparende operatie. Uit het onderzoek na de operatie bleken er inmiddels al 5 tumoren in te zitten. Allerlei verschillende soorten. Ik heb daarna dus ook diverse chemo's gehad. Heb de eerste 6 maanden dus chemo gehad, daarna nog een jaar Herceptin en ben nu dus ook al sinds 2007 bezig met een hormoonkuur. Aangezien mijn moeder overleden was aan eierstokkanker, zijn bij mij ook preventief de eierstokken verwijderd en ik heb ook preventief mijn andere borst laten verwijderen. Inmiddels zijn we dus 6 jaar verder en voel ik me prima. Heb er wel wat dingetjes aan overgehouden, maar daar valt prima mee te leven. Kan alles weer, doe alles weer. Heb binnenkort een afspraak met de plastisch chirurg om over de mogelijkheden van reconstructie te praten.

Mochten er mensen zijn die meer informatie willen, mijn PB staat natuurlijk open.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 11:47

zo Homiafortuna, wat een verhaal, dat heeft heel wat impact zoiets...
Fijn dat je je nu weer bijna goed voelt, laat dit een houwvast zijn voor andere patienten!