medicatie niet meer vergoed

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Limanade

medicatie niet meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:34

Ik slik sinds een tijdje methylfenidaat retard van de regenboog apotheek voor mijn add/adhd
Na een aantal andere merken/varianten te hebben geprobeerd welke niet werkten

Nu kreeg ik net een brief van mijn zorgverzekeraar interpolis dat deze medicijnen niet meer vergoed gaan worden.. en daar baal ik stevig van! |(
Ik heb gelijk mijn medicatie laten stoppen
Nu vroeg ik mij af: hoe zit het met de nog niet ingediende nota's van de apotheek? Voor wie zijn die kosten?
Ik hoop niet dat deze kosten voor mij zijn namelijk.. dat zou ik echt oneerlijk vinden..

Ik kan dit vragen bij mijn verzekering maar die kan ik maandag pas bellen..

Shadow0

Re: medicatie niet meer vergoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:45

Ik denk dat je pech hebt, tenzij er bij het afsluiten van de verzekering was gezegd dat je het wel vergoed zou krijgen. Bovendien zijn de problemen met de adhd-medicatie niet echt nieuw, dus ik vraag me af of het klopt dat het beleid verandert? Volgens mij wordt deze versie door veel verzekeraars allang niet meer vergoed.

Soms kan het nog uit de aanvullende verzekering worden vergoed. Ik kan dat zo gauw alleen bij een zeer uitgebreide Interpolis-aanvullende verzekering vinden.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:53

Volgens mijn psych die het voorschreef zou het 100% vanuit de basisverzekering vergoed worden..dit heeft ze voor mij uitgezocht
Plus dat zij natuurlijk dagelijks met adhders te maken heeft..
Er staat ook in de brief dat 'dit medicijn niet langer word vergoed' waar ik uit op kan maken dat dit dus eerst wel het geval was
Daarbij slik ik het al een tijdje

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:56

Zo dat is een dure hobby voor velen, ik meen dat het bij mij zeker 100-150 euro per maand was de methylfenidaat.
Is overstappen geen optie?
Maar Retard, is dat de langwerkende versie? Dat is al heel lang bekend dat sommige die wel en sommige niet vergoeden.
Overigens slikte ik de normale versie en dat ging prima met innemen.

Er is trouwens wel een alternatief wat minder heftig is voor het lichaam op basis van supplementen/fytotherapie.
Zal je ook zelf moeten betalen maar dat zal rond de 40 euro per maand zitten.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:20

Dat is idd een hele dure grap welke ik onmogelijk kan betalen

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:25

Ik ben AVTOP verzekert en bij mij worden ook veel dingen niet helemaal vergoed... Tja daar betaal je dan 130 euro per maand voor......

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:27

ik zou eens uitzoeken op welke data de medicatie is voorgeschreven. Mocht je verzekeraar ( welke heb je?) het niet willen vergoeden heb je daar mogelijk wat aan. Kan me vergissen hoor, maar wellicht kun je aantonen aan de hand van die data en wellicht verklaring van de apotheek en arts dat je het zelfgestopt hebt zodra je het hoorde. Je moet dan wellicht alleen de medicatie betalen die na stopzetting van de vergoeding is voorgeschreven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:28

Heb je het eerst wel vergoed gekregen dan? Ik zou dan eerst navragen wat er veranderd is, dan contact opnemen met de psych, die zich er blijkbaar in verdiept heeft, en dan een bezwaar aantekenen.
Belangrijk is dan om aan te tonen dat jij niet kon weten dat het niet vergoed werd. Probeer steun te krijgen bij bv patientenvereniging (rechstbijstand? Kassa?)

(En als het bezwaar niet gehonoreerd wordt daarna een betalingsregeling treffen. Neem dan contact op met de verzekeraar, laat het niet uit de hand lopen want dan worden de problemen alleen maar groter.)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:34

Ik heb laatst een nota overzicht gekregen van mijn verzekering van de maand februari.. a 180 euro.. alleen kosten van deze medicatie
Deze moest ik geheel zelf betalen ivm eigen risico.. dat is de eerste en enige nota die ik heb gezien tot nu toe en alles is van mijn eigen risico afgegaan
Als dit niet vergoed zou worden en door mijzelf betaald had moeten worden dan was dit toch niet van mijn eigen risico afgegaan toch?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:54

Ik heb ook een AV Top verzekering, de creme de la creme beter verzekerd zijn kon niet geloof ik.
Ach het rijst echt de pan uit allemaal, ik doe het nu op supplementen en alternatief en dat haal ik allemaal puur uit engeland ed.
Dan kieper ik ze zelf in capsules, scheelt bakken met geld echt niet normaal.
En het geld wat ik nu kwijt ben daar aan had ik anders kwijt geweest aan de eigen risico.. Voor 350 euro kan je een hoop aanrommelen..

Wat ik dus ook raar vond toen is dat ik toen eens uitgerekend heb dat Concerta voor mij dus goedkoper uit zou vallen als de normale Methylfenidaat.
Slikte 15 mg per keer 4 keer daags.
Ik geloof 80 euro tegenover tussen de 100-150 maar pin me er niet op vast.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:56

Limanade schreef:
Als dit niet vergoed zou worden en door mijzelf betaald had moeten worden dan was dit toch niet van mijn eigen risico afgegaan toch?

Dat is waar. Dus mocht je een rekening krijgen, dan in elk geval bezwaar aantekenen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:22

moonfish13 schreef:
Wat ik dus ook raar vond toen is dat ik toen eens uitgerekend heb dat Concerta voor mij dus goedkoper uit zou vallen als de normale Methylfenidaat.

Die bedragen lijken me wat hoog. Ik betaal mijn Ritalin al een tijd zelf omdat ik persé het merkspul wil hebben en niet de energie heb om de strijd aan te gaan om daar een verklaring voor te krijgen - hoop gedoe -. Ik heb laatste keer zo'n 50 euro betaald en dat was voor 2 maanden ritalin a 4x p.d. 15 mg en dat is inclusief 1 keer apotheekkosten. Ik meen dat ik als ik het voor 1 maand ophaal zo'n 30 euro betaal inclusief apotheekkosten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:30

Alwiene schreef:
moonfish13 schreef:

Die bedragen lijken me wat hoog. Ik betaal mijn Ritalin al een tijd zelf omdat ik persé het merkspul wil hebben en niet de energie heb om de strijd aan te gaan om daar een verklaring voor te krijgen - hoop gedoe -. Ik heb laatste keer zo'n 50 euro betaald en dat was voor 2 maanden ritalin a 4x p.d. 15 mg en dat is inclusief 1 keer apotheekkosten. Ik meen dat ik als ik het voor 1 maand ophaal zo'n 30 euro betaal inclusief apotheekkosten.

Ik meen toch echt dat ik minimaal 120 euro per maand aan ritalin kreeg hoor zeker niet minder!
Misschien wordt het bij jou deels vergoed, maar ik geloof er niets van 2 maanden ritalin voor 50 euro?

Ik kreeg per keer 10 doosjes mee deels 5 en deels 10 mg, was zeker weten minimaal 120 euro.
Kreeg het wel vergoed hoor, maar de prijs stond op de doosjes.

Waarom heb je zo'n energiegebrek? :)
Als je wil heb ik wel wat nieuwe inzichten gescoord de laatste tijd die ik wel met je wil delen?
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 18-05-13 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:33

Het wordt zeer zeker niet vergoed :n Concerta is wel veel duurder dan Ritalin volgens mij, maar de prijzen van Ritalin van verschillende merken liggen volgens mij niet zover uit elkaar. Ik heb dan dé Ritalin, van Novartis dus.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:35

Klopt ook alwiene.. in die maand is mijn dosis een aantal keer verhoogd en kreeg ik telkens een nieuwe rits thuisgestuurd
Waardoor ik nu dus erg veel over heb van de lagere dosis pillen.. maar goed
Dat is iig de reden waarom die nota zo hoog was
De nota's van maart april en mei wil ik niet eens weten :+

Maar het is dus al die tijd vergoed geweest.. kan een zorgverzekeraar ineens besluiten dit niet meer te doen?
De reden in de brief is: omdat dit medicijn door de apotheek zelf bereid word
En dat ze van de overheid alleen zelfbereide medicijnen mogen vergoeden als er geen andere geregistreerde medicijnen voor handen zijn..
Alsof ik kan ruiken of een apotheek die dingen zelf bereid
Ik krijg om de paar weken een hele rits opgestuurd in soort plastic zakjes welke op tijd en datum aan elkaar zitten..

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:38

Dat laatste is volgens mij een soort service van je apotheek, doen ze voor mensen die moeite hebben het overzicht te houden in hun medicatie gebruik.

Ben bang dat je nu tegen het preferentiebeleid aanloopt. Dezelfde reden als waarom mijn merk Ritalin niet meer vergoed wordt zelfs al zou die goedkoper zijn dan het preferente middel. Heel irritant, en ze vergoeden dan ook niet een stuk ofzo bv wat het andere middel ze gekost zou hebben. Nee het is óf het middel wat zij willen, óf niks.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:43

Nouja het is niet anders dan..
Maar waar het mij om gaat... ik heb deze brief vandaag gekregen en ook mijn medicatie per direct opgezegd bij de apotheek
Dit is ook gebeurd.. heb bevestiging gehad
Maar hoe zit het dan met de nota's van maart april en mei? Worden die nog wel gewoon vergoed of moet ik die zelf betalen?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:44

Ik snap dat dat je vraag is, maar daar heb ik helaas geen antwoord op. Misschien kan je maandag je verzekering even bellen met die vraag?

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:48

Alwiene schreef:
Ik snap dat dat je vraag is, maar daar heb ik helaas geen antwoord op. Misschien kan je maandag je verzekering even bellen met die vraag?

Nou dat is de bedoeling ook dat ik die ga bellen maar dat kan dinsdag pas ivm pinksteren
En aangezien ik geen zin heb in een paar stressvolle dagen of ik het moet betalen of niet (wat ik onmogelijk kan) dacht ik misschien heeft iemand hier een antwoord voor me

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:51

Drie hoeraatjes voor het zorgstelsel - medicatie is meer een soort loterij geworden, of een blanco cheque. Er is bijna niet vooraf achter te komen wat iets kost.
Medicijnkosten.nl zegt overigens rond de 6 euro voor 45 tabletten Ritalin. Maar de kosten van de Regenboog-tabletten kan ik niet vinden.

Over een jaar komt er vast uit dat er gigantisch wordt gerotzooid met die prijzen.

Overigens een interessante column: http://crlincke.wordpress.com/tag/nrc/ Het is treurig :\

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:15

Ja het is toch ook achterlijk allemaal
Ik word nu verplicht dat gene te gebruiken wat bij mij niet aansloeg.. ja en nu?
Dan naar helemaal niks? Dat is ook geen leven..
Het ging met deze medicatie juist zo goed

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:18

Shadow0 schreef:
Drie hoeraatjes voor het zorgstelsel - medicatie is meer een soort loterij geworden, of een blanco cheque. Er is bijna niet vooraf achter te komen wat iets kost.
Medicijnkosten.nl zegt overigens rond de 6 euro voor 45 tabletten Ritalin. Maar de kosten van de Regenboog-tabletten kan ik niet vinden.

Over een jaar komt er vast uit dat er gigantisch wordt gerotzooid met die prijzen.

Overigens een interessante column: http://crlincke.wordpress.com/tag/nrc/ Het is treurig :\

Medicijnkosten.nl geeft hele lage bedragen aan die zeker niet kloppen, onze stagiaire heeft last met de apotheek gebeld ivm een werkstuk en kosten en hier kwamen veel hogere bedragen uit.
Wordt alleen de retard variant niet meer vergoed of alle methylfenidaat?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:37

Charaz schreef:
Medicijnkosten.nl geeft hele lage bedragen aan die zeker niet kloppen, onze stagiaire heeft last met de apotheek gebeld ivm een werkstuk en kosten en hier kwamen veel hogere bedragen uit.

Maar goed, klopt medicijnkosten.nl dan niet of gooien de apotheken er gewoon een leuke marge overheen?

Citaat:
Wordt alleen de retard variant niet meer vergoed of alle methylfenidaat?

Volgens mij wordt van methylfenidaat alleen de goedkoopste variant vergoed (de kortwerkende versie, en dan ook nog eens die niet gefilterd is op werkzame variant.) De tabletten van de Regenboog vielen echter buiten de normale regels omdat die speciaal bereid worden. Dat vond de industrie niet leuk (en misschien de verzekeraars ook niet) en dus wordt die uitweg nu ook geblokkeerd.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:21

Medicijnkosten klopt niet, zoek maar eens wat verschillende medicijnen op, komen echt alleen maar hele lage bedragen uit.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 22:02

Weet niet precies meer hoe het met de vergoeding zit ben ik iets te lang voor uit de openbare apotheek. Maar kan me haast niet voorstellen dat jou apotheek de Methylfenydaat retard zelf maakt want capsules/tabletten met retard afgifte is door een gewone apotheek eigenlijk niet te maken. dus zou eerst je apotheek even bellen of het klopt dat dit een eigen bereiding is sta je ook wat sterker tegen de verzekering.

Groetjes genja