Resistent voor Zovirax?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsha

Resistent voor Zovirax?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 11:55

Ik heb al mijn hele leven best veel last van koortslippen. Niet alleen op mijn lip trouwens, ook bij mijn neus en op mijn kin. Tot nu toe altijd Zovirax gebruikt en dat werkte redelijk, die krengen bleven in ieder geval wat kleiner dan als ik niks deed. Sinds kort doet Zovirax alleen niet meer zoveel... Ik heb het nu een paar keer in korte tijd gehad en ik smeer als een malle zodra ik het voel opkomen, maar het haalt niets uit. Het lijkt wel of ze zich nergens wat van aantrekken en er gewoon doorheen breken. Ik loop er nu dus érg charmant bij, mijn lip is 2x zo dik als normaal en daarbovenop zit dus nog zo'n ding ^)

Nu is mijn vraag: weet iemand of je resistent (of zoiets) kan worden voor Zovirax of de stof die erin zit (aciclovir)? Ik heb het zo vaak gebruikt en nu werkt het opeens niet meer. Het is een net nieuwe verpakking, ook niet over datum o.i.d. dus daar kan het niet aan liggen... Iemand ideeën?

Anoniem

Re: Resistent voor Zovirax?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:02

Zovirax werkt helemaal niet, het middel in zovirax is beter werkzaam inwendig, dus tabletvorm of infuus. Voor koortslippen wordt het gewoon afgeraden, omdat het op de huid niet werkt. Beter werkt een lippencreme met zink erin, dit droogt de koortslip uit.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:18

Ik gebruik bij een koortslip creme echinaforce van Vogel, werkt bij mij veel beter en sneller dan Zovirax en Fenistil.

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:25

Zovirax werkt bij mij ook nooit. Heb al een tijdje oranje spul uit Oostenrijk. Werkt super goed (doet wel beetje pijn als je het erop smeert) en mn koortslippen blijven dan klein als ik er op tijd bij ben. Ziet er alleen niet zo charmant uit, zo'n oranje stuk op je lip :+

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:04

Zovirax werkt bij mij erg goed maar dan moet ik bij de eerste tinteling al gaan smeren, dan voorkom ik blaasjes anders werkt het bij me niet. De pads die je erop kunt leggen helpt bij mij niet, die verdwijnen erg snel.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:17

Ik heb die pads weleens geprobeerd, ik vind die inderdaad verschrikkelijk, ze werken niet en zie ze er maar weer eens af te krijgen zonder de boel te slopen... Ik kreeg net van iemand de tip om over te gaan op zinkzalf en L-Lysine tabletten. Dus ik denk dat ik die maar eens ga halen binnenkort :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:21

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:27

Wat dom. Als het effect 'gering tot afwezig' is, waarom schrijven artsen het dan wel voor (weliswaar in tabletvorm, maar toch)?

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:29

Als je meer dan 5 keer per jaar een koortslip hebt is het aan te raden even langs de huisarts te gaan.
Weet niet of je het zo vaak hebt of hebt gehad?

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 13:38

Het wisselt nogal. Hiervoor had ik het toevallig 3 maanden niet, maar daarna heb ik er zó weer 3 achter elkaar. Als ik alles optel heb ik er gemiddeld 10x per jaar wel een, denk ik zo...

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:42

flappie28 schreef:
Als je meer dan 5 keer per jaar een koortslip hebt is het aan te raden even langs de huisarts te gaan.

Waar baseer je dit op? :+

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:49

Kirsha schreef:
Wat dom. Als het effect 'gering tot afwezig' is, waarom schrijven artsen het dan wel voor (weliswaar in tabletvorm, maar toch)?

In tabletvorm werkt als een tierelier, omdat het dan via je bloedbaan bij je gezichtszenuwtakjes komt. Zo kan het virus zich niet meer uiten. Helaas, herpes blijft altijd latent in de ganglia van je gezichtszenuw aanwezig.
Ik heb tijden lang de tabletten geslikt, en toen geen koortslippen gehad (ik had er elke maand wel 2, soms 3 tegelijk, was echt verschrikkelijk). Tijdens de pillen had ik geen koortslippen, toen ik stopte kreeg ik een paar maanden later alweer de eerste ;)
Nu heb ik het nog heel af en toe, 1 keer per 4 maanden oid.

Zinkzalf is indd aan te raden :j En de Hot Kiss! https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... -exemplaar
Is even een grote aanschaf, maar ik heb er al jaren 'plezier' van :D Wel goed ontsmetten elke keer.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:15

Talisa schreef:
flappie28 schreef:

Waar baseer je dit op? :+

Ben drogist en heb dus ook geleerd wanneer je iemand moet doorverwijzen als ze om advies vragen, daarbij staat het ook in de bijsluiter van de koortslip middelen.

Moet je met een koortslip naar de huisarts?
Zovirax - ook in een handige pomp
Een koortslip is lastig en pijnlijk maar kan zelden kwaad.
Toch is het aan te raden om naar de huisarts te gaan, als:

de blaasjes na 2 weken nog niet weg zijn

de ontsteking zich uitbreidt want dan zijn er waarschijnlijk
bacteriën in de blaasjes gekomen en
is een andere behandeling gewenst

als je vaker dan vijf keer per jaar
een koortslip hebt

jonge kinderen voor het eerst last
hebben van koortsuitslag. Dan kan
de huisarts vaststellen of het inderdaad
om een koortslip of een andere
aandoening gaat.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:15

Talisa schreef:
Kirsha schreef:

In tabletvorm werkt als een tierelier, omdat het dan via je bloedbaan bij je gezichtszenuwtakjes komt. Zo kan het virus zich niet meer uiten. Helaas, herpes blijft altijd latent in de ganglia van je gezichtszenuw aanwezig.
Ik heb tijden lang de tabletten geslikt, en toen geen koortslippen gehad (ik had er elke maand wel 2, soms 3 tegelijk, was echt verschrikkelijk). Tijdens de pillen had ik geen koortslippen, toen ik stopte kreeg ik een paar maanden later alweer de eerste ;)
Nu heb ik het nog heel af en toe, 1 keer per 4 maanden oid.

Zinkzalf is indd aan te raden :j En de Hot Kiss! https://www.gezondheidaanhuis.nl/nl/pro ... -exemplaar
Is even een grote aanschaf, maar ik heb er al jaren 'plezier' van :D Wel goed ontsmetten elke keer.

Ja, die Hot Kiss, werkt dat goed? Ik lees daar vaker over maar durf het niet zo uit te proberen, stel dat het niet werkt, vind ik hem toch iets te duur :D maar bij jou werkt dat ding dus?

Dat het aanwezig blijft weet ik, maakt me ook verder weinig uit, ik heb die krengen al 21 jaar dus de overige 60 jaar overleef ik ook wel... Het zou alleen fijn zijn als ze wat minder frequent gedag kwamen zeggen :+

Ik sprak mijn mams net en zij zei ook dat het misschien wel handig was om naar de huisarts te gaan. Dat je dat het best kan doen als je er minstens 5x per jaar last van hebt had ik ook gelezen, ik vind 5x wel heel weinig, ik kan daar alleen maar van dromen :D toch maar eens een huisarts in de buurt zoeken dan.