Hoe vaak ogen laten meten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Hoe vaak ogen laten meten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 08:41

Ik heb ongeveer een half jaar geleden mijn ogen laten meten omdat ik ontzettend vaak hoofdpijn heb. Mijn ogen lijken mijn sterkte goed te kunnen corrigeren, want uit de normale oogtest kwam niks. Toen ik oogdruppels kreeg waardoor de boel helemaal ontspant bleek dat ik een sterkte van +0.5 en +0.75 heb. Er werd me toen aangeraden nog geen bril te nemen. Laatste tijd heb ik het idee dat mijn ogen vaak moe zijn. Maar ik heb geen idee hoe snel dit kan veranderen. Hoe vask laten jullie je ogen meten?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:01

In een half jaar kan er zeker wel iets veranderd zijn en als je nu weer klachten heb zou ik dus het laten meten.
Ik laat mijn ogen niet zo vaak meten, heb geen klachten en de laatste twee keer dat het wel gemeten is omdat ik een nieuwe bril ging uitzoeken waren de verschillen heel klein.

mayniac_val

Re: Hoe vaak ogen laten meten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:09

Ik laat ze ieder half jaar meten, maar dat komt omdat ik zachte lenzen heb en dus iedere keer voor controle moet. Maar als je moeie ogen hebt, kun je toch gewoon langs gaan :)?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 09:16

Voor de sterkte die jij hebt heb ik indertijd wel een bril gekregen (ik geloof dat ik 2x -.75 had). Ondertussen zitten mijn ogen volgens mij op -2 en -2.5. Ik heb indertijd heel veel baad gehad bij een bril.

Ik zou ze gewoon nog n keer laten meten en een bril nemen, het kan geen kwaad en het doet een wereld voor je open!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:59

Ik laat ze meten zogauw ik merk dat ik borden in de verte niet meer kan lezen zoals ik gewend ben. Dat kan na een half jaar en soms ook na 2 jaar pas zijn. Dus als je last hebt, zeker je ogen even laten meten.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:02

Toen ik nog een bril had ging ik altijd heen als ik steeds hoofdpijn kreeg of als ik het gevoel had dat ik niet meer goed kon zin. Ik heb sinds oktober (?) lenzen en als je lenzen hebt, word je aangeraden elk jaar je ogen te laten meten.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:07

Wanneer ik het gevoel heb dat mijn ogen meer moeten inspannen om goed te kunnen zien laat ik mijn ogen meten. In een half jaar tijd kan je zicht minder worden wat je klachten kunnen verklaren.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:24

TS, als jij je er niet goed bij voelt, WEL een bril nemen :j Mijn eigen opticien vond het ook onzin bij -0.25 en een stevige cilindrische afwijking, maar ik kon nog geen halve dag op school volhouden.
Ik heb nu al 14 jaar een bril en nogsteeds schommelt mijn sterkte enorm. Ik ga elk jaar naar de opticien om te meten en bestel dan ook weer 2 nieuwe brillen. Na een jaar ben ik toch al weer zat van de modellen :+

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:56

Ik laat ze meten als ik merk dat ik niet helemaal scherp meer zie, meestal is dat elk half jaar ongeveer

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:09

Ik zit nu op ongeveer -4 en ik laat mijn ogen elk half jaar meten, bij de halfjaarlijkse controle. Als jij je niet goed voelt, zou ik toch aandringen op een bril, vooral op school kan dit echt een opluchting zijn! :)

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:10

Ik krijg steeds lenzen mee voor een half jaar en laat ze dan ook gelijk iedere keer meten. 2x per jaar dus. Meestal is er een kleine achteruitgang, bijv. met 0,25 en heb ik het zelf niet eens door. Dus dan is zo'n vaste controle wel handig

Kan me overigens niet goed voorstellen waarom ze je hebben aangeraden geen bril/lenzen te nemen toen. Hoofdpijn zou voor mij voldoende reden zijn om zeker wel een bril aan te schaffen! Ik zou zo snel mogelijk een afspraak maken als ik jou was en dan wél een bril of lenzen aanschaffen, het maakt vaak echt een wereld van verschil.

Het kan trouwens heel langzaam veranderen, maar je ogen kunnen ook opeens hard achteruitgaan, als je merkt dat je echt minder goed ziet opeens zou ik sowieso een afspraak maken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 14:15

Mootje schreef:
TS, als jij je er niet goed bij voelt, WEL een bril nemen :j Mijn eigen opticien vond het ook onzin bij -0.25 en een stevige cilindrische afwijking, maar ik kon nog geen halve dag op school volhouden.
Ik heb nu al 14 jaar een bril en nogsteeds schommelt mijn sterkte enorm. Ik ga elk jaar naar de opticien om te meten en bestel dan ook weer 2 nieuwe brillen. Na een jaar ben ik toch al weer zat van de modellen :+

Hier idem dito. Opticiem zei ook dat mijn klachten (moe gevoel in de ogen, forse hoofdpijn, geen avond tvkijken kunnen volhouden, extreem gevoelig zijn voor zonlicht) niet door mijn afwijking van -0,25 en cilinderafwijking konden komen.
Half jaar aangekeken, toen toch maar een bril geprobeerd, en mijn hemel, wat een geweldig verschil zeg :j
Zou gewoon een bril nemen als ik jou was :)

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:28

Ik ben ook begonnen met -0,50 en -0,75, en zit nu op -1 met beide ogen. Voor mij was het een opluchting, kon weer rustig TV kijken en autorijden!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 20:45

Ik ga weer heen als ik het idee heb dat ik minder scherp ga zien, en tot nu toe zijn mijn ogen elke keer achteruit gegaan. Gemiddeld na zo'n 2 jaar denk ik.
Als je er last van krijgt, gewoon een bril nemen! :j