paardrijden-->buikspieren--> probleem

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

sammiesam

paardrijden-->buikspieren--> probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 13:27

hallo,

Een beetje een rare titel maar dit lijkt mij het duidelijkst.
Sinds september vorig jaar heb ik super veel last van mijn linker heup gekregen. Fyiso 1 wist het met de oefeningen er niet onder te krijgen dus naar het ziekenhuis. Foto's lieten aan beide kanten een cam-leasie zien, maar dit gaf niet de pijn aan links.
Ziekenhuis stuurde mij door naar Papendal, daar fysio nr 2, 3 en 4 (telkens doorverwezen want ze wisten het allemaal niet) en nr 4 begon met dry needling (januari). Inmiddels reed ik al geen paard meer, en lang staan en lopen ging ook niet. De dry needling sloeg redelijk aan dus ik kon alles weer langzaam oppakken, helaas kwam alle pijn ook weer terug. Ik werd toen naar fysio nr 5 gestuurd, manueel therapeut. Er zat geen blokkade dus weer begonnen met dry needling. (begin maart)
De klachten bleven terugkomen wanneer ik weer veel ging bewegen, dus vandaag naar een speciale bekken therapeut (fysio nr 6).

Zij vertelde mij dat ze vaak ruiters ziet met dit soort klachten. Het blijkt dat ik hele stevige en harde buikspieren heb (en daar was ik altijd zo trots op, een mooie platte buik). Door deze spanning komt de rest in de problemen, en mijn heup kan dat niet meer aan.
Ze zegt dat dit wss is ontstaan door het paardrijden. Ik heb een hele rechte houding (wel een holle rug, maar dit komt ook door een te korte rugspier, daar wordt aan gewerkt). Ik heb toen ik 10 jaar was een jaar lang zonder zadel moeten rijden, misschien is ben ik toen zo me buikspieren gaan aanspannen dat ik het nu niet bewust doe.

Ik moet nu alleen maar ontspanningsoefeningen doen (terwijl ik al die maanden aanspanningsoefeningen heb gekregen) en voor mij gevoel als een zoutzak op het paard gaan zitten. Hopelijk gaat de pijn in me heup hierdoor weg anders weer verder zoeken. Over een paar weken wel weer een dry needling behandeling +intapen.

Zijn er meer mensen die onbewust zo hard/sterk hun buikspieren aanspannen tijdens het rijden (of gewoon)? Ik doe het ook gewoon in dagelijks leven met het zitten/lopen. Dus moet nu continu op alles letten en ontspannen..

rebecca1997

Re: paardrijden-->buikspieren--> probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:35

Hier nog zo een, heb ook als 'vrouw' zijnde een duidelijk zichtbare six-pack. Moet me ook bewust ontspannen.

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 15:13

ja een strakke buik krijg je er idd van.

meer ruiters die dit herkennen?

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:16

Ik wil ook een platte buik :P Beter doorzitten dus :D
Verder dus ook niet last van mijn heup ofzo, wel soms van mijn rug ....

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:22

Ik heb er ook problemen mee..bij mij is de oorzaak triggerpoints in m'n psoas spieren.Mijn tip: zoek een goede triggerpoint therapeut..ik heb eventueel nog wel een adresje voor je.Verder is het voor mij heel belangrijk om m'n rug bol te maken tijdens het rijden en nergens "vast te houden" in m'n lijf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:24

Oja ik heb ook nog wel last met lang staan/lopen en rennen..dat probeer ik dus even wat minder te doen..ik heb nu 6 triggerpoint behandelingen gehad en merk duidelijk verschil! ga nu weer rustig rijden..ben daarvoor ook bij de huisarts geweest,fysio,ostheopaat..ook niemand die me kon helpen..

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 16:37

Idd die triggerpoints spelen ook een rol, bij mij is dat (naar alle waarschijnlijk) een gevolg en geen oorzaak. Het geeft een goed effect die behandeling, maar niet op langer termijn, vandaar dat er meerdere dingen aangepakt moeten worden.

Leuk dat je zegt rug bol maken, ben ik ook meer op gaan letten. Zat automatisch altijd met een holle en bolmaken kost veel moeite, maar je voelt wel een positief verschil!

Niet vasthouden in me lichaam (met rijden en gewoon) vind ik wel erg lastig moet ik zeggen...

dominiquew

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:46

Ik heb dat ook, ik wil ook te netjes zitten en heb dan ook een holle rug, bij mij zie je ook een sixpack maar niet een hele duidelijke.. Ik heb verder nergens last van.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:49

Heb jij niet gewoon een voedselallergie ofzo? Zou best kunnen.
Ik heb lang onderrugklachten en buikspierklachten gehad, en dat bleek daar door te komen.
Zelf ga ik krom lopen door mijn te strakke buikspieren als ik wat verkeerds eet.
Dan kan je echt doen wat je wil met ontspanningsoefeningen maar dan kom je er echt niet als het aan je darmen ligt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:17

Klopt bij mij is het ook ontstaan door m'n darmen..stofwisselingsziekten kunnen oa triggerpoints veroorzaken en in stand houden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:19

Elisa2 schreef:
Klopt bij mij is het ook ontstaan door m'n darmen..stofwisselingsziekten kunnen oa triggerpoints veroorzaken en in stand houden.

Dan zou je haast zeggen dat de trigger nog aanwezig is?
Heb je wel eens geprobeerd je voeding om te gooien? Ik heb het nu niet meer.

Triggerpoint therapie ken ik ook wel hoor, en ik moet af en toe wel wat wegwerken maar verder gaat het echt prima.
Ik heb het boek er van, echt een aanrader en ontzettend handig om gewoon te kunnen.
Dankzij dat boek heb ik echt een heel goed inzicht gekregen in welk pijntje waar vandaan komt en hoe je het moet aanpakken. :j

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:22

de laatste fysio (die van gister) vroeg wel alles over hoe het op de wc gaat (om het maar even netjes te zeggen)

daar was volgens haar alles goed mee, lijkt mij dat je een darm probleem oid op dat soort momenten wel merk?

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 17:23

moonfish13 schreef:
Elisa2 schreef:

Dan zou je haast zeggen dat de trigger nog aanwezig is?
Heb je wel eens geprobeerd je voeding om te gooien? Ik heb het nu niet meer.

Triggerpoint therapie ken ik ook wel hoor, en ik moet af en toe wel wat wegwerken maar verder gaat het echt prima.
Ik heb het boek er van, echt een aanrader en ontzettend handig om gewoon te kunnen.
Dankzij dat boek heb ik echt een heel goed inzicht gekregen in welk pijntje waar vandaan komt en hoe je het moet aanpakken. :j

mag ik vragen hoe dat boek heet ? :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:26

http://triggerpointboek.nl/
Hier kan je het boek bestellen.
Letterlijk op een afbeelding de pijnplek aanwijzen, en dan kan je erbij opzoeken welke spieren daar mee in verband staan.
Dan blader je naar die spier toe, en staat er hoe die spier(en) te behandelen.

Piece of cake, ik heb zelf het hele boek weken gedaan en had daar echt baat bij.
Mede daardoor ben ik er ook achter gekomen dat er iets niet goed ging, bij 6 keer daags losmaken ging het goed.
Bij 3 keer bleef het constant, dan is er toch iets wat het in stand houdt en dat was mijn gluten en melkallergie.
Lijkt veel, maar niet iedereen hoeft het van top tot teen te doen en je wordt er vanzelf handig in.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:27

Ik heb echt niks van buikspieren, ben magertjes dus wel een platte buik, maar niks wat bij een sixpack in de buurt komt, en ik rij toch dagelijks paard, en intensief ook.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:28

Ik geloof de theorie ook niet hoor dat te sterke buikspieren de oorzaak zijn.
De boel is te gespannen.. En dat zal gok ik wel een reden hebben.

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 18:00

xSlvna schreef:
Ik heb echt niks van buikspieren, ben magertjes dus wel een platte buik, maar niks wat bij een sixpack in de buurt komt, en ik rij toch dagelijks paard, en intensief ook.

waarschijnlijk zijn de spieren te sterk ontwikkeld door een verkeerde houding. We denken nu dat dit komt doordat ik een jaar lang zonder zadel heb gereden en dat het toen er langzaam in is geslopen. Het is niet zo dat wanneer je elke dag paardrijd je sowieso een sixpack krijgt, juist niet want je moet rijden zonder de spieren zo gespannen te houden.

Ik geloof ook niet dat dit het voor 100%, maar vanaf sept al met vanalles bezig en ze roepen vanalles dus telkens hoop je maar dat ze het gevonden hebben.

Bedankt Moonfish, ik ga het eens allemaal bekijken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 18:04

Ik heb ook jaren lang regelmatig zonder zadel gereden, buikspieren aanspannen om op het paard te blijven plakken, om het zo maar te zeggen, maar of ik er last van gekregen heb? Nee. Paard was echt een crosser, ga maar eens doorzitten in rendraf etc. heb vaak spierpijn gehad, maar nergens last van bij mijn heupen.

Heb soms het gevoel dat alles op paardrijden geschoven wordt als iemand paardrijdt, lees het steeds vaker.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:17

Moonfish: bij mij is het jaren geleden ontstaan door de darmen..eet zowiezo al heel anders nu..kan ook niet tegen melk,gluten en nog een heleboel meer..helaas voor mij kwam ik er pas laat achter wat voor een effect dat allemaal werkelijk op mijn lijf en spieren heeft gehad..was trouwens in combinatie met overbelasting.Ik heb het boek trouwens ook..idd een aanrader.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:22

Elisa2 schreef:
Moonfish: bij mij is het jaren geleden ontstaan door de darmen..eet zowiezo al heel anders nu..kan ook niet tegen melk,gluten en nog een heleboel meer..helaas voor mij kwam ik er pas laat achter wat voor een effect dat allemaal werkelijk op mijn lijf en spieren heeft gehad.Ik heb het boek trouwens ook..idd een aanrader.

Balen hé..
Ik moet zeggen dat het echte doorbreken ik met een Tens heb gedaan na verloop van tijd.
Dat is voor chronische pijnpatienten, maar dat is dus niet schadelijk.
Met elektroden rem je de zenuwen de pijnprikkel door te geven en maak je o.a. zelf endorfine aan.
Dat heeft bij mij echt rust in de tent gebracht omdat ik daar eindelijk weer mee leerde ontspannen wat ook een groot deel van de oplossing is. :j
Moet zeggen dat ik mijn Tens nu al weken niet tot nauwelijks gebruik. :)
Gisteren een keer gebruikt, en de dag ervoor een keertje maar verder niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 19:31

He dat klinkt goed zeg! tens werkt dus goed op triggerpoints? verbaasd me eigenlijk niet helemaal aangezien ik ookal gelezen heb over een aps behandeling voor triggerpoints wat dus ook met elektroden gaat volgens mij.

Wat mij goed helpt is een infraroodcabine,sinds mijn ouders er een hebben voel ik mij stukken beter maarja dat is logisch.Het stimuleert de doorbloeding die stagneert door de triggerpoints..maar goed..ik heb net een intensieve triggerpoint therapie achter de rug en ik moet zeggen dat ik me daar ook stukken beter door voel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:07

Elisa2 schreef:
He dat klinkt goed zeg! tens werkt dus goed op triggerpoints? verbaasd me eigenlijk niet helemaal aangezien ik ookal gelezen heb over een aps behandeling voor triggerpoints wat dus ook met elektroden gaat volgens mij.

Wat mij goed helpt is een infraroodcabine,sinds mijn ouders er een hebben voel ik mij stukken beter maarja dat is logisch.Het stimuleert de doorbloeding die stagneert door de triggerpoints..maar goed..ik heb net een intensieve triggerpoint therapie achter de rug en ik moet zeggen dat ik me daar ook stukken beter door voel.

Ik heb geen idee hoe het precies werkt maar bij mij werkt het super.
Echt beter als 100 mg diclofenac en paracetamol, veeeel beter zelfs.
Je kan ze zo op internet bestellen en er gaan een 9 volt batterij in..

Het schijnt te wisselen per persoon of het werkt of niet en in welke mate, maar voor mij is het een wondermiddel.
Ik gebruik het ook bij het rijden bijvoorbeeld, onbewust zet ik toch vast en dan krijg ik zulke klappen in mijn rug wat zeer doet.
Tens aan en dan ontspan ik en dan gaat het prima. Ik ben gewoon een bonk spanning soms en met rijden werkt dat niet. :+

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:10

Klinkt goed..ik heb wel het idee dat mensen die snel triggerpoints ontwikkelen ook minder endorfine aan maken dan wellicht zou moeten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:20

Ik denk gewoon dat het met niet ontspannen te maken heeft, of een negatieve spiraal waar men niet uit komt.
Bij mij was gewoon alles een grote blauwe plek voor mijn gevoel, minste of geringste gaf dus weer pijn.
Dat is nu helemaal weg, en als ik eens gespannen ben heeft dat geen gevolgen..

De maatschappij is ook wel stressvol tegenwoordig, heel anders als toen we achter de konijntjes aan holden met een knuppel. :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 20:38

Dat is waar...en niet te vergeten de fysieke stress door straling,luchtvervuiling,vieze stoffen in eten etc. en te weinig volwaardige voeding waardoor we onbewust tekorten oplopen..etc. etc.

Maar ik weet wel dat je die psoas spieren niet bewust kunt ontspannen..die reageren als je lichaam zich bedreigd voelt.