Monsanto brrrrr

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

storrum

Monsanto brrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 15:47

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:49

Criminelen zijn het..
Beetje er een zooitje van maken maar niet verantwoordelijk zijn voor de effecten van de gezondheid, goed bezuuuuuuuuuuug!!

Amalarab

Re: Monsanto brrrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:57

ik voorspel toestanden als de Ierse hongersnood van 1845-1850...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:10

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:16

Dus feitelijk ben je al strafbaar als je een appel koopt. Daar zitten zaadjes in waar je een appelboom uit kunt kweken. Zelfde voor aardappels, die kun je planten.

Je kunt mensen toch niet verbieden om zelf eten te verbouwen?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:24

Vindt dit bericht te bizar voor woorden....

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:24

eten gaat duur worden en honger gaat hier toeslaan in de toekomst (vrees ik)

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:26

Jeetje zoiets kan toch niet...

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:26

Te gek voor woorden als de EU hier in trapt.... Hoe werk je een monopolie in de hand, zeer kwalijk in de voedingssector lijkt me.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:30

huh? je mag niet meer gewoon groente verbouwen?
of wel simpele komkommer, tomaten, radijs enzo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:31

Traiectum: volgens mij zou Monsanto dat het liefst wel verbieden. Ze hebben immers ook een rechtzaak aangespannen tegen een boer waar per ongeluk zaadjes van Monsanto waren uitgekomen.

Als jij dus appels kweekt van Monsanto-appels (of andere geregistreerde zaden) ben je (uiteindelijk) in overtreding omdat je die zaden niet met licensie hebt gekocht. En andere appels zijn er niet meer te krijgen omdat de verkoop en ruilhandel verboden is.

De gevolgen laten zich raden: een flink opgedreven voedselprijs, en een zeer kwetsbare monocultuur waar geheid plagen en ziektes in ontstaan die we niet kunnen stoppen.

Unihorses: ook om simpele gewassen uit de moestuin.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:31

Wow.. Hoe kan je dat nou zo doen? Zou dat dus inderdaad ook betekenen dat je geen groententuintje meer mag hebben?..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:32

Shadow0 schreef:
Traiectum: volgens mij zou Monsanto dat het liefst wel verbieden. Ze hebben immers ook een rechtzaak aangespannen tegen een boer waar per ongeluk zaadjes van Monsanto waren uitgekomen.

Als jij dus appels kweekt van Monsanto-appels (of andere geregistreerde zaden) ben je (uiteindelijk) in overtreding omdat je die zaden niet met licensie hebt gekocht. En andere appels zijn er niet meer te krijgen omdat de verkoop en ruilhandel verboden is.

De gevolgen laten zich raden: een flink opgedreven voedselprijs, en een zeer kwetsbare monocultuur waar geheid plagen en ziektes in ontstaan die we niet kunnen stoppen.

Unihorses: ook om simpele gewassen uit de moestuin.

naah, wat een onzin.....

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:34

En wat is volgens de eu de goede rede om dit toch te doen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:35

NatasjavE schreef:
En wat is volgens de eu de goede rede om dit toch te doen?

Amerika mischien, die een invloed uitoefent ...
of dreigementen... wat positief gemanipuleerd kan worden...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:39

Ik neem aan dat het verhaaltje eromheen (niet gevonden, het komt niet zo in de publiciteit) gaat over het beschermen van innovatie en bescherming tegen problemen, iets als 'we moeten registreren wie wat heeft zodat in geval van een ziekte of gevaar voor de volksgezondheid...'

Maar de werkelijke reden van de EU-parlementariers is natuurlijk het vele geld dat de lobbyisten er in hebben gestoken. (Corruptie? En anders in elk geval beinvloeding, misleiding en mogelijk chantage. Invloed vanuit Amerika is ook heel goed mogelijk.)

En de reden voor Monsanto ed is geld en macht: met een monopolie op voedsel ben je wel ongeveer oppermachtig.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:40

Wat?!
Wij hebben ons groententuintje, met aardappels, spinazie, bloemkool en weet ik al wel niet meer! Als dat wegmoet dan ontplof ik echt! Ik krijg zo'n hekel aan die hele EU!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:43

Shadow0 schreef:
Ik neem aan dat het verhaaltje eromheen (niet gevonden, het komt niet zo in de publiciteit) gaat over het beschermen van innovatie en bescherming tegen problemen, iets als 'we moeten registreren wie wat heeft zodat in geval van een ziekte of gevaar voor de volksgezondheid...'

Maar de werkelijke reden van de EU-parlementariers is natuurlijk het vele geld dat de lobbyisten er in hebben gestoken. (Corruptie? En anders in elk geval beinvloeding, misleiding en mogelijk chantage. Invloed vanuit Amerika is ook heel goed mogelijk.)

En de reden voor Monsanto ed is geld en macht: met een monopolie op voedsel ben je wel ongeveer oppermachtig.

De motivatie van Monsanto kan ik nog wel volgen. Maar dat de EU hier in stapt snap ik op geen enkele manier. Het is toch te doorzichtig?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:45

Euhhhh wut???
Dit kan toch niet?
Straks gaan ze alles binnen ristricties stellen, kun je nog geen scheet laten of ie wordt gemeten en opgeslagen in een metaantank :roll:

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:47

Ik denk dat het tijd word dat we onze regering duidelijk maken dat wij maar bij de EU wegmoeten... En niet alleen maar hier om, maar Nederland moet vaak genoeg de problemen oplossen en de rommel opruimen. Nog even en ik ga emigreren...

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:50

heidy_wilco schreef:
Ik denk dat het tijd word dat we onze regering duidelijk maken dat wij maar bij de EU wegmoeten... En niet alleen maar hier om, maar Nederland moet vaak genoeg de problemen oplossen en de rommel opruimen. Nog even en ik ga emigreren...

alleen als alleen nl dit niet heeft... ( zwitserland denk ik ook niet )
dan worden wij buitengesloten... kunnen we niet meer handelen... en bovendien, wij eten al heel veel van dit voedsel, want veel van ons komt uit Amerika. dieptriest...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:51

Ja, maar doorzichtig maakt niet zoveel uit toch? Veel van de financiele trucage was ook doorzichtig: toch is het niet voorkomen.

We krijgen het hier in Nederland al niet voor elkaar om openlijk disfunctionerende ministers of staatssecretarissen aan te spreken. Dus wat hebben de EU-parlementariers te vrezen? Ik denk trouwens dat een deel gewoon niet beseft wat de gevolgen zijn en denkt dat het wel losloopt (maar... ook niet teveel wil weten hoe het in elkaar steekt), een ander deel interesseert het niks als ze hun geld en aanzien maar krijgen.

Heidy_wilco: ik weet niet of uit de EU stappen in dit geval niet zoveel zou helpen. Ten eerste vraag ik me af of het binnenlands bestuur wel de gevolgen wil overzien, en ten tweede zijn we als klein landje vrij makkelijk onder druk te zetten als de andere landen en de grote bedrijven ons boycotten.

Wat betreft emigreren: ik ben vooral benieuwd waarheen. Waar spelen deze problemen niet?

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 16:54

Er is een Monsanto bedrijf tegen over ons gevestigd en ik heb er in de jaren heel wat zien veranderen na dat er een demonstratie is geweest tegen het bedrijf. Er kwamen hekken om heen,een poort waar je je melde moet ,je bent niet een twee drie binnen in dit bedrijf.........en daardoor ben ik destijds gaan googlen {want waarom al die maatregelen}. Had ik het maar nooit gedaan......wat een ellende ben ik tegen gekomen.Ik woon met heel veel plezier hier,maar ben er niet trots op dat Monsanto mijn buurman is.

NatasjavE

We moeten de eu niet uit we moeten de eu duidelijk zien te maken dat we dit soort regelgeving niet willen.

Anoniem

Monsanto tja wat zal ik er van zeggen. Tis een idioot die over werkelijk alle gewassen het monopolie wil krijgen(heeft ie al voor een flink deel). Ik ga er vanuit dat wordt bedoeld dat het om voedingsgewassen gaat en niet om siergewassen. En zoals een eerder commentaar.Weg uit de EU gewoon lekker zelfstandig blijven. We kunnen heus onszelf wel bedruipen.