Heftige dromen, kan iemand dromen uitleggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Heftige dromen, kan iemand dromen uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 11:38

Ik heb de laatste tijd veel last van nare dromen / nachtmerries.
Wat ik bijna elke nacht wel droom is dat er een groep mensen is waar ik eerst bij hoor en dan wilt opeens iedereen dat ik weg ga, dat geeft echt een naar gevoel.
In mijn droom word ik vaak buitengesloten van de andere en als ik dan weg wil gaan dan verdwaal ik.. in een ver land of in Nederland.
Ik zit ook vaak in bizarre bewegende dingen, zoals in een achtbaan die onder water door gaat en ik weet dat ik zal verdrinken, een weg die over de kop gaat en ik val met mijn auto naar beneden, ook heb ik al meerdere keren gedroomd dat ik in een soort pretpark ben waar een spookhuis is en dan moet ik door een gat waar ik niet door geen pas en dan kom ik in een echt spookhuis met geesten die me achterna zitten.. ik voel me dan echt heel angstig.
Wat ik ook al een paar keer heb gedroomd is dat ik de lucht bezaaid zie met ufo's en lichtbollen, de ufo's zijn vijandig en ik weet dat de aarde zal vergaan.
Verder droom ik ook altijd over dieren maar het gaat nooit goed met die dieren en ik wil ze helpen maar dat lukt niet.
Pfff, als ik dan wakker word dan voel ik me vaak verdrietig en heel onrustig, ik moet vaak in de ochtend kokhalzen van de spanningen die ik in mijn dromen heb mee gemaakt.

Wie heeft hier eventueel een oplossing voor want ik vind het echt niet leuk meer |(

Starzu

Re: Heftige dromen, kan iemand dromen uitleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:47

Ik droom ook heel vaak over geesten.. Voel me dan zo bang! :(

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:50

brrr ik had laatst ook een nare droom: ik reed met mn vader in de auto, was een auto voor ons met veel kinderen rijden zo de gracht in auto onder water, gillen etc, en ik maar zeggen dat we ze moesten helpen maar kon nix doen naar is dat dan.....:(

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 11:58

Ah, wat vervelend zeg.. Omdat dromen altijd producten zijn van jezelf - je eigen gedachten, overtuigingen, dingen waar je mee zit - is het voor anderen eigenlijk nauwelijks mogelijk om jouw dromen te verklaren. Dromen zijn niet een universeel iets; jouw achtbaan kan totaal iets anders voor jou betekenen dan iemand anders zijn achtbaan. Alles wat je droomt komt uit jóúw hoofd.
En dat is dan ook gelijk een 'oplossing', of in ieder geval iets wat mij vaak helpt. Als je heel bewust gaat slapen met de gedachte dat de dromen die je droomt van jou zijn en ook door jou beïnvloed kunnen worden, kan dat een stuk schelen. Focus je bijvoorbeeld voordat je gaat slapen op het 'instellen' van een afleiding in je droom. Blijf tegen jezelf herhalen dat als je iets engs droomt, bang wordt, een onprettig gevoel hebt, dat je je daar dan bewust van kan worden en het enge direct verandert in een pony (of een bloem, of een regenboog, of je moeder).

Ik heb, door heel bewust te gaan slapen, steeds vaker dat ik halverwege een enge droom denk: "ho, wacht, eigenlijk kan dit helemaal niet. Dit wordt me te eng, ik stap uit deze droom!" en dan rol ik zo in een andere droom.. :') Vergt wat oefening, maar misschien is er op internet wel meer over te vinden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:00

Ik heb de laatste weken/maanden ook elke nacht nare en rare dromen.
Ben al langer van plan om een keer naar een dromenuitlegger te gaan, misschien moet je dat gewoon eens opzoeken.
Ik heb zelf een nare ervaring opgedaan maar ook weer verwerkt, dus snap ook niet goed waar ze vandaan komen.
Misschien dat de oorzaak weten wel de oplossing is, en dat het dan al over gaat :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:09

Ben het niet helemaal eens met Joyce, het kan erg helpen als iemand anders je dromen probeert te analyseren omdat je er dan een beter zicht op krijgt.
Maar het gaat idd allemaal over jezelf.
Elke droom is wel anders, dus je kunt niet al deze verschillende dromen tot een geheel mengen om uitleg over te geven. Ze vertellen elk iets anders.

Die eerste, over dat uitgesloten worden, lijkt me vrij duidelijk: het gevoel dat je ergens niet bij hoort, waar je vroeger wel het gevoel had dat je erbij hoorde. Dat slaat om in erg heftige emoties waarvan je bang bent dat je jezelf er in gaat verliezen, dat je ergens in mee gaat waar jijzelf eigenlijk geen controle over hebt maar toch niet anders kunt. Je wordt er een soort van in opgeslokt en kunt er niet uit.

Dat spookhuis lijkt me te gaan over iets dat je wil bereiken of doen maar waarvan je bang bent dat het je niet gaat lukken, daardoor denk je dat je blijvend met dat falen zult geconfronteerd worden. Die dieren die je niet kunt helpen zeggen een beetje hetzelfde.
Die ufo's slaan meer op het al overweldigende waarvan je bang bent helemaal geen controle te zullen hebben, dus dat het je wereld zal verwoesten.

dit is een losse interpretatie, hopelijk heb je er wat aan, maar voor verdere uitleg zou ik iets meer detail nodig hebben (als je dat wil, pb staat open).

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 12:27

Wow.. Dit stukje klopt heel erg goed.
Citaat:
Die eerste, over dat uitgesloten worden, lijkt me vrij duidelijk: het gevoel dat je ergens niet bij hoort, waar je vroeger wel het gevoel had dat je erbij hoorde. Dat slaat om in erg heftige emoties waarvan je bang bent dat je jezelf er in gaat verliezen, dat je ergens in mee gaat waar jijzelf eigenlijk geen controle over hebt maar toch niet anders kunt. Je wordt er een soort van in opgeslokt en kunt er niet uit.

Word toch een enkeltje psychiater voor mij ben ik bang...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 12:33

Hoeft niet perse, als je weet waar het over gaat (ik heb natuurlijk geen idee :p ) en je beseft hoe je je voelt, dan ben je al op weg.
Sterke emoties zijn niet gemakkelijk, maar je dromen vertellen je duidelijk dat je er mee aan de slag moet. Anders, net als die ufo's, verwoesten ze je wereld.

ik klinkt nu heel zeemzoet, maar metaforen werken meestal beter ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 15:32

Arrabel schreef:
Wat ik bijna elke nacht wel droom is dat er een groep mensen is waar ik eerst bij hoor en dan wilt opeens iedereen dat ik weg ga, dat geeft echt een naar gevoel. In mijn droom word ik vaak buitengesloten van de andere en als ik dan weg wil gaan dan verdwaal ik.. in een ver land of in Nederland.

Ik zit ook vaak in bizarre bewegende dingen, zoals in een achtbaan die onder water door gaat en ik weet dat ik zal verdrinken, een weg die over de kop gaat en ik val met mijn auto naar beneden, ook heb ik al meerdere keren gedroomd dat ik in een soort pretpark ben waar een spookhuis is en dan moet ik door een gat waar ik niet door geen pas en dan kom ik in een echt spookhuis met geesten die me achterna zitten.. ik voel me dan echt heel angstig.

Wat ik ook al een paar keer heb gedroomd is dat ik de lucht bezaaid zie met ufo's en lichtbollen, de ufo's zijn vijandig en ik weet dat de aarde zal vergaan.
Verder droom ik ook altijd over dieren maar het gaat nooit goed met die dieren en ik wil ze helpen maar dat lukt niet.

Ik ben geen droomverklaarder maar zal je toch mijn mening geven (misschien heb je er wat aan). Kan zijn dat ik er compleet naast zit, maar dat hoor ik dan wel ;) Vaak zijn terugkerende dromen een reflectie van een bestaand probleem of gedragspatroon wat sterke emoties veroorzaakt. Los je het probleem op of kun je je patroon veranderen zal de droom meestal ook ophouden.

Emoties die ik uit jouw post haal:
1e stuk: eenzaamheid, verwarring/niet weten wat te doen (het verdwalen).
2e stuk: puur angst.
3e stuk: machteloosheid/uitzichtloosheid.

Het eerste stuk lijkt vooral over je sociale leven te gaan. Niet goed te weten wat je aan jezelf hebt en daardoor een soort van 'persoonlijkheid vinden' bij groepen. Omdat je niet goed weet wie je nou bent en wat je nou kan, zoek je een soort bevestiging van jezelf bij andere mensen.

Het 2e stuk gaat over je eigen weg bewandelen. Hierbij krijg ik het idee dat er een (ontwikkelings)taak is die je maar niet durft uit te voeren uit angst. Je bent je hier volgens mij al wel bewust van, maar houdt het van je af. Je dromen geven aan dat dit echt iets is wat je moet doen om jouw weg te vinden. Op dit moment zit jouw angst je ontwikkeling in de weg.

Het 3e stuk lijkt over algemeen machteloosheid/uitzichtloosheid te gaan. Waarvan ik me kan voorstellen dat dit samengaat met stuk 1 en 2. Je weet niet goed wie je bent en wat je kan, je durft je niet te ontwikkelen uit angst om te falen waardoor je leven op het moment uitzichtloos lijkt en jij niet de macht hebt om het te veranderen.

Komt dit overeen met hoe je je nu voelt en je leven er uitziet?