12 mei Internationale ME-Awareness day

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tinky12

12 mei Internationale ME-Awareness day

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 08:07

Behalve dag het vandaag moederdag is,is het ook Internationale ME-Awareness day.De dag dat er aandacht wordt gevraagt voor ME en andere Myalchische ziektes.

Afbeelding

In veel landen (waaronder ook Nederland) wordt ME nog steeds gezien als een psychische aandoening die behandeld moet worden oa CGT/GET.In enkele gevallen volgt er zelfs gedwongen opname in een psychiatrische kliniek.

Het is voor een groot deel van de medische wereld niet te accepteren dat ME geen psychische aandoening is maar een biomedische ziekte.
Een gecompliceerd multi-systeemfalen wat niet wordt veroorzaakt door een verkeerde gedachtengang zoals men nu nog steeds verondersteld.

Vandaag ook de dag om even stil te staan waar dit toe kan leiden...

In november 2005 overleed Sophia Mirza,na gedwongen te zijn opgenomen in een psychatrische inrichting,aan de gevolgen van ME.
http://www.newscientist.com/article/dn9 ... rome-.html

[LN] Gestorven omdat artsen Denise niet serieus namen...

Dit jaar is in Denemarken de 24-jarige Karina Hensen gedwongen opgenomen en mag geen bezoek van familie ontvangen.Zelfs de advocaat mag de medische gegevens van zijn cliënte niet inkijken.

https://www.facebook.com/notes/me-foren ... 7629573007

Wereldwijd zijn er veel onderzoeken gaande die veel dingen aan het licht brengen die bewijzen dat het geen ingebeelde ziekte is.
Er moet nog veel onderzoek gedaan worden maar daar is veel geld voor nodig,geld dat eenvoudigweg niet beschikbaar wordt gesteld omdat men er nog steeds van uitgaat dat het een psychosomatische aandoening is.
De nieuwe richtlijn is ook weer een grote teleurstelling geworden,de argumenten van patiënten en patiënten verenigingen zijn gewoon aan de kant geschoven.

De gevolgen daarvan zijn is dat de diagnose nog steeds niet goed gesteld kan worden,iedereen met wat vage vermoeidheidsklachten worden op een hoop gegooid.En er worden geen medicijnen ontwikkeld waardoor we nu nog steeds geen kans hebben op een correcte behandeling van deze ziekte.

Bij artsen en keuringen moet je bewijzen dat je wel degelijk echt ziek bent,helaas heb ik daar zelf ervaring mee.Je moet jezelf nog zieker maken door onderzoeken en therapiëen te ondergaan waarvan bekend is (maar niet erkent)dat het je gezondheid achteruit brengt.Helaas heb je geen keus omdat je anders niet serieus genomen wordt.

Dat iemand er niet ziek uitziet,wil niet zeggen dat hij niet ziek is.Ik hoor vaak... "goh maar je ziet er goed uit" .Mijn pijn kun je niet zien,ook niet hoe beroerd ik mij voel.Dat wil niet zeggen dat het er niet is.

Soms heb ik een goede dag,dat wil niet zeggen dat ik beter ben.Op mijn hele slechte dagen zie je mij niet.Dan lig ik plat,in stilte,liefst in het donker.Gevoelig voor licht en geluid,alles doet zeer...zelfs de kleinste beweging.Geluiden zijn bijna ondragelijk en licht zorgt voor scherpe hoofdpijn die soms neigt naar migrane.

ME-patiënten vragen niet dat je moet begrijpen wat de ziekte inhoud,ze vragen alleen begrip.Begrip dat ze soms op het laatste moment af moeten zeggen,een gesprek niet kunnen volgen,niet uit hun woorden kunnen komen en soms gewoon alleen willen liggen in een stille,donkere kamer.

Bedankt voor het lezen van deze lap tekst...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:01

NM --> MW

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 11:34

Ik zie dit topic nu pas !

Goed dat je er aandacht voor vraagt. Wel jammer dat de artsen het nog steeds niet serieus genoeg nemen.
Er is zoveel aandacht voor de standaard-ziektes, zoals hartkwalen, reuma, kanker etc.
Maar dat er vele duizenden mensen echt ziek zijn door gecompliceerd multi-systeemfalen (ME en daaraan gekoppelde ziektes) dat wordt nog steeds niet goed erkend.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 11:57

Ik mis de "like"knop Sterre dank je :)

Hoe schrijnend het is kon je gister in de uitzending zien van de EO, De Vijfde dag....

Bij 22:40 begint het intervieuw met 2 ernstig zieke ME-patiënten,even slikken als je het ziet.

Ik heb goddank nog iets van een leven,hetzij beperkt.Veel dingen zijn herkenbaar...de muur van de burocratie is dik en hoog.Probeer daar maar eens overheen te komen.Een gezond iemand red dit al bijna niet...laat staan een ernstig chronisch zieke patiënt.

http://tvblik.nl/de-vijfde-dag/29-mei-2013