instabiele knie en al 2 jaar niet paardrijden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zeurkous

instabiele knie en al 2 jaar niet paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 19:38

Lieve bokkers,

Graag wil ik even mijn verhaal bij jullie kwijt over mijn knie problemen. Alvast bedankt dat jullie mijn eindeloze verhaal willen lezen.

Op 23 september 2011 bij de eerste volleybalwedstrijd van het seizoen ging ik door mijn knie heen bij het neerkomen vanuit een sprong.
Hierbij had ik zo goed als geen pijn, maar bij het opstaan voelde ik gelijk dat het mis was. Mijn knie was instabiel. Ik vreesde gelijk voor mijn voorste kruisband.

Doordat ik zelf stage liep als fysiotherapeut kon ik al snel terecht bij een orthopeed. Hij testte mijn knie en vertelde mij dat zeer waarschijnlijk mijn voorste kruisband gescheurd was. De MRI wees uit dat dit klopte en dat ook mijn binnen meniscus gescheurd was.

Doordat ik in mijn laatste jaar zat van mijn studie en nog mijn eindstage moest lopen en toch wel graag wilde afstuderen, heb ik de operatie opgeschoven naar 9 mei 2012. Hierbij is mijn voorste kruisband gereconstrueerd en mijn meniscus gehecht. 2 weken later kreeg ik een trombose been, waarvoor ik aan de bloedverdunners moest en nu nog steeds een steunkous moet dragen (ja zo'n leverkleurige...)

Toen begon de eindeloze revalidatie. In mijn geval eindeloos.

Nu meer dan een jaar na de operatie is mijn knie net zo instabiel als voor de operatie. Ben ik nog een keer geopereerd aan mijn knie om toch een stukje van mijn meniscus weg te halen.

Ik kan nog steeds niet paardrijden en al helemaal niet volleyballen..

Nu heb afgelopen week bij een andere orthopeed weer een consult gehad.. Om te bekijken of er nog andere opties zijn.
Er staat me nu waarschijnlijk weer een operatie te wachten

Ik mis zo mijn oude leven.. 4 x per week volleyballen en 2x p week paardrijden op wintersport vakantie.

Ik voel me net een bejaarde. -O- en ik ben pas 24!

Normaal gesproken ben ik zo positief ingesteld, maar alles wat ik altijd leuk vond om te doen, kan ik niet meer.

Zijn er lotgenoten op bokt waar ik een beetje mee kan kletsen?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:00

Wat voor een soort revalidatie heb je gehad?
Ik heb met de rehaboom gewerkt en daar kregen we goede resultaten mee, ook bij mensen die al jaaaren een instabiele knie hadden.

zeurkous

Re: instabiele knie en al 2 jaar niet paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 20:06

Ook de rehaboom.

Pivotshift test is nog steeds positief en ook de lachman test is erg lax maar slaat de kruisband wel aan (vrij laat). ook de dial (voor posterolateral hoek is de rotatie vergroot).

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:41

Hebben ze de band niet te ruim gemaakt dan? En hebben ze een pees van de patella of hamstrings gebruikt? Omdat de revalidatie anders loopt bij de patella-versie van bij de hamstring-versie.
Heb je al met tape geprobeerd? Of een brace?

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 11:41

De hamstring techniek is gebruikt. Ik ben nu bij 2 verschillende orthopeden geweest. De eerste zegt (degene die de operatie gedaan heeft) zegt dat hij wel iets lax is, maar dat hij niet denkt dat daar de instabiliteit vandaan komt.

De tweede zegt eigenlijk hetzelfde en geeft aan dat hij denkt dat de instabiliteit vanuit het anterolaterale ligament komt of de posterolaterale hoek.

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:23

Wat vervelend zeg TS!

Ik volg even, ben afgelopen woensdag geopereerd aan mijn voorste kruisband, ook via de hamstring techniek, dus moet nog beginnen met revalideren.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:30

Wat balen zeg!

Ik ben 7 jaar geleden aangereden door een auto, ook een gescheurde (binnen)meniscus en mijn kruisbanden zijn gedeeltelijk weggescheurd. Gelukkig niet helemaal, maar er zit nu wel meer speling op dan voorheen.

Mijn meniscus hebben ze toen gehecht, echter scheurde hij een jaar later terwijl ik aan het winkelen was (deed niks geks) weer opnieuw af. Toen hebben ze besloten om hem voor een gedeelte weg te halen. Ik mis nu zo'n 30% van mijn meniscus.

Sporten zit er helaas voor mij niet meer in. Ik tenniste vroeger 4-5x in de week, dit kan ik helaas niet meer. Veel/lang lopen of staan gaat ook niet, dus ik heb veel dingen links moeten laten liggen. Mijn opleiding kon ik niet afmaken (paraveterinair) omdat de stages te zwaar waren en ik het gewoon niet volhield om een hele dag te lopen en sjouwen.

Bij mij is het echter alleen pijn die op komt zetten wanneer ik teveel belast. Maar deze kan soms ook op komen zetten wanneer het weer verandert of ik word er gewoon mee wakker :') Na jaren van onderzoeken hebben ze het bij mij helaas opgegeven en kreeg ik "je moet er mee leren leven" voorgeschoteld. Ik ben in totaal 4 keer geopereerd, heb ik denk een stuk of 5-6 MRI's gehad en corticosteroïden ingespoten gekregen. Ik heb iets van glucose pillen ofzoiets geslikt, mocht allemaal niet baten :n

Ik heb echter wel het geluk dat paardrijden me nog wel lukt! Al heb ik het al even niet gedaan :+

Ik hoop echt voor je dat ze iets kunnen vinden bij je!

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 17:41

Btw, heb je geen spuiten moeten zetten na de operatie, of kreeg je ondanks dat toch een trombosebeen?

zeurkous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 13:24

JLLN_: Wat een rot situatie ook voor jou! Ik weet helemaal hoe je je voelt. Inmiddels toch gelukkig zonder dat je opleiding af gemaakt hebt? Niet meer sporten.. Dat is echt iets om overheen te komen. Heeft dit voor jou lang geduurt? Of ben je er nog niet overheen? Ik ben er zelf nog helemaal niet overheen.
Fijn dat paardrijden bij jou wel lukt! Heerlijk lijkt me dat!

Anneert: Heeeel veel succes met de revalidatie! Zorg dat je bij een fijne fysiotherapeut zit, want de ravalidatie kan soms erg zwaar zijn, en dan bedoel ik niet het trainen. Maar ik bedoel het doorzetten en ook geestelijk, of je denkt dat het nog wel ooit goed komt! Hij/zij moet je daar een beetje doorheen slepen!

Ik heb 2 weken moeten prikken en kreeg ondanks dat toch een trombose been.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:03

Nouja, gelukkig zonder m'n opleiding te hebben afgemaakt weet ik niet.. Ik volg nu een HBO opleiding (wederom een opleiding moeten kiezen die ik fysiek aan zou kunnen) maar het is niet helemaal mijn ding. Maar dat is een kantoorbaan sowieso niet.. En laat dat nou net het gene zijn wat ik nu nog goed kan :+

Het is helaas niet anders, dus ondanks dat ik het eigenlijk niet echt leuk vind maak ik het wel af, het is heel breed en dan heb ik nog iets van speling om te kijken wat me het leukste lijkt :)

Eerlijk gezegd ben ik er nog steeds niet helemaal overheen. De verzekeringskwestie loopt ook nog steeds (ja 7 jaar later....) omdat er gewoon niet tot een overeenkomst gekomen kan worden. Dus het komt wel elke keer terug. Ook op momenten dat ik iets leuks aan het doen ben en de pijn komt opzetten is het echt een dooddoener. Zo ben ik op citytrip naar Londen geweest, na een dag vol met lopen, kon ik de tweede dag bijna niks meer. :\

Ik weet ook niet of ik me er ooit helemaal overheen zal kunnen zetten. Het is bekend dat ik wellicht op jonge leeftijd een nieuwe knie zal moeten, omdat ik nu al artrose heb. Er bestaat gelukkig ook de kans dat deze artrose niet zal verergeren, maar dat kunnen ze helaas niet zeggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 16:47

Wat voor klachten heb je nu precies? Alleen een instabiel gevoel, pijn, of nog meer? Weet je zeker dat de klachten uit de knie komen?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 17:01

hoi hier nog een lotgenoot.
Ik met paardrijden (nou ja eraf springen )12 jaar geleden mijn binnenband gescheurd. 6 weken in het gips gezeten. ik bleef nog jaren last houden van mn instabilitiet ondanks fysio en oefeningen. 5 jaar later een kijkoperatie gehad en daaruit bleek dat er nog veel meer schade in mn knie was en dat er van mn voorste kruisband nog maar een klein stukje heel is. Helaas omdat dit oud letsel was konden ze er niks aan doen.
Drie jaar geleden met iets oprapen van de grond mn binnenmeniscus gescheurd. helemaal aan gort dus ze hebben hem er helemaal uit geknipt.
In de loop der jaren kon ik gelukkig wel weer paardrijden.
Ik volleybalde ook fanatiek en dat heb ik nog wel eens geprobeerd maar dat gaat echt niet meer lukken.

een second opinion aangevraagd maar mij is verteld dat ook ik nu hiermee moet leren leven..ze kunnen er niks aan doen behalve als ik een topsporter was dan zouden ze me opereren.

ik heb er jaren tegen geageerd en erover gemopperd maar nu na mijn laatste operatie heb ik me erbij neergelegd dat het nooit meer helemaal, je van het, gaat worden en dat ik toch echt mn knie goedi n acht moet nemen omdat hij niet veel schade meer kan hebben.
Nu gaat het op zich erg goed. heb in dansen (zumba en stijldansen) mn nieuwe passie gevonden en kan lekker fanatiek meedoen zonder al te veel klachten.
Het enige wat lastig blijft zijn onverwachte bewegingen, bv een potje voetballen met de kids of bv tikkertje blijft niet erg verstandig.
ik ben trouwens nu 37.

heel veel beterschap jij...