Kan een matje onder de navel scheuren ofzo?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liesjecryos

Kan een matje onder de navel scheuren ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 14:28

Ik ben 6 weken geleden met spoed in de nacht geopereerd aan een navelbreuk met darmbeknelling(gelukkig net op tijd want het was al behoorlijk afgekneld).
Ze hebben toen een matje eronder geplaats en tot nu toe ging het heel erg goed.
Alleen ben ik eergisteren avond gevallen bij de bioscoop en tegen een stoel aangekomen en sindsdien doet het net boven de navel zeer :(
Ik voel weer een kleine uistulping alleen niet zo ernstig als toen ik werd opgenomen
En nu doet het zo een zeer dat ik het verbijt maar langzaam niet kan bukken of zitten en het straalt door tot mijn rug en ik ben gruwelijk misselijk van de pijn.
Vanochtend huisarts gebeld,maar die is op vakantie en de vervanger wilt mij niet zien en moet maar het weekend uitzingen :\ ,want het kan niks ernstig zijn zegt ie.
Vindt ik persoonlijk erg knap aangezien ie mij niet eens heeft onderzocht of gezien >;)
Net weer gebeld en nee ik moest pijnstiller nemen en het maar uitzingen #)
nu wacht ik tot de huisartsenpost begint en vraag hun om advies.
Maar nu heb ik gegoogled en kan nergens lezen of een matje los kan komen of scheuren of iets in die trant.
Dus ben vroeg ik me af of er Bokkers zijn met zo een matje en misschien dus weten of het kapot kan en dat de darm weer na buiten stulpt?
Heeft er iemand misschien ervaring mee?

Maeve

Re: Kan een matje onder de navel scheuren ofzo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:30

Als je zo gruwelijk veel pijn hebt: eerste hulp?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:32

Dat kan inderdaad, ik ken iemand bij dat zelfs twee keer is gebeurd. Persoon is niet zwaarlijvig en heeft zich ook strikt aan de regels gehouden. Gebeurde gewoon spontaan.

Ik ken ook iemand die na de operatie nog best wel lang last heeft gehad van pijn na de navelbreuk operatie. Pijn was soms zo hevig dat die graag naar het ziekenhuis wilde en soms zeurde de boel flink. Bij die persoon begonnen de darmen al af te sterven. Heeft toch wel een maand of 3 à 4 geduurd voordat die geen pijnklachten meer had na de operatie.
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 10-05-13 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:33

Ik zou onmiddelijk naar de eerste hulp gaan. Mij is verteld dat een kleine breuk ernsiger zou kunnen zijn dan een grote.
Nu weet ik natuurlijk niet of dat bij jou het geval is. Waarschijnlijk is er ook niets. Maar ik zou het wel zeker willen weten.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 14:33

Daar mag je toch niet meer zomaar heen zonder de huisarts gezien te hebben??
Althans zo was het bij de eerste keer ook,moest echt eerst langs de huisarts voordat ik überhaupt 1 voetje bij de Eerste hulp neer zette.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:34

Dan zou ik naar de huisarts toegaan. Als je je zit te verbijten van de pijn.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 14:35

tienus63 schreef:
Dat kan inderdaad, ik ken iemand bij dat zelfs twee keer is gebeurd. Persoon is niet zwaarlijvig en heeft zich ook strikt aan de regels gehouden. Gebeurde gewoon spontaan.

ik ben eummmm ietsie te zwaar en heb ook een buikhernia,dus mijn buikspieren zitten ook niet echt meer op hun plek.
Maar ik hield me aan alle regeltjes en dna donder ik zo over iemand zijn voeten,baal er zo van.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:36

Een te laat geopereerde beklemde navelbreuk kan leiden tot een stoma. Omdat een stuk darm afgestorven kan zijn.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:36

Heb je kinderen?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:40

Hop, meteen de huisarst bellen. Mijn vader is ook laatst geopereerd aan een navelbreuk. Het is niet zo zeer dat het kan scheuren maar dat het matje kan verplaatsen in het begin. Als het er namelijk net in zit is het nog niet vastgegroeid/ samengesmolten met de rest van de weefsels. Daardoor kan het schuiven en kan het zijn dat je opnieuw onder het mes moet. Succes!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:42

Ja, dat kan zeker. Ik ben toen ik 19 was geopereerd aan een liesbreuk via een laperascopie. Toen is er een matje over de breuk gelegd.
9 weken later kon ik weer geopereerd worden, omdat het matje losgekomen was.
Toen ben ik middels normale incisie geopereerd en hebben ze de lagen aan elkaar vast gehecht.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:44

ik zou de afdeling vh ziekenhuis waar je geopereerd bent bellen, daar ben je wrs nog gewoon onder controle en evt vragen naar de dienstdoende arts. als zij denken dat het mis is, ben je zo binnen bij de EH. een HA heeft van dit soort dingen meestal weinig kaas van gegeten en probeert patienten zolang mogelijk uit het ZH te houden, zeker ih weekend.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:46

Ibonn schreef:
ik zou de afdeling vh ziekenhuis waar je geopereerd bent bellen, daar ben je wrs nog gewoon onder controle en evt vragen naar de dienstdoende arts. als zij denken dat het mis is, ben je zo binnen bij de EH. een HA heeft van dit soort dingen meestal weinig kaas van gegeten en probeert patienten zolang mogelijk uit het ZH te houden, zeker ih weekend.

Wou ik net zeggen.

Doen!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:48

huisartsen zijn 9 van de 10 keer echt verschrikkelijk.

ga snel naar de eerste hulp :) krijg je tenminste hulp

jabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:51

dat is echt niet de bedoeling om zonder verwijzing op de SEH te verschijnen... Huisartsen zijn voor de eerste beoordeling, als zij niet vertrouwen kun je verwezen worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:53

Jup. Mijn vader is in het verleden aan een navelbreuk geopereerd. Door het vele hoesten, is het weer gebarsten en hij is vorige week weer geopereerd.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:55

Dat kan zeker! mijn vader had het ook, die was dubbel geklapt en is er heel ziek van geweest! Kreeg echt pijnaanvallen enzo dus zou er zeker naar laten kijken! Was bij hem gekomen met hoesten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:56

Ibonn schreef:

Goede tip!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:57

biancaroze schreef:
dat is echt niet de bedoeling om zonder verwijzing op de SEH te verschijnen... Huisartsen zijn voor de eerste beoordeling, als zij niet vertrouwen kun je verwezen worden.

Dan moeten ze wel actie ondernemen en niet zeggen kom na het weekeinde maar terug.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:59

biancaroze schreef:

Toen mijn schouder uit de kom ging en ik op een voor mij onbekende stad was, maar het ziekenhuis maar 2 kilometer bij mij vandaan, ben ik echt niet eerst een huisartsenpost op gaan zoeken.
En er heeft niemand moeilijk over gedaan, ook niet later de verzekering.
Ik kan me voorstellen dat als je er voor iets wat gerust kan wachten heen gaat dat er anders beoordeeld wordt.

Ts, ik zou de tip van Ibonn volgen of gewoon naar de eerste hulp gaan en je verhaal daar vertellen en zelf uitleggen dat je best naar de huisartsenpost wilt gaan maar omdat je in dat ziekenhuis al eerder geopereerd bent daarom daar naar de eerste hulp komt.
Is het de bedoeling dat je eerst naar de HA post gaat sturen ze je alsnog wel weg. Wat ik in dit geval enorm betwijfel.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 14:59

Gewoon naar de eerste hulp jij. Vergeet je ID en zorgpas niet.
Zeg dat de vervangende huisarts weigert en dat je te veel pijn hebt.
Klaar, lariekoek dat die vervangende huisarts je niet wil ontvangen. Wat een snotlap.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:03

Denk niet dat je om 4 uur nog iemand te pakken krijgt van de afdeling. Maar toch even proberen.
En anders aandrammen bij de HA. En als die nog steeds niks geeft zou ik zelf met de SEH bellen e de situatie uitleggen

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:11

Ibonn schreef:

Ik las het net en meteen gebeld maar kort en krachtig.....hun doen niks ik moet na de HA.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:19

Nou dan hup naar de huisarts. Dan maar de arts voor het blok zetten. Zeker als je zoveel last hebt en je denkt dat het mis is.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 15:22

Net weer Ha gebeld en ben niet meer zo lief,mijn geduld is op }:)
Ik mag nu om 10 voor 5 komen als laatste.
Ik heb bedrijfshulp ingeschakeld zodat die het melken kan over nemen van mijn man mocht ik (hopelijk) worden doorgewezen.
voor nu sleur ik maar de drie kinderen mee is even niet anders, wordt opgenomen kan mijn man de kinderen komen halen en weer meenemen.