Stress, hoe rust pakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Stress, hoe rust pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:58

Hallo lezer,

Ik zit al een tijdje in de stress. Ik moet in pricipe dit jaar halen en komt ineens heel veel op mij af. Misschien wel wat té veel.
Hierdoor raak ik helemaal gestresst. Ik slaap slecht, en word vermoeid weer wakker. Vervolgens zit ik oververmoeid op school, waardoor ik mij slecht kan concentreren (concentratie heeft meerdere oorzaken, maar dit is een onderdeel van opletten). Ook merk ik dat ik de hele tijd gespannen ben.

Hoe kan ik mijn rust pakken en gewoon weer met een rustig lijf verder gaan?

Groetjes

saskiakefie

Re: Stress, hoe rust pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:59

De oorzaak aanpakken, naar de huisarts gaan en naar een psycholoog.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 22:00

Oorzaak van grotendeels de stress is dat alles zo snel en veel moet op dit moment en dat trek ik niet echt :=
HA en psycholoog zou opzich wel kunnen :j

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:00

Een groot deel van de stressfactoren (tijdelijk) wegnemen, rust pakken en opladen :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 22:00

Anne. schreef:
Een groot deel van de stressfactoren (tijdelijk) wegnemen, rust pakken en opladen :)

Ik heb eigenlijk geen tijd om rust te pakken :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:02

Wat voor mij helpt is voor het slapen gaan mediteren. Ik slaap dan beter.

Verder probeer ik alles strak te plannen. Dit helpt om alles optijd af te hebben maar daardoor kan je ook vrijetijd en relexmomenten inplannen.

vuurneon

Maak een realistische planning: zeg niet dat je 20 pagina's per dag gaat lezen, maar denk eerder in hoofdstukken en hun onderdelen. Plan ook rust in: blokje om lopen kan al fijn zijn of lekker achter de Computer bokken of spelletje spelen. Schrijf ook op wat je moet doen, als je ziet wat je moet doen is het vaak tastbaarder dan dat je het in het hoofd laat zweven.
Leer je lichaam ook te ontspannen; Google maar eens op ontspanningsoefeningen. Dat kan zelfs zittend op een stoel, gewoon even 2 minuten meepakken.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-05-13 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne.

Dat is dus heel het punt. Je geeft aan dat je het niet trekt, dan moet je er wat aan doen. Als je er niets aan doet of er niets aan denkt te kunnen doen, dan gaat er ook niets veranderen. Dat kan ik je zo al vertellen ;)

Zijn er geen mensen die je kunnen helpen? Die bepaalde taken van je over kunnen nemen?

saskiakefie

Waarom geef je dan in je andere topic aan dit niet te doen? Jammer vind ik dat.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 22:03

Hoe werkt dat precies, dat mediteren? :)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:03

Hulp vragen bij wat je moet doen. Ik neem aan dat als je het jaar moet halen dat het vooral schooldingen zijn die je moet doen. Misschien kan iemand je erbij helpen.

Lukt het je wel om je huiswerk goed te organiseren. Soms kan het ook gewoon helpen dat je samen met iemand aan je huiswerk gaat zitten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:04

Geen tijd is niet echt een goede reden. Je stelt jezelf gewoon andere prioriteiten en als die niet wat veranderen gaat je situatie ook niet veranderen. Lijstjes maken waarin je ook rust inplant werkt bijv. goed.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:04

Klinkt miss heel stom:
Maar mediteren en yoga help erg goed voor stress :j :D

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 22:05

saskiakefie schreef:
Waarom geef je dan in je andere topic aan dit niet te doen? Jammer vind ik dat.

Tja, dat heeft een andere rede := Maar kan altijd vragen (dat bedoelde ik eigenlijk te zeggen met mijn vorige reacite :j )

vuurneon schreef:
Maak een realistische planning: zeg niet dat je 20 pagina's per dag gaat lezen, maar denk eerder in hoofdstukken en hun onderdelen. Plan ook rust in: blokje om lopen kan al fijn zijn of lekker achter de Computer bokken of spelletje spelen. Schrijf ook op wat je moet doen, als je ziet wat je moet doen is het vaak tastbaarder dan dat je het in het hoofd laat zweven.
Leer je lichaam ook te ontspannen; Google maar eens op ontspanningsoefeningen. Dat kan zelfs zittend op een stoel, gewoon even 2 minuten meepakken.

Ik zal eens kijken :j

Anne. schreef:
Dat is dus heel het punt. Je geeft aan dat je het niet trekt, dan moet je er wat aan doen. Als je er niets aan doet of er niets aan denkt te kunnen doen, dan gaat er ook niets veranderen. Dat kan ik je zo al vertellen ;)

Zijn er geen mensen die je kunnen helpen? Die bepaalde taken van je over kunnen nemen?

Bepaalde taken overnemen gaat niet lukken helaas.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 22:06

fjordnina schreef:
Geen tijd is niet echt een goede reden. Je stelt jezelf gewoon andere prioriteiten en als die niet wat veranderen gaat je situatie ook niet veranderen. Lijstjes maken waarin je ook rust inplant werkt bijv. goed.

Nu ben ik niet zo'n held in plannen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:08

Wat slecht werkt ... Bokt... (internet, tv etc.) van dat soort dingen ga je ook slechter slapen. Dus.. ban je zelf van bokt... ga nu rustig even lijstje maken wat je morgen wil gaan doen. Even je hoofd leeg maken misschien rustig muziekje luisteren en dan lekker slapen.

Als je slecht bent in plannen kan je daar ook hulp bij vragen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:09

Nayomie het belangrijkste is jezelf, niet school, dat komt op de tweede plek. Geen tijd is dus bullshit. Je moet alleen wel hulp zoeken en aannemen, want anders gaat de bom barsten met alle gevolgen van dien. Dan kun je alle problemen omstebeurt aanpakken waar je tegen aan loopt en zorgt voor je stress. En ik denk niet eens dat je stress krijgt omdat je het druk hebt want zoveel mensen hebben het druk maar hebben ook niet continue ongezonde stress.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:10

Nayomie schreef:
Hoe werkt dat precies, dat mediteren? :)

http://www.hoedoe.nl/lichaam-geest/gezo ... -mediteren

Maar met alleen mediteren ben je er natuurlijk niet. Je zal meer moeten doen om de stress weg te nemen.

Ik gebruik om alles wat op mij afkomt goed te ordenen en te plannen een time/projectmanagement methode die Get it done heet.
Werkt voor mij erg fijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:13

Naar de huisarts, je bent (volgens je profiel) in elk geval veel en veel te jong om dit nu al te laten sudderen. Alles wat je nu leert, heb je de rest van je leven profijt van. En geloof me, de rest van je leven zal nog veel stressvoller worden als je nu al zoveel stress ervaart. Dus zorg dat je nu goede hulp krijgt, dan pluk je daar nog heel lang de vruchten van.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:13

En om beter te slapen, zorg voor een vaste bedtijd en opstaantijd, voordat je gaat slapen muziek luisteren of lezen en je gedachten even verzetten, niet dwangmatig willen slapen, denk maar aan dat je van liggen ook uitrust. evt wat rustgevende pillen nemen voor het slapen gaan. (op kruidenbasis)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 22:15

saskiakefie schreef:
Nayomie het belangrijkste is jezelf, niet school, dat komt op de tweede plek. Geen tijd is dus bullshit. Je moet alleen wel hulp zoeken en aannemen, want anders gaat de bom barsten met alle gevolgen van dien. Dan kun je alle problemen omstebeurt aanpakken waar je tegen aan loopt en zorgt voor je stress. En ik denk niet eens dat je stress krijgt omdat je het druk hebt want zoveel mensen hebben het druk maar hebben ook niet continue ongezonde stress.

Het kan ook een combinatie van alle zijn.
Die tijden vind ik opzich wel slim. Misschien helpt dat ook wel. Maar kan ik voor in het weekend andere tijden vaststellen of dat niet?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:17

Nou beter is om het dan niet veel later te maken omdat je dan uit je ritme komt een vast slaapritme werkt het beste. ;) Dus stel dat je normaal om 10 uur naar bed gaat kan je in het weekend wel 11 uur gaan maar maak het niet veel later en zet ook een wekker als je namelijk heel lang slaapt dan slaap je de volgende nacht weer slechter en dan ben je daarna ook weer moe. :) Als alles weer wat beter loopt kun je er natuurlijk wel wat meer van afwijken, maar ik zou voorlopig toch een regelmatig slaapritme aanraden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:17

Geen tijd ken ik en sommige stress factoren kan je niet uit de weg gaan.
Maar gezien je leeftijd zou ik zeggen, praat erover met je ouders.
Vast slaapritme doet vaak ook al veel, dus netjes op tijd naar bed, zo ben je uitgeruster en uitgerust kan je veel meer aan, dan moe.

Wat voor mij werkt en ideaal rustpunt is, is mijn paarden, rijden etc.
Kom dan gejaagd aan, maar uiteindelijk vind ik daar mijn rust.
Of heel simpel... met de hond wandelen, in weer en wind...

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 22:18

Klinkt misschien raar, maar misschien helpt de wondervraag. http://www.oplossingsgerichtmanagement. ... ndervraag/
Ik heb het bij mezelf toegepast, door het antwoord op te schrijven. Mij heeft het enorm geholpen.
Het is erg weinig werk, je kunt het altijd proberen. :)
Dan begin je gewoon bij de ochtend, je wordt wakker, waaraan merk je dat je 'problemen' voorbij zijn? (bijvoorbeeld: ik word fit wakker, ga direct uit bed, stuur een mail naar *naam*, etc.)

Daarnaast inderdaad de dingen die al genoemd zijn. Een goed ritme (op tijd opstaan) werkt vaak ook goed.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 22:19

Ah oke. Want door de week sta ik om kwart over 6 op, maar 's weekends om 10 uur.

Een wandeling is misschien ook wel handig. Vandaag zelf bij het water gezeten. Vond ik wel fijn, maar wat nog niet echt ontspannen