Beknelling elleboog.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BloHal

Beknelling elleboog.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 14:40

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik bij de ha geweest en heb ik te horen gekregen dat ik een beknelling van een zenuw in mijn elleboog heb zitten. Mijn ha wil het nog 4 tot 6 weken de tijd geven vanzelf te genezen.
Als het na deze tijd niet minder is geworden wil ze er een injectie in doen.
Ik heb zelf iemand in mijn omgeving die er niet echt mee geholpen was. Niet iedereen is hetzelfde, en mijn vraag is daarom... Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, positief of negatief? En hebben jullie bij een andere behandeling meer profijt gehad?

Ik hoop dat iemand me wat meer kan vertellen over hoe of wat.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:45

Een drukneuropathie van je n. ulnaris :P
Gaat volgens mij volledig over en heeft gewoon even de tijd nodig. Wist niet dat het zo lang was overigens.
Weet je ook wat de oorzaak is?

BloHal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 15:01

Tuc schreef:
Een drukneuropathie van je n. ulnaris :P
Gaat volgens mij volledig over en heeft gewoon even de tijd nodig. Wist niet dat het zo lang was overigens.
Weet je ook wat de oorzaak is?

Oorzaak weet ik niet. Ik loop al maanden (als het niet al meer dan een jaar is) met lichte klachten. Nu sinds enkele weken (5/6) meer pijn, soms kracht verlies en gevoelsstoornissen in pink en het aangrenzende gedeelte van m'n ringvinger en hand.
Heb je dit zelf ook gehad? En hoelang heb je er toen last van gehad?

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:53

Typisch als die nerve is afgekneld dat dan inderdaad de pink en ringvinger dergelijke verschijnselen krijgen. Ik heb dit zelf niet gehad, maar net geleerd op mijn studie Geneeskunde.
Leun je toevallig veel op je elleboog? Dan komt het veel voor, maar jij hebt misschien meer beschadiging aan die nerve, omdat het langer aanhoudt.
Advies is zo min mogelijk steunen op je elleboog, tenzij het dus een andere oorzaak heeft, dan ben ik daar erg benieuwd naar!!
Mocht je HA meer weten over achterliggende oorzaak, zou ik het dan misschien ook mogen weten?

Als je veel met je benen over elkaar zit, knelt je n. peroneus net zo af en krijg je tintelingen en krachtsverlies in je voeten en benen.

BloHal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 16:09

Tuc schreef:
Typisch als die nerve is afgekneld dat dan inderdaad de pink en ringvinger dergelijke verschijnselen krijgen. Ik heb dit zelf niet gehad, maar net geleerd op mijn studie Geneeskunde.
Leun je toevallig veel op je elleboog? Dan komt het veel voor, maar jij hebt misschien meer beschadiging aan die nerve, omdat het langer aanhoudt.
Advies is zo min mogelijk steunen op je elleboog, tenzij het dus een andere oorzaak heeft, dan ben ik daar erg benieuwd naar!!
Mocht je HA meer weten over achterliggende oorzaak, zou ik het dan misschien ook mogen weten?

Als je veel met je benen over elkaar zit, knelt je n. peroneus net zo af en krijg je tintelingen en krachtsverlies in je voeten en benen.

Ik heb er onder verschillende omstandigheden last van en naar mijn weten leun ik niet extreem veel op mijn ellebogen. (Als ik zit is dit netjes rechtop omdat ik 8 weken geleden voor de 2e keer in 3 maanden geopereerd ben aan een HNP. Dus dan is het voornamelijk liggen en lopen en als je zit... recht op. Maar dat hoef ik jou natuurlijk niet uit te leggen haha).
Zodra ik meer weet laat ik je dit weten :j
Bedankt voor je reactie in ieder geval!

Tuc

Re: Beknelling elleboog.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 16:29

Oké, misschien heb je wel een nauwere doorgang waar de n ulnaris doorheen loopt.
Heftig van die HNP zeg! (Weet je ook nog welk niveau?;))

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 19:19

Herkenbare klachten en diagnose :) Met rust en op mijn houding letten, is het bijna volledig over gegaan. Alternatief was een operatie. Dus zolang ik zulke minimale klachten blijf houden als nu het geval is, vind ik het wel best zo.

Ik bleek inderdaad meer op mijn elleboog te steunen dan ik dacht. Daarnaast leunde ik met mijn onderarm vaak (net onder de elleboog) vaak op de rand van de tafel of de autodeur oid, scheelt ook wel wat dat ik dat niet meer doe.

BloHal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 20:57

Richtje schreef:
Herkenbare klachten en diagnose :) Met rust en op mijn houding letten, is het bijna volledig over gegaan. Alternatief was een operatie. Dus zolang ik zulke minimale klachten blijf houden als nu het geval is, vind ik het wel best zo.

Ik bleek inderdaad meer op mijn elleboog te steunen dan ik dacht. Daarnaast leunde ik met mijn onderarm vaak (net onder de elleboog) vaak op de rand van de tafel of de autodeur oid, scheelt ook wel wat dat ik dat niet meer doe.

Oke bedankt! Dan hoop ik dat het bij mij ook vanzelf over gaat want na 4 operaties in iets meer dan een jaar vibd ik het wel even genoeg geweest haha!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:04

Heeft de HA met alle zekerheid kunnen uitsluiten dat je nu geen HNP in je nek hebt?

BloHal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 21:10

rindin schreef:
Heeft de HA met alle zekerheid kunnen uitsluiten dat je nu geen HNP in je nek hebt?

Nee daar heeft ze het niet over gehad. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik ook niet heb aangegeven dat ik last heb van mijn nek, omdat ik dacht dat ik daar last van had door het verkeerd lopen met die rug.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:29

Da's wel iets om bij stil te staan, helemaal met in het verleden ook een HNP... Daar kun je namelijk heel goed dezelfde klachten van hebben.

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:37

k heb soortgelijke klachten. echter heb ik volgens de huisarts de aanhechting van de biceps en of triceps regelmatig ontstoken.
Mijn hele schouder is puin en heb vaak een zware arm of een verzuurde arm of een arm die k niet voel.
Regelmatig voel ik de ontsteking in mijn schouder gewoon zitten.
Er is al een echo gemaakt, aantal soorten ontstekingsremmers ( tablette, spuit komt er niet inbij mij) fysio ostheopaat kraker. NIets lijkt te helpen.
Kraker zegt dat mijn monnikkapsspier ( als je t zo schrijft ) te vast zit.
Ik heb mijn sport wedstrijdzwemmen op moeten geven, kan gewoon niet meer zwemmen.
als ik mijn arm naar boven langs mijn oor wil leggen zit er 15 cm tussen, dichterbij kom ik niet op eigen kracht.
wanneer ik mijn arm strek en de duim naar onder draai moet ik veel moeite zetten om mijn hand zo te draaien dat mijn hand recht is zegma.
dit voel ik dan ook in mijn spaakbeen en ellepijp.
Paardrijden gaat redelijk maar op den duur wordt mijn arm toch moe en verzuurd
Ik heb de hoop opgegeven dat het ooit nog goed komt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:39

kYliieJ schreef:
k heb soortgelijke klachten. echter heb ik volgens de huisarts de aanhechting van de biceps en of triceps regelmatig ontstoken.
Mijn hele schouder is puin en heb vaak een zware arm of een verzuurde arm of een arm die k niet voel.
Regelmatig voel ik de ontsteking in mijn schouder gewoon zitten.
Er is al een echo gemaakt, aantal soorten ontstekingsremmers ( tablette, spuit komt er niet inbij mij) fysio ostheopaat kraker. NIets lijkt te helpen.
Kraker zegt dat mijn monnikkapsspier ( als je t zo schrijft ) te vast zit.
Ik heb mijn sport wedstrijdzwemmen op moeten geven, kan gewoon niet meer zwemmen.
als ik mijn arm naar boven langs mijn oor wil leggen zit er 15 cm tussen, dichterbij kom ik niet op eigen kracht.
wanneer ik mijn arm strek en de duim naar onder draai moet ik veel moeite zetten om mijn hand zo te draaien dat mijn hand recht is zegma.
dit voel ik dan ook in mijn spaakbeen en ellepijp.
Paardrijden gaat redelijk maar op den duur wordt mijn arm toch moe en verzuurd
Ik heb de hoop opgegeven dat het ooit nog goed komt.

Interessante casus!! Is hier een trauma aan vooraf gegaan?

kYliieJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 21:47

Voor zover ik weet niet.
Vroeger wel eens last gehad met zwemmen tot ik een andere techniek leerde.
klachten zijn jaaaaaren weg geweest tot er nu ontstekingen telkens komen.
moet dit via pb verder of in het topic? ( heb niets te verbergen maar weet niet of dit het doel is van dt topic )