Operatie peesontsteking schouder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PanniePannie

Operatie peesontsteking schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 18:04

Hallo allemaal,

Mijn vader loopt al sinds september 2012 met pijn in zijn rechterschouder. Na allerlei onderzoeken (scan, foto's, echo) is hieruit naar voren gekomen dat een pees ontstoken is. Er is tot 2x toe een spuit gezet om te kijken of de ontsteking daarmee weg zou gaan. Helaas werd de pijn beide keren wat minder na de spuit, maar kwam het enkele dagen later weer terug. Uiteindelijk is besloten dat het 't beste zou zijn om te opereren en een stukje bot weg te halen, zodat de pees meer ruimte krijgt.

Inmiddels is de operatie 3 a 4 weken geleden en mijn vader heeft nog steeds pijn, zelfs nog meer dan voor de operatie. De arts in het ziekenhuis heeft gezegd dat het 6 weken kan duren en dat mijn vader eventueel kan kijken voor wat therapie. Mijn vader doet lichamelijk werk en dat mocht hij nog niet hervatten. Nu is het zo dat mijn vader nog in behandeling is bij de fysiotherapeut waar hij ook voor de operatie kwam, en die fysiotherapeut laat mijn vader dus allerlei oefeningen doen. Ik proef uit wat mijn vader vertelt dat de fysiotherapeut ook niet precies weet wat hij ermee aan moet en soms heb ik zelfs de indruk dat hij aan het experimenteren is met wat wel/niet werkt qua therapie. Ik ben bang dat de arts in het ziekenhuis met therapie heeft bedoeld dat mijn vader rustig moet gaan oefenen met bewegen (dus niks forceren). Ik ben echter bang dat de oefeningen die mijn vader van de fysiotherapeut krijgt te heftig zijn en dat daardoor ook de pijn nu erger is geworden dan voor de operatie.

Zijn er mensen die dezelfde operatie hebben gehad? Hadden jullie na de operatie ook meer pijn dan ervoor? Wanneer werd het beter? En wat kregen jullie voor therapie / oefeningen?

Patriciavt

Re: Operatie peesontsteking schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:09

Ik heb niet dezelfde operatie gehad, maar er is wel (ivm AC luxatie) een stuk van mijn sleutelbeen weg gehaald en mijn pees is door een gat wat ze in mijn sleutelbeen hebben gemaakt weer terug vast gezet. Dus ook een stuk bot weg gehaald en pees die veel heeft moeten lijden...

Schouders zijn een van de meest gevoelige plekken voor een operatie heb ik me laten vertellen, ik heb zelf dan ook echt wéken (of maanden, denk dat het zeker 12 weken heeft geduurd voor ik weer licht werk kon hervatten) echt last gehad. Wel genees ik heel snel en toen ik mijn arm alleen nog maar mocht laten 'hangen' om er vervolgens draaiende bewegingen mee te maken, kon ik al een stuk meer. Ik denk dat het héél belangrijk is dat je vader goed naar zijn lichaam luistert, liever nu een paar weken meer rust en dat het echt goed geneest, dan dat hij straks van voor af aan moet beginnen... Ook als de fysio oefeningen geeft en ze doen zeer, stop ermee. Oefeningen horen geen zeer te doen!
En als je vader t echt niet vertrouwd, neem dan even contact op met het ziekenhuis! Ik denk dat zij het beste aan kunnen geven wat verantwoordt is en wat niet :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Re: Operatie peesontsteking schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 18:35

Mijn moeder heeft deze operatie, een neerplastiek, aan beide schouders gehad. Ze heeft totaal geen pijn gehad, alleen was ze hondsberoerd van de narcose... een dag na de operatie (beide keren) stond ze voor mijn vader alweer gehaktballen te braden... fysio kwam aan huis, maar ze was ook zo weer weg... ze zei lachend "Ik heb geen idee wat ik hier kom doen"... mijn moeder deed vrijwel direct alles weer, zonder enige beperking (ook al mocht het eigenlijk nog niet) :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 19:15

De eerste paar weken moet je heel rustig aan doen met fysiotherapie. Je begint vooral met de beweeglijkheid terug krijgen in de schouder. Als je vader al met gewichtjes en elastieken traint, is dat te vroeg. Eerst de volledige beweeglijkheid terug krijgen en lichte oefeningen onbelast, daarna rustig opbouwen tegen zwaartekracht en lichte gewichtjes.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 20:12

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie berichtjes! Ik ben vanavond bij mijn vader geweest en heb hem alles laten lezen.

Mijn vader is vanmiddag weer bij de fysiotherapeut geweest. M'n vader heeft gezegd dat hij niet meer wil dat de fysio aan z'n schouder komt, omdat hij zo'n pijn heeft. De fysiotherapeut wilde toch even verder kijken waar de pijn dan vandaan kan komen en hij kwam er toen achter dat de nek van mijn vader vast zit. Volgens hem zou dit de pijn veroorzaken en straalt de pijn door naar zijn schouder en arm. Morgen kan mijn vader terug gaan en dan gaat de fysio de nek los maken.
Ik heb mijn vader gevraagd of hij vertrouwen in de fysiotherapeut heeft en hij zegt van wel. Ik heb echter nog steeds mijn twijfels aangezien de behandeling bij de fysiotherapeut steeds lijkt te wisselen. Ik heb het gevoel dat de fysio het zelf ook niet zo goed weet en vanalles aan het uitproberen is.

Misschien moet m'n vader toch nog maar eens naar het ziekenhuis bellen om daar advies in te winnen...

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 10:06

Hier weer even een update. Mijn vader heeft nog steeds last van zijn schouder, maar vooral 's nachts. Overdag gaat het eigenlijk wel goed, maar hij kan zijn eigen werk nog niet doen helaas. Gelukkig hebben ze aangepast werk voor hem.

Hij is inmiddels ook in het ziekenhuis geweest en de arts daar zei dat het normaal was dat hij nog lang last heeft hiervan, het kon zeker 3 maanden duren (terwijl hij eerder 6 weken zei). We wachten maar weer af dus.

De oefeningen die m'n vader moet doen van de fysiotherapeut vond de arts in het ziekenhuis trouwens goed, hier moest hij mee door gaan.

Ik ben dus weer een beetje gerustgesteld dat het niet abnormaal is :)