Vermoeidheid.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wild_Horses9

Vermoeidheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:21

Ik heb 2 weken vakantie(wat ik overigens heérlijk vind!) van school, en ik merkte dat ik de laatste weken echt OP was. Ik probeerde dan extra vroeg te gaan slapen, maar het bleef maar tot half 11 uitlopen. Normaal kan ik dat aan, maar ik was elke dag weer zó moe. Nu na een week vakantie en een week uitslapen voel ik het weer, de vermoeidheid. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar het is er weer. Iemand tips behalve 'vroeg(er) naar bed gaan?

xSCWx

Re: Vermoeidheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:24

Als je te lang in bed blijft liggen blijf je ook moe.
Probeer dus je wekker te zetten na het aantal uren dat jij uitgerust bent.
Ik voel me het prettigst als ik van half 12 tot half 9 slaap bijvoorbeeld.
Als ik langer blijf liggen ben ik de hele dag door een beetje wazig.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:24

laat eens je B12 nakijken bij de ha

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:25

In je ritme blijven....

Sowieso langer slapen maakt vaak moe, niet langer dan 1,5 uur dan normaal blijven liggen

Wild_Horses9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 19:27

xSCWx schreef:
Als je te lang in bed blijft liggen blijf je ook moe.
Probeer dus je wekker te zetten na het aantal uren dat jij uitgerust bent.
Ik voel me het prettigst als ik van half 12 tot half 9 slaap bijvoorbeeld.
Als ik langer blijf liggen ben ik de hele dag door een beetje wazig.

Dat is het dus. Ja, ik slaap heel onregelmatig. Deze week varieert van wakker worden om half 12 tot half 8.

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:39

Wild_Horses9 schreef:
Dat is het dus. Ja, ik slaap heel onregelmatig. Deze week varieert van wakker worden om half 12 tot half 8.

Wekker zetten dan :) Misschien niet de leukste manier van wakker worden, maar een ritme zorgt er wel voor dat je fitter blijft :)

En als het echt aan blijft houden eens even naar de huisarts om te kijken of je niet ergens een tekort hebt :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 19:47

Op jouw leeftijd is je lijf zo hard in ontwikkeling, dat het ook veel slaap nodig heeft. Dus zo gek is het niet :) Veel pubers herkennen het (en het is ook eigenlijk bagger dat school zo vroeg begint, meeste pubers komen pas later op de dag echt tot leven).

Ritme is ontzettend belangrijk (vanaf het moment dat je wordt geboren!), blijf toch doorzetten. Juist het afwijken van het ritme zorgt voor extra vermoeidheid. Ook in de vakantie dus de wekker zetten (en hoeft echt niet exact op de schooltijd hoor, uurtje - max 1,5 uur later is ook prima) anders krijg je volgende week maandag ook een zware start van de week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:26

LZP -> MW

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 20:28

Je slaapcyclus is ongeveer 1,5 - 2 uur. Men adviseert als je uitslaapt om dus 1 slaapcyclus extra uit te slapen, slaap je langer, wordt je brak....

Mensen zijn gewoonte dieren (structuur) dus hoe meer je structuur afwijkt, des te slechter je je zal voelen

Probeer een vast ritme te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:40

Wat Colway zegt klopt, maar een slaapcyclus kan ook doorlopen tot 3 uur bijvoorbeeld. Ik moet in groepjes va 3 uur slapen (dus 3, 6 of 9 uur) dan ben ik echt superfit. (Al ben ik na 3 uur wel strontchagrijnig, maar wel superfit _O- )

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 09:41

Of even laten prikken.. B12 en schildklier

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 13:48

ritme, gezond eten, veel water drinken, sporten en je hoofd op nul kunnen zetten.. Ik ben ook constant moe, bij mij komt het door een aantal dingen:

1. Ik doe gewoon structureel teveel op een dag
2. Ik slaap structureel te weinig door de weeks (tijdtekort, slapen schiet er dan bij in)
3. De winter was voor mij echt zwaar! Ben 2x echt goed ziek geweest dat heeft wel een jasje uitgedaan. Daarnaast was het gewoon TE lang en TE koud! Kosten zoveel energie om warm te worden of te blijven.
4. lage bloeddruk, laag vet%, lage hartslag zorgen ook dat je eerder vermoeid bent..

Ik zet mezelf er altijd wel overheen maar einde van de week is het kwartje echt op! Dus dan pak ik in het weekend extra rust. Zou ook door de weeks meer rust moeten nemen

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 14:22

Ja nummer 4 heb ik inderdaad ook, voel je je sneller wat slapjes/minder energiek