Niet veel voorkomende allergieën en/of intoleranties?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Niet veel voorkomende allergieën en/of intoleranties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 19:07

Ik heb zelf een beetje vermoeden dat ik ergens intolerant voor ben wat niet veel voor komt (Citroenzuur - E330/331/332/333) maar dit weet ik nog hélemaal niet zeker. Ik had zelf nog nooit van deze intolerantie gehoord, maar het blijkt wel eens vaker voor te komen.

Naar aanleiding hiervan ben ik benieuwd of er mensen op Bokt zijn met een intolerantie of allergie voor bepaalde voeding of stoffen of wat dan ook die niet zo bekend is/vaak voor komt. Wat voor klachten krijg je hiervan en hoe ben je er achter gekomen waar het door kwam?

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen! :D

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:11

Ik waarschijnlijk door mango ofzo, maar dat weten we ook niet zeker.. Het kan ook een bestrijdingsmiddel erop geweest zijn of latex (geen ideee wat dat is.. :') ) Maar ik kreeg na een keer 3 mango's eten een heel erg jeukend, rood gezicht helemaal dik.. Het begon bij mijn kin. En daarna met mango eten weer. We kwamen er sneller achter omdat ik niet dagelijks een mango eet, het is iig iets met mango :)
Oww ik heb trouwens ook als ik fruit of noten eet (alleen als ze niet rijp zijn) een mond met van die blaasjes.. Duurt verder niet heel lang, en heb het ook niet altijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:17

Voor veel rare dingen op zich zoals ananas, passievrucht, kiwi, de kleurstof in wortel en rode biet, curcuma enz. Meer dingen maar erg veel voorkomend. Ik ben voor de meeste dingen getest (bloed en provocatiedieet) allergisch door geworden door melk te vervangen door soyamelk daar allergisch voor worden en een hele sliert eten niet meer mag. Rodebiet en wortel door eten dan klachten krijgen er een tijd afblijven weer eten en weer klachten krijgen. Diarre darmkramp en bij biet rood worden ook. Van ananas ed jeuk en rode bulten.

Minn mannetje is allergisch voor lactose (bijna stikken, door inhalatietest) ipv intollerant en zonnebloem en zonnebloemolie en raapzaadolie zo goed als zeker zaadolieen lijkt het (gedrag verandert, proefondervindelijk met eten)

Alwiene

Re: Niet veel voorkomende allergieën en/of intoleranties?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 19:21

@ Schotjes, jij bent dus ook nog aan het zoeken eigenlijk. Als het iets is wat je maar héél af en toe eet is het makkelijker te vinden ja, dan bij iets wat overal in zit. Ook makkelijker te ontwijken als je eenmaal er achter bent wat het is natuurlijk!

@ Karuna, dat is een flinke lijst! Kiwi en verse ananas verdraag ik inderdaad ook niet, krijg daar een jeukende mond en als ik het aanraak jeukende handen van. Maar ik kan bijvoorbeeld wel vruchtendrank met ananas erin drinken of ananas uit blik eten. Krijg jij ook last als ergens maar een klein beetje van iets in verwerkt zit? Die zaadolie allergie lijkt me ook lastig zeg, voor je daar achter bent én hoe ga je het vermijden, zit denk ik in een heleboel dingen verwerkt?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:29

Een klein beetje levert een klein beetje jeuk op, veel eten levert heel veel jeuk op. Moet er echt op letten. Wat bv kan is in een vruchtensalade zonder sap om de ananas heen eten. Sap drinken is echt niet mogelijk. Ik heb meer allergieen maar het is begonnen met een lactoseintolerantie. De soya heeft de rest verprutst. Bv peulvruchten sperciebonen en erwtjes kan bruine of witte bonen niet. Tomaat sla champignons kan maar niet teveel gecombineerd. Geen zoetstoffen en ook veel medicijnen geven problemen maar dat is redelijk vermijdbaar.

De olie is idd een redelijke ramp. Olijfolie en argideolie en soyaolie kan. De rest eigenlijk afblijven. Palmolie is nog uittesten nu maar raapzaad, koolzaad en zonnebloem is echt afblijven. Ook een beetje is binnen een half uur foute boel. Tot ruim 5 dagen erna nog flinke last hebben. Dus niets eten waar niet duidelijk opstaat wat de olie is. Maar ook bv zonnebloem lecitine staat vaak vermeld als lecitine. Dat kan mits niet te vaak of teveel maar beter vermijden.

We zijn er eigenlijk per toeval achtergekomen, voor de bioscoop aten we altijd frietjes van een goede snackbar en de bioscoop was geen succes daarna. Op een gegeven moment ga je navragen en uittesten. En zonnebloem en raapzaad ed weglaten is een wereld van verschil.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:32

Ik kan niet tegen tomaat. Kan het in geen enkele vorm verdragen. Als ik het toch binnen krijg, zit ik binnen 30 minuten met ondraaglijke buikkrampen en kan ik een tijdje op de wc wonen ;(
Best vervelend, want in heel veel sauzen en salades zit tomaat.
Andere dingen waar ik niet tegen kan, zijn: kiwi, aardbei in grote hoeveelheden, ananas in grote hoeveelheden. Ziet iemand een verband..? :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:33

Jaaa ik wel dankzij de allergoloog. Het is dezelfde groep waar ik ook last van heb het zijn of de histaminehouders of de histaminevrijmakers die de problemen veroorzaken, ik weet nooit welke groep deze onder valt. Gaat vaak samen met hooikoorts voor bv berk en een bepaalde grassoort.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:39

Ik ben allergisch voor tomaat en paprika, zodra ik alleen al een klein beetje binnen krijg worden m'n lippen helemaal dik, heel droog, rood en heel pijnlijk! Dit duurt dan zeker 5 dagen voordat het weer ''genezen'' is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:39

Ik kan niet tegen druiven, krijg ik gegarandeerd buikpijn van.
Ook in droge vorm, rozijnen dus.
Toen de goji's voorbij kwamen twijfelde ik dus ook wel even, want druivensuiker verdraag ik wel.
Dan is het of iets wat erop gespoten zit of iets anders in die druif.
Tenminste nooit wat gemerkt van iets waar het in toegevoegd zit.

Verder kan ik niet tegen gluten, ook geen tarwe, Lactose, Caseine, melkeiwitten, soja ook niet..
Altijd lastig als ik iets nieuws probeer, probeer dat dan 1 voor 1 te doen maar soms krijg ik die reacties wat laat zoals bij gluten en dan weet ik het ook niet meer soms. :=
Amandelen kan ik wel tegen geloof ik, maar ik gebruik amandelmelk met mate.
Amandelen schijnen ook nogal dingen te zijn waar mensen gevoelig voor kunnen zijn dus ik gok het maar niet in grotere hoeveelheden.

Officieel ben ik niet getest overigens dus het kunnen er wel meer zijn.
Karuna: klopt, en je bijnieren hebben veel te maken met histamineaanmaak enz.
Ik ben sinds 2 weken ofzo bezig met bijnierconcentraat en ik ben voor het eerst succesvol gestopt met antihistamine tabletten. Leek er erg moe van te worden nu, en het gaat goed.
Hooikoorts had ik vorig jaar ook, nu ook niet tot nu toe.
Dus voor de mensen die allergisch zijn, misschien het proberen waard.
Ik heb er wel baat bij, slaap veel beter sinds ik het neem en ben na 9 uur ook uitgeslapen ipv nog moe.
Door allergisch te zijn slaap je minder diep, waardoor je histamine aan maakt, en dat maakt moe.
Kort samengevat, daarom slikte ik antihistamine, maar nu met bijnierconcentraat gaat het goed lijkt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:43

Dit vond ik er over kort op een forum.

Citaat:
Ja, bijnieren. Wat je beschrijft is een histaminereactie. De bijnieren produceren een histamine-oplossend enzym genaamd histaminase. Indien dit onvoldoende wordt aangemaakt zijn de bijnieren onderactief. Interessant dat je zelf dit ook koppelt aan een stressvolle periode.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:45

Ik ben allergisch voor iets of een combinatie van dingen in chorizo :') Als ik een plakje eet dan sla ik volledig uit in galbulten.
Ik heb geen idee wat het is, want voor de ingrediënten zo los van elkaar ben ik niet allergisch, maar bij elkaar is het drama :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:46

>;)
Zit daar niet een of ander stofje of E-nummer in wat je niet kan hebben?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:48

Het zou heel knap zijn als er iets in chorizo zit dat NERGENS anders in zit :))

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:50

phormicola schreef:
Het zou heel knap zijn als er iets in chorizo zit dat NERGENS anders in zit :))

Echt raar. :+
Net zoiets als paracetamol en diclofenac die elkaar versterken ofzo. :P
Druiven kan ik ook niet veel van vinden trouwens, ook bijzonder blijkbaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:57

Ik heb geen bijzondere allergieën of intoleranties, maar dat ik zoveel heb is wel bijzonder (lastig).
Prei, spruiten, kool (uitzondering de stampot boerenkool), lactose, pinda's en noten (alle noten), druiven, abrikozen, pruimen, alcohol, kiwi, appel, ananas (of het moet gekookt zijn), sinaasappel, mandarijn, tomaat, soja (zeer beperkt kan het wel) en ik vergeet er nog heel veel meer :')

Verder kan ik niet tegen formaldehyde en ik vermoed nu ook een latex allergie, krijg eczeem door het dragen van handschoenen.

Het is een feest om voor mij te koken haha :D

De reactie wisselt van maag en darmklachten, tot jeuk in de keel en uitslag. Afhankelijk van wat ik eet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:00

Woooooooeeeeeeeehaaaaaaaa, daar wordt je gek van. :')
Ik gok dat jij heeeel gevarieerd moet eten? Alles van tijd tot tijd en niets vaker als eens in de week ofzo?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:01

Rauwe wortel, bepaalde appels, kersen en dan vooral dat stuk vlak om de pit, perziken en nectarines zijn echt vreselijk! Ben/was allergisch voor grassen en bomen en dus ook voor deze groenten.

E-nummers zijn niks anders dan een bepaalde stof uit een bepaald goed.

Trouwens, vaak als je een groente of fruit verwarmd worden de cellen (waar je meestal allergisch voor bent) gebroken en kan je er wel tegen. Voor mij werkt dat in ieder geval wel. Zelfs verwarmde perzik kan ik eten :)

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:03

ik heb een redelijk uitgebreide fruit- en groentenallergie. Blijkbaar een kruisallergie met hooikoorts. Ik kan niet tegen groene groenten (sla,komkommer,...), steenvruchten (mango, advocado, perzik, kersen...), tomaat, meloen, kiwi,... alles geeft een brandend/piekend gevoel is mijn mond en op mijn lippen, soms merk ik dat mijn ademhaling moeilijk wordt.
Het vreemde is, zodra iets van dit alles in een bereiding zit, en dus verwarmd werd, dan heb ik er geen last van. Tomatensaus is geen probleem, boontjes en erwtjes zijn groene groenten, maar verwarmd geen last van, perzik uit blik heb ik geen last van,...

En dan zijn er nog een paar dingen waar ik soms wel en soms niet op reageer, hoe het komt weet ik niet, maar meestal is het, hoe sappiger, hoe meer last. En dan heb ik het over appel, peer, banaan, druiven, wortel,...

Druiven zijn ook zo vreemd. Recht uit het bakje eten en ik heb last, afspoelen en afdrogen voor opeten en ik heb last, afspoelen en NAT de druiven eten gaat wel en heb ik nergens last van?

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 20:04

vibabu schreef:
Trouwens, vaak als je een groente of fruit verwarmd worden de cellen (waar je meestal allergisch voor bent) gebroken en kan je er wel tegen. Voor mij werkt dat in ieder geval wel. Zelfs verwarmde perzik kan ik eten :)

Mijn zus is allergisch voor aardbeien, maar als de kook erover is geweest zijn haartjes stuk en kan ze ze gewoon eten inderdaad :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:08

moonfish13 schreef:
Woooooooeeeeeeeehaaaaaaaa, daar wordt je gek van. :')
Ik gok dat jij heeeel gevarieerd moet eten? Alles van tijd tot tijd en niets vaker als eens in de week ofzo?

Ja klopt; medisch diëtiste heeft mij laten opschrijven wat en wanneer ik eet om ook te zien of ik wel gezond en goed eet. Gelukkig was dat wel oké, maar ik moet wel vitamine bijnemen (al heb ik nog geen vitamine preparaat gevonden waar ik niet ziek van word :'). Nu heb ik weer een andere om te testen haha, dus ik hoop dat het werkt want het is een dure hobby zo!).
Het is wel van te voren plannen wat wij eten en wel veel hetzelfde fruit; banaan kan ik zeer goed verdragen en soms een peer (banaan dagelijks, peer kan niet dagelijks).

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:12

hier echt een enorme waslijst van allergieën. Appel, peer, banaan, (de gele) meloen, paprika, kiwi, sommige sla, gras en boom pollen, aardbeien, bessen, pruimen, ananas, perzik, bijna alle noten, kersen, bonen en vergeet er nog wat :Y) ook een soort antibioticum... (moet echt eens naam gaan onthouden, reageer er echt enorm heftig op). Daarnaast merkte ik laatst dat ik op snoep reageerde... waarschijnlijk de kleurstof...

Ashkerlon schreef:
ik heb een redelijk uitgebreide fruit- en groentenallergie. Blijkbaar een kruisallergie met hooikoorts. Ik kan niet tegen groene groenten (sla,komkommer,...), steenvruchten (mango, advocado, perzik, kersen...), tomaat, meloen, kiwi,... alles geeft een brandend/piekend gevoel is mijn mond en op mijn lippen, soms merk ik dat mijn ademhaling moeilijk wordt.
Het vreemde is, zodra iets van dit alles in een bereiding zit, en dus verwarmd werd, dan heb ik er geen last van. Tomatensaus is geen probleem, boontjes en erwtjes zijn groene groenten, maar verwarmd geen last van, perzik uit blik heb ik geen last van,...

En dan zijn er nog een paar dingen waar ik soms wel en soms niet op reageer, hoe het komt weet ik niet, maar meestal is het, hoe sappiger, hoe meer last. En dan heb ik het over appel, peer, banaan, druiven, wortel,...

Druiven zijn ook zo vreemd. Recht uit het bakje eten en ik heb last, afspoelen en afdrogen voor opeten en ik heb last, afspoelen en NAT de druiven eten gaat wel en heb ik nergens last van?

heeel herkenbaar, van begin tot einde. maar verdraag niet altijd alles gekookt, de ene keer wel, ander keer niet

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:14

Hebben jullie wel eens geprobeerd om dit te optimaliseren met voeding?
Dus bijvoorbeeld histamine-arm eten, of hormoonherstellend?
Ik at al geen gluten, druiven, melk, weinig soja en ben daarbij hormoonherstellend gaan doen.
Melkvrij, glutenvrij, zeer beperkt soja, en zo optimaal mogelijk in balans eten.
Ik doe het pas 6 weken dus ik weet het niet, maar ik weet wel dat ik icm het concentraat nu wel zonder anti-histamine kan wat ik echt wel heel vaak geprobeerd heb zonder.
Stiekem hoop ik ook dat ik op den duur zo van die allergieen af kom, zou kunnen. O:)

Ik heb hier een multivitamine staan van de Hema, gericht op sport welliswaar maar als je wil testen laat maar weten dan stuur ik er een paar op. :) (Slik dat ivm spiertroubles toen, gaat goed dus niets aan doen.)
En het halen uit andere bronnen? Zoals visolie bijvoorbeeld, of vit E uit teunisbloemolie?
Vitamine C poeder kan je op ebay bestellen bijvoorbeeld.
Misschien weet je dietiste wat je bij moet slikken en kan je zelf wel wat regelen?
Ik heb zelf een capsulevuller en gelatinecapsules om de reden dat ik altijd raar en heftig reageer op dingen, dus vaak mini doseringen nodig heb die niet te koop zijn. :')
Is nog wel goedkoop ook trouwens, zelf vullen. En je kan als vulstof alles gebruiken waar je tegen kan, zoals rijstmeel of druivensuiker.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:16

histamine arm eten doe ik idd als ik continu in reactie blijf :) anders vind ik het zo vervelen, nog meer dingen die ik niet mag

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:18

A, C en foliumzuur, zink zie ik zo al voorbij komen op ebay, puur dus zonder vulstoffen.

Ik heb het geprobeerd maar met mijn allergieen mag ik dan niets meer helaas.
Merk wel dat ik van eten moe wordt, maar nu is dat wel veel minder gelukkig met dat spul.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 04-05-13 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 20:19

Kiwi, appel en ananas zijn vrij regelmatig voorkomende allergieen als kruisallergie met wilgen. Dacht ik.

Ik ben enigzins allergisch voor vrijwel alle fruit, en in mindere mate voor de meeste groenten, als ze rauw zijn. Even verwarmd heb ik er geen last van, en ook ingemaakt op suiker is meestal geen probleem. Ik gooi mijn fruit dus bij voorkeur door mijn eten :) (En ik haal de 2 stuks per dag echt niet, en ga dat ook niet doen...)
Daarnaast trouwens ook voor vrijwel alle noten (pinda het meest, maar ik moet ze geen van alle te vaak eten.) En niet direct allergisch maar wel secundair voor gluten en zuivel. (De ene allergie roept meteen reacties op en geeft, dacht ik, IgG antistoffen, en de andere reactie is veel langzamer en langduriger en geeft IgE antistoffen.)

Is toch niet zo ongewoon lijkt het, want ik weet inmiddels van aardig wat mensen die zo'n verzameling hebben, maar het is soms wel een pietseltje vermoeiend.