Lange cyclus

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Lange cyclus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 13:45

Ik vroeg me dit af en ik kan op internet eigenlijk niet mijn antwoord vinden. Ik heb een cyclus van 6 weken, soms iets langer, soms iets korter, met een verschil van een paar dagen. Als ik anticonceptie gebruik is het uiteraard wel regelmatig maar zodra ik mezelf weer 'ontring' komt mijn oude cyclus weer terug.

Maar hoe zit dat nou als ik straks zwanger wil raken? Gaat het wel normaal dan? Is het niet extra moeilijk? Ik vraag dit omdat ik 26 ben, bijna 3ejaars student en toch wel over een jaar of 3 wil gaan 'klussen'. Maar ik maak me zorgen. Meer meiden met een lange cyclus die er geen problemen mee hadden?

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:47

Urbanus

Re: Lange cyclus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 14:49

Ja maar dat meer over de pil enzo toch? Ik doe het evengoed wel even... := Dankjewel!

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:51

Over anticonceptie in het algemeen, maar misschien zit er iemand in het topic met een soortgelijke situatie :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 14:57

MarcoBorsato schreef:
Ik vroeg me dit af en ik kan op internet eigenlijk niet mijn antwoord vinden. Ik heb een cyclus van 6 weken, soms iets langer, soms iets korter, met een verschil van een paar dagen. Als ik anticonceptie gebruik is het uiteraard wel regelmatig maar zodra ik mezelf weer 'ontring' komt mijn oude cyclus weer terug.

Maar hoe zit dat nou als ik straks zwanger wil raken? Gaat het wel normaal dan?

Hoi Lieveli,
denkbaar is voor jou een lange cyclus normaal. Niet iedere vrouw heeft een keurige, regelmatge cyclus van 28 dagen... (Sterker nog: de vrouwen die dat echt zo hebebn zijn fors in de minderheid.)
Je kunt je hiusarts vragen om een gesprek/ onderzoek met de gyn - sommige vormen van een lange cyclus zijn verbonden aan verminderde vruchtbaarheid.

En bij "een cyclus volgens de boekjes" ben je vruchtbaar/ heb je je eisprong op de 12e dag. Aan die kalandermethode heb jij waarschijnlijk niets.
De oudere methode is elke ochtend direct na het wakker worden je temperatuur meten: je eisprong gaat gepaard met een iets hogere temperatuur, daarna daalt het weer.
De modernere methode is een paar druppels ochtendurine in een apparaatje, dat je kan vertellen of je ovuleert.
(Ook kun je het merken aan een iets andere afscheiding, een soort doorzicht, stevig slijm, maar als je gaat wachten op het verschijnen van dat slijmpropje, is misschien de ovulatie zelf net weer voorbij.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 14:58

Stomme vraag, maar kan ik zomaar naar de gyn? Gewoon via de huisarts en dat is gewoon gedekt door de verzekering? Bedankt voor je antwoord!

Het stomme is, ik heb behoorlijk onveilig gevreeen, echt in het kwadraat onveilig. Er is geen compleet leger zaadsoldaatjes naar binnen gegaan door coitus interruptus, maar toch vast wel wat. En ik ben niet zwanger (gelukkig, daar niet van) maar mijn lief heeft zich al bewezen op dat gebied. En ik merk dat ik zowel opgelucht als onzeker ben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:09

MarcoBorsato schreef:
Stomme vraag, maar kan ik zomaar naar de gyn? Gewoon via de huisarts en dat is gewoon gedekt door de verzekering? Bedankt voor je antwoord!

;) Stomme vragen zijn alleen maar vragen, waar de spreker geen antwoord op heeft!
In principe moet je langs de huisarts, die verwijst dan door en de verzekering betaalt. En er zijn instelingen zoals het rutgershuis, casa en andere centra rond zwangerschap, sexualiteit en wat al niet, waar je ook heen kan. (Meestal tref je daar huisarsten die ook sexuoloog zijn, maar die werken dus uiterst geregeld rond dit soort kwesties, en ze kunnen ook doorverwijzen als dat aan de orde is.)

MarcoBorsato schreef:
Het stomme is, ik heb behoorlijk onveilig gevreeen, echt in het kwadraat onveilig. Er is geen compleet leger zaadsoldaatjes naar binnen gegaan door coitus interruptus, maar toch vast wel wat. En ik ben niet zwanger (gelukkig, daar niet van) maar mijn lief heeft zich al bewezen op dat gebied. En ik merk dat ik zowel opgelucht als onzeker ben.
Van mijn biologieleraar op de middelbare school mochten wij dit noooit doen...! :brr: (vanwege de zaadjes in het voorvocht). Aan de andere kant: je bent als mens maar een paar dagen per maand vruchtbaar - en de vruchtbaarste meisjes zitten op de middelbare school.
Maar een goede gesprek over je cyclus, je wens om over een tijdkje zwanger te worden etc. met een arts kan geen kwaad.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 15:14

Ja dan doe ik dat. Dat van die dappere soldaten die een ochtendronde doen, dat wist ik. Dus ik keek met angst en beven op tegen mijn menstruatiedag want ik de kans op zwangerschap was natuurlijk aanwezig. Maar goed, alles is nog zoals het was en nu twijfel ik daar weer aan :=. Ik ga maandag even mijn huisarts bellen.

Selmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 21:07

Ik heb zelf ook een langere cyclus, eerst rond de 40 dagen en erna rond de 36.
Ik dacht zelf ook altijd dat het zwanger raken dan 'moeilijker' zal zijn..
Echter ben ik nu geheel onverwachts toch zwanger, dus zo moeilijk zal het niet gaan hihi
Volgens mij is alleen het geval dat je eisprong later is dan 2 weken na je menstruatie.
Dit zal bij jou dan ongeveer 4 weken na je menstruatie zijn. Volgens mij heeft het verder geen
gevolgen voor moeilijker zwanger raken :)