zou het toch met suikerziekte te maken kunnen hebben?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

zou het toch met suikerziekte te maken kunnen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:16

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer mn 16e heb ik last van verschillende dingen zoals;
-opeens heel flauw/leeg worden en dan wat moeten eten
-veel plassen en drinken
-nachtzweet en nachtmerries

Nou komt suikerziekte veel voor bij mij in de familie dus dacht ik daaraan. ik maakte een afspraak bij de dokter en vermelde erbij dat t voorkomt in de familie. Voor de afspraak mocht ik niks eten/drinken en om 8 uur in de ochtend werd mn bloed geprikt op een apparaat die mn vader ook heeft, je ziet dan direct je suikergehalte. Die was op dat moment goed. Ik vertelde van de verdere klachten en toen vertelde ze dat ik misschien regelmatiger moest eten.

Dit is inmiddels een tijd terug en nog steeds loop ik met die klachten. Door hoe de afspraak toen was gegaan denk ik van sja ik ben er al voor naar de dokter geweest dus het zal niks zijn.

Het is alleen wel erg vervelend dat ik soms ergens loop en dan opeens breekt t zweet me uit en moet ik eten omdat ik anders helemaal flauw word.

IK vroeg me af of iemand toevallig weet of het toch met suikerziekte te maken kan hebben?

geerke

Re: zou het toch met suikerziekte te maken kunnen hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:18

het lijkt mij meer op hypoglycemie

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:21

Je geeft aan dat je vader ook zo'n meetapparaatje heeft. Is het dan niet iets om als je je zo voelt om eens te meten met het apparaatje van je vader. Dan weet je je bloedsuikerwaarde op dat moment.

ano0uk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:22

Ik heb zelf suikerziekte en jouw klachten komen me erg bekend voor.
Maar het kan natuurlijk ook iets anders te zijn.

Als je veel moet plassen/drinken ben je dan ook erg moe? (te hoge suiker).

Ik zou terug gaan naar de huisarts. Dat je suiker 's ochtends goed is wil niet zeggen dat dat 's middags of 's avonds ook zo is. Het is een momentopname.
De eerste x dat ik met mijn symptomen kwam was mijn suiker 5,6 helemaal goed dus. Nee hoor geen suiker.
Een paar dagen later uitslag van de bloedtesten en weer prikken.. O hij is 45.. (moet tussen de 4 en de 8 ongeveer).

Er zijn apparaatjes die je een dag kan dragen waardoor de hele dag je suiker gemeten worden. Er is ook een bloedtest 'HBA1c' waaruit zou blijken of je suikerziekte hebt.

Suikerziekte of niet, terug naar de huisarts :j

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:24

IndyPascalle schreef:
Je geeft aan dat je vader ook zo'n meetapparaatje heeft. Is het dan niet iets om als je je zo voelt om eens te meten met het apparaatje van je vader. Dan weet je je bloedsuikerwaarde op dat moment.

heb ik wel eens gedaan toen was t toch 4,..nog iets. Net goed zeg maar

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:27

meet eens op 1 dag een paar keer. meteen na het opstaan de eerste keer en dan voor het slkapen gaan voor de laatste keer. kijk dan eens wat eruit komt!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:30

Als je vader zo'n meet apparaatje heeft dan zou ik bijv. gewoon 3 dagen lang je bloedsuiker gaan meten op verschillende tijdstippen (je vader weet wel wanneer je het beste kunt prikken) Ik voel me snachts vaak heel laag. Heb dan ook vreselijke honger. Ook heb ik soms zoveel dorst dat ik zoveel drink en ik er buikpijn van krijg. Hoort ook bij suikerziekte.. Toch zijn mijn waardes heel normaal. Behalve als ik me laag voel.. Dan ben ik beneden een 4 en trillen mijn handen ook. Volgens de dokter is dit heel normaal en gaat je lichaam dan aan het werk om weer suiker aan te maken. Ik voel me dan alleen zo belabberd dat ik 3/4 dextro's neem zodat ik me na een kwartier weer goed voel en verder kan slapen.

Wil je dit zeker weten dan moet je met je klachten even naar de huisarts gaan en daar overleggen. In het ziekenhuis kunnen ze het ook testen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:34

Glossi, dan moet je voor het slapen gaan wat langzame koolhydraten nemen!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:35

Dit past ook heel erg goed bij een ongezond eetpatroon icm weinig beweging, of hypoglycemie.

Gezond eten en bewegen en regelmatig eten met weinig tot geen geraffineerde suikers. Het kan natuurlijk nooit kwaad om afentoe je bloedsuiker te prikken :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 08:54

suuzepuus schreef:
Glossi, dan moet je voor het slapen gaan wat langzame koolhydraten nemen!

Doe ik al maar werkt niet. Heb het heel vaak snachts (meestal rond 4uur) of smorgens. Overdag ook soms maar dan eet je ook. Dus merk ik er dan minder veel van omdat je eten pakt zodra je je iets slapjes voelt. Dus dan ben ik het vaak voor.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:10

Het 2e en 3e symptoom had ik ook toen ik diabetes bleek te hebben (zelf de link nooit gelegd, wist ik veel).
Bij mij hebben ze een dag meerdere keren geprikt om het vast te stellen.

Zou idd het apparaatje van je vader een tijdje inzetten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:14

Ik herken het ook; ik moet gewoon om de 2 uur eten en dan gaat het goed. Als ik later eet, ga ik trillen, zweten en word ik heel licht in het hoofd en dreig ik onderuit te gaan.
Nachtzweten heb ik ook al jaren.
En dat je veel drinkt en plast; ik drink rustig 3 liter (niet zo gek als 's nachts zo zweet) en ja, logisch gevolg is veel plassen.

Dus kijk ook kritisch naar je eetpatroon: eet je wel gezond en regelmatig?

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 09:16

Een dagcurve prikken met het apparaatje van je vader: nuchter, 2 uur na je ontbijt, 2 uur na het middageten, 2 uur na het avondeten en voor het slapen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 15:01

Hoi
wat wellicht een goede, aanvullende proef is: ga nuchter, - met lege maag dus - bewegen. (Liefst wel iets in de buurt voor als je akelig wordt!)

Als het "alleen maar" hypoglycemie is, (en/of cellen die maar moeizaam reageren op insuline) lost nuchter bewegen geleidelijk aan het probleem op.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 10:51

Nou, ik heb geen suikerziekte, maar als ik nuchter ga bewegen dan word ik toch echt wel naar hoor! Je lichaam heeft dan gewoon niet de brandstof die het nodig heeft, hierdoor krijg je een suikerdip.

Ik wil dan ook erg graag de theorie hierachter horen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:33

phormicola schreef:
Nou, ik heb geen suikerziekte, maar als ik nuchter ga bewegen dan word ik toch echt wel naar hoor! Je lichaam heeft dan gewoon niet de brandstof die het nodig heeft, hierdoor krijg je een suikerdip.

Nou, bij de meeste mensen gebeurt dit, dus wees getroost.
Maar: eigenlijk is het foute boel. Naar gevoel of niet: je lichaam heeft doorgaans glycogeen zat in haar spieren zitten, maar de grote kunst is, dat de omzetting in daadwerkelijek brandstof niet echt goed lukt. Het doel van nuchter bewegen is dus, om je lichaam te trainen (...met uiterst zachte hand te dwingen...) de brandstofvoorziening weer op orde te brengen. (Zie ook http://www.natuurdietisten.nl/detail.ph ... 602&page=9 en http://www.diabetesfonds.nl/faq/wat-insulineresistentie)

Zachte hand houdt in, dat je een minuutje ofzo doorwandelt of doordanst (of wat dan ook) en dan pas 1 klein hapje koolhydraat neemt (koolhydraat gaat met razende vaart je bloed in - en er ook met razende vaart weer uit!!)
en daarna een maaltijd met fruit/ groente en eiwitten.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 12:50

Maar geldt dit niet alleen voor mensen die niet al teveel bewegen? Toen ik net begon met sporten deed ik dat ook nuchter en ik had ook genoeg vet te verbranden.
Nu ik minder vetopslag heb en getrainder ben heb ik echt m'n brandstof nodig. Het lijkt mij niet dat ik nu resistenter ben voor insuline dan toen ik dikker was en niet sportte.

Ik wil niet moeilijk doen hoor, maar dit lijkt me niet voor iedereen hetzelfde :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 12:16

Uiteraard is ieder mens (een klein beetje) anders. Wie voldoende beweegt en weinig vetkussentjes heeft, is waarschijnlijk weinig of niet insuline resistent.
(De eenvoudigste test om daar achter te komen is, of je makkelijk eens een keer een maaltijd kan overslaan. Weet je lichaam dan elegant haar vetreserves aan te spreken, dan krijg je geen/ weinig honger en "haal" je de volgende maaltijd, zonder alle verschijnselen die Topic Starter heeft.)

Uiteraard: ben je mooi op gewicht en de hele dag in de weer met je paarden, dan heb je je eten simpelweg nodig. (Een keer een maaltijd overslaan is een test, niet direct een goede gewoonte.)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 16:01

Nou ik heb het getest; ik kon vanmorgen nuchter naar school fietsen, zonder problemen :) Ik denk dat echt sporten wel problemen zou geven, overigens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 21:56

Tja - hoeveel een mens in dezen hebben kan, "dat hangt er van af". je genen, je training, etc.etc.

;) in de oertijd, toen we nog geen koelkasten hadden, was het waarschijnlijk regelmatig bingo: je at 'savonds je eten op (dat kon dan niet meer door anderen geroofd worden); ging slapen, en dan de volgende ochtend nuchter 'verzamelen en jagen'.