Neusoperatie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PINK

Neusoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 19:15

Ongeveer 2 jaar geleden heb ik een trap op mijn hoofd (waarschijnlijk ook neus) en borstkas gehad tijdens het longeren. Sinds die tijd heb ik hevige hoofdpijn, last met ademhalen en ben ik constant verkouden. Na twee jaar van het kastje naar de muur te zijn gestuurd ben ik eindelijk door de HA door gestuurd naar de KNO-arts.

Na een wat onderzoeken bleek een neus bijholte operatie de enige optie. Afgelopen maandag ben ik geopereerd, daar lig je dan in de O.K.
Eerst wordt een infuus ingebracht, daarna kwam de gene die me ging opereren nog even vertellen wat ze gingen doen; gewoon mijn bijholtes schoonmaken. Maar nee.. ineens hoorde ik nog andere dingen. Ook mijn neusschelp zou verkleind worden, net als mijn neus tussenschot.
Tijdens de operatie bleek mijn neus tussenschot scheef te staan naar links en hebben ze deze recht gezet. Inplaats van twee tampons zaten er vier in, inmiddels gelukkig nog maar twee. En volgende week gaan de laatste twee eruit. Wat gek dat er zoveel in je neus past eigenlijk haha.

Nu mag ik voorlopig eventjes niks en ik vroeg me af; zijn er meer mensen die deze operatie hebben gehad? Dit ook moeten? Hier ervaring mee hebben? :)

bruceandnoon

Re: Neus operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:21

ik heb exact deze zelfde operatie ondergaan in 2006. Ook bij mij de neusschelpen verkleind en het tussenschot rechtgezet.
Het is mij toen eigenlijk heel erg meegevallen. Wat ik alleen vreselijk vond was het verwijderen van de tampons. Gelukkig had ik er van tevoren niet bij stil gestaan hoe dit zou voelen. Ik was op vrijdag geopereerd en op maandag zouden ze verwijderd worden, ik ging nietsvermoedend liggen bij de KNO arts want ik dacht dat die dingen er heel makkelijk uit zouden floepen. Nou niet dus.... Het was echt zo'n naar gevoel, alsof ze je hersens mee naar buiten trokken! Het is nog geen tiende van een seconde gelukkig maar ik vind het vreselijk!
Overigens zag je aan de buitenkant niets , ik had nauwelijks gezwollen neus oid. En ik moet zeggen dat na deze operatie de bijholte ontstekingen zijn afgenomen. Het blijft nog steeds een zwakke plek maar ik heb nu nog maar 2x per jaar een ontsteking, terwijl het vroeger echt chronisch was.

PINK

Re: Neusoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 19:39

Over die tampons, daar heb ik dus wel allemaal verhalen over gehoord. En echt brrr. Het was inderdaad naar. gelukkig zijn die er nu in zitten klein. Je denkt inderdaad; die floepen er zo uit. Nou nee..

Dat van aan de buitenkant niks zien: bij mij zag je inderdaad ook niks. Ik had helemaal geen gezwollen neus. Wel fijn om te horen dat de ontstekingen daarna zijn afgenomen. De operatie was bij mij meer om meer lucht te krijgen (door dat ik steeds verstopt zat kreeg ik dat niet) en de hevige hoofdpijn aanvallen. Na hoeveel weken was jij echt genezen? En na hoeveel weken kon je gewoon in ieder geval iets doen?

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:45

Ik moet even diep graven aangezien het al weer bijna 7 jaar geleden is. Maar ik weet dat ik binnen een paar dagen weer gewoon aan het werk was. Wel nog wat korstjes en bloedsmaak in mijn mond. Maar vrijwel direct idd meer lucht!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 19:51

Ah oké, ja ik heb gehoord dat ik twee weken rust moest houden en dan na volgende week (als die tampons eruit zijn) nog een week. Doe ik dan ook maar anders ga ik weer teveel doen dan mag.

Ja je hebt inderdaad vrijwel direct meer lucht. Nou had ik na de operatie ook een 'snorretje'. Toen die met de twee grootste tampons werden verwijdert was dat een hele verademing. Nu die twee kleintjes nog!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 19:56

Ik heb Vd week een topic geopend!
Ik heb deze operatie vorige week gehad. Bijholtes, neusschelpen, septumcorrectie en een deel zeefbeen weggehaald.

Mij is het me heel erg tegengevallen, ik had ook 4 tampons en splints..
Ben 2x leeggezogen door de kno.

En heb erg veel pijn gehad aan m'n neus.

Het gaat nu iets beter maar wat een drama.

Terwijl ik een hoge pijngrens heb en overal mee doorbikkel maar dit nooit meer!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:11

Ik moet ook nog onder het mes voor mijn neus. Vorig jaar januari op concours gevallen en mijn neus gebroken. Op het eerste gezicht weinig mee aan de hand, alleen de bovenkant geschaafd en hij was aan de binnenkant heel erg gezwollen. Ben dezelfde avond dus naar het ziekenhuis geweest, maar ze zeiden dat het recht leek en dat ik een paar dagen later nog langs de huisarts moest gaan. Die zei dat mijn hele tussenschotje helemaal blauw was, maar ook dat het recht leek. Helaas blijkt het niet recht te zijn en doet de rechterkant van mijn neus qua ademhaling zeer weinig. Ik heb sinds dat ik hem gebroken heb ook veel meer ontstekingen (bijholteontsteking, verkouden), en regelmatig hoofdpijn terwijl ik dat eerder nooit had. Gelukkig/helaas is mijn huisarts heel meedenkend en rijdt ze zelf ook op internationaal niveau een andere tak van de sport, waardoor het eigenlijk steeds wordt uitgesteld. Vorig jaar zou ik wachten tot na het crossseizoen, toen die was afgelopen kon ik beter nog wachten omdat ik mijn eerste en tweede jaar in een jaar doe nu, en ik zit ook alweer in mijn crossseizoen. Toch denk ik dat ik nu maar snel weer richting de huisarts moet, want ik krijg er steeds meer last van. In eerste instantie gaan ze mijn tussenschotje rechtzetten.

Ik heb overigens mijn neus ook al eens eerder gebroken gehad (7 of 8 jaar geleden), en toen was het meteen zo gezwollen dat ze er ook niets aan konden doen. Toen moest de zwelling afnemen, en daarna kwam pinksteren er tussendoor. Toen was het dus weer compleet vastgegroeid, maar toen hebben ze het opnieuw gebroken op dezelfde plek en rechtgezet. Ik weet nog heel goed dat ik toen 'flubber'spalkjes in mijn neus had, maar ik mocht dezelfde dag naar huis. Toen liep ik nog even naar het weiland en daar moest ik niezen, nieste ik zo een spalk eruit met een hele grote bloedneus tot gevolg. Die andere kwam er een paar dagen later via mijn keel uit. Weet nog goed dat ik dat zo ranzig vond! Had er ook zo'n kapje op en uitgerekend toen was de schoolfoto :') . Dat kapje moest er een week op geloof ik, maar ik heb zelfs nog een concours gereden met dat kapje op dus dat heb ik wel erg snel gedaan toen.

Ik ben ergens best huiverig voor de operatie omdat ik heel bang voor naalden ben, dus dat is ook een beetje de reden dat ik maar blijf uitstellen.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 20:39

Ik reageer morgen even op de lange post. :) Is het normaal dat mijn wangen wat dikkig zijn en die tampons lijken wel onderaan te zitten die bij kaak-bijholtes horen te zitten?!

bruceandnoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:40

hmm, dat kan ik me even niet meer herinneren.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 20:41

Naja de kno-arts heeft er naar gekeken toen die andere uit gingem dus zal wel goed zijn denk ik..

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:47

Mijn wangen zijn een ruime week dik geweest!
Inclusief oogleden en m'n neus was ook opgezet!

Dat begint nu z'n normale vorm een beetje aan te nemen.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:13

Ah dan zal het wel normaal zijn.. Ook bij spoelen komt er van alles los lijkt het (slijm enz) loopt er niet uit maar komt wel los. Dat hoor toch?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:20

Je wilt niet weten wat er bij mij na 1,5 week nog uitkomt.. :')

En ik spoel vaker dan eigenlijk moet, juist omdat ik zoveel problemen heb gehad met het niet loskomen.

Mijn holtes zijn 2x door de kno uitgezogen na de operatie en nog komt de meest vieze gorigheid eruit.

Alleen maar goed!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:22

Klinkt niet lekker! Maar tis dus normaal dat er van alles los komt? Er komt niks uit maar wel los. En ene tampon drukt meer dan de ander..

JEEUUK, pffoee. :')

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:46

Ja mijn tampons zijn er de volgende dag al uitgehaald, dus hoe dat zit weer ik niet.
Ik had er 4 en daarnaast nog splints, die zijn wel langer blijven zitten.

Maar het lijkt me logisch dat het met tampons er niet uit kan..

Met m'n splints was het al lastig, en dat waren plastic plaatjes dus die sloten veel minder af.

Maar die waren eigenlijk te groot voor mijn kleine neusje haha..

Wanneer gaan de tampons eruit?

Heb jij ook zo hevig gebloed na je operatie? Ik heb een hele doos snorretjes verbruikt in een nacht!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 21:58

De mijne twee dagen later (ivm met feestdag erna). De twee kleintjes moestem nog een week langer blijven zitten vanwege neustussenschot.

Pff dan heb je ook aardig wat zooi in je neus gehad?! Dat het er allemaal in past in een neus. :') De kleine tampons gaan er woensdag uit en bah wat zie ik daar tegen op.

Heb best wel gebloed, maar 1 snorretje was genoeg al was die doorgelekt. Toen volgende dag schone en na woensdag geen snorretje meer op gehad. Kreeg 't benauwd door dat ding. Maar snap nu wel waarom voelt alsof die tampon eruit glipt; spoelen met water en zout. Is natuurlijk vocht en dat trekt erin en maakt die tampon weer zwaar(der). Maar neem aan dat zo'n ding er niet zomaar uit glipt, in zkh moesten ze er ook flink aantrekken nml..

Kan je de nachten en dagen een beetje doorkomen?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:31

Ja voor mijn schotje had ik die plastic plaatjes dus, die waren aan mijn neusschotje gehecht! Lekker he!

Nou ik heb wel 30 snorretjes vol gekregen met bloed. Ik was om 4 uur terug op zaal en tot de volgende ochtend 10 uur heeft er nonstop bloed uit m'n neus gedrupt, ondanks al die tampons!

Nou ik vond die kleine tampons minder vervelend dan de grote!

Nadat gister m'n holtes nogmaals leeggezogen zijn kan ik eindelijk normaal slapen, omdat ik weer redelijk door m'n neus kon ademen! Ik werd 's nachts wakker met blaren op m'n tong omdat m'n mond echt kurk droog was!

Donderdag op vrijdag was de eerste nacht dat ik doorgeslapen heb! En niet 10x wakker ben geweest van m'n droge mond en dichte neus!

Ik kom de dagen redelijk door! Vandaag weer beetje huishouden gedaan, daarvoor heeft m'n vriend me vertroeteld met ontbijt op bed en door het huishouden op zich te nemen.

En maandag ga ik proberen weer te werken, word ook onrustig van het lange thuis zitten!

'S ochtends zit m'n neus wel echt pot dicht maar dat krijg ik goed weg met spoelen gelukkig, dat lukte me voor het uitzuigen dus niet.

En brrrr de stolsels die er nog uitkomen.. Nooit geweten dat ik zoveel rommel in een neus kon zitten.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:37

Ah dat k smorgens pot dicht zit en droge mond had en nog heb is dus normaal. Over dat doorslapen: dat gaat inderdaad steeds beter. Eerst wordt je heel vaak wakker en dan slaap je ineens door. Nou wordt ik 's nachts nog steeds wel wakker. Maar zal vanzelf wel over gaan. Had je ook zo'n druk op je neus door die laatste tampons?

Snap dat je onrustig wordt van thuis zitten, ik moet nog wel even.. Douchen gaat wel weer gewoon of?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:43

Ja dat is heel normaal.. En logisch eigenlijk als je neus zo dicht zit.

De eerste dagen heb ik zittend gedoucht, ik had erg veel pijn aan m'n neus en was vreselijk slap.

Nu gaat het douche gewoon, m'n gezicht wassen alleen nog niet.
Aan m'n neus zitten is echt een no go.. Die is nog veel te gevoelig.
Dus was om m'n neus heen, met een washandje.

Die druk op je neus is nog niet weg hoor nadat de tampons eruit zijn.
Ik heb nog steeds het idee dat ze een baksteen op m'n gezicht hebben laten vallen.
En een constante druk op m'n neus en rond m'n ogen.

Gelukkig gaat het steeds beter, ik heb alleen een gevoelige plek achter m'n voortanden en ruik nog steeds geen snars!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:50

Ik was me gewoon.. K durf gewoon weg niet te douchen. Vind dood eng.. Wacht liever even tot die tampons eruit zijn.

Aan m'n neus kan ik wel zitten zolang het de maar niet onderaan is, dat is heel gevoelig. Je hebt inderdaad het idee alsof er een baksteen op je neus is gevallen.

Van mijn tanden heb ik helemaal geen last, ja tandenpoetsen gaat moeizaam.. Eten en drinken (moet via een rietje). Dacht is even een kleine ingreep en je herstelt vast zo, maar dat valt behoorlijk tegen..

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:55

Als je niet te heet douchet kan het prima, was een tegenvallertje voor mij want ik hou van een hete douche!

Oh nee bij mij is het echt m'n hele neus, het topje de onderkant de zijkanten en het stukje tussen m'n ogen.

Mijn zoontje en vriend geven nu ook alleen kusjes op voorhoofd en wang.

Tandenpoetsen gaat na een paar dagen ook beter.
Toen de zwelling bij m'n lip wat afnam, trok het ook niet meer zo aan m'n neus.

Nou ik dacht dus ook met 2 dagen weer te kunnen rennen.. Heb ik me daar ff op verkeken.
Had op m'n werk ook gezegd, denk dat ik er na een weekje wel weer ben. Nou mooi niet dus!

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 22:59

Had je dat ook met gapen; dat gaat bijna niet? Zo irritant.. Alsof die tampons dan zo eruit floepen. Nou neem ik aan dat, dat niet zomaar kan/gaat.

Pff irritant he dat het zo gevoelig is?! Hoelang geleden ben jij geopereerd?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 23:07

Gapen deed bij mij vooral zeer aan de hechtingen in m'n neus.

Nee ik neem aan dat ze er niet zomaar uitvallen, ze moesten bij mij aardig trekken aan die dingen haha.

Ik ben vorige week woensdag geopereerd de 24ste, dus een ruime week geleden.

De eerste 4 dagen dacht ik dat het nooit meer goed zou komen qua pijn.
Ik heb echt liggen rillen in bed.

Net na de operatie voelde ik me prima, en dacht nou valt idd mee.. Totdat de pijnmedicatie van de ok ging uitwerken.

Ik heb behoorlijk wat paracetamol versleten de laatste week.

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 12:01

Bij gapen lijkt het net alsof die tampons naar beneden komen; geen fijn gevoel. Na mijn operatie had ik toch wel pijn al zat ik onder de pijnstilling. Nu kan ik soms nog wel is een uurtje zonder.

Bouw je al af met pijnstilling? Had je antibiotica? Ik reageerde daar heel erg op lees: ik liep compleet leeg.
De nacht beetje doorgekomen?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 13:03

Ik zit nu 's ochtends en 's avonds op paracetamol daarvoor 2x 500 mg paracetamol en 50mg diclofenac.
Daarmee was de pijn enigszins uit te houden.

Nu gaat het redelijk qua pijn, soms nog hoofdpijn.

Ik heb goed geslapen! Jij ook?