Dubbelzien / scheelzienoperatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Dubbelzien / scheelzienoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-13 20:07

Hoi allen,

Ik heb jaren geleden een ernstig auto ongeluk gehad waarbij ik onder andere een hersenkneuzing en een herstenstamkneuzing heb gehad. Hierbij is ook een grote hersenzenuw beschadigd (de vierde) waardoor ik erg dubbel zag. Ik heb hiermee leren te leven, zelfs mn rijbewijs gehaald, eigenlijk tot het moment dat ik een kindje kreeg. Op dat moment kreeg ik door slaapgebrek echt flinke klachten. Autorijden was moeilijk, computeren, naja van alles eigenlijk wel.

2 maanden geleden ben ik voor het eerst geopereerd. Ze hebben eerst 3 keer getest welke spieren ze het beste konden opereren. In eerste instantie werd gedacht dat dit enkel bij het rechteroog aan de hand was. De operatie op zich viel me wel mee, ze hebben beiden ogen gedaan. De eerste dag voelde ik me erg beroerd en de 3 dagen daarna had ik nog wel veel pijn met mn ogen bewegen.

Hier nog een foto voor de liefhebbers:
http://img255.imageshack.us/img255/673/dscn1281g.jpg

Toch maar zoveel mogelijk gedaan. Maar ik zag nog wel dubbel!! Goed, dit moest vast weer bijtrekken volgens de oogarts en de ortoptiste. Er was echter een kleine kans dat het 'om zou slaan'. Dat wil zeggen dat het zelfde wat er aan de rechterkant aan de hand was, ook aan de linkerkant aan de hand zou zijn. Dat konden ze echter niet testen want rechts maskeerde links.

Helaas bleek het allemaal maar niet beter te worden. Eerst zag ik met mn linkeroog het linkerbeeld links en het rechterbeeld rechts, maar nu zag ik gekruist dubbel. Wat een drama!! Autorijden is een crime, kindje verzorgen ook. Alles eigenlijk.. De eerste keer dat ik weer terug moest werden er weer onderzoeken gedaan. Ze hadden zo het vermoeden dat het omgeslagen was maar de testen waren een beetje vaag. Ik had opeens grote afwijkingen bij het omhoog bewegen van mn rechteroog terwijl dat voor de operatie niet zo was.

Weer een paar weken wachten en weer testen. Toen kwam het nieuws: het was én omgeslagen naar de andere kant én er was 'iets' mis bij mn rechteroog. Want die spier deed het niet meer. Maar wat, daar komen ze tijdens de volgende operatie pas achter... Dat betekende dat er nog minimaal 2 operaties moeten volgen. 13 mei is de eerste, de volgende zal pas weer minimaal 2 a 3 maanden daarna zijn. Het kan een verkleving zijn, dat is eigenlijk de beste optie. Over de andere dingen werd een beetje vaag gedaan.

Ik heb dit topic gemaakt omdat ik het even van me af wilde schrijven en misschien lotgenoten te treffen.
Vind het heel spannend wat ze op 13 mei gaan aantreffen... :=

_Covergirl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 20:15

Oei, wat eng! Lijk me vreselijk vermoeiend om continu niet scherp te kunnen zien.
Ik heb toen ik een jaar of 5 was een operatie gehad aan beide ogen..vanwege scheelzien.
Ik weet er weinig meer van, alleen nog dat het pijn deed de dagen erna. Dit is wel anders dan jouw situatie, het mijne was aangeboren.
Sterkte de 13e, ik hoop voor je dat het meevalt!

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:15

Ik ben al twee keer geopereerd aan m'n ogen (ook scheelzien maar verder geen last van dubbelzien oid, tenminste, 1 oog kijkt gewoon niet :+ ) en zat eraan te denken om het weer te laten doen, want het is weer onwijs scheel getrokken. Maar na jouw verhaal blijkt maar weer dat complicaties snel kunnen optreden... Sterkte, ik hoop voor je ze het beter krijgen!

saskiakefie

Re: Dubbelzien / scheelzienoperatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:19

Oh dat lijkt me ook eng na zo'n slechte ervaring! Kan me er allemaal weinig bij voorstellen alleen dat het me verdomd vervelend lijkt :oo Heel veel succes en sterkte hou ons op de hoogte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:22

Ik heb geen ervaring maar lees wel graag mee ivm ervaringen met een scheelzienoperatie op latere leeftijd (mijn dochter heeft er op haar vierde een gehad).

Heel veel sterkte lieve Ier :+:

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 23:13

Wil je alleen heel veel sterkte wensen!!

Dat het om is geslagen, kan dat niet iets te maken hebben met je nah?

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 10:51

Niet helemaal vergelijkend, maar ik heb 4x een oogoperatie gehad om m'n ogen recht te zetten. Alle andere keren hadden ze te heftig gecorrigeerd :+ Nu lijken ze recht te staan voor een ander, maar als ik dubbel zie (kan ik op commando :D normaal kijk ik grotendeels met links en zie ik maar 1 beeld), zie ik twee beelden schuin boven elkaar. Zeg maar: , ' zo.
Het zijn vervelend operaties en van dat dubbel zien word je ook helemaal gek. Sterkte met de operatie :(:)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 19:58

@pubelia, nou het omslaan was tijdens het ongeluk al gebeurd. En dat heeft inderdaad met het nah te maken. Maar dat konden ze niet zien tijdens de oogmetingen omdat mijn linkeroog overcompenseerde om mijn rechteroog op te vangen om de dubbelzien hoek zo klein mogelijk te maken. Maar dat doet ie dus niet op het moment dat ik moe of dronken :P ben en laat ik nu echt permanent moe zijn.

@Rebel_Jits, wow, 4 keer. Ik hoop dat het bij mij nou echt binnen die 2 keer nog gedaan is. Ik kijk ook voornamelijk met links. Wellicht is dat ook de reden dat rechts nu verkleefd is. :=

@saskiakefie, bedankt voor je lieve berichtje. Ik voel me zo rot. ;( Veel mensen om me heen zijn het ondertussen al wel een beetje 'zat'. Ik heb iedere avond vreselijke hoofdpijn, duizelig, ik kan nergens naar toe en heb een klein druk kindje. Ik heb het idee dat ik helemaal niet meer mag klagen. Maar ik voel me zo rot. Pffff.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:03

Jeetje wat heftig :\
Geen lotgenoot hier, maar voel je vrij om te 'klagen' op bokt!
Ik wil je heel veel sterkte wensen :(:)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:11

Iris, je weet dat je mij altijd mag pb en!!! Ik weet dat je niet zeurt!

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:12

Ik heb als kind een oogoperatie gehad en 10 jaar geleden nog een stuk of 5, allemaal vanwege scheelzien.
Gelukkig heb ik nooit bewust dubbel gezien, omdat ik al sinds mijn geboorte enorm scheel keek, heb ik mijn linkeroog eigenlijk altijd uitgeschakeld. Nadeel hiervan is dat mijn zicht op dit ook dus ook veel slechter is.

Na de operatie op mijn 5e is mijn linkeroog steeds scheler geworden, mede door het bovengenoemde uitschakelen, op den duur kreeg ik hier veel hoofdpijn door. Vooral op dagen met veel zon kon ik niet zonder zonnebril en petje. 10 jaar geleden waren er dus een flink aantal operaties (aan beide ogen) nodig om de boel weer enigszins recht te krijgen, maar het is nu na 10 jaar nog steeds best goed. In de loop der jaren zal ik vast nog wel eens een keer onder het mes moeten, maar vooralsnog gaat het gewoon goed. Alleen als ik moe ben is het zichtbaar dat mijn ogen niet recht staan. Met beide ogen kijken gaat trouwens nog steeds niet.

Ik heb mijn oogoperaties bij een privekliniek laten doen en dit beviel erg goed, geen opname maar dagbehandeling en zonder wachtlijsten. Wel vergoed door de zorgverzekeraar.

Ik wens je veel succes met de operaties. Ik weet hoe het voelt, het kriebelende gevoel wat je houdt als je je ogen beweegt na een operatie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 20:19

urselin schreef:
Jeetje wat heftig
Geen lotgenoot hier, maar voel je vrij om te 'klagen' op bokt!
Ik wil je heel veel sterkte wensen

Echt heel lief van je. Dank.
Er is afgelopen jaar gewoon zo onwijs veel gebeurd in mn leven en dit komt er ook nog eens bovenop. En het valt me eigenlijk ff te zwaar.

pubelia schreef:
Iris, je weet dat je mij altijd mag pb en!!! Ik weet dat je niet zeurt!

Dank. :*

@Marsu, bedankt voor je ervaring.
Laatst bijgewerkt door Iris82 op 30-04-13 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:33

Iris82 schreef:
Ik voel me zo rot. ;( Veel mensen om me heen zijn het ondertussen al wel een beetje 'zat'. Ik heb iedere avond vreselijke hoofdpijn, duizelig, ik kan nergens naar toe en heb een klein druk kindje. Ik heb het idee dat ik helemaal niet meer mag klagen. Maar ik voel me zo rot. Pffff.

Ah muppie :(:)
Ik ben je iig nog niet zat hoor, en je mag me altijd als klaagmuur gebruiken!
En de 13e sta ik als een dienstmeid tot je beschikking :))
:*

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 20:39

Wat ik ervaar, is dat mensen, waaronder ook de directe omgeving snel vinden dat je zeurt omdat er aan de buiten kant vaak niet veel te zien is.

Is er niemand in je omgeving die jou kleine man een dagje op willen vangen zodat jij wat bij kan slapen?

Ik las iets over je hersenstam, heb je slaap problemen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 20:50

Ik niet pub, de kleine man helaas wel. ;)
Naja, problemen problemen. Hij slaapt nog steeds niet door. Hij wordt gemiddeld zo'n 3 a 4 keer wakker per nacht en op een slechte nacht wel een keer of 10.

Een dagje in het weekend gaat ie wel naar mn ex, maar die dag heb ik hard nodig om alles hier qua huishouden weer recht te trekken want savonds als de kleine man in bed ligt dan ben ik gewoon helemaal op en klaar. Dan hang ik maar een beetje op de bank.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 21:04

Weet je ook waarom hij wakker word? Wat wil hij dan?

Hij is toch al een jaar geweest?

En over het huishouden: Misschien lastig om los te laten. Maar je bent alleen staand en je hebt dan grote kans dat je thuiszorg kan krijgen voor je huishouden. (en dan heb ik dus over het schoonmaken van alles)

Over de rest stuur ik je eventjes een pb. Wil niet te persoonlijk worden voor jou hier open en bloot ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-13 21:11

We gaan wel pb'en. ;)
Laat dit topic maar gewoon over de oogjes.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 09:10

Iris82 schreef:
Echt heel lief van je. Dank.
Er is afgelopen jaar gewoon zo onwijs veel gebeurd in mn leven en dit komt er ook nog eens bovenop. En het valt me eigenlijk ff te zwaar.

Pff alles tegelijk :(:)
Mijn pb-box staat open als je behoefte hebt om je hart te luchten!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 15:02

Nou ik kick het topic maar weer omhoog want ik begin m toch behoorlijk te knijpen.
Maandagochtend word ik geopereerd en ik moet al om 8u binnen zijn. :Z

Beetje jammer, betekent dat ik voor 6u mn laatste kop thee gedronken mag hebben.
Maar zo vroeg wil ik helemaal niet opstaan. :')

Maandag dus of de verkleving wegsnijden als dat lukt of mn andere oog verzwakken zodat het niet de hele tijd naar boven schiet.
Hoop maandag al weer een update te kunnen geven.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:17

Alvast succes kanjer!!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:20

Oeh ik begrijp je zenuwen helemaal! Heel veel succes en sterkte maandag!

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 19:21

Heel veel succes en sterkte maandag :(:)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:01

Betwijfel of je maandag zelf de update kunt typen, maar even horen hoe het ging is altijd fijn!
Heel veel sterkte maandag, komt goed!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-13 20:08

Dank voor alle steunbetuigingen. :)

Het 'lastige' vind ik vooral dat ik niet weet wat ze maandag gaan doen. Misschien een verkleving oplossen, misschien mn andere oog ook opereren. Gelukkig hadden ze besloten dat ze voor de zekerheid de ortopthisten (oogmeetkundigen) ook in de operatiekamer aanwezig laten zijn zodat ze meteen konden overleggen. Normaal gesproken zijn zij nooit bij operaties maar ik was zo'n 'apart geval'. :')

Verder nog een grappige: ik had van de week een telefonische afspraak met de anesthesie-poli. Ik had daar aangegeven dat ik zo'n extreme hoofdpijn gehad had na de operatie. En dat hebben ze geweten ook in het ziekenhuis want ik lag te kronkelen van de pijn. Ze hebben nog paracetamol in het infuus gegeven en daarna zelfs nog morfine omdat die paracetamol helemaal niet werkte. Nou bleek dat halverwege de operatie mijn hartslag en bloeddruk wel errug laag werden en hadden ze Atropine bijgespoten. En daar bleek ik dus een allergische reactie op te hebben gehad. En met als gevolg een migraine aanval. :oo

Dus ik zei dat zo tegen haar, en zij 'ow ja, goed dat je dat zegt want dan moeten we je dat de volgende keer niet meer geven'. Ik had toch wel min of meer gehoopt dat als je iemand morfine bij spuit omdat ze ligt te vergaan van de hoofdpijn dat dat nog ergens genoteerd is zodat je dat in het operatieverslag kan lezen voor de volgende keer. :roll:

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-13 20:11

Hmm goed dat je het hebt gezegd dan!