Bril vraagje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bril vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:27

Omdat ik wat vaker een bril op wil, in plaats van lenzen, vandaag even naar zowel P.earle als Specsavers gegaan.

Bij de tweede had ik het gevoel wel, dat ik een tikje 'gekgemaakt'werd.
Qua sterkte kwam ik op -4.5 uit, en een kleine cilinder.
Er werden mij extra dunne glazen aangemeten(1.67.)
Er kon een ""gratis"" zonnebril op sterkte bij, mevrouw adviseerde mij dringend hier ook mínimaal 1.6 dunne glazen in te doen, omdat het er volgens haar
"anders écht gewoon niet uitziet'.

Bij Pearle zeiden ze mij, dat een zonnebril op sterkte helemaal geen dunnere glazen nodig had.
Tenzij ik graag minstens 130 euro extra kwijt wilde zijn.
Volgens hen zag je wel iets verdikking,maar nauwelijks en zeker voor een zonnebril was het niet nodig.

Voor een gewone bril vonde zij 1.6 ook dun genoeg ipv 1.67 wat specsavers me 'aansmeert'.

Alle gepaste monturen zijn kunststof en wat 'breder'.(dus grotere brillen wel)

Nu is dikte en montuur wel heel persoonlijk,ik heb er ook geen ervaring mee...
Weet iemand hier of het echt geen gezicht is als je een zonnebril hebt met dikkere glazen.
(en dan rond mijn sterkte...dus rond die -4.5)

CastaMickey

Re: Bril vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:33

Kun je ze niet allebei 'passen'? En dan iemand mee laten gaan die kan zeggen hoe het eruit ziet :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:35

Ik heb natuurlijk alle monturen gepast maar dan zitten er geen glazen in...

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:39

Ik heb -5 en gewoon dikke glazen in mn zonnnebril. Heb daarbij ook een breed kunststof montuur. Ik geloof niet dat je er wat van ziet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:40

Oke,dat kan dus wel....ik heb geen referentie,ken niemand met een zonnebril op sterkte dus geen idee of het er raar uitziet.
Maar die vrouw bij specsavers bracht het alsof het echt bijna genant was als ik zonder dunne glazen zou rondlopen..

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:51

Ik zal eens kijken of het me lukt er een foto van te maken en die te sturen naar je..

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:53

Ligt aan het montuur. Ik heb mijn zonnebril toevallig naast me liggen en ik heb -3.5
Ja, de glazen steken wat uit maar het is dat ik er nu oplet omdat je erom vraagt anders was het me niet opgevallen. Ze steken vooral uit aan de kant van de pootjes. Hooguit een halve - driekwart millimeter.
Ik heb een kunststof zonnebril trouwens en de randen zijn vrij dik.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:55

Ja bij mij steken ze inderdaad ook wel uit, maar niet storend ofzo..

edit: sorry, foto lukt niet..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 15:58

Ligt eraan wat voor zonnebril.

Ik heb een normale bril met glazen en had precies van hetzelfde montuur ook een zonnebril, deze glazen waren wel dunner. Mocht je een hippe zonnebril kopen die niet op een normale (lees)bril lijkt, dan zal het niet nodig zijn denk ik, zie ik de meerwaarde iig niet.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 16:00

Ik heb zelf ook een bril. Maar er is generaal op mijn hoofd die er aan denkt om naar specsavers te gaan. Als je je ogen echt goed wil verpesten moet je daar je bril halen. Ik heb ooit daar mijn ogen laten meten en had toen een heel punt verschil met sterkte als dat ik daadwerkelijk had laten meten door de oogarts van het ziekenhuis. Ook rade de oogarts mij specsavers, pearle en hans anders allemaal af. Ik ga liever naar een klein filiaal waar de mensen kundig zijn in het aanmeten, en niet naar een grote keten die proberen zo veel mogelijk te verkopen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 16:04

3bengels schreef:
Ik heb zelf ook een bril. Maar er is generaal op mijn hoofd die er aan denkt om naar specsavers te gaan. Als je je ogen echt goed wil verpesten moet je daar je bril halen. Ik heb ooit daar mijn ogen laten meten en had toen een heel punt verschil met sterkte als dat ik daadwerkelijk had laten meten door de oogarts van het ziekenhuis. Ook rade de oogarts mij specsavers, pearle en hans anders allemaal af. Ik ga liever naar een klein filiaal waar de mensen kundig zijn in het aanmeten, en niet naar een grote keten die proberen zo veel mogelijk te verkopen.

Ik heb juist problemen met hans anders. Had er een bril gekocht, nog geen jaar en ik zag weer slecht. Terug gegaan en ik mocht in het nieuwe jaar terug komen, want het was te kort geleden. Uiteindelijk terug gegaan en aangemeten, ene oog was -4,50.. sorry? Onmogelijk. Nee dat was echt zo. Zag met beide ogen hartstikke draaierig. Maar niks mis met de cilinder hoor, prima!

Uiteindelijk naar Pearl gegaan, rustig gemeten. Ogen de rust gegeven even te wennen (ene oog dicht, andere open ect) en nu zie ik perfect. Beide ogen zijn van -3.00 naar -3.25 en de cilinder slechter.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 16:21

Oh wat ontzettend dom van mij :p Tuurlijk..
Hebben ze nergens in de brillenwinkel zulke dikke glazen om te testen?
Ik denk eigenlijk dat het niet zo heel veel uitmaakt, behalve die 130 euro die je noemt :j

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:21

Mijn sterkte is nog een stukje hoger dan de jouwe, -6.25. Mijn opticien besteld 1.6 glazen en dan het grootst mogelijke glas (diameter) dat is in het midden dan niet zo heel dik en prima te verstoppen in een breed montuur. Het uiteindelijke resultaat ziet er net zo goed uit als het dunnere (duurdere) glas. Met een beetje creativiteit van de opticien is er prima iets van te maken. :j

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:24

Mijn zonnebrillen op sterkte heb ik niet extra dun, maar de bril voor dagelijks gebruik wel. Dat verschil kan ik wel zien en ik ben blij dat ik het heb gedaan. Heb ook kunststof monturen. Ligt een beetje aan het model en je sterkte... bij mijn zonnebrillen zie je wel randjes, die glazen zijn dus dikker dan het montuur. Mijn dagelijkse bril zie je dat niet en dat vind ik toch wel mooier, zeker omdat ik die bril veel meer draag dan de zonnebrillen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:26

Mijn glazen hebben ongeveer dezelfde sterkte. Alleen zijn ze extra bol gemaakt, meer kromming erin omdat ik anders teveel vervorming heb.daardoor zijn ze dikker aan de randen. Zowel gewone bril als zonnebril zijn niet extra dun maar een iets dunnere versie ivm het gewicht. Beide monturen zijn gewone metalen monturen.

De glazen zijn aan de buitenkant ongeveer 1,5 cm dik maar het stoort niet. De opticien heeft ze vooral aan de kant van mijn gezicht laten uitsteken waardoor er aan de voorkant een randje van 3 mm uitsteekt bij het montuur. Zouden het glazen met een normale bolling zijn zouden ze ongeveer 3 mm dunner zijn geweest aan de buitenzijde.

anji

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:34

Ik heb in mijn gewone bril ook dunne glazen. Maar in mijn zonnebril op sterkte heb ik "gewoon" glas. De zijkanten steken wel iets uit maar persoonlijk vind ik het niet storend. Heb dan wel een vrij klein montuur, sterkte -4.50 en -4.75.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 20:26

Bedankt hoor allemaal,fijn te lezen.

Specsavers deed direct een meting na uitdoen van mijn lenzen.
Pearle zegt juist weer, je moet eerst minstens 30 minuten je lenzen uithebben voordat we een meting doen.
Er kwam ook een fiks cilinder uit(heb ik met huidige lenzen niet..?)
Ik had ook bij specsavers gevraagd welke lenzen me dan zouden schikken en dat zouden ook vrij prijzige worden(extra zuurstofdoorlatend én cilinder).

pearle kan ik pas maandag terecht voor een meting.
Alle monturen zijn wel redelijk gelijk,wat dikkere kunststof monturen(klein beetje zoals die "nerdbrillen"die je wel vaak ziet)

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:56

Dat van de lenzen is mij ook vertelt bij de Pearle. Lijkt mij ook veel logischer.
Ga de laatste jaren alleen nog maar naar de Pearle. Heb sinds een half jaar lenzen. Duurde echt een tijd voordat we de goede hadden en al die keren fijn en professioneel behandeld. Alles duidelijk uitgelegd en geen dingen die worden aangesmeerd. Geen andere opticien meer voor mij!

Heb in mijn dagelijkse bril wel dunne glazen, maar in mijn zonnebril niet. Als je een dikker montuur heb valt dat ook niet op. Dan zou je er echt op moeten gaan letten.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:50

Ik vind het aan het montuur liggen! Ik heb zo rond de -7 en ik laat m'n gewone bril wel altijd slijpen maar die in m'n zonnebril komen worden niet geslepen. Nooit gehoord dat ze dat vreemd vinden bij Specsavers. En hier moet ik m'n lenzen ook al een bepaalde tijd uit hebben voor een meting (weet niet precies hoe lang meer, draag al een tijdje geen lenzen meer)

Grappig, hier in de stad vind ik Pearle juist heel naar en Specsavers juist heel fijn! Mijn ogen zijn erg lastig te meten en heb nu al een aantal keer gratis nieuwe glazen gekregen omdat ik er elke keer na een tijdje weer compleet gek van werd. En dat meten ligt dus niet aan Specsavers want ik ben ook bij meerde oogartsen geweest die ook allemaal verschillend meten..

Ik heb nog wel m'n vorige bril liggen (geen zonnebril) die maar 1x geslepen was omdat die toen voor "bij" m'n lenzen was. Die is -6 denk ik. Kan wel een foto maken van de glazen en hoe ver die uitsteken als je wilt :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:56

Je moet sowieso minimaal (!) 30 minuten voor de meting je lenzen uit hebben, dit in het geval van zachte lenzen. Bij harde lenzen minimaal 12 uur.

Wanneer je je bril en zonnebril veel gaat gebruiken (en dus niet alleen 's avonds uurtje voor de tv) is het ook beter om 's avonds de lenzen uit te doen, en 's ochtends te komen voor een meting.

Qua dikte, kunnen zij de brillen die je wilt niet inscannen? Bij ons in de zaak hebben we een aftaster die de bril (zonder glazen erin) aftast, en met een mooi glasprogramma kun je uitrekenen met welke sterkte hoe ver het glas uitsteekt uit het montuur. Op basis daarvan kan jij kiezen of je dat teveel of goed vindt.

Echter is het wel zo, dat hoe groter de bril, hoe dikker het glas bij de randen is (bij myopie, dus een min sterkte). Het glas is namelijk in het midden het dunst, en dus hoe verder naar de randen, hoe dikker het uitloopt. In een kleiner montuurtje kun je dus sneller af met 1.6 of soms zelf met 1.5. In een groot montuur moet je sneller 1.67 met jouw sterkte.

Verder is het voordeel van 1.67 wel dat het glas minder vertekening geeft. Dus jouw ogen lijken minder klein, en voor jou lijkt de wereld minder klein. Verder zie je ook minder kringen in het glas aan de zijkant. (Ik laat mijn glazen ook nooit polijsten omdat de kringen dan veel erger worden, dan heb je direct het idee van jampotten B-) ).

Vanaf het forum kan ik je geen advies geven, wel of niet 1.67 te nemen. Daarvoor zou ik je brillen even moeten zien. Lastig hoor als je het gevoel hebt getild te worden.

Ik heb overigens zelf een redelijk grote correctiebril ("gewone" bril, geen zonnebril dus) met 1.67 en met een sterkte van -9. Wil daar best een foto voor je van laten maken, dan kan je zien hoe het uitsteekt. Heb in m'n nieuwe bril 1.74 laten maken, maar nog steeds steekt het wat uit.

Cilinder hoef je niet perse in je lenzen te hebben, gezien je lenzen dichter op je oog zitten, waardoor je minder sterkte nodig hebt. Wanneer jij dan een cilinder van bijv. 0,75 hebt in de bril, heb je geen cilinder nodig in je lenzen (alhoewel er altijd uitzonderingen zijn natuurlijk).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 17:28

Nou,nogmaals beide ogen laten nameten bij beide zaken.
Pearle:-5 beide ogen
Specsavres:-475 en -5.

Op beiden de cilinder.
Maar omdat ik hier heel duizelig van wordt vonden beiden dat die eruit kon blijven.
Perle adviseerde dan gewoon beide ogen sterkte -5.
Specsavres adviseerde gewoon -4.75 en -5

nu bril kiezen.. ;)

bedankt in elk geval allemaal.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:41

De cilinder eruit laten omdat je er duizelig van werd? Mij werd juist verteld dat het normaal is dat je in het begin wat duizelig kunt zijn van de cilinder. Mij werd ook aangeraden daarom niet direct auto te rijden, maar de bril daarnaast wel meteen zo veel mogelijk te dragen..

Na een dag was het duizelige gevoel weg en de glazen zijn nu perfect.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:44

Dat duizelige gevoel komt bij mij door een te kleine kromming van de glazen. Ik heb nu extra bolle glazen en het probleem is weg. Wel ook een flinke cilinder. Die weglaten lijkt me niet verstandig die heb je toch nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 18:50

Doe al mijn hele lens/bril leven(22 jaar)zonder cilinder en ik zie prima.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 19:01

Anoniem schreef:
Doe al mijn hele lens/bril leven(22 jaar)zonder cilinder en ik zie prima.

Een cilinder corrigeert astigmatisme (= afwijking). Als TS daar last van heeft, dan zou ik zeker een bril nemen met cilinder.