waarom eet jij geen gluten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

waarom eet jij geen gluten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 15:17

Waarom eet jij geen gluten, en wat levert het je op? Ik denk er al een tijdje over om het te gaan doen, dus gluten vrij eten. Ik ben al jaren moe, heb fibro, mistig in mijn hoofdpijn en stijf enz. Maar dan kan je ook niet meer buiten de deur eten, en moet je zelf eten meenemen als je een dagje weg gaat. Allemaal niet erg, als het maar werkt maar ja dat weet je nooit van te voren. Het is volgens mij wel het proberen waard, ?hoe ben jij er mee begonnen?

verootjoo

Re: waarom eet jij geen gluten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:27

Mijn vriend verdenk ik van glutenintolerantie, heeft alle symptomen alleen de HA wil geen onderzoek doen. Daarom denk ik erover om glutenvrij te gaan eten. En omdat we met z'n tweeen zijn zal ik mee moeten doen grotendeels.
Ik weet nog niet hoe er mee te beginnen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 15:31

Mijn dochter mag dingen niet maar wel gluten, ik ga maandag van start. Vraag me af of mensen brood eten of helemaal niet?

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:01

Ik heb coeliakie en daarom eet ik glutenvrij.
Maar ik ga nog gewoon uit eten hoor. Op livaad.nl vind je restaurants die bekend zijn met t dieet.
Als ik in een andere stad ben eet ik graag bij de bagels en beans.
Qua brood eet ik brood van schar, genius of haverbrood van mams milke.

Maar het is echt een heel zwaar dieet! Zeker in het begin.
Begin liever niet zonder een diagnose maar zorg voor een verwijzing naar een goede (!) mdl arts.
Als je al begonnen bent met het dieet wordt het erg lastig om een goede diagnose te krijgen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:47

Had jij ook af kick verschijnselen zoals hoofdpijn e.d?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:52

Je weet het van mij, ik eet geen gluten en geen melk.
Sinds 1.5 maand probeer ik ook geraffineerde suikers te mijden, drink of water of hele slappe limonade.
At altijd glutenvrij brood maar nu rijstwafels erbij met smoothies van fruit en groente.

Ik heb ook wel behoefte gehad aan gluten en melk, maar dat trekt wel weg.
Met geraffineerde suikers had ik het wel enorm, dag of vier dat ik gewoon echt trek had in zoet.
Nadat ik smoothies eet en de suikers mijd ben ik wel eindelijk van mijn ovulatiepijn af.
In december hormonen gebruikt 5 dagen en daarna klachten, minstens 3 dagen per maand ovulatiepijn.
Nu 1.5 maand strenger doorgezet door ook suiker heel sterk te minderen en brood minderen etc en nu nul last gehad voor het eerst in 5 maanden.

Wennie: ik heb toen ik al op dieet zat gewoon een diagnose gekregen van mijn HA zonder verder onderzoek.
Het was duidelijk namelijk, na gluten/melk ziek, pijn, hoofdpijn enz.
Ik ben ook gewoon geen type die je effe naar een MDL arts stuurt, en ik vind het zonde van de kosten als ik er zo ook achter kom. O:)
Alleen gluten is echt geen drama, zelfs gluten en melkvrij vind ik absoluut geen drama, ook niet op vakantie etc.

Een ding, als je het probeerd doe het dan goed, alles schrappen en niet een beetje.
Een beetje is hier nog teveel namelijk, later kan je wel gaan toevoegen en kijk wat er dan gebeurd.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:09

Ik eet geen gluten ivm coeliakie (en dan daar weer een zeldzame vorm van)
En ik ben het volledig eens met Wennie om zonder diagnose danwel uitgebreid onderzoek niet aan het dieet te beginnen omdat het wel iets meer is als een simpel dieetje volgen en een grotere impact en behoorlijk wat beperkingen heeft.

Met 1 simpele bloedtest (het prikken op antistoffen) kan er al heel veel duidelijk zijn (er zijn procentueel maar heel weinig mensen met coeliakie vals negatief nl) mocht het coeliakie zijn.
Als je eenmaal al aan het dieet begonnen bent zijn dit soort bloedtesten (en ook scopieën) niet meer betrouwbaar en zul je dus weer gluten moeten gaan eten om uiteindelijk weer een diagnose te krijgen.
Waarom een diagnose wel belangrijk is, is mede omdat coeliakie op meer invloed heeft dan 'alleen' je darmen en je een grotere kans hebt op gerelateerde auto-immuunziektes (ik heb bijv ook de ziekte van Hashimoto, 15-20 % van de mensen met coeliakie heeft dit)

Het heeft mij ongeveer een jaar gekost om er wat handigheid in te hebben.
Uit eten gaan kan nog prima hoor :P, maar het is wel wat onhandiger, net als bij vrienden eten oid.

Ik eet amper glutenvrij brood want ik vind het niet echt lekker en behoorlijk duur. Als ik brood eet is dit vaak van Bezgluten of Schär, of van de plaatselijke bakker die het zelf maakt (1x per 2 weken maakt hij een voorraad, zodra de bakkerij weer helemaal schoon is, en vriest het in), deze is zeker wel lekker maar ik eet een brood van hem rustig in 1 maaltijd op, en tja dat is duur voor dagelijks lol.
Ik ontbijt over het algemeen met havermoutpap (van Provena havermout, normale havermout is niet glutenvrij!) of 3granenpap van Consenza, of iets van muesli/cornflakes/honingpuffs etc.
Daarnaast eet ik vaak 2x per dag warm, echt een gewoonte sinds mijn glutenvrije dieet omdat ik het brood dus niet zo lekker vind en voor mijn dieet een behoorlijk grote broodeter was.

Als je glutenarm wilt eten en niet glutenvrij... dan is het dieet een stuk makkelijker.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:16

Annemiek80, ik had het binnen 2 weken door wat ik wel en niet mocht.
Zal misschien een paar maanden geduurd hebben voor ik er echt comfortabel in was?
Ik vind zelf dat mensen het wel heeeeeeeel erg opblazen hoor met ingrijpend. :o

Wat jij zegt klopt wel, maar ik ben van mening dat een glutenallergie dus een gat in je systeem is.
Dat zou over kunnen gaan, net als dat je niet je hele leven hooikoorts hoeft te hebben. (Had ik vorig jaar, nu lijkt van niet.)
En het klopt hoor, het doet meer als alleen die glutenallergie.
De dunne darm kan lekken, lever raakt overbelast, bijnieren aan de haal, schildklier van slag. (Hashimoto o.a. dus.)
Maar juist door op een bepaalde manier te eten kan je dat redelijk ontlasten dmv een hormoonbalansdieet.
Officiele diagnose heb ik niet, maar ik weet het wel en ben er wel mee bezig dmv supplementen voorzichtig etc. :)

Een glutenallergie komt meestal niet uit de lucht vallen, ik kreeg het na een burn-out. Een gat in het systeem dus. :)
Idem met de fybro, heb ik ook daarna pas gekregen.
Ik slik normaal redelijk veel supplementen maar na de verandering in mijn dieet met minder suiker/andere koolhydraten werkte dat niet meer.
Ik sliep alleen nog maar. :+ Dus gisteren alles stop gezet op bijnierconcentraat na en nu ben ik een stuk minder moe terwijl het eerder prima ging.
Nu is het de taak weer rustig te gaan kijken wat ik weer moet gaan slikken en wat niet meer nodig is.
Ik slikte antihistamine, maar bijnieren hebben ook veel invloed op histaminewerking dus ik denk dat dat niet meer nodig is.
Idem met L-theanine, onrust etc. is ook iets van de bijnieren/schildklier, en de bijnieren werken weer door op de schildklier.
Dat drogeert me nu ook echt even te heftig, wat eerder noodzaak was omdat ik anders niet zoveel kon qua prikkels en snel uitputte.

Hashimoto is trouwens ook wel een punt, maar de reguliere weg van behandelen vind ik niet ok.
Schildklierklachten zijn veelal een gevolg van slecht werkende bijnieren, vandaar dat ik dus ook bijnierconcentraat slik en niet mijn schildklier laat prikken.
Met Thyrax leg je de schildklier helemaal plat en de een kan niet goed werken zonder de ander.
Door bijnierconcentraat kan je de bijnieren ontlasten om te herstellen, waardoor veelal de schildklier vanzelf hersteld.
Hersteld die niet kan je ook nog schildklierconcentraat - de stof die in thyrax zit slikken om het te helpen, of nog simpeler jodium!
Jodium is de stof waar je lichaam dus de schildklierhormonen mee maakt.
Mijn doel is mijn hele systeem in balans brengen, niet alleen symtoombestrijding dmv Thyrax.
Dikke kans dat iemand dan na verloop van tijd weer terugvalt door overige dingen die niet kloppen zoals een bijnier.
Dus rigoreus voeding aangepast naast al gluten en melkvrij en ik merk de verschillen al flink in 1.5 maand.
Nu erg veel stress, niet best voor de bijnieren dus dat moet ik nog even afwachten tot die bron weg is.

Conclusie: je lichaam zo optimaal mogelijk voedingsstoffen aanleveren die zo min mogelijk belastend zijn en dmv combinaties optimaal gebruikt kunnen worden.
Zo kan je lichaam zelf de boel herstellen, dus suikerspiegel stabiel houden, stress beperken, mogelijk lever/bijnieren ondersteunen bijv.
Magnesium aanvullen wat bij stress enorm verbruikt wordt enz.
Ik heb alles wel gelezen over schildklieraandoeningen hoor, maar ik ben het niet eens met de behandelwijzen regulier.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:50

tja het maakt het misschien wat duidelijker als ik zeg dat ik niet zo van de 'alternatieve geneeswijzen' ben en de dingen die jij noemt mij voor een deel wel zo in de oren klinken, kan ik fout hebben hoor, misschien oordeel ik te snel, op het net kunnen dingen anders overkomen nou eenmaal.

Maar een lekkende dunne darm? (als je geen gaatje in je darmen hebt (ontstekingen kunnen gaten veroorzaken uiteindelijk, maar dan ben je ook wel extreem ziek en lig je wel in het ziekenhuis lol, scopen kunnen ook gaatjes maken (zeeeeeeeeeeer zeldzame complicatie) maar ook dan ben je er doodziek van), wel neem je natuurlijk minder goed voedingsstoffen op door een beschadigde darm, maar dat noem ik geen (weg)lekken.

Daarnaast ben ik niet allergisch voor gluten maar intollerant voor gluten, iemand met coeliakie is intollerant voor gluten, je kunt echter ook allergisch zijn voor gluten. Over een intollerantie kun je niet heengroeien zoals je over een allergie heen kunt groeien (wat zeker niet altijd kan/lukt natuurlijk), de ziekte van Hashimoto is ook niet opeens weer 'weg' als je darmen weer ok zijn (bij het volgen van een gv dieet herstelt de darm zich weer) helaas, en ik moet meer schildklierhormonen nu innemen als dat ik moest toen coeliakie (en Hashimoto) net was vastgesteld en de beschadiging in mijn darmen dus veel groter was.
Het klopt wel dat een auto-immuunreactie (of ziekte) vaak opkomt na een stressor, al is het niet altijd even duidelijk wat die stressor is/was.

Als ik geen Thyrax neem doet mijn schildklier helemaal niets lol, die heeft zichzelf nl platgelegd als gevolg van Hashimoto, en de Hashimoto is geen gevolg van coeliakie maar komt wel vaak samen voor met coeliakie omdat deze op hetzelfde gen een 'foutje' hebben (mutatie).

Over de invloed van het dieet...
Tja dat is hoe je het zelf voelt natuurlijk.
Persoonlijk heb ik een 1 persoonshuishouden dus is het vrij gemakkelijk, er komen gewoon geen glutenvolle producten in huis en daardoor kan er ook geen kruisbesmetting plaatsvinden. Heb je echter een gezin waarvoor je het eten klaarmaakt/kookt dan zitten er heel wat meer haken en ogen aan.
Echt spontaan uit eten is lastig, de italiaan, chinees en pannenkoekenboerderij vallen standaard af, andere restaurants bel ik vaak van tevoren op of geef het door met reserveren, maar alsnog gaan dingen vaak fout en je moet erg alert zijn.
Even lunchen tijdens een dagje stadten... toch rondkijken waar je met goed fatsoen wat kan eten wat geen groene salade is want daar trek ik het niet op voor een hele dag.

Voorbeeldje van dingen die fout gaan:
- meerdere keren doorgegeven aan restaurant en bediening (telefonisch, bij binnenkomst en nogmaals met bestellen) dat ik glutenvrij eet. Wordt uiteindelijk mijn (voor)gerecht geserveerd met 'alstublieft, groentenvrij'
ehm... juist

Daarnaast kan ik meerdere soorten antibiotica niet slikken, moet dus een vervanger voor gezocht worden doordat er in medicijnen ook gluten kunnen zitten. De tandarts moet het ook weten want in handschoenen (poeder) en bepaalde fluor kunnen gluten zitten. Postzegels kun je ook maar beter niet likken (tegenwoordig heb je gelukkig stickers) want in die lijm zitten gluten.

Bij vrienden eten houdt meestal in dat ik het menu bepaal tot en met de kleinste producten aan toe, of ik sta bij vrienden zelf te koken om een oog te houden mbt kruisbesmetting.

Verder heb ik mijn weg er wel in gevonden dus vind ik het niet lastig (meer), maar je moet er wel rekening mee houden dus het zal altijd een bepaalde impact houden
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 02-05-13 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 12:55

Het was mij al duidelijk dat jij achter de reguliere geneeskunde aanholt. :j
Google eens op leaky gut zou ik zeggen voor je zo vreselijk blond reageert. Dank u.

Lekkende darm noemen ze zo omdat die dus te snel voedingsstoffen doorlaat die dus nog niet voldoende verteerd zijn.
Vandaar dus dat glutenvrij ook werkt, want dat is lichter verteerbaar, en daarom dus ook zo optimaal mogelijk alles aanleveren.
Heeft je lichaam er zo min mogelijk werk aan, en dus minder wat als peptides in je bloedbaan terecht komt.
Daar heeft je lever een zware dobber aan, inclusief bijnieren die cortisol aanmaken.

Maar joh, ieder zijn meug.
Als je mij reguliere medicatie voert word ik dus sirieus ziek, heb ik alleen maar bijwerkingen van.
Dan zit je dus helaas vast aan de zweefteverij van de alternatieve geneeskunde, en wat ben ik blij dat ik dat gevonden heb.
Zit je met je thyrax, doet dat ding helemaal niets meer en ben je verder van huis.
Thyrax kan uiteraard een optie zijn, maar naar mijn mening moet je er niet te snel naar grijpen.
Ralph Moorman van de Hormoonfactor is erg van de voeding, en als dat geen zoden aan de dijk zet mogelijk Thyrax.
Deze man heeft daar goed voor geleerd dus niet helemaal bullshit gok ik. :)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:14

moonfish13 schreef:
Het was mij al duidelijk dat jij achter de reguliere geneeskunde aanholt. :j
Google eens op leaky gut zou ik zeggen voor je zo vreselijk blond reageert. Dank u.

Lekkende darm noemen ze zo omdat die dus te snel voedingsstoffen doorlaat die dus nog niet voldoende verteerd zijn.
Vandaar dus dat glutenvrij ook werkt, want dat is lichter verteerbaar, en daarom dus ook zo optimaal mogelijk alles aanleveren.
Heeft je lichaam er zo min mogelijk werk aan, en dus minder wat als peptides in je bloedbaan terecht komt.
Daar heeft je lever een zware dobber aan, inclusief bijnieren die cortisol aanmaken.

Maar joh, ieder zijn meug.
Als je mij reguliere medicatie voert word ik dus sirieus ziek, heb ik alleen maar bijwerkingen van.
Dan zit je dus helaas vast aan de zweefteverij van de alternatieve geneeskunde, en wat ben ik blij dat ik dat gevonden heb.
Zit je met je thyrax, doet dat ding helemaal niets meer en ben je verder van huis.
Thyrax kan uiteraard een optie zijn, maar naar mijn mening moet je er niet te snel naar grijpen.
Ralph Moorman van de Hormoonfactor is erg van de voeding, en als dat geen zoden aan de dijk zet mogelijk Thyrax.
Deze man heeft daar goed voor geleerd dus niet helemaal bullshit gok ik. :)

Ik geloof dat ik me maar terugtrek want ik vind je manier van reageren niet van respect betuigen.
Ik gaf mijn mening over alternatieve geneeskunde en niet over jou, en helaas is dat andersom blijkbaar niet zo

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:20

Citaat:
Maar een lekkende dunne darm? (als je geen gaatje in je darmen hebt (ontstekingen kunnen gaten veroorzaken uiteindelijk, maar dan ben je ook wel extreem ziek en lig je wel in het ziekenhuis lol, scopen kunnen ook gaatjes maken (zeeeeeeeeeeer zeldzame complicatie) maar ook dan ben je er doodziek van), wel neem je natuurlijk minder goed voedingsstoffen op door een beschadigde darm, maar dat noem ik geen (weg)lekken.

Betere wereld begin bij jezelf zou ik zeggen, bovenstaand schiet mij toch wel in het verkeerde keelgat.
Ik ben een beetje klaar met dat gezeik op de alternatieve geneeskunde.
Alternatief hoeft niet per definitie homeopathie te zijn, wat volgens onderzoek dus niet werkt.
Fytotherapie is prima werkzaam bijvoorbeeld, en voeding weet je ook dat het veel uit maakt met je intolerantie voor gluten.

Daarom snap ik dus ook niet heel goed waarom je er negatief tegenover staat, maar ieder zijn ding.
Ik ben alleen maar zieker geworden regulier en die wisten het echt niet, terwijl een artikeltje over gluten/caseine mij heel ver heeft gebracht.
Later nog verder uitgebreid, verpesten konden ze het prima maar de oplossing als ik met de gebakken peren zat hadden ze niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:27

ik eet niet alleen geen gluten, ik eet geen granen (brood, rijst, pasta, aardappelen) en suikers en weinig zuivel , al een aantal jaar. Ik heb sindsdien veel meer energie en veel minder tot geen meer huid- en rugklachten.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:39

Lielle schreef:
ik eet niet alleen geen gluten, ik eet geen granen (brood, rijst, pasta, aardappelen) en suikers en weinig zuivel , al een aantal jaar. Ik heb sindsdien veel meer energie en veel minder tot geen meer huid- en rugklachten.

Brood, rijst en aardappelen heb ik geprobeerd op aardappelen of rijst s'avonds na.
Maar dat werkt voor mij niet ben ik achter, schildklier wordt er te traag van heb ik het idee.
Glutenvrije granen beperkt erbij werkt toch beter is mijn vermoeden, nu rijstwafels van zilvervliesrijst.

Ik eet volgens de hormoonfactor en dat is zo'n beetje hetzelfde als Paleo, behalve dat je hier wel glutenvrije granen mag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:40

Geen glutenvrij maar glutenarm/spelt en dat gaat goed. Ook hier oa een lactoseintollerantie en hashimoto en b12 opname stofje missen en prikkelbare darm en nog wat allergieen en ms dus een afweersysteem in de war. :+ ik ben langer geleden wel voor glutenintollerantie getest en negatief bevonden maar dat was voor hashimoto officieel was.

Wel heel vreemd, brood ging goed maar pasta was soms een ramp om te eten de ene keer viel het goed de andere keer binnen een kwartier echt buikpijn. Vreemd genoeg kan ik in frankrijk onbeperkt stokbrood eten en ben ik daar binnen 2 dagen diarree vrij. Stap ik over op eigen gemaakt nederlands brood weer meer last.

Nu dus speltbrood en spelt pasta, verder wel af en toe een dagje gewone broodjes of ontbijtkoek en dat scheelt al flink. Vreemd genoeg bevalt spelt veel gluten maar weer een ander soort als in gewone tarwe. Heel snel de ultime test, hoe ga ik in frankrijk op stokbrood reageren. :j

En moonfish als ik geen eltyroxine slik kan ik net zo goed in het ziekenhuis blijven. Flinke hartritme stoornissen, kilos en kilos aankomen, slooooooom, haaruitval enz. Dus de pillen blijven hier mooi komen,

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:43

Dat stokbrood in Frankrijk, stressfactor die je daar niet hebt?

Zelf ken ik overigens een verhaal van een man die niet kon lopen en op het vakantieadres waar wij altijd komen dat dus wel kon, welliswaar met krukken.
Hij heeft werkelijk alles laten onderzoeken wat daar stond, maar ze zijn er niet achter gekomen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:46

In frankrijk ben ik kwa lucht zowiezo fitter als we de bergen of zee gaan. Maar dat staat los van eten. En stress heb ik hier ook niet.

Eens met een molenaar gepraat andere graansoorten zowiezo en andere groei bespuit methodes misschien en iets warmer klimaat daardoor een andere vorm van gluten.

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:50

Ik eet geen gluten omdat ik coeliakie heb.
Sommige mensen met coeliakie kunnen wel tarwezetmeel verdragen, maar dat kan ik ook niet.

Ook eet ik geen haver (veel kruisbesmetting), spelt, e.d.

Het is een zwaar dieet hoor, vergis je daar niet in.
Gluten kan ook in glucose-fructose en aroma's zitten. ;)

En wat nou als ik wel gluten eet?
Ik merk er niks van qua buikpijn ofzo, maar het slijmvlies in mijn darm neemt af.
Hierdoor neem ik minder voedingsstoffen op en daar word ik moe van.
Ook ben ik altijd extreem dun, en kan ik eten wat ik wil zonder dat ik aankom (best vervelend als je ondergewicht hebt)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:42

Ik eet idd ook geen haver spelt en tarwe.
Die aroma's s idd een punt, maar met het schrappen van geraffineerde suikers ben je die aroma's gelukkig al kwijt.
Omdat je dan toch niet meer met pakjes en kant en klaar kan werken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 14:43

Ik doe het nog niet zo lang, maar ervaar het niet als zwaar. Het brood vind ik niet lekker, net een spons.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:44

Lielle schreef:

Bedoel je dat je geen zetmeel eet? Want aardappelen zijn echt geen granen namelijk :)

Ik moet wel gluten eten, anders blijft er bar weinig over wat ik wel mag eten :') Wou het anders best proberen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-05-13 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:47

marleen_usar schreef:
Ik doe het nog niet zo lang, maar ervaar het niet als zwaar. Het brood vind ik niet lekker, net een spons.

Ff roosteren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:56

klopt. Maar het is niet zozeer dat ik geen zetmeel of koolhydraten eten (dat zit ook in groenten en fruit), ik kan beter zeggen dat ik groenten en fruit eet, en daarnaast eiwitten in diverse vormen. Mocht je meer willen weten, het staat bekend als paleo- of oerdieet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 14:58

Ik heb ook coeliakie.
Maak zelf me brood van glutafin en in plaats van water er in doe ik melk...is veel smaakvoller.
Moet je wel tegen lactose kunnen :P

Koekjes eet ik bijna niet...pak liever een reep chocola :D

Verder smokkel ik gewoon met me dieet als we uit eten gaan of tijdens feestdagen..na ongeveer 8 jaar strikt aan het dieet te hebben gehouden zonder resultaat heb ik zoiets van ''doei'' ik kan dus gewoon zonder buikpijn brood eten.
Ik voel me vaker ellendiger met dieet dan zonder...vandaar mijn keuze

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 15:04

Barcelano schreef:
Ik heb ook coeliakie.
Maak zelf me brood van glutafin en in plaats van water er in doe ik melk...is veel smaakvoller.
Moet je wel tegen lactose kunnen :P

Koekjes eet ik bijna niet...pak liever een reep chocola :D

Verder smokkel ik gewoon met me dieet als we uit eten gaan of tijdens feestdagen..na ongeveer 8 jaar strikt aan het dieet te hebben gehouden zonder resultaat heb ik zoiets van ''doei'' ik kan dus gewoon zonder buikpijn brood eten.
Ik voel me vaker ellendiger met dieet dan zonder...vandaar mijn keuze

Same here. Sterker nog: ik eet helemaal niet glutenvrij meer. Vreselijk vond ik het, en de meeste dingen zit nog eens geen smaak aan ook. Ik heb ook na ongeveer 8 jaar aan de arts in het ziekenhuis gevraagd wat de gevolgen voor mij zouden zijn als ik weer gluten zou gaan eten. Dat waren een aantal dingen, waaronder dat ik waarschijnlijk heel bleek en mager zou worden. Nou niets is minder waar :D Waar ik vroeger een bleekscheetje was, zie ik er nu (volgens mij) heel gezond uit! Voor mij geen glutenvrij eten meer, wat heb ik me daar als kind ellendig onder gevoeld.