Gat in kies??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

XNienke_

Gat in kies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 12:21

Beste bokkers,

Ik zit hier op het moment dus een beetje aan het panieken,
er zit namelijk een soort gat in m'n kies.. -O-
Sinds woensdag geloof ik heb ik last van m'n tandvlees, m'n moeder dacht gewoon aan ontstoken tandvlees.
Maar gisteren ging ik het eens goed bekijken en er zit gewoon een soort gat in m'n kies (aan de bovenkant bij m'n tandvlees)
Het is een beetje gevoelig, maar als ik ga poetsen doet het pijn en gaat het bloeden..
Aangezien ik nog nooit een gaatje heb gehad, weet ik niet hoe dat voelt dus weet ook niet of dat het kan zijn.

De tandarts is dicht vandaag dus kan er maandag pas weer heen.
Nu ben ik dus bang dat ik na het weekend een of andere rotte kies in m'n mond heb zitten haha.
Wie weet wat dit is, en wat kan ik het beste doen nu?

secricible

Re: Gat in kies??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:22

Klinkt een beetje alsof je wortel bloot ligt ofzo? Ik zou een beetje voorzichtig poetsen en maandag even bellen als je er niet zoveel last an hebt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:27

zoet eten even laten staan en met de andere kant blijven eten tot maandag. Wortel ligt niet zomaar bloot hoor dan heb je enorm pijn. Cariës komt nu eenmaal alsmaar meer voor door al de zoetstoffen in onze voeding. Kwestie van beter flossen en opletten wat je eet.

Vaak kan het gewoon gevuld worden met een verdoving.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 12:33

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:34

als de tandarts dicht is zou er altijd een vervangende tandarts beschikbaar moeten zijn.
meestal is dit een andere kliniek in de buurt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:35

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:38

Ik zou nu direct even de tandarts bellen, na een weekeind zal de pijn nog vervelender worden. Zij kunnen jou zo snel mogelijk helpen en met een oplossing komen :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:39

secricible schreef:
XNienke_ schreef:
ik had dat idd al opgezocht op internet,
Ik poets m'n tanden gewoon 2x/3x per dag, met spoeling.
hoe kan dit er dan zo 1,2,3 zitten?

hoe lang duurt het voordat je kies er zo uit ziet? :o :r
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3e/Toothdecay.png/287px-Toothdecay.png

Maaaaanden, geloof me :)

Zo erg, eerder jaren hoor. :)

Als je het niet vertrouwd of (veel) pijn hebt kan je een andere praktijk bellen, in principe hebben er tandartsen in de buurt continue dienst (dus ook 's avonds/'s nachts en in het weekend, kans is wel dat het duurder is. Ook tandarts afhankelijk).
Maarreh, zo snel gaat je tand/kies niet verder rotten hoor zeker niet als je gewoon zachtjes poetst en evt mondspoeling gebruikt. ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:41

Wat mogelijk aan de hand is:
- het gat dat je ziet is vooral een gat: dwz: lege ruimte. Zie je echt iets erg donkers, dat onregelmatig voelt, dan is het caries.
- de pijn die je voelt, is denkbaar van een blootliggende "tandhals"
- het bloed komt waarschijnlijk van je tandvlees.

Als dat zo is, poets je "te" goed. Dwz.: het is belangrijk "van roze naar wit" te poetsen en niet te veel andersom, dan veeg je je beschermende tandvlees omhoog en komen die halzen bloot.

Een blote hals kan een tijdje pijn doen, maar kan verder weinig kwaad.
Bloedend tandvlees is minder ideaal, maar daar zijn wel oplossingen voor (zoals mondflora).

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:42

Even een stomme vraag, je bent 15... Weet je zeker dat je die kies al gewisseld hebt? Soms blijft er weleens eentje achter.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 12:44

gelukkig maar, :D
Ik dacht dat ik dus na het weekend al zo'n gebit had haha.
Ik heb gelukkig niet echt last van m'n kies, het is enkel gevoelig (met poetsen wel pijn) dus het weekend houd ik nog wel vol.
Ik heb nog nooit gaatjes gehad dus m'n record is nu verbroken.

het ziet er ongeveer zo uit (maar dan op een kies):
http://www.tandinfo.be/boren/images/compo1.jpg
Laatst bijgewerkt door XNienke_ op 26-04-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 12:44

Blue_Eyes schreef:
Even een stomme vraag, je bent 15... Weet je zeker dat je die kies al gewisseld hebt? Soms blijft er weleens eentje achter.

Ja ik weet zeker dat de kies al gewisseld heb, mijn beugel is er net een paar maanden uit en toen is er nog een foto gemaakt.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:50

Ik heb een keer 2 weken moeten wachten voor 1 gevuld werd. Je kies is niet 1 2 3 kapot , waar zit hij ongeveer?

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:55

XNienke_ schreef:
gelukkig maar, :D
Ik dacht dat ik dus na het weekend al zo'n gebit had haha.
Ik heb gelukkig niet echt last van m'n kies, het is enkel gevoelig (met poetsen wel pijn) dus het weekend houd ik nog wel vol.

Hmm, ik hoor je maandag :P. Nee ik ben serieus, het kan binnen no time pijn gaan doen. Het zijn je tanden, en als die zeer doen wordt het lachen. Spreek helaas uit eigen ervaring. Zaterdag begonnen; ooh valt wel mee, gaat goed tot maandag. In de avond lag ik al huilend op de bank :).

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:57

Tanden kan je inderdaad erg veel (en heel snel) last van hebben, maar door een beetje op te letten is het vaak wel te doen hoor. Op letten met koud of juist warm eten/drinken, geen zoete dingen eten/drinken en niet mee kauwen of in ieder geval geen harde dingen.

Verder werkt ibuprofen wel goed tegen tand/kies pijn, maar wel pakken vóór dat het echt pijn begint te doen. Anders heb je er niet veel aan, haha.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 13:24

bedankt voor de info, ik snap dat je tanden snel pijn kunnen doen maar ik kan nu niets anders dan wachten..
denk niet dat ze je bij een 'vreemde' tandarts meteen zullen helpen of wel?

tanjaatjuhh schreef:
Ik heb een keer 2 weken moeten wachten voor 1 gevuld werd. Je kies is niet 1 2 3 kapot , waar zit hij ongeveer?

hij zit vanaf mijn kant dan links boven, de 3e kies vanaf het midden

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:34

Er zal als het goed is een spoednummer beschikbaar zijn bij je tandarts, maar dat is echt bedoeld voor noodgevallen, dus als je barst van de pijn. Dit kan prima even wachten :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 16:46

Oh, dat heb ik ook wel eens gehad hoor. Liep ergens, ging met mijn tong langs mijn kiezen en voelde ineens een gat zitten. Ik nog met mijn nagel gevoeld en je voelde echt een hoogteverschil, dus dacht gelijk 'dat is bingo' en inderdaad. Juist langs de tandvleesrand bij je kiezen (achterin je mond) is een plek die je makkelijk niet goed genoeg poetst, waardoor je tandvlees kan gaan irriteren en er gaatjes kunnen ontstaan. Klinkt alsof in dit geval bij jou beide aan de hand is.

Overigens heb ik toen mijn tandarts gebeld, was geloof ik op donderdag of vrijdag, maar kon dinsdag pas bij mijn tandarts terecht. Omdat ze gewoon niet eerder werkte, en ik ben erg gehecht aan mijn eigen tandarts ;) Maar heb geen problemen met pijn gehad hoor, het irriteerde me wel dat het gat er zat en wilde er continu met mijn tong langs gaan, maar verder niet meer last gekregen ofzo. Dus laat je niet gek maken, kans dat je geen extra last krijgt tot je naar de tandarts kan is groot. En in die tijd wordt het ook niet ineens veel erger ofzo hoor ;) Natuurlijk wel zodra het kan even een afspraak maken en niet uitstellen. :)

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 17:06

bedankt voor de info! ik ga inderdaad maandag meteen naar de tandarts

Ladyloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:08

Is er geen weekend tandarts? Heb ook een keer gehad dat er een stuk afgebroken was (ook op vrijdag) en mijn tandarts was toen ook dicht. Toen ben ik naar een vervangend tandarts geweest. Ik ben nogal een meut wat me gebit betreft. Ik zou er geen weekend mee door willen lopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:14

Hmm, dit topic geeft slechte karma ;) breekt er net een stukje van mijn kies

flower1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 19:23

Als ik die foto zo bekijk lijkt het op een gaatje. Het bloeden is van je tandvlees. Het kan jaren duren voordat een gaatje ontstaat dus zal zeker niet in paniek raken. Dit is niet iets waarvoor je in het weekend naar de dienst kan gaan want dit is zeker geen spoedgeval. Gewoon volgende week je eigen tandarts bellen.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 21:32

oke dankje!