Stevig zijn... enige juiste standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 23:30

Op het moment kom ik steeds meer berichten tegen, met name op de social media.

Sommige voorbeelden zijn:
Een dunne vrouw in bikini en een rondere vrouw in bikini/badpak met eronder wat er 'mooier' is..
Dat je net naar je BMI hebt gekeken dat je te klein bent.
Etc etc

Ik ben mij hier behoorlijk aan gaan storen.
Dit plaatsen vrienden en familie van mij, waarvan ik steeds meer probeer weg te filteren.
Echter wil ik de andere updates (over de kids bijv) niet missen!

Maar nu komt het: terwijl je steeds meer ecologische of biologische leefstijl propaganda (zie mac donalds reclames etc) te verwerken krijgt, lijkt wel of de 'reclame' voor de 'acceptatie van een stevig lichaam als zijnde standaard' ook steeds groter wordt.
Echter zal er altijd een groep zijn die vanwege ziekte/psychologische problemen niet kan afvallen tot een dunner lichaam zijn, maar een veel grotere groep die dit wel kan, maar achter dit soort berichten probeert te verschuilen(?)

Ben ik de enige die zich stoort? Voor mij is ieder persoon gelijk maar anderen een acceptatie hiermee op te leggen vind ik vrij ver gaan.. alsof het bijna slecht is om dun te zijn

P.s. ik ben zelf redelijk tot vrij dun en doe hier met mate moeite voor. Dus ol mijn perspectief vast te leggen

Ik weet dat dit een gevaarlijk onderwerp is maar ben erg benieuwd hoe jullie hiernaar kijken en erover denken?
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 24-04-13 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynke1

Re: Stevig zijn... enige juiste standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:33

O ja nog steeds joh? Ik kom die plaatjes bijna niet meer tegen.. Nu juist veel 'strong is the new sexy' of 'strong is the new skinny'. Ik merk dus dat gespierdere vrouwenlichamen weer een beetje "in" komen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:34

Ja, ik stoor me er ook verschrikkelijk aan. Ik ben zelf obees geweest en door hard werken heb ik alweer een tijdje maat 36/38 (ipv maat 50 ofzo). Nu snap ik dat niet iedereen dat wil of even belangrijk vindt, maar dan vind ik het onzin om daar over te posten, dat dikker zijn beter is. Immers, als je dat zo normaal vind, waarom zou je dat dan posten? Het blijft dus een gevoelig punt.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:35

En zelfs als mensen zich verschuilen achter een excuus, wat zou dat?

Ik denk dat het grootste probleem is dat je tegenwoordig aan een standaard Moet voldoen, de ene keer dun en gelukkig, de andere keer voller en gelukkig. Alleen jammer dat een standaard niet voor geluk zorgt.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:37

ik blijf altijd haken tussen 42 en 44
hoeveel ik ook beweeg en normaal eet altijd rond de 90 kilo haha
haha maar heb prima conditie dus das wel lekkur

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:38

ha toevallig idd vanochtend gepost! enne ik vind het idd erg leuk om te posten, vooral ook omdat ik er om kan lachen omdat ik de laatste maanden 11,5 kilo ben afgevallen :P

ik zie alleen maar humor er van in en niet zozeer het verschuilen
misschien eens in een ander perspectief kijken TS?

D_Desteny

De enige juiste standaard is toch daar waar jij je prettig bij voelt? Gewoon dat wat jij bent?
Veel mensen zullen steviger zijn en doen alsof ze er oke mee zijn maar zijn dit diep van binnen niet. Maar wat een ander er van vind moet toch niet uitmaken?

Pieter25

1 van mijn vrienden heeft het er ook vaker over (sporter) Ik hoef echt niet op mijn ideaale bmi te zitten, dan moet ik 15 kilo meer wegen :wow:

Ik ben net als 4/5 van mijn vrienden lang en slank.. kilo`s komen er met moeite/niet aan.. en mensen maar zeggen, je kunt het nog hebben _-:( _-:( Zolang ik mijn ribben niet kan tellen, prima :Y)

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 23:40

Mooie en leuke perspectieven! Zet me laat op de avond aan het denken!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:41

Ik keur het juist goed dat men in de media de moeite neemt om van dat 'model-mager' af te stappen. Ik heb niet de indruk dat men aanmoedigt om volslank als ideaalbeeld te nemen, maar gewoon dat je als vrouw tevreden mag zijn met rondingen, net als dat je tevreden mag zijn met een slank/dun postuur. Het was eerst dus een streven naar dun zijn, terwijl nu dus de nadruk wordt gelegd op 'voller zijn is ook niet erg' , niet 'tegenwoordig moet je voller zijn' . Dat is namelijk even verkeerd als een dun ideaalbeeld. Niet dat het relevant is, maar ik heb zelf gewoon een normaal/slank postuur.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:00

Ik stoor me ook wel eens aan dat soort plaatjes. Niet zozeer omdat een voller figuur als mooi beschreven wordt, want inderdaad, die volslanke Marilyn Monroe is gewoon prachtig, maar juist omdat er weer vergeleken moet worden! "Échte vrouwen hebben rondingen, veel mooier dan van die magere latten etc..." |o Wil je zelf niet om je uiterlijk veroordeeld worden, doe dat dan zelf ook niet bij anderen! Iedereen is gewoon anders, en niet ieder slank meisje hongert zichzelf uit of eet alleen maar sla om er "als een model uit te zien". Net als dat echt niet elke vollere meid zich volpropt met hamburgers. Maar ach ja, als iemand zulke uitspraken doet, zie ik daar in dat diegene toch onzeker is over haar eigen figuur, anders zou ze op zo'n manier natuurlijk geen bevestiging voor zichzelf nodig hebben.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:09

Aan die plaatjes kunnen we helaas niets doen.
Maar ook ik vind het vervelend. Ik ben zelf dan dun. Je kunt bijna mijn ribben tellen. Zit nog wel op normaal gewicht maar wil juist aankomen. Ook dat is niet zo makkelijk. Dus het moet ook van 2 kanten bekeken worden. En daarbij moeten mensen gewoon op het gewicht zitten dat ze gelukkig maakt. De een is gelukkig als hij/zij dun is, de ander is gelukkig als hij/zij wat voller is. Niets mis mee. Je moet mensen gewoon (proberen) te accepteren zoals ze zijn.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:16

Marilyn Monroe is slechts 2 tot 3 cm "dikker" dan de dames die deze dagen in maat 36 rond lopen.
Ze had alleen een perfect zandloper figuur en borsten.

Overigens erger ik me dood aan dit soort afbeeldingen.
Allereerst wil ik zeggen dat ik zou willen dat iedereen zich 100% gelukkig zou voelen in zijn of haar lichaam.
Of dat nu met een paar maatjes meer is, je als vrouw 1.90m bent of juist 1.50 of blond bent of rossig of wat dan ook. Iedereen is mooi en iedereen verdient het om in de spiegel te kijken en denken "Ik ben gelukkig met mezelf".

Maar dit soort afbeeldingen zijn niet nodig en ik heb er ook een hekel aan.
Het is een sneer naar dunnere vrouwen en wie zijn zij om te bepalen wat mooier is?

Ik ga ook geen afbeeldingen op Facebook rond sturen met "Alleen echte vrouwen hebben sproetjes"!

De enige juiste standaard is gelukkig zijn met je eigen lichaam en dat van andere te respecteren en niet te beoordelen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:25

Zit er ook niet een factor "beeld van normaal gewicht is door de jaren heen opgeschoven naar dikker omdat het gemiddelde gewicht hoger geworden is" in? Dat zie je bij paarden en huisdieren nl ook. Goed gewicht is te mager en "mollig" is normaal gewicht, gewoon omdat ons beeld van gewoon, gezond gewicht vertekent is door het dikker worden van de mensen/dieren die we zien.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:32

Het ideaalbeeld van de vrouw veranderd continue.

Vroeger (middeleeuwen bijv.) was dik zijn een teken van welvaart ten tijde van de armoede periode.
Nu is alles in overvloed en is de kunst om daar dan weer van af te blijven en veranderd het weer naar een dun ideaalbeeld.
Nu zie je tegenwoordig wat meer gespierd ideaalbeeld. En zo blijft het beeld van de vrouw verschuiven. Over een paar jaar weer wat anders het ideaalbeeld.

Zolang je maar blij bent met jezelf toch :D

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:43

Ik stoor me eigenlijk nooit aan die foto's die op de social media rondgaan. Wel zag ik laatst deze:

Afbeelding

Die zogezegde curvy vrouw is overduidelijk gephotoshopt. Dit is toch gewoon beledigend voor de vrouwen die net dat maatje meer hebben.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 00:50

Te dun is in mijn ogen even slecht als te dik. En bij allebei zie ik het niet als 'standaard'.

Ik zie juist slank nog als ideaalbeeld. En dat dit soort plaatjes bij vollere dames toch uit een soort jaloezie voor een slanker lichaam komt.

Zelf ben ik nooit maatje 36 geweest en dat zou ik ook nooit worden. En nee, ik eet geen 3x per week bij de Mc Donalds, ik eet juist heel gezond en gevarieerd. Toch blijf ik hangen op maat 40-42, zo ben ik gewoon gebouwd. Persoonlijk wil ik best toegeven dat ik jaloers ben op mensen die totaal niet bezig zijn met een gezonde levensstijl en toch 10kg. lichter zijn.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 01:38

Correct me if I'm wrong TS, maar "verschuilen achter excuses om een maatje meer te hebben" zeg je? :=

Ik zie ook die plaatjes voorbij komen en vind ze lang niet even sterk allemaal, maar snap het idee wel; Het gaat er om dat je je lichaam accepteert, en voor een heleboel dames met een grotere maat dan 38 is dat moeilijk omdat Sjaak Bonenstaak a.k.a. het Barbie model al jarenlang in de mode, en nagenoeg onhaalbaar is. (Wie heeft er zonder hulp van Photoshop/ plastische chirurgie dikke t.ieten, een slanke taille en brede heupen?)

Ooit er over nagedacht dat er ook dames zijn die zich nergens achter "verschuilen", maar die gewoon tevreden zijn met het lichaam dat ze hebben?
Ik ben er 1 van. :))
Heb geen ambitie om dunner te worden, ben niet jaloers op de dunne poppetjes die ik zie in de stad of met uitgaan.
Als ik in de spiegel kijk ben ik eigenlijk bijna altijd wel tevreden.
Heb 42 of 32 van broek maat en 44/46 van bovenmaat.
Voor mij zijn het maar getallen, verder niks.
(Wist je trouwens dat de gemiddelde maat in Nederland maat 40 is?)

Andersom lijkt het me ook niet makkelijk; Als je model "spriet" hebt en moeilijk op gewicht blijft, of weinig vorm aan je lichaam hebt.
Belangrijkste en wellicht ook moeilijkste voor vrouwen, is om je niet teveel te vergelijken met wie dan ook, en gewoon voor je zelf beslissen wat er bij je past en of je tevreden bent met jezelf.
En dan nog; Uiterlijk is slechts de verpakking, innerlijk koop je zoveel meer voor :)

Voor de beeldvorming... Niks mis mee toch? (Of klink ik arrogant?) :+
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 0112_n.jpg
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 25-04-13 02:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 01:57

Als je op een gezond BMI uitkomt is dat prima toch. En ook met maat 42 kan je een gezond BMI hebben.
Maar als je BMI boven de 30 uitkomt en dat langere tijd blijft ben je niet goed bezig. Veel grotere kans op allerlei vervelende dingen zoals hart- en vaatziektes of diabetes. Zeker als je daar aanleg voor in je familie hebt wel iets om ernstig rekening mee te houden.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 02:00

BMI vind ik dan wel weer belangrijk :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:47

Stoof schreef:
Ik stoor me eigenlijk nooit aan die foto's die op de social media rondgaan. Wel zag ik laatst deze:

[ Afbeelding ]

Die zogezegde curvy vrouw is overduidelijk gephotoshopt. Dit is toch gewoon beledigend voor de vrouwen die net dat maatje meer hebben.

Maar die vrouw die daar als maatje meer neer gezet wordt is wel meer dan "een maatje meer"
ik denk zelfs een ongezond maatje meer!

Een maatje meer is ook niet erg, en willen voldoen aan dat modebeeld moet je al helemaal niet willen
maar ik ga er vanuit dat een ieder wel gezond wil zijn toch?
Ik had na mijn zwangerschappen er 27 kilo aan overgehouden, terwijl ik vroeger dus miep spriet was
Iedereen zei, " och niet erg en het staat je goed!!"

Ja dat zal vast maar ik had wel een BMI van 29,3 en dat is wel ongezond en aangezien hart en vaat ziekten in mijn familie voorkomt ga ik toch liever voor dat kleinere maatje :=
nu ben ik BMI 24 en dus goed, en nee nog steeds geen schoonheidsideaal anders moet ik mijn huid laten doen, mijn buik corrigeren en mijn tieten laten opvullen :+ :')

Maar zag er met BMI nog niet eens uit als dame op de foto "maatje meer" Dus kan je nagaan wat haar BMI is :=

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:14

Zowel te dik als te dun is ongezond en niet ideaal. Wat mij opvalt is dat mensen die van nature makkelijk op gewicht blijven vaak keihard oordelen over anderen. Dat vind ik jammer. Niemand is graag te dik of te dun.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:18

Ik vind juist (nog steeds) dat er zo extreem gehamerd wordt op het 'perfecte slanke lichaam', waardoor zoveel tienermeisjes zich maar zorgen maken over dat ze niet te dik zijn.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:58

tamary schreef:
Zit er ook niet een factor "beeld van normaal gewicht is door de jaren heen opgeschoven naar dikker omdat het gemiddelde gewicht hoger geworden is" in? Dat zie je bij paarden en huisdieren nl ook. Goed gewicht is te mager en "mollig" is normaal gewicht, gewoon omdat ons beeld van gewoon, gezond gewicht vertekent is door het dikker worden van de mensen/dieren die we zien.

Dat denk ik dus ook. Ik kan me nog goed herinneren dat ik echt zeer stevig was toen ik vroeger maat 40 had, zo'n 12-15 jaar geleden. Dat was best wel heel erg groot. Nu is maat 40 eerder de standaard en vaak wordt dat zelfs slank genoemd.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 08:59

Ik heb het gevoel dat het beeld wat `goed` is 2 kanten op gaat. Of mensen zijn (erg) mager of (erg) stevig. Op straat zie ik veel mensen lopen die (wat) overgewicht hebben of mensen die (erg) slank zijn. Ik denk dat het belangrijk is dat je je goed in je lichaam zit en gezond probeert te leven.
Daarnaast denk ik ook dat de maatschappelijke blik veranderd is, wat eerder gewoon slank was wordt nu mager genoemd en wat eerder stevig genoemd werd lijkt nu standaard te worden.