wat is het ?
AMC is een verzamelnaam voor verschillende ziekten die één kenmerk gemeen hebben: bij de geboorte vertonen meerdere gewrichten standsafwijkingen.De gewrichten zijn niet goed te bewegen of blijven uit zichzelf in een kromme of rechte stand staan, in plaats van in de natuurlijke stand.
wat zijn de verschijnselen?
De gewrichtsafwijkingen komen vaak voor in de voeten (klompvoeten) en handen, maar in principe kan elk gewricht aangedaan zijn, zoals knieën, ellebogen, polsen, vingers, heupen, en kaakgewrichten. Dikwijls worden er bij AMC ook afwijkingen van de huid rond een gewricht gezien, zoals vermindering van huidplooien en kuiltjes. Meestal is er sprake van spierzwakte. Ook kan AMC voorkomen naast andere aangeboren afwijkingen.
Ik ben geboren met een kromme rug waardoor ik scoliose heb gevormd in ernstige vorm , in mijn dagelijks leven word er altijd iets bellet daardoor zoals : te korte spieren in nek en schouders waardoor ik heel de dag door barstende hoofdpijn heb , snel uitgeput ben , bekken instabiliteit heb waardoor ik pijn heb bij elke stap dat ik zet , mijn rug en nek zitten ook heel de dag door vast en moet ervoor 2 keer/week naar de kinesist.
Door AMC zijn ook ook veel gewirchten aangetast en doordat heb ik aan beide knieën last , aan mijn linkerknie zo veel last dat ik soms niet kan stappen en zak er per week min. 2 keer door , die knie is ook volledig ontstoken , aan het verslijten en er is kraakbeen aan het oplossen.
2 jaar geleden ben ik gevallen van het paard en mijn elleboog zat uit de kom , sindsdien loop ik daarvoor ook al 1x per week bij de kinesist omdat die al heel die 2 jaar ontstoken is en altijd maar kraakt en pijn doe bij aanraking.
Heb ook enorme krachtverlies aan beide armen en ook een beetje in mijn benen waardoor sommige dingen ook moeilijk uit te voeren zijn.
Verder zie je dus niks van mijn afwijking,buiten dat als je mijn blote rug ziet