Morgen moet ik er dan toch echt aan geloven, tandarts!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileeen

Morgen moet ik er dan toch echt aan geloven, tandarts!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:15

Een goede avond allemaal,

Ja zoals de titel al zegt na 2 jaar uitstellen is het dan morgen toch echt weer zo ver. Naar de tandarts.
Ik ben nooit, zoals zovele, met plezier naar de tandarts gegaan. Juli twee jaar geleden was voor het laatst (toen was alles perfect, keer daarvoor 2 gaatjes), daarna alleen maar uitgesteld om weer te gaan. Ik heb geen echte nare ervaringen gehad maar ach uitstellen en vooral er niet aan denken was zo makkelijk want ik was toch al snel een week lang zenuwachtig voor een tandartsbezoek.

Maar natuurlijk is het ook erg belangrijk... dus toch maar weer een afspraak gemaakt voor maanden later (in december voor nu), want voordat het april weer eens was... Maar ja ook april brak natuurlijk aan en nu is het de avond van te voren.... En ik ben stikt zenuwachtig, ben toch wel bang voor ongeveer 3 gaatjes pff..... En dan zou ik me ook nog dood schamen, en twee jaar niet gaan weer eens aan komen zetten en dan ook nog verschillende gaatjes...

Wie kan me helpen :Y) ?

SCC

Re: Morgen moet ik er dan toch echt aan geloven, tandarts!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:18

een kennis van mij is na 4 jaar naar de tandarts terug gegaan en hij zei zelf dat dat wel fijn ging.

ik ben zelf na een jaartje ongeveer naar een speciale angsttandarts gegaan. mijn ervaring is dat ze wat meer de tijd voor je nemen, en ze toch net even iets vriendelijker zijn :)

lovelady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:19

ik weet hoe u zich voeld ik ben ook als de dood voor de tandarts en de dokter trouwens ook, 3 gaatjes vind ik ook niet echt veel

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:20

Ik niet haha, ik ben er ook zo eentje... Ben nu ook al meer dan een jaar niet geweest, maar moet binnenkort toch maar weer eens gaan bellen aangezien ik waarschijnlijk al minstens 1 gaatje heb (kan ik zelf voelen haha 8)7 ).
Succes morgen!

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:21

SCC schreef:
een kennis van mij is na 4 jaar naar de tandarts terug gegaan en hij zei zelf dat dat wel fijn ging.

ik ben zelf na een jaartje ongeveer naar een speciale angsttandarts gegaan. mijn ervaring is dat ze wat meer de tijd voor je nemen, en ze toch net even iets vriendelijker zijn :)

Oke dat is misschien ook nog een optie als me morgen echt niet gaat bevallen, maar wil er eigenlijk voor mezelf geen issue van maken, het moet gewoon gebeuren stelt verder weinig voor.. Maar was het maar zo gemakkelijk!

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:23

Shaar schreef:
Ik niet haha, ik ben er ook zo eentje... Ben nu ook al meer dan een jaar niet geweest, maar moet binnenkort toch maar weer eens gaan bellen aangezien ik waarschijnlijk al minstens 1 gaatje heb (kan ik zelf voelen haha 8)7 ).
Succes morgen!

Ik kan zelf ook sowieso al een jaar lang twee gaatjes voelen, maar nog nooooit last van gehad. Dus dacht ach dan zal ik het wel mis hebben...
Afspraak maken was nog niet zo lastig dacht volgens mij dat het noooooit april ging worden maar helaas.
Dankjewel!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:24

Ik ben eens vijf jaar niet geweest (constant uitstellen), en mijn oude tandarts had me al uit zijn patientenlijst gehaald... Ben op zoek gegaan naar een nieuwe tandarts in mijn woonplaats, en was ook stikzenuwachtig toen ik daar terecht kon. Had wel 1 gaatje :P Eenmaal op die stoel had ik zoiets laat maar komen. Voor je het weet sta ik weer buiten! Met dat idee ga ik weer trouw 1x per jaar, en toevallig moest ik vandaag weer. Probeer te ontspannen, en probeer maar te denken dat je binnen no time weer buiten staat (makkelijker gezegd dan gedaan :P ).

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:24

LZP -> MW

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:25

Angeliekje schreef:
Ik ben eens vijf jaar niet geweest (constant uitstellen), en mijn oude tandarts had me al uit zijn patientenlijst gehaald... Ben op zoek gegaan naar een nieuwe tandarts in mijn woonplaats, en was ook stikzenuwachtig toen ik daar terecht kon. Had wel 1 gaatje :P Eenmaal op die stoel had ik zoiets laat maar komen. Voor je het weet sta ik weer buiten! Met dat idee ga ik weer trouw 1x per jaar, en toevallig moest ik vandaag weer. Probeer te ontspannen, en probeer maar te denken dat je binnen no time weer buiten staat (makkelijker gezegd dan gedaan :P ).

Vaak als ik buiten kom denk ik ook was het dit.. Maar het is de eerste keer dat ik zolang niet ben geweest, dus ben ontzettend bang dat ik wel even met mijn neus op de feiten word gedrukt met wat gaatjes..

Vanaf nu ga ik weer twee maal jaars, echt waar!! Hihi ben benieuwd!!

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:28

Gewoon gaan hoor morgen!

Ik ken het probleem, ben ook echt onrealistisch bang/zenuwachtig als ik moet..... En ik weet niet eens precies waarom, hoe raar is dat?
Dit jaar ook voor het eerst in een paar jaar weer geweest (we hebben een tijdje in het buitenland gewoond, daar wel op controle geweest, maar toen ze aangeven dat ze er even al mijn grijze vullingen uit gingen slopen en vervangen door witte ben ik zowat uit de stoel gevlucht en niet meer teruggeweest) en tot mijn verbazing: geen gaatjes *\o/*

En de behandeling is nooit zo erg als je je van tevoren voorstelt. Vertel de tandarts ook gewoon dat je je heel ongemakkelijk voelt, dan houden ze er echt wel rekening mee.

Veel sterkte nog vannacht (hoop dat je een beetje kunt slapen) en morgen!

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:29

Het valt echt wel mee hoor. Heb laatst 2 tanden moeten laten trekken, was eigenlijk bang ervoor, maar toen ik in de auto zat dacht ik: niet flauw doen, je bent bijna 15 :D Dus ben ik maar gewoon kalm gebleven. Ik heb toen ik 12 was ooit heel histerisch gedaan voor 1 tand die eruit moest, daar schaam ik me nog steeds voor :o En het deed niet eens pijn :o

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:30

Ik was ook flink wat jaren niet heen geweest. Had echt een hork van een tandarts... Hij heeft het voor mij echt goed verziekt.
Maargoed op gegeven moment was het gewoon niet meer te doen, je krijgt vanzelf last zeggen ze (en dat klopt).
Dus eind vorig jaar de stap ook gezet om toch weer heen te gaan, een andere tandarts gezocht waar ik mij "goed" bij voelde.
Nou inmiddels kan ik aftellen, nog 2 kleine behandelingetjes te gaan en dan is alles weer helemaal op orde gelukkig :)
Maar heb meteen een vuurdoop gehad met een wortelkanaalbehandeling etc etc.....

Verdoving is mijn best friend *\o/* zelfs bij gaatjes vullen, heel kinderachtig misschien maar het helpt voor mij wel enorm om nou rustig naar de tandarts te gaan en niet dagen/weken van tevoren er tegenop zien.
Verdoving zetten zag ik eerst heel erg tegenop, maar dat viel mij na de 1e keer alles mee. Ik weet gewoon dat ik dan heel fijn niks meer voel, en voel ik toch nog wat hoef ik maar een seintje te geven en dan verdoven ze bij of doen ze even rustig aan.
Geef het desnoods aan dat je wat angst hebt, dan kunnen ze daar rekenschap mee houden. Dat heeft mij iig wel erg geholpen :)
Daardoor vonden ze het ook niet "raar" dat ik zolang niet geweest was, maar vonden ze het juist dapper dat ik toch weer de stap heb gezet om heen te gaan en ervoor te gaan om alles weer goed op orde te krijgen.

Na 2x dacht ik serieus al van waarom heb ik in hemelsnaam het zoveel jaren uitgesteld... :7

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:33

ik ken het -O- :j

loop al 2 jaar met een afgebroken kies, had een afspraak begin feb maar had toen de griep
heb helaas wel veel nare ervaringen
het is de achterste boven, onder zijn vorig jaar 2 kronen/kiezen getrokken die niet meer te redden waren
de TA wil de kies eerst met een kroon maken en nu kwam hij ineen met opnieuw opbouwen, maar omdat ik eronder niks meer heb wil ik hem er liever uit laten trekken
want ooit komt er 1 implantaat onder en geen 2
heb links onder 2 implanten met een brug van 3 kiezen
maar de kies voor de achterste is ook niet best meer.........ben bang dat deze ook stuk gaat.

ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om een afspraak te maken, maar weet nog steeds niet wat ik nu wil....trekken of toch opbouwen

ik vind nl het liggen erg naar, er komt water in mijn neus en mijn mond loopt vol zodat ik bijna stik[ maak erg veel mondvocht aan ]
en vergeet te ademen waardoor ik hyperventileer
en al vaker meegemaakt dat de verdoving vanwege de stres niet goed werkt

maar....eens moet ik en ik wil voor juli ,dan gaan we naar Spanje en wil daar geen last gaan krijgen :(

heel veel sterkte ik zal aan je denken :j

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:33

turtlelito schreef:
Gewoon gaan hoor morgen!

Ik ken het probleem, ben ook echt onrealistisch bang/zenuwachtig als ik moet..... En ik weet niet eens precies waarom, hoe raar is dat?
Dit jaar ook voor het eerst in een paar jaar weer geweest (we hebben een tijdje in het buitenland gewoond, daar wel op controle geweest, maar toen ze aangeven dat ze er even al mijn grijze vullingen uit gingen slopen en vervangen door witte ben ik zowat uit de stoel gevlucht en niet meer teruggeweest) en tot mijn verbazing: geen gaatjes *\o/*

En de behandeling is nooit zo erg als je je van tevoren voorstelt. Vertel de tandarts ook gewoon dat je je heel ongemakkelijk voelt, dan houden ze er echt wel rekening mee.

Veel sterkte nog vannacht (hoop dat je een beetje kunt slapen) en morgen!

Ik weet eigenlijk ook niet eens waarom ik zo zenuwachtig ben... Maar door het uitstellen is het er niet beter op geworden...
Dat zou morgen een opluchting zijn als ik krijg te horen geen gaatjes, maar ben er bang voor :( !

Dankjewel, hoop het ook, is toch eigenlijk te gek als je niet kunt slapen voor een tandartscontrole..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:34

TrIjNiE__ schreef:
Het valt echt wel mee hoor. Heb laatst 2 tanden moeten laten trekken, was eigenlijk bang ervoor, maar toen ik in de auto zat dacht ik: niet flauw doen, je bent bijna 15 :D Dus ben ik maar gewoon kalm gebleven. Ik heb toen ik 12 was ooit heel histerisch gedaan voor 1 tand die eruit moest, daar schaam ik me nog steeds voor :o En het deed niet eens pijn :o

:D hihihi ik ben bijna 50

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:34

mirgino schreef:
ik ken het -O- :j

loop al 2 jaar met een afgebroken kies, had een afspraak begin feb maar had toen de griep
heb helaas wel veel nare ervaringen
het is de achterste boven, onder zijn vorig jaar 2 kronen/kiezen getrokken die niet meer te redden waren
de TA wil de kies eerst met een kroon maken en nu kwam hij ineen met opnieuw opbouwen, maar omdat ik eronder niks meer heb wil ik hem er liever uit laten trekken
want ooit komt er 1 implantaat onder en geen 2
heb links onder 2 implanten met een brug van 3 kiezen
maar de kies voor de achterste is ook niet best meer.........ben bang dat deze ook stuk gaat.

ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om een afspraak te maken, maar weet nog steeds niet wat ik nu wil....trekken of toch opbouwen

ik vind nl het liggen erg naar, er komt water in mijn neus en mijn mond loopt vol zodat ik bijna stik[ maak erg veel mondvocht aan ]
en vergeet te ademen waardoor ik hyperventileer
en al vaker meegemaakt dat de verdoving vanwege de stres niet goed werkt

maar....eens moet ik en ik wil voor juli ,dan gaan we naar Spanje en wil daar geen last gaan krijgen :(

heel veel sterkte ik zal aan je denken :j

Dankjewel fijn, ergens toch fijn om te lezen dat ik niet de enige ben, ben ontzettend blij als morgen voorbij is... en dat is dan alleen nog de controle dan zal ik nog een eventuele afspraak moeten maken voor de gaatjes...

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:37

mirgino schreef:
TrIjNiE__ schreef:

:D hihihi ik ben bijna 50

Haha, ach wat maakt het uit ;) maar je weet dus zelf niet of je gaatjes hebt? Dat voel je toch, bij heel koud of warm?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:39

Hoeft niet persee, als het een klein gaatje is... als ie tot op de zenuw is dan voel je het wel duidelijk met warm/koud drinken etc.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:40

Ik ben sinds augustus ingeschreven bij een angsttandarts en heb vandaag mijn zoveelste behandeling gehad.
ik moet nu nog 1 kleiner gaatje laten vullen en nog een wortelkanaalbehandeling.
Ben niet bang voor de behandeling; alles wordt keurig verdoofd maar het overgeleverd zijn is mijn grootste probleem.
Heb bij de huisarts Oxazepam gehaald en ik moet zeggen dat dat de scherpe kantjes eraf haalt.
Vorige week woensdag was ik er ook en toen zonder Pammetje maar toen ging het een stuk minder relaxed. Ik weet wat je voelt maar uiteindelijk valt het, achteraf allemaal, reuze mee. Sterkte!!

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 21:41

magic_lover schreef:
Hoeft niet persee, als het een klein gaatje is... als ie tot op de zenuw is dan voel je het wel duidelijk met warm/koud drinken etc.

Maar hij word vanzelf groter toch? Ik voel nu al anderhalf jaar een mini gaatje in een kies maar heb er nog nooit last van gehad.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:41

Ik was vorig jaar voor het eerst na 8 jaar naar de TA geweest :+ Mijn tanden zijn er erg slecht aantoe en ik moet deze week ook echt weer even bellen, want ik loop weer met allerlei pijn rond. Dat wordt weer heeerlijk :=

Dus: ga gewoon, je wilt niet zo'n rotgebit krijgen als ik :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:42

Ik ben als de dood.. Ben sinds mijn 18de niet meer geweest.. Bijna 5 jaar dus..

Ik had een beugel vroeger (vier jaar land gehad!) en daarna draadjes achter de tanden om het op zijn plek te houden. De bovenste is geknapt, maar alsnog niet heen gaan hé. Draadje er zelf maar uitgehaald. Dus heb weer een grote spleet tussen mijn voortanden. En een gat, aan de zijkant van één van mijn voortanden.

Maar ik ga echt niet heen om dat te laten repareren. Ik durf gewoon niet..

Als kind poetste ik nooit mijn tanden. Nooit.. Tot zeker mijn 14de heb ik dat niet gedaan. Het hoefde niet van mams, die kon het geen bal schelen.. Dus als kind doe je het dan lekker niet. Toen ik ouder werd begon ik er wel mee en nu poets ik wel oké, maar het kwaad is al geschied. Mijn gebit is nooit geweldig geweest en heb me er op latere leeftijd altijd voor geschaamd. Nog steeds.. En nog steeds heb ik moeite met poetsen. Ik heb er alarmen voor op mijn telefoon, want het is na al die jaren, nog steeds geen automatisme of gewoonte geworden. Als ik die alarmen niet heb, vergeet ik het gewoon.. En soms, heb ik geen zin, omdat ik zo moe ben, en skip ik het.. Ik poets ongeveer 2x per dag, soms 1x. Maar flossen en al die andere meuk doe ik niet. Heb dan ook ontstoken tandvlees. Al jaren..

Mijn gebit ziet er verder wel oké uit, als je niet verder kijkt en inzoomt :'), behalve dat gaatje voorin dus en de spleet.. Dat moet echt gerepareerd worden, maar ik durf echt niet heen. Ik vind het eng en ik schaam me te veel.. Ik voel me zo kwetsbaar als ik daar lig en mijn mond moet opendoen. Als ik er al aan denk krijg ik de bibbers.

Dus TS, ik snap je helemaal! :')

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 21:47

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 10:02, in het totaal 2 keer bewerkt

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-13 06:43

Vannacht redelijk geslapen vanaf 6 uur wat onrustiger, en nu wil ik heeeel graag dat het voorbij is!!!
Heb een afspraak om 9.15...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 08:06

Veel succes! Ben vorig jaar na 3 jaar weer geweest ... Ik zeg maar niet hoeveel gaatjes :+ (11 + 1 verstandskies) . Heb een super leuke nieuwe tandarts en sinds paar maanden gaatjesloos!