Wat tegen rugpijn/zwakke rug?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Utixo

Wat tegen rugpijn/zwakke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 16:41

Goedemiddag *\o/*

Ik voel me een beetje een kneusje momenteel, maar mijn lichaam werkt niet meer zoals het allemaal moet. Nu loop ik meestal wel gewoon door en ontlast het lichaamsdeel wat op dat moment weer stuk is (ik heb een pensionstal en werk daarnaast met een 0 uren contract in de zorg, rust nemen of ziekmelden is dus geen optie). Nu ben ik vorige week door mijn rug heen gegaan toen ik een rare beweging maakte. 2 dagen flink pijngedaan, pijnstillers genomen, maar wel in beweging gebleven voor de soepelheid. Heb voor de zekerheid heel de week niet gereden, omdat ik vandaag een clinic had waar ik heen wilde. Nu ben ik van mezelf al een plumpudding als ik op mijn paard zit, en werd daar op de clinic op aangepakt vandaag. Recht zitten, tieten naar voren. Met als resultaat dat het tijdens een verruimde galopsprong weer in mijn rug sprong.

Nu moest ik van degene die de clinic gaf buikspieroefeningen gaan doen. Zodra ik weer kan lopen ga ik deze ook zeker doen. Van de fitness weet ik er een paar, zal ook zeker de volgende keer om specifieke oefeningen vragen. Word weer volop buikspierplezier!

Maar nu. Ik wil voor het rijden iets wat mijn rug ondersteunt. Heb een vrij strakke bodyprotector die ik eventueel kan gaan dragen, maar heel eerlijk heb ik liever iets frissers, en sowieso tijdens het zomerseizoen heb ik het al wam genoeg.
Hebben jullie ideeën over iets van een corset of rugband die mijn rug ondersteunt? Het schiet er wel vrij hoog in, ongeveer halverwege.

BigOne

Re: Wat tegen rugpijn/zwakke rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:52

Niergordels, gebruiken motorrijders ook. Is om de boel warm te houden maar misschien ondersteund het ook wel wat.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:55

Je rugspieren gaan trainen om je rug sterker te maken ipv te gaan ondersteunen.
O.a. roeien helpt goed.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 17:02

Ik ga dus ook trainen, maar in overleg met de fitness/fysio. Wil graag fanatiek gaan fitnessen, maar helaas, dat red ik echt niet met de tijd. Heb een pensionstal, werk een uurtje of 40 ernaast en loop met de honden in training. Daarom ben ik echt op zoek naar iets wat kan ondersteunen, naast het sterker maken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:17

Pilatus!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:21

Ik ken je gevoel heel goed, ik heb anderhalf jaar geleden door een val van een paard mijn rug gebroken en heb nog steeds dagelijks last van de invloed die het op mij heeft gehad.
Ten eerste, heb je er dagelijks last van? Zo nee (dus als het echt per dag verschillend is) zou ik wel per slechte dag een bodyprotector gaan dragen. Wat vaak het probleem is met je rug, is dat je door onderuit te gaan zitten de situatie alleen maar verslechterd. Hoe slechter jij gaat zitten, hoe slechter je rug gaat voelen. Nou weet ik hoe moeilijk het is om rechtop te blijven zitten als je pijn hebt, je moet ergens in kunnen hangen. Of het nou je ruggegraat is of een stoel. Vandaar de bodyprotector. Als je echt dagelijks pijn hebt zou ik een dokter vragen voor advies, dan zit je namelijk toch alweer tegen een probleem dat je in meer dan alleen paardrijden en werken zou gaan kunnen belemmeren.

Voor de rest is het heel goed om je balans te gaan verbeteren. Sporten als pilates maar ook yoga focussen zich op de rug en de buik, en door de spieren te versterken zal je waarschijnlijk last krijgen.

En probeer te tillen vanuit je benen, niet vanuit je rug.. Alles vanuit je benen tot het probleem over is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:42

Ik ben een groot voorstader van buikspieren trainen: door de pijn maak je als men (dat is eenreflex) je rug al vanzelf hol = aangespannen rugspieren.

de standaard bij buikoefeningen is:
- ga op je rug liggen, knieen in de lucht, 2 voeten plat op de grond, niet te ver van je billen, alle wervels plat.
(Voor sommigen is dat al een eerste oefening op zich!!)

Doe dan 1 gebogen been boven je buik brengen (een stukje) en weer terug naar ''voet plat''.
De oefening is: houd je onderrug deze hele maneuvre plat!!

Daarna kun je allerlei varianten gaan maken, die zwaarder zijn.

En wat erg goed is aan pilates is hun aandacht voor ''de TA'': de spier die dwars (trans) over je buik (abdomen) loopt. Naarmate je 'dat ding' beter gebruikt, kantelt je bekken en maak je jezelf lang (precis wat je op die clinic te horen kreeg) terwijl je je rug blijft beschermen.

Uiteraard: begin bij fysio: een beetje fysio kan je een boel over dit soort dingen vertellen.
Of anders iemand die cesar of mensendieck therapeute is - de weten even veel of zelfs mee rover bewegen en oefenen als een fysio (die ook moet kunnen masseren).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-04-13 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:56

Benth, je mag wel een keertje met mij mee komen sporten op de kazerne. Ik heb gigantisch veel oefeningen voor zowel rug als buik. Komen uit de sportwereld (fitness, bodybuilding, boksen ed), Yoga, Pilatess, fysio's en orthopeden :+ heb een aardig bestandje opgebouwd dus hahaha De meeste kan je gewoon thuis doen, hoef je niet voor naar de sportschool.

Kan ze je laten zien, je helpen bij het uitvoeren en eventueel kan de trainer hier je helpen bij het maken van een gericht sportschemaatje. En dat allemaal gratissssss :9 (en mooie mannen kijken ;))