Sinds een paar jaar heb ik echt hele erg faalangst (denk ik zelf). Ik heb op de basisschool er wel eens een test voor gedaan, maar daar kwam uit dat ik het niet had.
Ik heb vwo gedaan, toen havo, en in havo 4 ben ik blijven zitten. Ik zette mezelf onder druk; je moet die toets halen anders ga je niet over! En hoe hard ik ook leerde, ik haalde alleen onvoldoendes. Zelfs als ik dacht; ach wat maakt het uit, maak die toets gewoon. Dat hielp ook niet. Onder sommige toetsen kreeg ik black outs, ik wist niets meer. Zelfs de simpelste dingen snapte ik niet meer. Ik heb vaak een leeg blaadje ingeleverd. Het is alleen nooit opgemerkt, en ik heb er zelf ook nooit wat over gezegd.
Maar goed, ik zit nu op mbo. Met de toetsen gaat het nu prima! Ik zet mezelf niet onder druk omdat ik er heel goed voor sta, en heb dit hele jaar nog maar 2 onvoldoendes gehaald.
Maar nu heb ik over een paar weken trekkerrijbewijs. Ik ben bang dat alles misgaat, dat ik de theorie kwijt ben en dat ik straks van gekkigheid niet meer weet hoe ik de trekker moet starten. Ik zit mezelf al weer helemaal gek te maken. Soms als ik er 's avonds aan denk kan ik niet meer slapen. Ik zit er over te denken hem helemaal niet meer te halen, maar eigenlijk moet ik wel. Ik heb 2 maanden geleden het formulier opgehaald om in te schrijven, maar heb hem nog steeds niet ingeleverd en schuif het maar voor me uit.
Ik kan ook geen her-examen doen, omdat dat 75 euro is en dat heb ik niet. Ik moet hem dus wel in 1 keer halen.
Dit is nog maar een klein examen, je hebt theorievragen en je moet een klein stukje rijden op de trekker. Maar wat straks met autorijbewijs, en vrachtwagen (die ik ook wil halen)? Die zijn een stuk groter, en als ik dit al eng vind...
Wie heeft hier ook last van en wie weet raad? Ik heb wel eens van die snoepjes en drankjes gehad waar je rustig van werd, maar dat helpt niet bij mij.