Onzeker: bang om fouten te maken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Aniek93

Onzeker: bang om fouten te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-13 17:14

Hoi bokkers!

Ik heb al eens gezocht naar een vergelijkbaar topic, maar ik kon niks vinden. Sorry als het verkeerd staat. Ik vraag me af of er iemand is die zich hierin kan plaatsen.

Nu mijn verhaal. Alles gaat prima op school, ik ben een van de ''betere'' leerlingen, op stage zijn ze heel tevreden en verder gaat ook alles prima, goede band met mijn ouders, een hele lieve vriend, met wie ik ontzettend gelukkig ben en hele lieve vriendinnen. Dit weet ik alemaal ook, maar toch.. Ik ben ontzettend onzeker en ik weet niet wat ik ermee moet.

Ik ben niet onzeker qua uiterlijk maar puur qua innerlijk. Wat ik hier precies mee bedoel is dat ik erg bang ben om fouten te maken en ik vind mijn imago ook erg belangrijk. Die angst om fouten te maken komt eigenlijk overal voor, maar voornamelijk op school en op stage. Ik wil alles veel te goed doen en ik ben ook erg perfectionistisch en ordelijk. Ik moet een bepaalde structuur hebben, als ik deze niet heb, wordt ik ook vrij onrustig. Hierbij kun je denken aan dat ik al mijn huiswerk op tijd af moet maken en alles gedaan moet hebben wat ik nog moest doen. Doe ik dit niet, dan raak ik in de stress.

Ik heb dit deels ''geërfd'' van mijn ouders, zij zijn niet de meest zekere personen en ik heb vooral veel van mijn vader meegekregen. Het zit wel in mijn karakter.
Er is verder ook niks in het verleden gebeurd waardoor dit heeft kunnen gebeuren. Ik kan ook goed met mijn ouders praten en ze zijn op de hoogte van deze onzekerheid. Op stage en op school weten ze dit ook. Mijn vriend weet dit ook. Ik kan het bij iedereen kwijt. Meestal krijg ik dan de reactie: Maar je doet het zo goed, je hoeft niet onzeker te zijn.
Ik weet dit natuurlijk allemaal wel, ik heb ook geen reden om onzeker te zijn, maar ik kom er maar niet van af.

Ik ben een aantal maanden geleden bij de huisarts geweest, daar kwam uit een test dat ik een ''angststoornis'' had. Nu zeggen zij snel zo'n dingen, dat gaf de huisarts toen ook aan. Ik ben er toen een aantal keren geweest, maar ik dan had ik weer het idee dat 'mijn probleem' niet erg genoeg was en dan vroeg ik me af waarom ik uberhaupt ging. Ik vond het nutteloos, ook omdat ik het idee had dat het niet zou helpen als ik vaker zou gaan.

Ik ben mezelf een beetje moe met mijn onzekerheid en ik ben ten einde raad. Ik wil er ontzettend graag vanaf. Als het al minder zou worden, daar zou ik al heel blij mee zijn. Maar ik weet gewoonweg niet hoe?!

Ik ben benieuwd of iemand zich in mijn verhaal kan plaatsen en ik vraag me af hoe zij hiermee is omgegaan/omgaat?

Alvast bedankt!

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:21

Denk maar zo: van fouten kan je leren. Waardoor je dus beter wordt en die fouten de volgende keer niet maakt :D En zo dus minder stress hebt. Als je zelf actief op zoek gaat naar feedback en die drive ontwikkelt om jezelf continue te verbeteren, dan vind je het een stuk minder erg om fouten te maken. Dat is mijn ervaring tenminste, als perfectionist ten top :D

Probeer het wat in perspectief te zien. Wat is the worst case scenario dat kan gebeuren? Als je vandaag je kamer niet opruimt, kan je morgen niet de kleren aan die misschien wilt. In dat geval heb je vast nog genoeg andere optie's om aan te trekken.
Als je je huiswerk niet 's middags maakt, maar 's avonds, kan je misschien je serie niet zien. Gelukkig komen er altijd herhalingen en kan je een aflevering vaak terugkijken ergens.

Raponsje

Re: Onzeker: bang om fouten te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:23

Wat vervelend dat je er zo mee zit TS.

Misschien kun je het zoals Rebel_Jits zegt anders bekijken.
Een fout niet meer als een fout zien maar als een wijze les?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:29

Waar ben je precies bang voor ?

Dat andere mensen je niet goed vinden ?
Dat is blijkbaar niet het geval, dus als je je druk maakt om de indruk die je bij anderen achterlaat, probeer dan ook eens te luisteren naar al die mensen die zeggen dat je het prima doet !

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 21:30

Ow ja die drive, alles moet perfect, direct en wel nu. Heel herkenbaar, gelukkig ben jij over je uiterlijk niet onzeker.
Maar je imago tja waarom je daar zo druk over maken? Ik heb gaande weg in de jaren geleerd, als ze me niet aardig, goed genoeg of mooi vinden dan niet.joh..... Dit kost tijd hoor, dat lukt je niet van de ene op de andere dag. Maar probeer de imago op een iets lager pitje te schroeven, wees blij wie je bent met en zonder je (nog te maken) foutjes. Goddank maakt iedereen fouten, als je er van leert ben je weer een stukje wijzer geworden.

Het allermoeilijkste is idd dat kan straks ook nog wel, maar geloof mij het kan. Oefenen daarin is als je normaal om 16.00 uur begint ergens aan doe het 16.10 uur en maak het elke keer wat later (mits het kan natuurlijk)

Wees trots op jezelf ook innerlijk, je mag er zijn wie je bent, hoe je bent en wat je ooit nog wordt.
Hou van je zelf (hoe moeilijk dat soms ook is)

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 16:18

Bedankt voor de reacties! :)
@Rebel_Jits, ik ga inderdaad mezelf eens in mijn hoofd schoppen dat elke fout een wijze les is, waar je van leert. Ik ga me inderdaad ook bij de dingen waar ik van ga ''stressen''' afvragen wat het ergste is wat er kan gebeuren. meestal heb ik dan een maar, maar daar zit natuurlijk ook tijd in.

@Shirley, wat een leuke reactie, maar je hebt helemaal gelijk, dat moet ik inderdaad eens wat vaker gaan doen.