Ik slaap niet goed meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Ik slaap niet goed meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:41

Beste Bokkers,

Sinds anderhalf, twee weken slaap ik niet goed meer. Ik heb de afgelopen weken veel last van stress en heb daar ook medicijnen en stresstraining voor.
Maar nu slaap ik dus al een aantal nachten niet (goed) meer.
Vaak ga ik tussen 9 en half 10 op bed, als ik er de volgende dag weer om 6 uur van bed af moet. Morgen hoef ik bijvoorbeeld pas om 9 uur mijn nest uit, dus blijf ik wat langer op. Maar later dan 10 uur, half 11 wordt het niet en alleen op donderdagavond.

Als ik op bed ga, lig ik om 3 uur nog klaar wakker. Vaak neem ik dan een glaasje water en ga dan weer liggen. Dan val ik vaak redelijk snel in slaap. Maar het punt is dus dat ik er dan weer om 6 uur uit moet en de hele dag super moe ben en 's avonds weer klaarwakker, waardoor ik de volgende nacht weer niet goed slaap.
Ik heb binnenkort examens en kan die vermoeidheid eigenlijk niet heel goed gebruiken, dus ik vroeg me af of er misschien mensen zijn die hetzelfde hebben en kunnen jullie tips geven om minder moe te zijn?

Alvast bedankt!

Collie2008

Re: Ik slaap niet goed meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:43

Waarom lig je wakker? Gewoon te alert?Piekeren? Spanning in je lijf?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:44

Uurtje of 2-3 voor je gaat slapen nog even bewegen (sporten of rustig maar stevig wandelen)
Tóch iets eerder opstaan en vooraf ook even wat sporten/bewegen..
Werkt beter dan 3-8 koppen koffie heb ik gemerkt..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:45

Ik heb zelf mijn ritme moeten omgooien; ik slik melatonine om op tijd in slaap te vallen en lekker door te slapen. Werkt erg goed :j ik slaap goed en rustig.

Tevens heb ik van de fysio ontspanningsoefeningen gekregen om te leren de spieren te ontspannen voor de nacht. Bovendien gaat de tv uit na 22.00, internet eraf etc. Gewoon rust voor de nacht.

Al met al slaap ik echt goed en word ik 's ochtends ook fit wakker.

Ik wil nu nog mijzelf aanwennen om na het eten even een blokje om te lopen, want ik wil uiteindelijk wel van de melatonine af :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-04-13 20:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:45

Een end wandelen voor je gaat slapen in combinatie met een lekkere warme douche.

Heb je mentaal gezien genoeg te doen overdag? Ik merk, dat als ik vakantie heb en dus 'nergens' aan hoef te denken, ik lang zo goed niet slaap, dan wanneer ik een hele drukke schooldag heb gehad.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:46

Ik ben echt een slechte inslaapvaller..
Lig uuuureen wakker, echt om niks. Ik denk nergens aan, probeer te ontspannen maar het werkt gewoon niet..
Met als gevolg, ik moet om 7u opstaan na ong 6 uur slaap, ik kan niet opstaan, ben traag sochtends en savonds ben ik niet moe..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:47

Ik heb dat sinds vorig jaar April. Alleen lig ik wakker tot een uur of 6/8. Na een maand ben ik naar de huisarts gegaan en heb ik seroquel gekregen. Bij mij helpen de wandelingen niet, het 'geen internet/tv' niet, eetpatroon aanpassen niet. Ook piekerde ik niet maar goed.. dat gebeurd vanzelf als je 3 nachten tot 8 uur wakker ligt in je bed :P

Dus kijk even waar je 'last' van hebt. Lig je 'als een walrus op het droge' (zo noemt mijn vriend mijn gewoel.. eennn bedankt) trap je met je benen zonder dat je dat wil (I know the feeling!) pieker je? slaap je veel te licht waardoor je steeds wakker word? wat is het precies.

EDIT, ik heb seroquel voorgeschreven gekregen omdat een hoge dosering melatonine niet werkte (gewoon helemaal niet) En ik last heb van onrustige benen (schoppen, komt vanuit mijn heup) en slaapverlamming (hallucinatie's) en heftige dromen. Alles dus om mijn hoofd 'uit' te zetten. Paar weken geleden kwam ik erachter dat ik niet meer had voor het weekend. Ik dacht 'dat moet nu toch wel goed komen" ... en hup... weer niet slapen. Nou ik kan je vertellen DAAR word je heel depressief van. De gedachte dat je het niet alleen kunt. Dus naja.. Melatonine is tenminste lichaamseigen en volkomen onschuldig. Seroquel niet helemaal -O-
Laatst bijgewerkt door Benfan op 18-04-13 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:50

seroquel alleen voor het slapen?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:51

AH! net even een editje erin gegooid Colway.. staat in mijn vorige post.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:53

Van melatonine kreeg ik vreselijke angstdromen en slaapverlammingen, ook al staat het niet als bijwerking beschreven

maar ik dacht al, alleen voor slapen wordt seroquel als het goed is., niet alleen voorgeschreven

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 20:53

Ik sta momenteel stijf van de spanning. Daarom heb ik ook die stresstraining gehad waar ik o.a. ademhalingsoefeningen heb gekregen. Dit werkt wem om rustiger te worden, maar dus niet om in slaap te vallen.

Even flink sporten oid is wel een goeie inderdaad! Bedankt voor de tip! Ik ga dat inderdaad eens proberen :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:54

waar komen die spanningen vandaan dan

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:54

examens lees ik?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:55

Laura_Stella schreef:
Ik ben echt een slechte inslaapvaller..
Lig uuuureen wakker, echt om niks. Ik denk nergens aan, probeer te ontspannen maar het werkt gewoon niet..
Met als gevolg, ik moet om 7u opstaan na ong 6 uur slaap, ik kan niet opstaan, ben traag sochtends en savonds ben ik niet moe..

ik leef met je mee... probleem heb ik ook :(

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:56

Nee precies, ik krijg het om er voor te zorgen dat ik minder last heb van prikkels. Anders word ik knetter gek van mezelf. Nu we hier wonen merkte ik die nachten dat ik niet sliep dat ik bij elk auto geluidje mijn ogen open deed.. moest de auto zien. :(:) En wee als ik niet keek. Dan bouwde de spanning op tot ondragelijk en lag ik binnen de korste keren weer te schoppen en woelen. Dus kijken naar die poedersuiker auto's. Maar je ziet het meer dat het daarvoor word gebruikt. Maar niet 100% als slaapmiddel... je moet wel aan bepaalde eisen voldoen.

Colway schreef:
Van melatonine kreeg ik vreselijke angstdromen en slaapverlammingen, ook al staat het niet als bijwerking beschreven

maar ik dacht al, alleen voor slapen wordt seroquel als het goed is., niet alleen voorgeschreven

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:58

Mediteren is zeker de moeite waard om te proberen, verder moet je leren praten over je stress dingen en schrijf dingen op die je dwars zitten zo blijven ze niet rondspoken in je hoofd! Probeer altijd een ritme te behouden dus uitslapen zit er niet echt in.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 20:58

Als stress vermijden niet lukt, maak een afspraak met je HA en vraag melatonine. Ik heb regelmatig last van slapenloze nachten (vooral het inslapen is erg moeilijk maar ook doorslapen lukt vaak niet) en dan slik ik een dag of 4 melatonine, en zit ik weer heerlijk in het ritme en word ik ook heerlijk uitgerust wakker. Zelf in het ritme komen lukt me niet, omdat ik rustig 2 tot 3 uur wakker lig en zo blijft m'n ritme laat.

Even kijken op welke dosis je het beste reageert, de een reageer al super heftig op 2 mg, de ander heeft veel meer nodig (of reageert zoals Benfan helemaal niet). Ik doe het zelf het beste op 5 a 6 mg. (Je lichaam maakt overigens zelf zo'n 30 mg melatonine aan per nacht).

Wat wel belangrijk is, is om na het innemen niet of zo min mogelijk blootgesteld te worden aan blauw licht (zonlicht, maar ook licht van televisie, laptop, telefoon of kunstlicht wat sterk lijkt op zonlicht). Dit stimuleert namelijk de aanmaak van cortisol, wat ervoor zorgt dat melatonine niet goed kan hechten aan de receptoren. Hierdoor blijf je dus wakker.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:27

Je hoeft niet perse een recept voor m.elatonine aan te vragen bij de huisarts.
Het is ook te koop bij de drogisterij (kruidvat/etos) dit zijn alleen wel tabletjes van 0.1 mg, ik zou dit eerst uitproberen als ik jou was.
3 a 4 tabletjes onder je tong laten smelten ongeveer een uurtje voordat je gaat slapen.
Of voor het doorslapen gewoon vlak voor het slapen innemen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:33

Die hoeveelheden zijn niet voor niets zo laag bij receptloze supplementen Natasja_.... Het lichaam maakt zelf 30 mg melatonine aan per nacht, 0,1 mg extra (of 0,4 in jouw geval) zet geen zoden aan de dijk behalve een klein placebo-effectje.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:34

Prima om mee te beginnen lijkt mij.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:42

Ik heb hier helaas ook last van, al drie jaar dat ik slecht slaap. Slaapmiddelen hebben bij mij geen zin, want dan ben ik `s ochtends echt gesloopt. Ik ga vaak lezen en theedrinken voor het slapengaan en dan doe ik soms een oefening dat je je lichaamsdelen onwijs gaat aanspannen in 1 keer, eerst je benen dan je armen, je buik, je gezicht etc. Totdat het moe begint aan te voelen, dan rust ik weer en probeer me op dat zware gevoel te concentreren, het werkt opzich wel! Als je door stress niet kan slapen, is het echt belangrijk om ruim van te voren te stoppen met stressvolle dingen, zoals school werk etc. Gewoon ontspannen boek lezen of filmpie kijken, in ieder geval je gedachten alvast proberen te verzetten. En nooit jezelf pushen in slaap te moeten vallen, dat heeft toch geen nut! Dit is mijn ervaring, ben benieuwd of mensen nog tips hebben, zou handig zijn haha :)

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:57

Ik heb precies hetzelfde gehad, tot half 2 à 3 uur wakker zijn en dan voor het eerst gapen!
Ik werd er gek van want ik moest weer om 7 uur opstaan om naar school te gaan.
Ik kon me niet koncetreren en ik had wallen tot mijn knieën bij wijze van spreken.
Dat kreeg ik na de scheiding van mijn ouders, ik had het er niet zo moeilijk mee (dacht ik)
In de les snapte ik niks meer en als er iets gebeurde schrikte ik op met:WAT???! MOETEN WE IETS DOEN??
En zo is het een paar maanden doorgegaan, en je snapt het al mijn cijfers werden daar niet al te best van.
Nu niet schrikken maar ik stond opeens 8 onvoldoendes gemiddeld.
Dan zou je denken, ze leert niet, ze maakt geen huiswerk. Maar dat doe ik wel!
Maar het komt niet terug in mijn cijfers.
Ik heb in de 2 weken kerstvakantie heel erg uitgerust! (De eerste week) veel geslapen /alle slaap inhalen!
En de tweede week een nieuw slaappatroon er in schoppen!
Vroeg slapen en er vroeg weer uit! En al ging ik wat later slapen dan ging de volgende dag wat eerder naar bed. Maar dat werkte niet heel erg als je pas om 3 uur in slaap valt dan is het snel over! Dus ook de tweede week was rustig! Genoten van de feestdagen en niet aan school gedacht,(want er waren nog geen toetsen ingeplant voor 2013) en toen de vakantie was afgelopen was het prachtige moment van een nieuw begin: mijn wallen waren weg! Niet meer te zien! Ik was zo blij!
Mijn goede voornemen was geen onvoldoendes meer halen, nou de werd na 2 weken alweer verbroken!
(Eerste week geen toetsen) ik baalde! Ik zag geen resultaat en werd half deperisief! Mijn ouders wisten het niet meer en had besloten om volgend jaar terug te stromen naar VMBO-T dan zou ik het een stuk rustiger hebben! En weg was de stress en de druk! Ik hoefde me geen zorgen meer te maken.
Het ging zelfds zo goed dat ik voldoendes haalde! Zelfds als ik een keertje niet leerde.
Ik sta nu twee 5e en een 4. En misschien zie je het al een beetje maar als de twee 5en weg gaan ga ik naar HAVO 3! Ik had het niet verwacht maar dan moeten die twee 5en wel weg!
En HALLO STRESS!!! Ik slaap nu weer 2 à 3 uur pas.
Maar ik kan het wel! De pauze's houden me vast! Uitrusten en bijslapen en op school werken!
Ik weet natuurlijk wel een aantal tips want ik research gedaan!
1. Ga warm douchen
2. Thee of warme melk drinken
3. Helderheid van je elektrische apparaten 's avonds donker zetten
4. En opties een workout of yoga doen!
5. ASMR filmpjes kijken! Het maakt je rustig en er zitten hele leuke filmpjes tussen!
ASMR ik een filmpje en dan laten ze allerij geluiden horen en bij sommige krijg je prikkels doorgegeven naar je hersenen en er word dan ook niets of weinig gezegt dus daar word je ook lekker ontspannen van!

Srry van het lange verhaal maar ik vind het heel fijn om mijn verhaal even te vertellen!

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:15

Wat zijn ASMR filmpjes? :)

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:16

ASMR ik een filmpje en dan laten ze allerij geluiden horen en bij sommige krijg je prikkels doorgegeven naar je hersenen en er word dan ook niets of weinig gezegt dus daar word je ook lekker ontspannen van!

MerrickLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:16

Zoek maar op op YouTube