Zorgverzekering claimt medicijnkosten van vorige jaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Zorgverzekering claimt medicijnkosten van vorige jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:14

Begin dit jaar ben ik overgestapt van zorgverzekering. Vandaag kreeg ik een mailtje van mijn oude zorgverzekering dat ze nog een claim van de apotheek hebben gehad voor medicijnen. Heb ze gevraagd waar het over gaat. Ze konden me wel vertellen welk product, maar verder alleen een factuurdatum 8/4. Echter heb ik op 8/4 geen medicijnen gehaald. Ik bestel 2x in het jaar medicijnen voor me hooikoorts en dat is nu nog niet. (Bovendien ik ben van verzekeraar gewisseld)
Ik kan in het overzicht zien dat ik dat sinds 2010 steeds gedaan heb. Natuurlijk kan het dat ik een keer een bestelling extra heb gedaan. Ga ook zeker nog even aan de apotheek vragen hoe of wat.

Ik vraag me alleen af, zit daar geen verjaring aan? Zorgverzekeraar zegt dat dat tot 3 jaar geleden kan. Maar dat is toch raar? Dat ik nu nog moet betalen voor iets van 3 jaar geleden. Bovendien, hoort het dan niet van het eigen risico in dat jaar af te gaan?
Ik zit er de afgelopen 3 jaar dik onder, dus echt een voordeel is dat ook niet. Maar ik vind het toch rond uit absurd dat ik nu nog een rekening krijg voor zo iets?

Shadow0

Re: Zorgverzekering claimt medicijnkosten van vorige jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:19

Ja, dat mogen verzekeraars en zorginstellingen zoveel later claimen helaas. Het moet wel van het eigen risico van het jaar afgaan waarin je het hebt gehaald. Ze kunnen dus niet de rekening doorschuiven naar het volgend jaar om het daar onder je eigen risico te laten vallen en de apotheek mag dat ook niet.

Ik zou een iets gedetailleerdere specificatie vragen (bv het jaar) en nagaan wat er gebeurd is. Er worden dingen fout gedeclareerd dus nakijken is handig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:21

Dat is heel normaal bij verzekeringen, kan jaren later komen. Dus dat is iets waar je gewoon rekening mee moet houden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 17:43

Serieus? Dat is toch gewoon raar, ga toch ook niet naar de supermarkt en betaal dan 3 jaar later.

Shadow, zorgverzekering zegt niet meer te hebben en verwijst me naar de apotheek. Daar ga ik dus morgen maar even heen.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:47

Had ik ook Veulen84. Ineens een rekening van 2 jaar terug die ik nooit eerder had gezien. Mijn zorgverzekering kon het medicijn opzoeken, en toen ik de naam door Google haalde snapte ik ook wat het was. Dus alsnog betaald, maar niet zonder te hebben uitgezocht of het wel klopte.

Ook ik viel van mijn stoel dat ze zoveel later nog een factuur durven te sturen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:52

Meestal kan de verzekeraar er niets aan doen maar wordt de rekening pas erg laat aangeleverd, daarvoor zul je dus moeten klagen bij de apotheek.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:56

Het ligt inderdaad in de regel aan de apotheek of het ziekenhuis maar sommige verzekeringen zijn ook wel traag. In dit geval gaat het niet om een boodschap bij de AH maar om medicatie die je blijkbaar zelf moet betalen, dat zijn gewoon dingen waar je rekening mee moet houden net als een naheffing op je gas of elektriciteit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 18:01

Veulen84 schreef:
Shadow, zorgverzekering zegt niet meer te hebben en verwijst me naar de apotheek.

Laat ze dan lekker op het dak gaan zitten :o Het is hun vak om een behoorlijke administratie te voeren. Als zij geen info hebben over wat ze uberhaupt willen declareren zoeken ze het maar uit lijkt me.

(Dat zou ik iets diplomatieker verwoorden in een nette brief, maar in essentie zou het daar op neer komen...)

Het is trouwens te belachelijk voor woorden dat het in deze tijd meer dan een jaar moet duren om een rekening te sturen. Ik kan daar twee redenen voor verzinnen: of een hele lakse houding ten aanzien van de it en administratie omdat het ze niets interesseert, of doelbewust om de controle moeilijk te maken. Maar in beide gevallen blijft het absurd. Bij de naheffing van energie is het nog iets anders omdat de standen ook maar eens per jaar worden doorgegeven, maar dit is echt pure onwil om behoorlijk werk te leveren. Helaas moet je daarop bedacht zijn, maar ik ga er geen begrip voor hebben hoor.

Invisible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:19

Meestal stuurt de apotheek iedere maand hun declaraties op naar de verzekering

Soms wordt het na maanden gedeclareerd te hebben, een afkeuring krijgen van de verzekering en dan kan de apotheek hem nog een keer indienen.

zou gewoon even de apotheek bellen om welk middel dit gaat, weet je gelijk meer

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 22:48

Ik ga morgen even naar de apotheek, vragen hoe en wat. Ik kan me niet voorstellen dat een bedrijf een jaar of langer gaat wachten met een rekening van 80 euro.

Heb de verzekering terug gemaild dat zonder nadere gegevens, ik ze geen toestemming geef voor afschrijven.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:54

Apothekers en andere zorgverleners mogen het zo laat indienen bij de zorgverzekering. Je zit dan ook aan het juiste adres bij de apotheek om te kijken om wat voor medicijnen het gaat. Zo is het bepaald; zij mogen x aantal jaar nog een rekening indienen die de verzekering bij jou incasseert.