Kattenbeet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kattenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:30

Hallo allemaal,

Zaterdagavond ben ik flink gebeten door mijn kat. Beestje was mij weer eens achterna gelopen. Dus ik had haar opgetild en wou haar naar huis brengen. Alleen blijkbaar had ik haar verkeerd vast, waardoor ik haar perongeluk zeer heb gedaan. Waardoor ze mij flink gebeten heeft. Had eerst niks door, totdat mijn hand kouder werd en ik wat hoorde druppelen. En toen ik de zaklamp (zit op mijn mobiel) aandeed, zag mijn hele hand rood.

Dus 's om half 11 nog naar de spoed eisende hulp. Hoefde gelukkig geen tetanus spuit (was nog een half jaar geldig :D ) maar wel een ab kuur van dagen. En als het ging ontsteken en/of pijn erger werd, moest ik terug naar eigen huisarts.

Maar het ziet nu wel roder uit, is bij de wondjes meer opgezet als eerst. En het doet nog steeds zeer. En 's avonds begint mijn hele vinger te bonken en te kloppen.

Maar nu twijfel ik als ik even terug moet gaan of niet.

Shirley

Re: Kattenbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:32

Als het zo lekker gebloed heeft, zou ik me niet al teveel zorgen maken :n

Is de pijn erger geworden ?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:32

Bij twijfel terug gaan. Al zou het alleen voor de geruststelling zijn.

Sterkte ermee!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:33

En 's avonds begint mijn hele vinger te bonken en te kloppen.
Probeer je hand hoger te houden, dan klopt het meestal minder en zakt de zwelling ook af.

En altijd bij twijfel gewoon gaan, vragen kan nooit kwaad, te lang wachten wel!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:37

Ik zou naar de huisarts gaan. Is de wond nu dicht? Want dan kan het flink gaan ontsteken! Ik heb een keer een kattenbeet gehad die in 1 nacht mn vinger had verandert in een rood/zwart en opgezwollen gevaarte. De huisarts moest dit echt open snijden en ik heb dagenlang met nat verband om mn vinger gelopen omdat het open moest blijven. Dagelijks uitspoelen en antibioticakuur.
Kattenbeten kunnen echt heel erg naar ontsteken dus daar zou ik echt geen risico mee lopen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:49

Geef de AB-kuur even tijd om aan te slaan :)

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 10:54

Ik heb ooit de grandioze impulsieve fout gemaakt om een wilde kat te pakken. Die kat heeft mij behoorlijk beschadigd, dermate dat ze me bij de eerste hulp meer dan serieus namen en met heel wat artsen hebben zitten overleggen. Ik weet nog dat ik me rot heb gelachen om de spuit (ik moest het wel), de AB kuur en de enorme hoeveelheid pijnstillers en hoe ontzettend veel pijn ik heb gehad. Mijn handen waren beiden 2 maal zo dik en dit heeft wel een aantal dagen in beslag genomen voordat ik weer enigzins normaal kon functioneren. In ieder geval ben ik wel iets voorzichtiger geworden :D maar ik denk dat dit wel vrij normaal is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:00

Niet twijfelen, gewoon gaan.

Als je vanaf zaterdag AB hebt geslikt, hoort die bacterie zelf inmiddels allang dood te zijn.
(Kuur altijd geheel afmaken ivm de zaden, sporen of hoe dat heten mag van de bacterieen.)

AB slaat snel aan, vaak binnen 24 uur.
Zou het op zondag minder ideaal zijn geweest - het zij zo.

Maar als je nu, op dinsdagochtend meer roodheid, pijn en zwelling voelt is de ontsteking veels te actief.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:39

Gouden tip: zuurstofwater. is een prehistorisch ontsmettingsmiddel maar buitengewoon efficiënt tegen bacteriën die niet van zuurstof houden (zoals dus bvb die van kattenbeten etc).

Ben zo ook eens te grazen genomen door een kat: armen van boven tot onder goed opengekrabt en het kreng had dwars door m'n duimnagel gebeten. Heb die wonden ontsmet met zuurstofwater (direct erna, toen ze dus nog open waren, op gesloten wonden werkt het niet). Prikt een beetje maar het is volledig genezen zonder zwelling ontsteking of pijn en ook zonder antibiotica.
Ook op andere wondjes die ik niet vertrouw doe ik zuurstofwater. Heb nooit infecties, ok zal ook wel dosis geluk en goede afweer meespelen maar toch.

Als het verder desondanks antibotica en ontsmetting niet betert, dan idd teruggaan. Kattenbeten kunnen idd gemene infecties veroorzaken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:23

Normaal zou ik zeggen kijk het nog even aan. Echter bij kattenbeten zou ik aanraden gelijk even contact op te nemen met je huisarts.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:00

Idd wat Branka16 ook aangeeft, hand hoog houden als je zit/ligt.
Dit kan het kloppen en de zwellling al verminderen.
En als je twijfelt, gewoon de HA even bellen!
Bellen kan nooit geen kwaad. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:07

Dan zal ik morgen of overmorgen toch maar even heengaan. Wil niet voor elk klein dingetje heen gaan namelijk. Want daar heb ik een hekel aan.

Maar probeer hand wel zoveel mogelijk om hoog te houden.

Maar het heeft ook maar eventjes flink gebloed, hooguit 5 minuten. Toen stopte het. En werd mijn vinger 2 x zo dik. Dag erna weer redelijk dun. Maar nu begint het om de wond heen dik en rood te worden.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:10

Je kan HA altijd eerst even bellen en het even overleggen met assistente via telefoon?
(dat kan hier iig wel bij mijn HA)
Hoef je niet persee gelijk langs te gaan.
Assistente zal wel aangeven of misschien toch beter even langs kan komen.

Yesterday

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:16

Wat je omschrijft zijn wel kenmerken van een ontsteking, als ik jou was zou ik toch even naar de huisarts bellen voor overleg :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:41

Ik weet natuurlijk niet hoeveel rood 'rood' is etc, maar als het echt rood en dik wordt (meer dan eerst!) en veel klopt, warm of zelfs heet aanvoelt, zeker naar de HA morgen. Dat het gebloed heeft zegt bij een dierenbeet niet dat het heus wel schoon is weet ik uit ervaring ;) Bij mij kon het ook weer opengesneden worden, is ook weer zo stom. Voor dit soort dingen kan je echt beter een keer teveel gaan dan er laconiek mee omgaan.

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:43

Ik zou gewoon gaan.
Al is het inderdaad gewoon voor de gerusstelling, en (zwerf)kattenbeten kunnen heel lelijk zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 19:54

WildWings schreef:
Ik weet natuurlijk niet hoeveel rood 'rood' is etc, maar als het echt rood en dik wordt (meer dan eerst!) en veel klopt, warm of zelfs heet aanvoelt, zeker naar de HA morgen. Dat het gebloed heeft zegt bij een dierenbeet niet dat het heus wel schoon is weet ik uit ervaring ;) Bij mij kon het ook weer opengesneden worden, is ook weer zo stom. Voor dit soort dingen kan je echt beter een keer teveel gaan dan er laconiek mee omgaan.

Het is niet echt rood, maar je kunt wel zien dat het goed geïrriteerd er om heen is. Het is niet zo dik als zaterdag avond, want zondag was vinger weer redelijk dun. Maar het is nu wel weer aan het opzetten. En het voelt volgens mij wel warm aan. Kan dat niet goed voelen, aangezien er nog geen cm tussen beide wondjes zitten. De kat moet nog 1 jaar worden, dus het is nog geen groot beestje.

Dus zal morgen of overmorgen heen gaan.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:05

Ben ook wel gebeten door een kat en ik ben er niet eens mee heen geweest :+
Was een paar dagen wat pijnlijk en zuur maar dat is te verwachten van een beet.
Ben ook vaak door honden gebeten en dat geeft een zelfde effect alleen zijn de gaten dan groter :+
Je krijgt hoe dan ook wel een "wond reactie" van een ontsteking, die trekt wel weer weg als het goed is.

Ik zou pas mij zorgen gaan maken als je na 2 a 3 dagen geen verbetering hebt (ook al is het maar een kleine verbetering).
Na een week moet er zeker meer verbetering zijn.

Je kan evt je eigen temperatuur in de gaten houden mocht die omhoog gaan weet je genoeg.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 20:08

Ik ben een tijdje terug gebeten door een hond en ik dacht echt dat mijn hand zou exploderen. Helemaal opgezet, kloppen als een gek en ik kon er niets mee. Was gewoon misselijk van de pijn toen. En ik ben echt geen piepert. Langzaam trok dat weg en na een week kon ik weer wat met die hand.
Ik was toen direct na de beet bij de huisarts geweest voor een tetanusprik en een stiksel voor de beet.

Als je twijfelt zou ik gewoon even langsgaan bij de arts. Hij kan er even snel naar kijken en ziet snel genoeg of het goed of fout is:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:39

nadeel van kattenbeten is dat ze idd heel snel ontsteken.
nu is dat met een oppervlakkig wondje geen probleem, gewoon schoonmaken(weken met soda oid)
maar als ze echt wel diep gegaan zijn, kan dat heel naar ontsteken
houd het dus gewoon goed in de gaten en als het rood en dikker blijft, toch even laten checken.
en als het erger word, dan is controle sowieso een goed idee.

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:42

Niet te lang wachten hoor
mijn stalgenoot heeft er uiteindelijk 5 dagen van in ziekenhuis gelegen
door 1 stomme beet (en had ook ab kuur etc)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:57

Kattenbeet in mijn vinger heeft mij uiteindelijk ook een klein weekje ziekenhuis opgeleverd voor AB via het infuus en open leggen van de wondjes. Wat kan helpen, is de wondjes zoveel mogelijk open te houden. Dit kun je doen door een aantal keer per dat je had te weken in warm water met groene biotex (wel daarna heel goed afspoelen) of badedas. Soda kan ook, als je niks anders in huis hebt, maar is niet zo heel goed voor je huid, dus dat moet je dan ook weer goed afspoelen onder de kraan daarna.

Met nat verband kun je het ook open houden, maar dat deed bij mij alleen maar meer pijn.Dat zou je zelf moeten uitproberen. Voordeel van openhouden, is dat eventuele vuiligheid er nog/weer uit kan ipv onderhuids te gaan prutten.

Als jet niet vertrouwt, gewoon even contact opnemen met de hap. Als de roodheid zich uitbreidt, je hand dikker wordt, de pijn ondanks het omhoog houden heftiger wordt aan de bel trekken!