Geheugen als een zeef...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Geheugen als een zeef...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 21:22

Ow boy,

na de 728ste opmerking van mijn baas dat hij écht niet tevreden is over mijn geheugen,
vroeg ik me af of ik hier soms iets aan kan doen?

Ik onthou heel slecht, geraak heel moeilijk uit mijn woorden,
vergeet soms de meest eenvoudige dingen (kan héél moeilijk op woorden komen, dat ding met 8 wielen en een laadklep is bvb. een vrachtwagen).

Persoonlijk word ik er ook wel gestoord van dat mijn baas zijn woorden nét heeft uitgesproken en ik weet ze niet meer.

Als ik een boek lees of een film zie, kan ik echter wel alles tot in detail bespreken?
Ik ben heel snel afgeleid, van zodra iets mij niet de volle aandacht waard lijkt dwalen mijn gedachten af naar iets anders waardoor ik iemand wel zie spreken maar niet hoor lijkt wel.

Als ik op mijn werk de telefoon aanneem ben ik de naam al na een half gesprek kwijt.

Bestaan er geheugentrainers? Vitamines? Pilletjes? Anything?

Ik word er een beetje gaga van :+

(er gaat vast iemand zeggen dat mijn baan blijkbaar niet interessant genoeg is voor mij, dat is het ook niet, maar werk vinden is niet evident de dag van vandaag...)

Collie2008

Re: Geheugen als een zeef...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:23

Misschien iets van Cogmed training doen?
Maar herkenbaar hoor, ik heb ook een zeer slecht korte termijn geheugen. Informatie blijft ook vaak niet plakken. Ik hoor het wel, maar het land niet ofzo :+
Zat laatst minuten lang te dubben hoe mn collega bij het secretariaat ook alweer heette (die er al jaren werkt) :')
Alhowel, da's geen korte termijn geheugen ;-)
Je hebt speciale trainingen om aandacht, concentratie, werkgeheugen etc te trainen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:30

Veel opschrijven?

Dat van namen vergeten aan telefoon heb ik ook wel.

Ze zeggen dat je je geheugen kan trainen, dus probeer op internet wat van die geheugenspelletjes, neem eventueel een vitaminepil die extra werken op concentratie.

Als je het nog niet je hele leven hebt, zou ik je bloed laten nakijken, misschien heb je wel een tekort ergens.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:31

Die van de naam onthouden in een telefoongesprek is wel relatief simpel op te lossen. Leg een notitieblokje neer en schrijf in ieder geval de naam en de kern van het besprokene op. Dat zorgt ook dat je beter gefocused bent. Een collega kan natuurlijk ook niet zoveel met: .....ja ik heb een vrouw aan de lijn die iets had met zo'n ding..... beetje gechargeerd natuurlijk, maar toch.
Ook al is je werk niet echt spannend, je zult toch wel wat moeten tot je wel werk naar je zin hebt. Succes!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 21:32

Ik moet idd meer post it-jes gaan gebruiken :\ Het is niet dat mijn werk mij TOTAAAL niet interesseert,
ik lijk gewoon grote flardes niet op te vangen of ik vergeet het.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:33

Je kan inderdaad je geheugen trainen. Daarnaast is het zaak dat je praktische oplossingen zoekt voor op je werk.

Als je baas je iets uitlegt, probeer dan meteen samen te vatten wat hij van je wilt (verbaal hardop dus --> 'okey, dus je wilt dat....') Dan schrijf je het meteen op, etc. Door na een uitleg samen te vatten, moet je aandachtiger luisteren

Als je aan de telefoon hangt met iemand, zeg dan ook dat je meeschrijft, dan passen mensen zich vaak al aan en schrijf steekwoorden op

zo heb je nog 3202372718 maniertjes die het je wat makkelijker maken

verder rustige prikkelarme werkplek zoeken, goed ontbijten en genoeg slaap hebben

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:38

Ohja, hier nog een. Verschrikkelijk en hoe hard je ook je best doet om het te onthouden het komt gewoon niet binnen! Bij mij is het niet enkel op het werk maar in het dagelijks leven heb ik er ook last van. Deze week zou ik donderdags met mijn moeder naar de stad gaan want ze had nog wat dingetjes nodig. Dit had ze me op maandag gevraagd. Op woensdag stuurde ze me nog een mailtje en onderin stond tot morgen. Waarop ik heb gevraagd wat er die morgen te doen was :o?
Of als ik aan het smsen ben met iemand moet ik gelijk terug reageren anders vergeet ik het gewoon.
En zo nog veeel meer dingen. Echt om gek van te worden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:40

Herkenbaar DeSa, ik heb tegenwoordig reminders (vrienden/familie) die van te voren al weten dat ik dingen ga vergeten en me van te voren meerdere malen herinneren...triest eigenlijk :+

Ik sms ook zelden terug. Neem het me voor, maar ben het na 5 min vergeten. Net als kaartjes sturen :+ En als ik al kaartjes koop (dus een keer niet vergeet om te kopen) dan zitten ze een week in mn tas :') en zijn ze te laat

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 07:46

Dingen die je lastig te onthouden vind kun je koppelen aan iets visueels, dat werkt heel erg goed. Heet er iemand Aad aan de telefoon, dan kun je dat koppelen aan Bassie&Adriaan bijvoorbeeld.
Verder heel bewust bezig zijn met hetgeen dat je aan het doen bent. Ik was vroeger een regelrechte kip zonder kop en nu ik terug kijk had ik vaak geen flauw idee van wat ik aan het doen was. Als resultaat was m'n geheugen nauwelijks aanwezig.
Ik ben nu heel erg bewust bezig met wat ik moet doen en ik vergeet werkelijks niets :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 07:52

Colway schreef:
Je hebt speciale trainingen om aandacht, concentratie, werkgeheugen etc te trainen.

Jij was vergeten waar de editknop zit? :+

Er zijn idd speciale trainingen etc. Ik heb er ook weleens last van.