stress bij optreden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Imke1998

stress bij optreden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-13 16:34

Binnenkort is het weer zover en ga ik weer een klarinet examen afleggen.
Ik heb alleen een probleem dat gegroeid is in de afgelopen jaren.
Ik heb enorm last van de spanning., ik kan een flinke tijd van tevoren al niet meer slapen. Mijn hele lichaam begint vlak van tevoren als een gek te trillen (voeten zijn het ergst), en ik heb mijn lichaam niet meer onder controle. Dit gebeurt ook met de muziekles op school. Mijn vriendin dacht dat ik last had van parkinson.
Nu heb ik parkinson gegoogled, maar ik denk niet dat mijn hersencellen afsterven. :o
Dit examen zie ik erg tegenop, en ik begin erdoor mijn lol in het klarinetten te verliezen. Ik weet niet meer wat ik moet doen.
Iemand die hier ervaring mee heeft, of ideeën heeft waardoor ik er vanaf kom. Ik heb al veel dingen geprobeerd, zoals tegen mezelf zeggen dat het goed komt, maar daarvan ga ik nog meer trillen.

LoveBodin

Re: stress bij optreden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 17:52

Ik heb dit soort dingen ook.
Spieren helemaal gespannen, soms ook trillen.
Ik heb het altijd als ik naar een nieuwe plek ga, waar er verwacht wordt dat ik sociale dingen ga doen. Oftewel, sport, school, bijeenkomst met vreemde mensen.
Als ik eenmaal bezig ben is het goed, maar die stress..
Hoe je 't moet aanpakken weet ik niet. Kalmerende dingen is het eerste waar ik aan zou denken, maar ja, dat is niet zo handig als je daarna nog moet sporten/optreden oid :+ :Y)
Ik ben, mede hierdoor, met mijn sport gestopt. Te veel stress. Wel jammer..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:52

Parkinson kan sowieso niet als je niet boven de 50 bent :+

verder herken ik het wel en mijn ervaring is dat het echt een kwestie is van heel veel doen. Veel spelen voor anderen, dan word je het vanzelf gewoon. Bovendien heb je niks te verliezen, en eten ze je ook niet op, ejik neem aan dat je de stukjes goed geoefend hebt en het dus kan spelen. Dan is er niks aan de hand :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:54

Herkenbaar; ik ben gewoon gestopt met optredens in het openbaar waarbij ik solo moest spelen. Ik vond het heerlijk om muziek te maken, maar dat optreden? Nee :n dat verpeste het, zo zenuwachtig en er ook geen lol in na die tijd (was alleen dolblij dat het achter de rug was :+).

Enige tip die ik heb: ga goed stevig staan/zitten. Voel dat je met de voeten stevig op de grond staat en adem rustig :)

(Het ergste was de solo waarbij mijn snaar knapte en ik snel moest wisselen en snel een instrument van een ander in de hand gedrukt kreeg... Die ik helemaal niet gewend was :') )

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:56

Zonde... Maar als het optreden echt je lol in het muziekmaken verpest wel de beste optie denk ik. Muziek maken is te leuk om het te laten verpesten :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 19:58

Ik ben zelfs helemaal gestopt met spelen ondertussen; het idee dat iemand bij hoort vind ik al doodeng (terwijl ik zo een presentatie kan geven zonder moeite) :o
Ik speel een enkele keer stiekem, als iedereen weg is en dan gaan de ramen dicht :o

(Maar weg doe ik mijn geliefde instrumenten niet; er komt vast wel een moment dat ik denk; ja ik ga weer het oppakken :j )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:46

Kun je geen pilletjes galen bij de HA?
Ik heb bij de HA een keer pilletjes gehaald voor mijn rij-examen, mijn HA had er kennelijk niet al te veel vertrouwen in (terecht denk ik zo, ik was daar niet voor het eerst :+ ) dus die heeft er maar meteen 20 gegeven.

Gebruik het nu heel soms in zulke situaties. Het neemt niet alle spanning weg, maar haalt het scherpe en het trillen er wel van af :j

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 21:57

ik heb het vooral vooraf:niets/slecht kunnen eten,tig keer naar t toilet,soms ook misselijk en een dik gevoel in mijn keel.ben vaak bang dat t solo zingen fout gaat,terwijl ik zeker weet dat ik het goed kan.
als het eenmaal t moment supreme is,dan zijn de zenuwen in 1 klap weg,en kan ik er ook wel van genieten.
mijn tip:stel je iedereen voor(het publiek)alsof ze in hun onderbroek zitten en jij er dus beter voor staat!

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 07:38

elliecuijk schreef:
ik heb het vooral vooraf:niets/slecht kunnen eten,tig keer naar t toilet,soms ook misselijk en een dik gevoel in mijn keel.ben vaak bang dat t solo zingen fout gaat,terwijl ik zeker weet dat ik het goed kan.
als het eenmaal t moment supreme is,dan zijn de zenuwen in 1 klap weg,en kan ik er ook wel van genieten.
mijn tip:stel je iedereen voor(het publiek)alsof ze in hun onderbroek zitten en jij er dus beter voor staat!

met solo zingen ben ik een jaar geleden gestopt, ik stond bijna jankend op het podium, maar ik vind het niet erg als mn ouders het horen. Ik loop zingend door het huis. Mensen in hun onderbroek heb ik wel eens geprobeerd, maar daar ging het trillen niet echt van weg.

Menino schreef:
Kun je geen pilletjes galen bij de HA?
Ik heb bij de HA een keer pilletjes gehaald voor mijn rij-examen, mijn HA had er kennelijk niet al te veel vertrouwen in (terecht denk ik zo, ik was daar niet voor het eerst :+ ) dus die heeft er maar meteen 20 gegeven.

Gebruik het nu heel soms in zulke situaties. Het neemt niet alle spanning weg, maar haalt het scherpe en het trillen er wel van af :j

Dat kan ik eens proberen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 18:42

Heel herkenbaar wat je schrijft TS. :(:) Ik heb vanaf mijn 8e muziekles gehad (piano) en 2x per jaar moest ik verplicht voorspelen op een avond van de muziekschool. Het was iedere keer een drama, want mijn handen gingen trillen en ik kon oefenen wat ik wilde, maar met voorspelen verknalde ik het steeds. Kon wel janken als ik weer moest, ik wilde echt niet meer.
Heel veel jaren later ben ik op vakantie in Frankrijk geweest. Had een weekcursus saxofoon. Ik vond de cursus geweldig, totdat ik hoorde dat op vrijdagavond iedereen voor publiek moest laten horen wat ie geleerd had. Ik voelde me weer zoals vroeger, zooo ontzettend beroerd en mijn optreden was dus wederom een drama.
Een collega van mij vertelde dat hij hetzelfde had maar dat hij bij de huisarts pillen daarvoor had gekregen. Ze noemen die pillen ook wel eens de pianopil, omdat veel pianisten die trillende handen hebben met optreden, deze pil gebruiken.
Ik heb de pillen gekregen van mijn huisarts, toen ik een jaar later wederom naar Frankrijk ging voor een week saxofoon spelen. Bij het optreden aan het einde van de week had ik een pil genomen en deze werkte zo goed dat ik voor het eerst in mijn leven (ben inmiddels 40 +) kon genieten van het optreden. Geen getril, geen zenuwen, voor het eerst vond ik het fijn om mijn muziek met anderen te delen.
De pil heet "Propanolol". Ik werd wel erg slaperig van deze pil, maar hé, boeiend :D Geen zenuwen, dat is pas belangrijk *\o/*

Ik hoop dat je huisarts dit voor wil schrijven en dat jij er net zo gelukkig van wordt als ik. Succes! (en alvast veel plezier en succes met je examen)

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:18

Gooya schreef:
Heel herkenbaar wat je schrijft TS. :(:) Ik heb vanaf mijn 8e muziekles gehad (piano) en 2x per jaar moest ik verplicht voorspelen op een avond van de muziekschool. Het was iedere keer een drama, want mijn handen gingen trillen en ik kon oefenen wat ik wilde, maar met voorspelen verknalde ik het steeds. Kon wel janken als ik weer moest, ik wilde echt niet meer.
Heel veel jaren later ben ik op vakantie in Frankrijk geweest. Had een weekcursus saxofoon. Ik vond de cursus geweldig, totdat ik hoorde dat op vrijdagavond iedereen voor publiek moest laten horen wat ie geleerd had. Ik voelde me weer zoals vroeger, zooo ontzettend beroerd en mijn optreden was dus wederom een drama.
Een collega van mij vertelde dat hij hetzelfde had maar dat hij bij de huisarts pillen daarvoor had gekregen. Ze noemen die pillen ook wel eens de pianopil, omdat veel pianisten die trillende handen hebben met optreden, deze pil gebruiken.
Ik heb de pillen gekregen van mijn huisarts, toen ik een jaar later wederom naar Frankrijk ging voor een week saxofoon spelen. Bij het optreden aan het einde van de week had ik een pil genomen en deze werkte zo goed dat ik voor het eerst in mijn leven (ben inmiddels 40 +) kon genieten van het optreden. Geen getril, geen zenuwen, voor het eerst vond ik het fijn om mijn muziek met anderen te delen.
De pil heet "Propanolol". Ik werd wel erg slaperig van deze pil, maar hé, boeiend :D Geen zenuwen, dat is pas belangrijk *\o/*

Ik hoop dat je huisarts dit voor wil schrijven en dat jij er net zo gelukkig van wordt als ik. Succes! (en alvast veel plezier en succes met je examen)

Is inderdaad wel een goed idee.
Ikben blij dat ik eht hier heb gevraagd. Mijn examen is nu 2x uitgesteld (deels door mijn gekneusde vingers, haha :o ), maar ik wil het zo snel mogelijk achter de rug hebben, misschien dat ik er dan zelf van kan genieten. :+
Het verbaasd me echt dat er best wel wat bokkers zijn die hetzelfde hebben, ik ken zelf niemand in het echt met hetzelfde probleem. Ook in mijn klas niet, iedereen staat daar doodleuk op een klokkenspel te timmeren, en ik sta met trillende stokjes in mijn hand.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:22

Ik herken het wel een beetje met zingen, voor ik moet optreden helemaal trillen ed.
Uiteindelijk doe je het voor je lol! Een beetje water drinken helpt soms ook goed. Even diep ademhalen, uiteindelijk is er niemand die jou verplicht klarinet te spelen toch? Mensen die zo'n examen afnemen zijn denk ik wel ervaren en hebben vast meer zenuwachtige mensen gehad. Succes, en natuurlijk veel plezier! :):)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:28

Spierontspanningsoefeningen van jacobson voor je iets spannends gaat doen wil heel veel helpen. Je kunt op de site van de ggz een mp3-fragment downloaden van jacobson. Helpt bij mij ook heel goed om in slaap te komen:
Klik
Het lijkt wel heel erg vliegerig enzo, maar je moet het gewoon een keer echt proberen, het werkt goed voor de meeste mensen.

En je zou pillen kunnen proberen inderdaad. Via je huisarts kun je betablokkers krijgen, of lichte tranquilizers, ben er zelf geen fan van omdat ze enigszins verslavend werken (en bij mij op mijn astma inspelen). Je kunt ook pillen op basis van valeriaan gebruiken, die kun je gewoon bij de kruidvat kopen. Valeriaan is homeopatisch, en je lichaam maakt het zelf ook aan, alleen soms kun je net dat beetje extra wel gebruiken. Ik gebruik zelf valdispert, die heb je in meerdere soorten en sterktes, of je een sterke nodig bent of niet hangt vooral af van hoe jouw lichaam erop reageert.
Succes in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:29

Gooya schreef:

propranolol was inderdaad ook wat ik voor mijn examen kreeg :j .

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:39

Propranolol is alleen niet alleen maar een 'pianopil' - het is een tamelijk serieuze beta-blokker, die over het algemeen gebruikt wordt voor hartproblemen. Het blokkeert inderdaad precies datgene waar je last van hebt als je moet optreden; de 'fysieke uitingen' van stress.

Niet om je bang te maken hoor, veel musici gebruiken ze, maar je moet er ook niet te licht over denken. Het is niet zomaar type 'wagenziektepilletje' zeg maar. :+

Los daarvan werken ze wel ontzettend goed. Maar als je nu echt niet geniet van voorspelen; is er dan geen mogelijkheid om gewoon van je muziek maken te genieten zonder daarbij op een podium te gaan, ipv allerlei vergaande ingrepen te moeten gaan doen om jezelf alsnog op dat podium te krijgen?

Edit: Geen zorgen maken om enge ziektes hoor. Parkinson is onzin; waar jij last van hebt is overactiviteit van het sympathische zenuwstelsel. Dat is het gedeelte van je zenuwstelsel dat actief wordt als je onder stress staat (in het wild zou het equivalent zijn: je loopt rustig door het bos in je berenvelletje en plotseling sta je oog in oog met een leeuw.). Dat heeft iedereen tot op zekere hoogte als ze moeten optreden, maar sommige mensen hebben nu eenmaal veel meer last van zenuwachtigheid bij optreden dan anderen. Daar is niets ernstigs aan! :)
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 15-04-13 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:41

ZeSteigert schreef:
Ik herken het wel een beetje met zingen, voor ik moet optreden helemaal trillen ed.
Uiteindelijk doe je het voor je lol! Een beetje water drinken helpt soms ook goed. Even diep ademhalen, uiteindelijk is er niemand die jou verplicht klarinet te spelen toch? Mensen die zo'n examen afnemen zijn denk ik wel ervaren en hebben vast meer zenuwachtige mensen gehad. Succes, en natuurlijk veel plezier! :):)

Water gaat me over het glas heen, ben ik achtergekomen 2 jaar terug. Ik heb er 3 jaar geleden nooit last van gehad, het is echt de laatste jaren gekomen. Ik heb echt helemaal geen controle meer over mijn lichaam, iets vasthouden is al een grote ramp. :')
Extra erg, door mijn gekneusde vinger moet ik mijn examen inhalen met waarschijnlijk een aantal mensen die ik ken.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:42

Dat is vervelend :p
Probeer dan eens je ogen dicht te doen, en je te concentreren op je ademhaling. Vergeet dat je dalijk iets moet spelen voor publiek. Laat het los (: Misschien kun je vast oefenen voor vrienden of mensen thuis?

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:46

ZeSteigert schreef:
Dat is vervelend :p
Probeer dan eens je ogen dicht te doen, en je te concentreren op je ademhaling. Vergeet dat je dalijk iets moet spelen voor publiek. Laat het los (: Misschien kun je vast oefenen voor vrienden of mensen thuis?

gek genoeg lukt dat wel, maar zij zijn ook de enige. :')

Hanmar schreef:
Propranolol is alleen niet alleen maar een 'pianopil' - het is een tamelijk serieuze beta-blokker, die over het algemeen gebruikt wordt voor hartproblemen. Het blokkeert inderdaad precies datgene waar je last van hebt als je moet optreden; de 'fysieke uitingen' van stress.

Niet om je bang te maken hoor, veel musici gebruiken ze, maar je moet er ook niet te licht over denken. Het is niet zomaar type 'wagenziektepilletje' zeg maar. :+

Los daarvan werken ze wel ontzettend goed. Maar als je nu echt niet geniet van voorspelen; is er dan geen mogelijkheid om gewoon van je muziek maken te genieten zonder daarbij op een podium te gaan, ipv allerlei vergaande ingrepen te moeten gaan doen om jezelf alsnog op dat podium te krijgen?

Edit: Geen zorgen maken om enge ziektes hoor. Parkinson is onzin; waar jij last van hebt is overactiviteit van het sympathische zenuwstelsel. Dat is het gedeelte van je zenuwstelsel dat actief wordt als je onder stress staat (in het wild zou het equivalent zijn: je loopt rustig door het bos in je berenvelletje en plotseling sta je oog in oog met een leeuw.). Dat heeft iedereen tot op zekere hoogte als ze moeten optreden, maar sommige mensen hebben nu eenmaal veel meer last van zenuwachtigheid bij optreden dan anderen. Daar is niets ernstigs aan! :)

helaas is dat examen verplicht, maar daarna ben ik vrij om te kiezen, en ga ik dan ook nooit meer een podium op.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:46

hoezo is een klarinetexamen verplicht :?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:50

Verplicht als in; je kunt je muzieklessen niet volgen als je dat examen doet? Heb je het er weleens goed met je klarinetdocent over gehad wat het met je doet, en dat je 't liever zou vermijden omdat je muziek maken wel heerlijk vindt, maar gewoon echt het podium niet op wil?

Als het echt moet, kun je naar een dokter gaan. Maar ik vraag me af of het zo verplicht is, dat ze liever zien dat jij beta-blokkers slikt dan gewoonweg dat examen mist. Het zijn gewoon best serieuze pillen, ik zou ze persoonlijk niet zomaar willen slikken voor iets dat voor mijn gevoel een hobby zou moeten zijn -O-

suzanne461

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:56

Ik heb dit ook alleen dan met piano. (lijkt erg op wat Gooya schrijft) Ik ga ook trillen voor mijn optreden/examen. En ik krijg trillende handen. En als ik het dan verpest heb ben ik zo boos op mezelf dat ik wel kan huilen. Omdat ik weet dat ik het kan. Maar mijn moeder zegt altijd, je moet maar denken over 30 minuutjes is het afgelopen en is het voorbij. Dat helpt wel iets.
Die tip van die pillen lijkt me ook wel wat :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 08:59

Hanmar schreef:
Verplicht als in; je kunt je muzieklessen niet volgen als je dat examen doet? Heb je het er weleens goed met je klarinetdocent over gehad wat het met je doet, en dat je 't liever zou vermijden omdat je muziek maken wel heerlijk vindt, maar gewoon echt het podium niet op wil?

Als het echt moet, kun je naar een dokter gaan. Maar ik vraag me af of het zo verplicht is, dat ze liever zien dat jij beta-blokkers slikt dan gewoonweg dat examen mist. Het zijn gewoon best serieuze pillen, ik zou ze persoonlijk niet zomaar willen slikken voor iets dat voor mijn gevoel een hobby zou moeten zijn -O-

Dat is echt nergens verplicht :n. Ja, op het conservatorium. Of bij een harmonie vereniging (zit ik ook bij) maar dan moet je hoe dan ook het podium op met het orkest.
Als je geen examen wil en niet op het podium ga je toch gewoon ergens anders lessen? Het is je hobby, daar ga je toch geen serieuze beta blokkers voor slikken :?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 09:06

Waarschijnlijk is het 'verplicht' om in een orkest te spelen? Is het A examen?

Maak je niet te druk. De wereld vergaat niet als je het niet haalt, je kunt het gewoon nog een keer doen. En mijn ervaring is dat als je basis goed is, je echt wel slaagt. Je moet het wel heel slecht doen wil je niet slagen. Examinatoren hebben ervaring met zenuwen, dus zeg het van tevoren ook tegen je docent en eventueel examinator. En bedenk wel: een examinator is ook maar een mens en het is geen kwestie van leven of dood of je slaagt of zakt. Muziek spelen moet leuk zijn!

Zorg dat je je toonladders, drieklanken, etudes en samenspel stukken goed kent. Dan kun je met improvisatie en naspelen en prima vista wat steekjes laten vallen. En des te zekerder jij van je stukken bent, des te beter je speelt. Zorg dat je ze thuis voor 120% kent, dan speel je ze tijdens je examen voor een prima voldoende.
En zorg dat je een fijn rietje hebt + minimaal 1 fijne reserve.
En geniet van je muziekspel. Maak muziek.

Wil je echt kalmeren kun je aan Plantival denken. Dat is een homeopatisch middel met valeriaan. Het kalmeert iets en maakt je tegelijkertijd geconcentreerder. 3 dagen van tevoren beginnen met slikken. Het haalt niet al je zenuwen weg, maar het maakt wel dat je kunt spelen.

Succes! Het komt goed!

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 14:44

verootjoo schreef:
Hanmar schreef:

Dat is echt nergens verplicht :n. Ja, op het conservatorium. Of bij een harmonie vereniging (zit ik ook bij) maar dan moet je hoe dan ook het podium op met het orkest.
Als je geen examen wil en niet op het podium ga je toch gewoon ergens anders lessen? Het is je hobby, daar ga je toch geen serieuze beta blokkers voor slikken :?

Ik zit bij een harmonievereniging, en ik vind het leuk om daarmee te spelen. Dan is een podium ook niet eng, als je er met 100 man zit, maar ik moet mijn b examen hebben om erbij te blijven. Daarom wil ik het zo graag.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 14:48

Amanda schreef:
Wil je echt kalmeren kun je aan Plantival denken. Dat is een homeopatisch middel met valeriaan. Het kalmeert iets en maakt je tegelijkertijd geconcentreerder. 3 dagen van tevoren beginnen met slikken. Het haalt niet al je zenuwen weg, maar het maakt wel dat je kunt spelen.

Succes! Het komt goed!

Ik wilde je pure valeriaan adviseren :j Verkrijgbaar bij de Kruidvat, in tabletvorm van verschillende sterkten en druppeltjes. Ik heb er erg veel baad bij!

Succes :j