tandvlees-correctie? en opnieuw beugel?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

tandvlees-correctie? en opnieuw beugel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 14:55

ik hoop eigenlijk wat ervaringen te lezen.

De vorige tandarts heeft me verkeerd geïnformeerd over het spalkje waar zij een stukje vanaf geknipt had met gevolg dat mijn tanden nu weer wat scheef staan. Minimaal trouwens maar het zit mis.
Dus ik ga maandag naar de orthodonte terug voor het spalkje terug te laten zetten en eventueel te laten corrigeren. Iemand hier ervaring mee? Ik heb nl. eigenlijk geen zin om terug met een beugel te gaan lopen. -O-
Vraag me af of ze dat eventueel via nachtbeugel kunnen corrigeren oid en of er bokkers zijn die ook al hebben moeten laten corrigeren en hoe + hoe lang ze dat hebben moeten doen?

Woensdag er na mag ik dan voor een tandvleescorrectie gaan. Iemand hier ervaringen mee? Er is tandvlees in een tand gegroeid en dat moet weggesneden worden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:01

Nachtbeugel alleen werkt niet, omdat je kaak al volledig uitgegroeid is en de tanden stevig verankerd zitten. Daar is langer voor nodig (je hebt wel van die bitjes die je dan minimaal 20 uur per dag moet dragen, alleen beïnvloedt het wel je spraak).
Ik overweeg het al langer; maar wil eerst een baan hebben omdat ik niet wil solliciteren met een beugel (ik zie er al jong uit...). Ik wil dan van die witte slotjes, als het maar zo min mogelijk opvalt.

Je hebt ook een slotjes beugel die je aan de binnenkant van je tanden kan krijgen (indien mogelijk natuurlijk); dat zie je niet aan de buitenkant :). Heet een linguaal beugel.

Ayasha
Blogger

Re: tandvlees-correctie? en opnieuw beugel?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 15:04

Hmf... Ik zie het dus echt niet zitten om terug aan de beugel te moeten....
*heeft er zwaar genoeg van stilletjes aan*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 15:08

Als het puur om de voortanden gaat, kan het binnen 6 tot 9 maand al gecorrigeerd zijn. Kiezen zijn wat lastiger en hebben iets langer nodig.

Ik vind het ook vooral prijzig (en dat weer mijn de binnenkant van de mond openligt spreekt mij ook nog niet aan. Ik kan sowieso geen linguaal beugel krijgen namelijk en met zo'n bitje spreek je slechter dus dat is ook helemaal niets :+).

Maar ik wil het wel hoe dan doen binnen 5 jaar :). Die ene voortand stoort mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 16:51

Mja misschien dat ik er nu een spalkje achter laat zetten dat het iig niet verslechterd. En als de medische kul achter de rug is, (ik zit op het moment nl in een hele foute spiraal heb ik het idee) dat ik er dan iets aan doe ofzo.. Ik heb, toen het veel slechter stond, al maar 1 jaar oid een beugel gehad waarvan 6 maanden slotjes. Toen was ik wel jonger natuurlijk.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:55

Ik heb hetzelfde probleem, spalk is losgegaan, tand is terug iets verdraaid naar zijn oorspronkelijke stand maar kan me er niet druk meer in maken... Dan maar ééntje die niet perfect in de rij staat. Is wel mijn onderkaak, je ziet mijn onderste tanden sowieso niet makkelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 17:13

mja ik vind het ook niet rampzalig hoe ze nu staan.

Vandaag geweest, hij wilde er 3 maanden terug blokjes opzetten :x
óf een maand zonder spalk laten en kijken of het zichzelf hersteld omdat het losse spalkje het mis geduwd kon hebben oid?
Iemand er al ooit van gehoord dat tanden zich terug "goed" zetten? :?

Naja, ik heb voor de niet aangeboden optie gekozen: afdruk maken van hoe het nu is en gewoon in deze stand houden. Eentje staat dan niet braaf in de rij, maar het zal een normale sterveling niet opvallen.
Alleen kan dat spalkje wel pas vrijdag (volgende week :x ) gezet worden. Nu maar hopen dat als ze nog gaan schuiven in die tijd, het naar de juiste kant is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:31

Mijn tand is alleen naar de 'voor de beugel" positie gegaan. De tanden met spalkje staan nog zoals ze hoorden te staan :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 21:59

Je tanden gaan niet uit zichzelf weer goed staan. Ik heb er eens eentje laten trekken en daardoor is de rest ook weer ruimer gaan staan. Maar een week tijd lijkt me erg snel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:16

Nee dat moest dan een maand, maar dat risico ga ik niet nemen. Ik moet nu eerst bij de tandarts voor een gaatje dat ze met dat spalkje niet kunnen verzorgen en daarna gaat er een spalkje onder zoals het nu staat. :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 11:21

Ik heb een tandvleescorrectie gehad.. Voor al mijn boventanden..
Ik had een zogenaamde "Gummy Smile" en onder dat te lange tandvlees had
ik tanden zonder glazuur zitten.. Het tandvlees moest dus weggesneden worden zodat
ze de tanden konden voorzien van een laagje composiet.

Ik heb er ontzettend veel pijn en last van gehad! Vooral bij het hechten toen de
verdoving begon uit te werken en ik zo eigenwijs was om ze door te laten gaan (moesten
nog maar 4 keer prikken)..

Misschien is het bij 1 tand veel minder pijnlijk, tenminste dat hoop ik!

Ik ben wel onwijs blij met het resultaat!!

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-13 11:39

Het is in principe maar 1 tand. :j ik zou normaal ook maar 1 prikje moeten krijgen.
Als je de hele tandenrij hebt laten doen, kan je ze natuurlijk ook niet echt "ontzien" met eten enz...