zorgverzekeraars maken winst????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

zorgverzekeraars maken winst????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:24

Zojuist gelezen dat de zorg verzekeraars het afgelopen jaar een winst geboekt hebben van maar liefst 1,4 miljard!!!!!
En dan te bedenken dat onze eigen bijdrage nog maar eens flink verhoogd is -:(-

Ook was pas op het nieuws dat veel mensen in de problemen komen doordat de premie domweg te hoog is geworden.

Ligt het aan mij of hebben we ezels in ons kabinet!!!!

Amalarab

Re: zorgverzekeraars maken winst????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:25

ja en wij ezels betalen het allemaal 'gewoon' terwijl de premie dus omlaag kan, ben benieuwd hoe ze onder premieverlaging uit proberen te komen!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:40

Ik ben benieuwd wat er met die winst gaat gebeuren.
Het is wel geld van jou en mij en ik mag toch wel verwachten dat daar mijn kind of of haar opa of oma van geholpen gaat worden!!!!

Gatverdamme.......ik kan me hier echt heel erg boos om maken.....
Het idee dat mensen ieder dubbeltje 5x om moeten draaien of onverzekerd rond lopen omdat onze regering geen maat weet te houden

stel malloten :(

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:56

Wist je dat nog niet? Dat gebeurd er nou met privatisatie. Had van mij gewoon van de overheid mogen blijven.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:02

Ja, het draait allemaal om winst! Wij moeten goedkopere medicijnen gaan slikken en meer betalen. Heerlijk kapitalisme!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:04

Natuurlijk maken ze winst: het is een commercieel bedrijf.
Maken ze verlies dan gaan ze failliet. Dan heb je als verzekerde pas echt een probleem.

Het probleem is niet dat ze winst maken, maar of de winst in proportie staat met de geleverde dienst.
Ik ben bang van niet, maar ik heb niet genoeg economische achtergrond om daar een statement over te maken.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:10

Om die reden heb ik mij dan ook voor het goedkoopste van het goedkoopste verzekerd. Geen enkele aanvullende verzekering, zelfs niet voor de tandarts.
Ik ben gelukkig nog jong en gezond, maar ook ik vind het maar belachelijk.
Ik snap dat ze winst moeten maken, maar zoveel?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:29

98% van je premie van de basisverzekering stroomt rechtstreeks door. 66% gaat naar de ziekenhuizen, de overige 32% gaat op aan andere voorzieningen vanuit de basisverzekering. (apothekers, huisartsen, hulpmiddelen, fysiotherapie met een chronische indicatie, enz)
2% gaat naar de zorgverzekering. Daar moeten zij hun werk voor doen en reserves voor op peil houden. Dat laatste zijn de eisen vanuit de overheid voor aangescherpt en daar gaat een groot deel van de winst dit jaar naartoe.

1,4 miljard winst voor alle zorgverzekeraars vind ik niet heel veel eerlijk gezegd als ik dat afzet tegen een jaarlijkse premie van 22 miljard die alleen door ons bedrijf aan premie wordt geïncasseerd. Ik gok dat een andere grote speler als CZ een zelfde orde van grootte zit en dan zit je op ca. 80% marktaandeel.

Als ik dan verder reken kom ik uit op 50 miljard aan premie waar nu 1,4 miljard winst in zit wat grotendeels naar reserves moet worden weggeschreven maar wel tot gevolg kan hebben dat de premie niet hoeft te stijgen mits ziekenhuizen zich aan hun voornemens houden.

1.4 miljard op 50 miljard is bij mij maar 0.7 % winst. Dat vind ik niet veel maar is wel toereikend om een gezond bedrijf te blijven. Uiteraard ken ik alleen de cijfers van mijn baas een beetje; de premieberekening is op basis van de gegevens van vorig jaar maar aangezien de premie niet veranderd is en het klantenbestand ongeveer gelijk gebleven is verwacht ik niet dat ik heel ver mis zit met mijn schattingen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:34

Overigens ben ik het volkomen met je eens dat het verplicht eigen risico belachelijk hoog is. Zeker voor huishoudens waarbij beide partners veel gebruik moeten maken van de gezondheidszorg. Alleen is de hoogte van het eigen risico iets wat in Den Haag bedacht wordt en dit overheidsbeleid moet door de zorgverzekeraars worden uitgevoerd. Indirect is dit het gevolg van de keuze die de meerderheid in het stemhokje gemaakt heeft. En bedankt....

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:38

Ik kan er nisk aan doen, maar eerste wat mij te binnen schiet is de vraag of degenen die hier reageren werken. Maakt jullie bedrijf winst en hoe zou jij erin staan als jouw bedrijf winstloos was en dus jouw salaris bevroren zou worden bijvoorbeeld..

Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik 4 zinnetjes die oordelen dat er winst wordt gemaakt en eigen bijdrage verhoogd is en daarop volledig oordelen wel erg summier vind..

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:54

De bonussen voor de topmannen moet daar nog vanaf. :D

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:33

quartel schreef:
Zojuist gelezen dat de zorg verzekeraars het afgelopen jaar een winst geboekt hebben van maar liefst 1,4 miljard!!!!!
En dan te bedenken dat onze eigen bijdrage nog maar eens flink verhoogd is -:(-

Ook was pas op het nieuws dat veel mensen in de problemen komen doordat de premie domweg te hoog is geworden.

Ligt het aan mij of hebben we ezels in ons kabinet!!!!

nee hoor, wij zijn de ezels die ons laten naaien :+
en iedereen klaagt en niemand doet wat ...

en in je eentje maak je niet veel kans, dus het is een hopeloos idee

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 07:57

Vorig jaar hadden ze 500 miljoen winst.
Daarvan hebben ze 100 miljoen terug gegeven via een premieverlaging wat in mijn geval het geweldige bedrag van 2 euro was.
En de rest, 400 miljoen, ging op de bank voor slechte tijden en de aandeelhouders.............owja....en laten we de directeuren niet vergeten in deze |o

Ik wil wel een verklaring waar die 400 miljoen nu dan is gebleven.
Sjaggeraars zijn het >;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 07:59

Daphna schreef:
Ja, het draait allemaal om winst! Wij moeten goedkopere medicijnen gaan slikken en meer betalen. Heerlijk kapitalisme!

Dezelfde medicijnen kosten in bijv Spanje soms wel 20x goedkoper.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:22

Colway schreef:
Daphna schreef:

Dezelfde medicijnen kosten in bijv Spanje soms wel 20x goedkoper.

Klopt. En ik snap ook niet dat bepaalde astmamedicijnen in Nieuw Zeeland 16 dollar op jaarbasis kosten en hier 56 euro voor 3 maanden. Zelfde medicijn! (zelfde fabrikant, zelfde verpakking, zelfde werkzame stof, zelfde dosering, exact hetzelfde dus)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 08:26

wat als heel nederland massaal de premie niet meer betaald.
Ik denk dat ze dan een groter probleem hebben dan ze nu denken te hebben.
Ik denk dan ook wel dat er deuren open gaan waarvan wij nu het bestaan niet weten

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:45

quartel schreef:
wat als heel nederland massaal de premie niet meer betaald.
Ik denk dat ze dan een groter probleem hebben dan ze nu denken te hebben.
Ik denk dan ook wel dat er deuren open gaan waarvan wij nu het bestaan niet weten

Dan heb je een half jaar premieschuld bij je zorgverzekeraar en daarna gaat het CVZ via een loonbeslag incl. boete elke maand rechtstreeks van je incasseren. Geen goed plan.

Het enige advies wat ik je kan geven: kijk naar wat je echt verzekeren wilt en waar je ook zelf voor kan sparen. Vraag aan het eind van het jaar op hoeveel je nu werkelijk van die aanvullende verzekering gebruik gemaakt hebt en pas je pakket aan.

Bestudeer de volgende verkiezingen wat voor plannen partijen hebben met de zorgverzekering en houdt daar rekening mee in het stemhokje.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:53

Citaat:
Bestudeer de volgende verkiezingen wat voor plannen partijen hebben met de zorgverzekering en houdt daar rekening mee in het stemhokje

Hoogstwaarschijnlijk hebben de partijen met goede plannen over de zorgverzekering voor de rest veel nadelen of weinig voordelen? :)

Een groot protest is volgens mij het enigste wat iets van nut kan hebben, al heeft stoppen met betalen op den duur meer problemen dan voordelen (boetes, alles via incasso's).

Tja, mensen met macht zullen er misbruik van maken, altijd, vrees ik.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:54

Anne_GTI schreef:
1,4 miljard winst voor alle zorgverzekeraars vind ik niet heel veel eerlijk gezegd als ik dat afzet tegen een jaarlijkse premie van 22 miljard die alleen door ons bedrijf aan premie wordt geïncasseerd.

Mwah, het zou wel het eigen risico kunnen verlagen met 100 euro per persoon. Voor de verzekeraars procentueel gezien misschien niet veel - voor de mensen maakt het wel veel uit.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-13 09:05

Dat is dus precies wat ik bedoel.
Nederlanders laten zich intimideren door incasso bedrijven.
Weet je dat incasso bedrijven ook niet altijd legaal handelen???
Ik heb 1x last met ze gehad omdat ik mijn DA niet wilde betalen na de onzin die hij uit kraamde.
Bij de wetswinkel bleek al snel dat dat incasso bedrijf meer geld eistte dan wettelijk toegestaan was.
Als ik als simpele hollander onder de indruk geweest was van dat bedrijf was ik nu meer geld kwijt geweest dan nodig was.

Maar goed.......ik zal dan wel een zwldzaam ras zijn want ik raak niet onder de indruk van dat soort idioterij.
Als je je premie gewoon op een andere rekening bewaard is er niks aan de hand en heb je geen last met rare bedrijven

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:05

Shadow0 schreef:
Anne_GTI schreef:
1,4 miljard winst voor alle zorgverzekeraars vind ik niet heel veel eerlijk gezegd als ik dat afzet tegen een jaarlijkse premie van 22 miljard die alleen door ons bedrijf aan premie wordt geïncasseerd.

Mwah, het zou wel het eigen risico kunnen verlagen met 100 euro per persoon. Voor de verzekeraars procentueel gezien misschien niet veel - voor de mensen maakt het wel veel uit.

Dat mag dus niet. Het eigen risico mag niet worden herverzekerd door een zorgverzekeraar. Als dat wel mocht schaften we het gelijk af.... Je wilt niet weten hoeveel fte het kost om het eigen risico uit te voeren.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:06

quartel schreef:
Dat is dus precies wat ik bedoel.
Nederlanders laten zich intimideren door incasso bedrijven.
Weet je dat incasso bedrijven ook niet altijd legaal handelen???
Ik heb 1x last met ze gehad omdat ik mijn DA niet wilde betalen na de onzin die hij uit kraamde.
Bij de wetswinkel bleek al snel dat dat incasso bedrijf meer geld eistte dan wettelijk toegestaan was.
Als ik als simpele hollander onder de indruk geweest was van dat bedrijf was ik nu meer geld kwijt geweest dan nodig was.

Maar goed.......ik zal dan wel een zwldzaam ras zijn want ik raak niet onder de indruk van dat soort idioterij.
Als je je premie gewoon op een andere rekening bewaard is er niks aan de hand en heb je geen last met rare bedrijven

CVZ is GEEN incassobedrijf.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:08

Misschien heb ik dan een vreemde manier van denken.....
Maar heel toevallig van de week eens gekeken op mijnfbto en daar zag ik dat ik vorig jaar ruim 17.000 euro aan zorgkosten heb gemaakt en het jaar daarvoor ruim 11.000 euro.....
Betaal een "normaal" bedrag per maand, maar daarvoor heb ik niet in 2 jaar 28.000 euro mee betaald.....

Nu ben ik het er wel mee eens dat de winst wel een stukkie naar beneden kan, en daarmee onze zorgpremies, vooral voor de mensen die eens per jaar naar de dokter gaan en verder geen kosten maken....
Maar ik denk dat ik op dit moment niet mag klagen over mijn premie en eigen bijdrage :+

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:15

Is het dan geen optie dat ze meerdere dingen wél blijven verzekeren, betalen?
Zo ver ik weet word veel uit het zorgpakket gepakt wat toch veel mensen gebruiken en echt nodig hebben (kan alleen zo 1 2 3 geen voorbeelden noemen), en dat word toch ook via de zorgverzekeraars gedaan, of zie ik het nu verkeerd?

Als zij gewoon meerdere dingen in het standaard pakket laten zonder het eigen risico en de premie omhoog te gooien, maken ze iets minder winst, wij minder kosten, iedereen blij, toch?

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 09:17

ivy_power89 schreef:
Misschien heb ik dan een vreemde manier van denken.....
Maar heel toevallig van de week eens gekeken op mijnfbto en daar zag ik dat ik vorig jaar ruim 17.000 euro aan zorgkosten heb gemaakt en het jaar daarvoor ruim 11.000 euro.....
Betaal een "normaal" bedrag per maand, maar daarvoor heb ik niet in 2 jaar 28.000 euro mee betaald.....

Nu ben ik het er wel mee eens dat de winst wel een stukkie naar beneden kan, en daarmee onze zorgpremies, vooral voor de mensen die eens per jaar naar de dokter gaan en verder geen kosten maken....
Maar ik denk dat ik op dit moment niet mag klagen over mijn premie en eigen bijdrage :+

25 mensen hebben daar een jaar lang premie voor betaald en zelf niets gehad. Ik was er één van. 4 kwartaalbedragen voor de huisarts, 1 consult van 9 euro. Dat was het totale schadebedrag voor mij afgelopen jaar.