Slapen en omvallen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Slapen en omvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:13

Okee, dit is een rare titel. Maar het is ook een raar iets.

Ik slaap altijd al slecht. Niet veel aan te doen, ik heb geregeld last van slaapverlamming en er zijn gewoon weken dat slapen niet goed lukt. Maar de laatste paar maanden heb ik iets nieuws. En ik ben benieuwd wat jullie daarover zeggen.

Regelmatig lig ik bijna te slapen of echt te slapen. Plots heb ik het gevoel dat ik door me been val en achterover val. Ik probeer mezelf overeind te houden en ben ineens wakker. Ik realiseer me meteen dat het niet kan omdat ik lig ook. Gek is dat ik geen beweging maak, het is dus duidelijk iets in mijn hoofd dat denkt dit te voelen.

Nog gekker is het dat in de periodes dat ik dit ervaar. Ik meteen wakker ben en verder ook geen last heb van slaapverlamming in de zelfde nachten. Terwijl dat normaal wel geregeld terug komt. Het kost echt wel wat tijd om weer in slaap te vallen. Maar daarna slaap ik meestal heerlijk.

Andere mensen hier ervaringen mee of iets soortgelijks?

SummerLess

Re: Slapen en omvallen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:16

ik heb soms ook het idee dat ik val terwijl ik in me bed lig
ik schreeuw het soms uit van angst en daarna heb ik zo iets van oh wacht ik lig in bed..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:18

Dat heb ik ook weleens, net alsof er een schok door je lijf gaat en je uit bed valt.
Schijnt normaal te zijn en te maken hebben met je REM slaap, waarbij je tijdelijk niet kunt bewegen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:19

Ik herken het gevoel. Heb het ooit eens aan de neuroloog gevraagd en het was in ieder geval normaal. Alleen wat de oorzaak was weet ik niet meer. Ik geloof idd met een slaapfase en wakkerschrikken dan. Maar het is idd een heel naar gevoel omdat je voor je idee nog wakker bent en dan vanuit het niets valt of spartelt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:20

Is normaal :) daarom hebben mensen ook brandmelders nodig in huis; je lichaam verkeerd regelmatig in een staat waarin het even op een soort van non actief is gezet (je ruikt ook niets meer bijvoorbeeld).

Op het moment dat je wakker wordt, zit je meende ik in de overgang tussen 2 slaapfases waardoor je wel wakker wordt, maar niet functioneel bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:22

Dat is idd normaal. Je slaapt in verschillende fases, dit is de overgang van je lichte slaap naar de diepe slaap. Dat merk je soms door het vallen, je valt dan letterlijk in slaap.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:25

ik heb dat ook, en vaker met vriendinnen besproken en die hadden dit ook weleens. heel eng en naar, vind het echt vreselijk irritant ook

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:36

Ik heb een variant waarin ik het gevoel heb dat ik ergens ontzettend over struikel en voorover klap. Het schijnt inderdaad wel heel veel voor te komen. Jij beweegt dus niet? Ik word dan namelijk vaak wel met een 'schok' wakker zeg maar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:39

Ik heb altijd het gevoel dat ik uit een soort van hangmat op de grond val.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:41

Herkenbaar,je schrikt je rot.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:43

Ik beweeg niet, heb het gevraagd. Maar blijkbaar lig ik stil. Ik ben zo iso niet heel bewegelijk in me slaap.

Wat ik nog het meest gekke vind is dat ik dus ook echt wakker ben en kan bewegen. Bij slaapverlamming ben je eerst wakker en dan kun je nog even niet bewegen. Heb nu het idee dat me lichaam dus eerst wakker is en daarna pas me hersens... Maar dat klinkt zo onlogisch.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:44

Ik val altijd van een muurtje af, of krijg een bal tegen mijn gezicht geschopt en daarna ervaar ik dezelfde verschijnselen die jij beschrijft. Is heel 'normaal' :)

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:47

Dat heb ik ook wel eens, het gevoel je dat je ergens vanaf valt.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:55

Toevallig laatst nog gehad op school :) Dit heeft doodgewoon te maken met het feit dat je spieren je allemaal tegelijkertijd ontspannen in een overgang tussen lichte slaap/half wakker zijn en de diepere slaap. Dan krijg je dus het gevoel dat je valt...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:35

Ja, doodnormaal inderdaad. :) Heel apart gevoel..

Vervelend trouwens dat je last van slaapverlamming hebt, m'n vriend heeft het ook en komt er maar niet vanaf. (volgens mij is er ook geen remedie voor, of wel?)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:42

Het is heel normaal en je hersenen doen dit als je in slaap valt maar niet al je spieren al volledig ontspannen zijn. De hersenen zorgen voor een schrikreflex, waardoor je alle spieren even aanspant, zodat je vervolgens weer helemaal ontspant voor je weer in slaap valt. Dus altijd even goed zorgen dat je lekker ligt en dan pas proberen in slaap te vallen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:45

Hoe liggen jullie op bed als jullie deze ervaring hebben?

Ik heb het voornamelijk op m'n rug, heel enkels op m'n buik.
Het gevoel als of je uit de lucht valt?
Had het inderdaad niet te maken met het lichaam wat nog wakker is en de geest wat wilt gaan slapen?

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 21:16

Ik stap naast een stoepje.. :')
Ik lig ook voornamelijk op mijn rug wanneer het gebeurt en ben dan direct weer wakker.

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:12

En ik altijd denken dat ik de enige ben die dit heeft :')

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 22:38

Al eens stilgestaan bij de benaming 'in slaap vallen'? :)

Ja, ik heb het ook wel eens. Het heet een slaapstuip en is onderdeel van de non-REM-slaap, waarin je overgaat van 'waken' naar slapen.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:09

Ow wat grappig dat ik dit nu lees. Ik heb het ook heel vaak! Heel vervelend. Mijn vriend schrikt zich altijd rot als ik weer lig te schokken en ik zelf wordt er ook wakker van .Grappig.. letterlijk 'in slaap vallen'.. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:12

EngeltjeS schreef:

Enkels op je buik? Hoe krijg je dat voor elkaar of een tikfout?

Meestal half op mijn rug half op mijn zij als mijn been begint te spartelen of ik mep mijn mannetje met een arm. :+

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:14

Dit heb ik ook wel eens, volgens mij komt dat omdat je gewoon recht uitgestrekt in bed licht, precies op de manier hoe je ook zou staan. Wat mij soms wel eens gebeurt is dat als ik dan heel vast geslapen heb of als ik bijna in slaap val, dat mijn beenspieren van mijn rechterbeen ineens een schok krijgen. Dan spannen ze aan en springen ze ineenkeer weer los, gewoon in minder dan 1 seconde. nou dan duurt het wel weer een halfuurtje voordat je in slaap valt.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:15

karuna schreef:
EngeltjeS schreef:

Enkels op je buik? Hoe krijg je dat voor elkaar of een tikfout?

Meestal half op mijn rug half op mijn zij als mijn been begint te spartelen of ik mep mijn mannetje met een arm. :+

hahaha

wat een stomme typefout zeg :')
Goed opgelet!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 08:16

Volgens mij heeft iedereen dat wel eens, dat vallen in je slaap. Ik heb het ook regelmatig en spring dan gelijk klaarwakker overeind. Lijkt me wel vervelend als je het heel vaak hebt, het is daarna namelijk door de spanning niet makkelijk om opnieuw in slaap te vallen.

Ik lig altijd op mijn rug en de ene keer droom ik dat ik van een flat afspring, en de andere keer dat ik van een paard af val, dan weer dat ik van een stoeprandje lazer enz enz. Geen bepaald iets dat altijd terugkomt in ieder geval.