Slippers, hak is lager dan de voorkant..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Slippers, hak is lager dan de voorkant..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:42

Lang, heel lang geleden... Nee, een paar jaar ofzo. Zag ik op Tell Sell of Tommy Teleshopping deze slippers. De zool had volgens mij een hout-kleurtje, en er zat een vrij brede witte band over de wreef. En de achterkant dus bewust een stukkie lager dan de voorkant, omgekeerde van hakken. Op de websites van genoemde teleshop winkels zie ik ze nu niet.

Wie weet welke ik bedoel/waar ik ze kan vinden? En zijn hier ervaringsdeskundigen? Gr!

Hannanas

Re: Slippers, hak is lager dan de voorkant..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:54

Waarom zou je dat willen? Komt er een enorme spanning op je achillespees te staan.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:36

Ja, ik zie het nut ook niet, tenzij je juist verkorte achillespezen hebt die je op die manier wilt verlengen..(?) Het looppatroon wordt erdoor in ieder geval geheel onnatuurlijk...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 18:52

Het was geen hele steile helling :) wel wat verschil.
Vanwege lage rugklachten heb ik knopen/hoge spierspanning/beetje krampen in m'n kuitspieren (staat met elkaar in verbinding) dacht, misschien is het zo een beetje op te rekken?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:57

Ik zou het niet doen. Je kuitspieren gewoon soepel en op lengte houden met oefeningen en je looppatroon zo normaal mogelijk houden.
Je zet af met je kuitspieren, als je aan de voorkant van je voet een verhoging hebt, dan moet je kuiten meer kracht zetten wat juist zorgt voor kortere kuitspieren...

Edit; ik zie trouwens ook niet helemaal hoe lage rugklachten kunnen zorgen voor verkorting in je kuitspieren...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 19:35

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:48

Je hebt de informatie verkeerd geïnterpreteerd :) Als de zenuw overprikkeld is krijg je pijn in het verloop van de zenuw (achterzijde gehele been, dus ook de kuit). De overprikkeling van de zenuw zorgt niet voor verkorte spieren :)

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 19:55

Nee, niet speciaal verkorting. :) Maar zou het enigszins helpen bij die spierknopen (en verkramping) dacht ik aan?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:34

Zoals ik al zei, ik denk het niet. Jouw fysio heeft vast goede oefeningen om je kuiten ontspannen en op lengte te houden, zonder vreemd vormgegeven schoeisel ;) Je looppatroon onnatuurlijk maken is wat mij betreft niet een optie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:40

Het is een vrij normaal looppatroon, tenen hoger dan hak. Niets onnatuurijks aan.
Het is ook wat je ziet in het zand, als je op blote voeten loopt.

Maar ja - het experiment geeft de doorslag.
Vouw een deken oid op, leg die op de grond - en leg een hand op je onderrug en een hand op je onderbuik.

Voel "in welke mate" je rug hol is als je gewoon met platte voeten op de grond staat.
(Een beetje hol is normaal, maar mensne met lage onderrug.pijn willen nog wel eens extra hol zijn - of door de pijn holler worden.)
En stap dan:
met je hielen op de deken - en voel wat er tussen je handen gebeurt.
En stap dan met je tenen op de deken (en je hielen op de grond) - en voel wat er tussen je hakken gebeurt.

(Mijn ervaring is, dat ik met tenen op de deken het makkelijkst mijn bekken "terug" kan kantelen.

En als de slippers relatief veel rek geven op je achillespezen/ kuiten: in het begin er geen lange marsen mee maken - geef je lichaam tijd, om zich aan te passen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 20:58

Janneke2 schreef:
Het is een vrij normaal looppatroon, tenen hoger dan hak. Niets onnatuurijks aan.

Vouw een deken oid op, leg die op de grond - en leg een hand op je onderrug en een hand op je onderbuik.

Voel "in welke mate" je rug hol is als je gewoon met platte voeten op de grond staat.
(Een beetje hol is normaal, maar mensne met lage onderrug.pijn willen nog wel eens extra hol zijn - of door de pijn holler worden.)
En stap dan:
met je hielen op de deken - en voel wat er tussen je handen gebeurt.
En stap dan met je tenen op de deken (en je hielen op de grond) - en voel wat er tussen je hakken gebeurt.

(Mijn ervaring is, dat ik met tenen op de deken het makkelijkst mijn bekken "terug" kan kantelen.

En als de slippers relatief veel rek geven op je achillespezen/ kuiten: in het begin er geen lange marsen mee maken - geef je lichaam tijd, om zich aan te passen.

Sorry, ik ben het niet met je eens. Als je je voorvoet verhoogd, strek je automatisch je knieën extra, en dan kantel je je bekken gauw naar voren --> holle rug.
Mensen met pijn in de lage rug hebben vaak juist de neiging de lage rug te bollen, om te ontlasten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:45

rindin schreef:
Janneke2 schreef:
(Mijn ervaring is, dat ik met tenen op de deken het makkelijkst mijn bekken "terug" kan kantelen.)

Sorry, ik ben het niet met je eens. Als je je voorvoet verhoogd, strek je automatisch je knieën extra, en dan kantel je je bekken gauw naar voren --> holle rug.

Als dat jouw ervaring is, dat jouw knieen dan sneller op slot gaan, dan is dat zo. Ik geloof het grif.
(En met overstrekte knieen staan of lopen is beslist af te raden!)
Als gezegd: of iemand er baat bij heeft: het experiment...

rindin schreef:
Mensen met pijn in de lage rug hebben vaak juist de neiging de lage rug te bollen, om te ontlasten.
Dit hangt ook van de diagnose af - bij sommige oorzaken is het prettig om de rug bol te maken, bij anderen om de rug hol te maken.
En doorgaans hebben mensen sterkere rug- dan buikspieren, en treedt door het effect "pijn geeft reflexmatige spanning" het effect op, dat de onderrug hol wordt (omdat de spieren die daar zitten, en door de pijn aanspannen, de zaak (nog) holler trekken.)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:56

Ik ken alleen nog de Roots uit de jaren '70/'80. Toen liep half Nederland op zijn hielen.

Afbeelding

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:52

Janneke2 schreef:
rindin schreef:

Als dat jouw ervaring is, dat jouw knieen dan sneller op slot gaan, dan is dat zo. Ik geloof het grif.
(En met overstrekte knieen staan of lopen is beslist af te raden!)
Als gezegd: of iemand er baat bij heeft: het experiment...

Nou, dat is niet alleen mijn ervaring, daar heb ik voor geleerd. Het is inderdaad af te raden met overstrekte knieën te lopen, niet alleen omdat dat niet goed is voor de knieën, maar ook voor de rug.

Nog even over dat onnatuurlijke looppatroon wat jij natuurlijk vindt omdat dat in zand ook gebeurt; zand is niet te vergelijken met een slipperzool. Zand heeft de neiging om, onder gewicht, te wijken. Dus als jij je gewicht op je voorvoet plaatst, wat in een bepaalde fase van het looppatroon heel normaal is, dan wijkt het zand voor je voorvoet. Bij een slipperzool is dat niet zo, dan moet je kuit extra kracht zetten om over die verhoging onder de voorvoet heen te komen. Dat laatste zal niet meewerken aan een ontspannen kuitspier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 11:11

rindin schreef:
Het is inderdaad af te raden met overstrekte knieën te lopen, niet alleen omdat dat niet goed is voor de knieën, maar ook voor de rug.

Eh, ja, maar daar zijn we het toch over eens....?

rindin schreef:
Nog even over dat onnatuurlijke looppatroon wat jij natuurlijk vindt omdat dat in zand ook gebeurt; zand is niet te vergelijken met een slipperzool. Zand heeft de neiging om, onder gewicht, te wijken. Dus als jij je gewicht op je voorvoet plaatst, wat in een bepaalde fase van het looppatroon heel normaal is, dan wijkt het zand voor je voorvoet. Bij een slipperzool is dat niet zo, dan moet je kuit extra kracht zetten om over die verhoging onder de voorvoet heen te komen. Dat laatste zal niet meewerken aan een ontspannen kuitspier.

De waarheid als een koe.
Maar: een natuurlijk looppatroon is NIET gebaseerd op wat voor zool dan ook. We zijn zo'n 2 miljoen jaar terug rechtop gaan lopen en zolen zijn pas van de laatste paar duizend jaar. Daar zijn we echt nog niet op gebouwd.
Het uitganspunt hoort dus te zijn, wat iemands voet doet. En onderbeen en ga zo maar door omhoog.

Uiteraard hangt dat ook af, van wat iemand verder voor spieren in huis heeft. Ik merk, dat mijn schouders heerlijk kunnen ontspannen, als ik met mijn tenen iets hoger sta - maar wellicht komt dat, omdat ik goed getraind ben in het 'terug'kantelen van het bekken.

En idd: de kuitspier wordt anders belast als je tenen hoger staan. Een korte kuitspier gaat waarschijnlijk in protest, als zij moet aanspannen terwijl ze nog relatief lang is - een andere kuitspier vindt het heerlijk.