Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
wel wat verschil.
wist het ook niet
recent geleerd van een fysiotherapeut. (niet specifiek verkorting, maar klachten)
Als de zenuw overprikkeld is krijg je pijn in het verloop van de zenuw (achterzijde gehele been, dus ook de kuit). De overprikkeling van de zenuw zorgt niet voor verkorte spieren
Maar zou het enigszins helpen bij die spierknopen (en verkramping) dacht ik aan?
Je looppatroon onnatuurlijk maken is wat mij betreft niet een optie. Janneke2 schreef:Het is een vrij normaal looppatroon, tenen hoger dan hak. Niets onnatuurijks aan.
Het is ook wat je ziet in het zand, als je op blote voeten loopt.
Maar ja - het experiment geeft de doorslag.
Vouw een deken oid op, leg die op de grond - en leg een hand op je onderrug en een hand op je onderbuik.
Voel "in welke mate" je rug hol is als je gewoon met platte voeten op de grond staat.
(Een beetje hol is normaal, maar mensne met lage onderrug.pijn willen nog wel eens extra hol zijn - of door de pijn holler worden.)
En stap dan:
met je hielen op de deken - en voel wat er tussen je handen gebeurt.
En stap dan met je tenen op de deken (en je hielen op de grond) - en voel wat er tussen je hakken gebeurt.
(Mijn ervaring is, dat ik met tenen op de deken het makkelijkst mijn bekken "terug" kan kantelen.
En als de slippers relatief veel rek geven op je achillespezen/ kuiten: in het begin er geen lange marsen mee maken - geef je lichaam tijd, om zich aan te passen.
rindin schreef:Janneke2 schreef:Het is een vrij normaal looppatroon, tenen hoger dan hak. Niets onnatuurijks aan.
Het is ook wat je ziet in het zand, als je op blote voeten loopt.
Maar ja - het experiment geeft de doorslag.
(Mijn ervaring is, dat ik met tenen op de deken het makkelijkst mijn bekken "terug" kan kantelen.)
Sorry, ik ben het niet met je eens. Als je je voorvoet verhoogd, strek je automatisch je knieën extra, en dan kantel je je bekken gauw naar voren --> holle rug.
rindin schreef:Dit hangt ook van de diagnose af - bij sommige oorzaken is het prettig om de rug bol te maken, bij anderen om de rug hol te maken.Mensen met pijn in de lage rug hebben vaak juist de neiging de lage rug te bollen, om te ontlasten.
Janneke2 schreef:rindin schreef:
Sorry, ik ben het niet met je eens. Als je je voorvoet verhoogd, strek je automatisch je knieën extra, en dan kantel je je bekken gauw naar voren --> holle rug.
Als dat jouw ervaring is, dat jouw knieen dan sneller op slot gaan, dan is dat zo. Ik geloof het grif.
(En met overstrekte knieen staan of lopen is beslist af te raden!)
Als gezegd: of iemand er baat bij heeft: het experiment...
rindin schreef:Het is inderdaad af te raden met overstrekte knieën te lopen, niet alleen omdat dat niet goed is voor de knieën, maar ook voor de rug.
rindin schreef:Nog even over dat onnatuurlijke looppatroon wat jij natuurlijk vindt omdat dat in zand ook gebeurt; zand is niet te vergelijken met een slipperzool. Zand heeft de neiging om, onder gewicht, te wijken. Dus als jij je gewicht op je voorvoet plaatst, wat in een bepaalde fase van het looppatroon heel normaal is, dan wijkt het zand voor je voorvoet. Bij een slipperzool is dat niet zo, dan moet je kuit extra kracht zetten om over die verhoging onder de voorvoet heen te komen. Dat laatste zal niet meewerken aan een ontspannen kuitspier.