Waar gaat dit heen? Wat moet ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Waar gaat dit heen? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:11

Als jullie bokkers mij kunnen helpen, dat zou echt fijn zijn.

Het gaat nu eigenlijk meer over mijn vriendin dan over mij, ze zit op een andere school zo'n 30 km hier vandaan, en hier word ze al 2 jaar lang vreselijk gepest. Vroegere jaren op de basischool werd ze ook al gepest, en nu zit ze in de 2e en word het alleen maar erger. Met name worden er allemaal rot en spottende opmerkingen gemaakt over haar en haar fanatieke rijkunsten ( ze rijd op hoog niveau). En ze heeft (amper) vriendinnen waar ze bij kan uithuilen of iets dergelijks, ik kan haar niet helpen want haar school is nogal ver weg. Er is ook geen andere school mogelijk waar ze heen kan. Ze kan gewoon niks doen, de mentor niet, ouders niet, niemand. Ze heeft blijkbaar ook al geprobeerd zelfmoord te plegen, en dit wil ik absoluut niet want ze is een erg goede vriendin van me ze mag niet weg!

Waar gaat dit heen? Zelfmoordpigingen?

Kunnen jullie helpen? Tips geven etc? Ik zit hier namelijk echt mee, want mijn vriendin hoort niet zo behandeld te worden!

Alvast hartelijk bedankt!
Laatst bijgewerkt door Shaggy09 op 10-04-13 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Re: Waar gaat dit heen? Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:13

Lieshorses, als je wil dat dit prive wil houden moet je het niet openbaar op bokt zetten...

Zelfmoordpogingen KAN een vraag om aandacht zijn. Maar het kan ook zijn dat ze nogal goed in de knoop zit...

Aanrader: laat haar naar een psycholoog gaan ;)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:14

dubbel topic!

Iets wat je prive wilt houden moet je niet op een openbaar forum zetten :n
Laatst bijgewerkt door moyra op 10-04-13 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:14

Wat VisibreTeam zegt ja :j

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 16:17

Psycholoog kan een oplossing zijn, al weet ik niet of ze dat doet.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:19

Als ze echt zelfmoordpogingen heeft kun je haar laten opnemen in een kliniek denk ik :)

Maar stap eerst eens naar een mentor/psycholoog, naar haar ouders...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:19

Als zij inderdaad een serieuze zelfmoordpoging heeft ondernomen is het belangrijk dat ze op korte termijn hulp krijgt van een vertrouwenspersoon of therapeut. En sowieso zou therapie waarschijnlijk kunnen helpen - vaak is iemand die gepest wordt erg onzeker of reageren ze onhandig, wat het pesten weer kan uitlokken of verergeren. Dat zou je haar dus in ieder geval (dringend) kunnen adviseren.

Probeer verder om regelmatig met haar af te spreken en samen leuke dingen te gaan doen, zodat zij voelt dat er wel mensen zijn die haar waarderen en belangrijk vinden.

Ik ben benieuwd waarom ze niet naar een nieuwe school kan?

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:20

Ik zelf zit ook op een school met meerdere locaties in de provincie en die school heeft ook eerder zoiets van ga dan van school af dan hebben wij ook geen problemen meer hier. Op die school zat ook een vriendin van mij en dat meisje is gewoon helemaal uit het dorp weggepest en woont nu aan de andere kant van het land. Sommige scholen zijn wat dat betreft erg achterbaks. Oké het dorp waar ik woon staat ook niet als net/goed dorp bekend maar dat betekent niet dat de school zich er niet mee hoort te bemoeien. En ik ga er vanuit dat er meer van deze soort scholen bestaan. Meestal word er dan gewoon gedaan alsof het kind het probleem is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:57

Hoi Lieshorses,
wat belangrijk is om te weten:
pesten is een groepsprobleem.

Er is een - of soms 2 of 3 agressors
vaak een clubje meelopers (die het prachtig vinden)
een groep bange omstanders (die allang blij zijn, dat zij niet in de hoek itten waar de klappen vallen)
en dus mensne zoals jouw vriendin, die het mikpunt zijn.

Een goede aanpak van het pesten begint dus bij het aanpakken van de aggeressors, en het 'meenemen' van de meelopers. (Straf en/of dadertherapie.)
Als dat is gebeurd (en niet eerder!!) pas aandacht van de school voor het slachtoffer.
En ondertussen valt er veel op te voeden bij de bange groep omstanders.
(Als omstanders elkaar aankijken is er vaak al veel gewonnen. En nadat er is "rondgekeken", neemt 1 iemand het initiatief, om te zeggen, dat de agressor zeker jalours is op haar prestaties in het adel - en verder een flauw kind. (Ik noem maar iets, om de gedachte te bepalen.)
Bij tegengas van de agressor is het dan wel belangrijk, dat de rest van de omstanders ruggegraat tonen - als je bedenkt, dat de omstanders met velen zijn, kan er vaak veel.

En voor haar kan het zin hebben om nu al naar een psycholoog te gaan, op karate te gaan, dat soort dingen.
En idd: steun haar via facebook, etc. (Ik neem aan,dat ze haar pagina heft afgeschermd.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:02

VisibreTeam schreef:
Zelfmoordpogingen KAN een vraag om aandacht zijn. Maar het kan ook zijn dat ze nogal goed in de knoop zit...

Wie een zelfmoordpoging onderneemt "om aandacht te krijgen" schreeuwt het uit, nadat iedereen doof bleef voor eerdere poginen tot communicatie....
Dan zit je sowieso in de knoop.
Het klinkt trouwens nogal denigrerend: zo van "wat stelt die aandachttreker zich aan".
(Ik hoop vurig, dat je dat niet bedoelde, maar ik zeg het maar even.)

OF dit geldt voor de vriendin van TS: ik denk van niet. Ze heeft haar paarden, ze heeft Lieshorses - maar is kennelijk de wanhoop nabij (of erger).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-04-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:04

TS is 12 jaar! Adviezen als: op laten nemen enz. hebben daarom geen nut.

TS, misschien kan je het met jouw moeder bespreken en dat je moeder dan contact op kan nemen met de moeder van je vriendin? Zodat de moeder van jouw vriendin aktie kan ondernemen, d.w.z. contact opnemen met school/mentor/huisarts en van daaruit zal er een oplossing voor het pesten moeten komen.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:20

@ Janneke, nee dat bedoel ik absoluut niet op die manier :n kende teveel mensen die er aan zijn onderdoor gegaan om daar denigrerend over te praten... Maar ik ken dus ook mensen die het alleen maar riepen om dingen gedaan te krijgen, een ex van mij heeft ook met zelfmoord gedreigd en dingen gedaan puur om mij terug te krijgen... Dus heb helaas met beide gevallen persoonlijke ervaring :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:11