EEG, Wat kan ik verwachten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nienke89

EEG, Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:46

Hallo bokkers,

Morgenochtend moet ik in het ziekenhuis een EEG laten maken.
Om te kijken of ik misschien epilepsie heb.
Ben er best zenuwachtig voor mij omdat ik niet goed weet wat ik er van kan verwachten. Het enige dat ik weet is dat ik plakkertjes op mijn hoofd krijg en dat ze gaan proberen een aanval op te wekken.
Dus mijn vraag is, wie heeft er ook eens een EEG laten maken, en hoe ging dat in zijn werk?

troi

Re: EEG, Wat kan ik verwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:27

Voor mijn opleiding hebben we op elkaar EEG's geoefend. Stelt niet zoveel voor. Plakkers dus op je hoofd (neem een pet ofzo mee voor als je naar huis gaat want er wordt kleefspul gebruikt om ze vast te maken en dat verpest je kapsel nogal) en dan gaan ze een tijdje meten. De exacte procedure bij vermoedens van epilepsie ken ik overgens niet.

Mandy517

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:49

Ik heb dit ook gehad.
Ik kreeg een soort mutsje op mijn hoofd, met daarin een soort pennen die contact maakten met mijn hoofd door een of ander kleefspul? :') klinkt heel raar als ik het zo vertel.
Je komt dan alleen in een kamertje te zitten, en dan gaan ze met een stroboscoo(?)lamp testen of ze een aanval kunnen opwekken. Deze lamp laten ze dan steeds sneller knipperen en hun houden dan je hersenactiviteit in de gaten :)

Zo ging het ongeveer, is al een hele tijd terug.

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 18:56

@Troi: bedankt voor de tip van het petje!
@Mandy517: Fijne uitleg, bedankt, vroeg mij al af hoe die plakkers op mijn hoofd zouden blijven zitten maargoed dus met een mutjes en kleefspul! Ben erg benieuwd naar morgen

lllaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:41

Ik heb heel veel EEG onderzoeken afgenomen voor mijn studie dus ik kan je wel schetsen wat er gaat gebeuren :)

Zoals al gezegd is krijg je een mutsje op. Het heeft veel weg van een badmuts, verwacht er niks charmants van ;) Hij zit ook net zo strak als een badmutsje want het is belangrijk dat er zo min mogelijk ruimte tussen je hoofd en de electrodes komen. In dat mutsje zitten allemaal gaatjes, bij jou waarschijnlijk 64 (maar dat kan ook anders zijn hoor, misschien 32 of misschien juist meer!). In die gaatjes spuiten ze een beetje gel (het 'kleefspul'), dit zorgt voor geleiding van het hersensignaal naar de electrodes. Als in alle gaatjes een beetje gel zit (je kan die gel een klein beetje voelen, voelt wat koud aan) dan doen ze in alle gaatjes een electrode. Al die electrodes zijn met elkaar verbonden en worden uiteindelijk aangesloten op het meetinstrument.

Als je het interessant vind kan je morgen even vragen of ze kunnen laten zien hoe jouw hersensignaal binnen komt op de computer. Dan krijg je een kijkje in je eigen brein! Dat is best uniek toch?

Een EEG onderzoek is in ieder geval niet vervelend :) ik hoop dat je er iets aan hebt! Succes morgen!

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 14:21

Het was precies zoals jij omschreven hebt lllaura, had 32 gaatjes, ook 1 op m'n ribben, boven m'n neus, op beide wangen en nog 1 op m'n schouderblad. Het viel allemaal heel erg mee, alleen dat flitsende licht vond ik heel naar. Volgende week krijg ik de uitslag.