Sport motivatie - Waar haal jij ze vandaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Florenc

Sport motivatie - Waar haal jij ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:04

Kick jij op de kilo's die je kwijtspeelt? Of heb je een voorbeeldfiguur? Werk je naar een bepaald doel toe, of doe je gewoon maar wat? Waar haal jij de motivatie om er elke keer kei hard voor te gaan? Of sport je gewoon omdat het zo wel hoort?

Ik sport best wel graag, maar hoe vaak ik al begonnen ben, zo vaak ben ik ook al wel gestopt. Als ik eenmaal echt in de routine van het sporten zit, kan ik meestal wel de zin vinden om verder te doen, maar ooh wee als ik uit die routine geraak..... Ken je dat, je zit 's avonds in je zetel, en eigenlijk zou je nog moeten gaan sporten.... Maar die zetel is zo zacht, dat programma op tv zo interessant, en buiten is het zo koud -O-.

Ik weet van mezelf dat het alles of niets is. Ik ben niet gemaakt om twee keer per week een uurtje wat te gaan doen in een fitnesszaaltje. Ik moet mezelf uitdagen, mezelf pushen om verder te gaan, heel hoge doelen zetten (want als het 'gewone' doelen zijn, is het zo makkelijk om eens een training te missen...) en liefst persoonlijke begeleiding hebben die nog wat extra pusht. Ondanks het feit dat ik eigenlijk een kilo of 8 te zwaar ben, is het "kilo's kwijtspelen" voor mij bv écht geen motivator.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben wel benieuwd: wat werkt voor jullie?

LoveBodin

Re: Sport motivatie - Waar haal jij ze vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:09

Ik sport meestal als ik in een stuiterbal bui ben :Y)
Meestal 3/4x per week, met de hond naar buiten, of binnen wat dingen van de shred doen oid.
Anders kan ik niet slapen. Dat is mijn motivatie. Ik wil slapen, dus die energie moet er uit :')
(heb het minder als ik de hele dag buiten bezig ben, maar soms zelfs dan nog)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:12

Ik snap je probleem volkomen! Gelukkig heb ik wel enige basisconditie dus als ik een tijdje niks doe en dan weer begin gaat dat redelijk aardig.
Qua sport loop ik hard. Heb een tijdje een abonnement op de sportschool gehad maar dat was echt weg gegooid geld. Ging d'r toch amper heen.
Nu zijn we net begonnen met trainen voor de dam tot dam loop, 16 km terwijl ik nu max 10 km loop.
Best wel uitdaging dus, maar t is pas in september dus moet zeker goed komen!
T is wel lastig om iedere keer weer te gaan trainen, maar meestal loop ik met vriendinnen (die ook die 16 gaan lopen) dus dat is wel een stok achter de deur!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:13

Ben nu al 3x begonnen met hardlopen, maar telkens weer last van mn schenen.
Heb 2 jaar op tennis gezeten, alleen mn zus ging verhuizen naar een andere stad en in je eentje is tennis een beetje onmogelijk :')

In de zomer skeeler ik wel vaak 's avonds een rondje, maar in de winter komt er niks uit mij...
Dus ik ga van de week een sportschool abbo afsluiten, amper 10 minuten fietsen hier vandaan en lekker goedkoop, en om gemotiveerd te blijven heb ik mn zusje ook gedwongen om een abbo te nemen _O-
Dan kunnen we elkaar dwingen om te sporten :)*

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:16

Grappig, ik moet juist voor mezelf helemaal geen doelen stellen :D Althans, niet in de zin van: over 2 weken moet ik zoveel km kunnen hardlopen zonder te wandelen. Want die doelen zet ik voor mezelf vaak te hoog in, en als ik er dan (vanzelfsprekend) niet aan kan voldoen, dan heb ik het idee dat ik faal en haak ik helemaal af. Nu train ik bijvoorbeeld met hardlopen ervoor om mijn gemiddelde snelheid op de 5km te verbeteren, maar wanneer ik dat bereik maakt met niet zoveel uit. Een streeftijd heb ik natuurlijk wel. Ik weet waar ik voor werk, maar hoe lang ik daarover doe, maakt niet zoveel uit. Het klinkt vaag, maar ik word er juist heel enthousiast van als ik geen dwingende stok achter de deur heb :D Bovendien bereik ik mijn doel dan vaak sneller dan verwacht, en dat geeft pas een kick :D

Ik heb het shredden bijvoorbeeld ook geprobeerd, maar dat is niets voor mij. Als 1 oefening me niet lukte, dan stopte ik. Of als ik 2 dagen had gemist, dan stopte ik. Omdat het alleen effectief is wanneer je het iedere dag doet, vond ik dat het al geen zin meer had :+

Wat bij mij werkt, is wat voor veel anderen juist niet werkt...
Wel doelen stellen maar zonder 'deadline'.
En ik moet geen trainingsschema's gebruiken :Y) Want ook daarbij geldt voor mij, als ik niet kan voldoen aan een onderdeel van het schema, faal ik voor mijn gevoel en kan ik net zo goed het schema voor die dag in de prullenbak gooien. Hardlopen heb ik mezelf dus maar een beetje aangeleerd. Misschien onverstandig, maar het werkt voor mij uitstekend! Als je je grenzen en je kunnen maar kent, of leert kennen.

Overigens tennis (en squash) ik ook naast het hardlopen, maar dat doe ik alleen wanneer ik tijd heb. Dat is dus vooral uit ontspanning en afwisseling naast het hardlopen. Daar hoef ik mezelf ook niet voor te motiveren, dat is een soort 'beloning' tussen het hardlopen door.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:17

Oppassen met je schenen hoor Anoli! Waarschijnlijk heb je niet genoeg rust tussen door genomen, Google maar is op shinsplints.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:20

WillemYntJee schreef:
Oppassen met je schenen hoor Anoli! Waarschijnlijk heb je niet genoeg rust tussen door genomen, Google maar is op shinsplints.

6 maanden rust zou toch voldoende moeten zijn...
Ik heb er speciaal hardloopschoenen voor genomen, maar waarschijnlijk loop ik verkeerd.
Op zachte ondergrond heb ik er geen last van, maar op asfalt gaat het mis...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:22

Het zinnetje wat mij het meeste aanspreekt is 'Eat clean, train mean, get lean.' Klopt helemaal, want je komt er op geen enkele andere manier.

Afbeelding

Verder zag ik een vrij brutale reclame van een sportschool hier in de buurt, die ik geweldig vond. (kan echter best hard zijn voor sommigen)

-Willst du diesen Sommer als Wal oder als Meerjungfrau ans Strand liegen?- vertaling: Wil je deze zomer als walvis of zeemeermin aan het strand liggen?

Ikzelf werk vooral aan mijn kracht en conditie omdat ik anders op mijn mannenwerk niet goed mee kom. (of wel mee kom maar met blessures) Verder eet ik vrij rijk om juist niet te veel gewicht kwijt te raken. Mijn motivatie is het gevoel dat je krijgt als je zojuist lekker aan je grenzen bent gegaan, lichamelijk voel je je wellicht niet zo lekker maar je bent heel trots op jezelf en op den duur voel je dat je meer energie hebt.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:23

Competitie.

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:24

Ik ben sportverslaafd! Haha krijg er geweldige energie van! Daarnaast heb ik twee nog uber fanatiekere broers die me elke keer weer uitdagen om met ze mee te sporten, of te zeggen dat ik iets niet kan etc. :P Sport ongeveer 6 keer in de week. Zou wel elke dag willen maar er valt toch altijd wel een dagje uit omdat het niet in mijn schema past. Mijn motivatiezinnetje voor als ik eens geen zin heb is dat men nooit naar een work out zegt, 'had ik het maar niet gedaan.' ;)

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:27

6x per week :oo
Waar haal je de tijd vandaan??

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:28

Ik haal mijn motivatie uit plaatjes en mijn doelen. Verder laat ik m'n moeder me ook vaak een schop onder m'n hol geven. :))
Ik sport zo'n 4 a 5 keer per week. (Shredden of hardlopen, als het lekker weer is haha)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:30

Een teamsport doen. Als je niet komt opdagen, stel je je teamgenoten teleur.
Werkt goed voor mij :j (en het maakt sporten ook gezelliger dan in je eentje in een fitnesszaal bezig zijn)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:33

Pfoe, ik met mezelf ook motiveren. Ben terug met "start to run", hopelijk hou ik deze keer wél vol.
Het beste is dat ik 's morgens ga lopen, dan beseffen mijn hersenen nog niet wat ik bezig ben :+
Ik doe het absoluut niet om kilo's kwijt te geraken, maar om aan mijn conditie te werken.. Maar doelen opstellen die me zouden motiveren, moet ik nog uitvinden...

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:35

Ik ben ook helemaal verslaafd, aan hardlopen dan. Jammer genoeg mag ik nog maar 3 keer per week lopen ivm mijn leeftijd en ervaring, 2 keer per week intervaltraining op de baan, en één duurloop. En meestal nog één keer per week een intervaltraining op de hometrainer. Ik ben vooral gemotiveerd door mijn streeftijd, ik loop nu 21min50 op de vijf kilometer maar dat wil ik nog een stuk sneller hebben. Tien kilometer-wedstrijdjes mag ik binnenkort ook mee starten en dan wil ik natuurlijk ook een redelijke tijd neerzetten. Sporten geeft echt een kick en als ik één keer oversla voel ik me gewoon niet lekker. Voor de kilo's hoef ik het in ieder geval niet te doen.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:36

Sinds ik dit topic ontdekt heb [MW] Jillian Michaels work-outs - Shred/Ripped etc doe ik elke dag fanatiek een workout. Het is leuk om te doen en het resultaat is groot, zeker als je daarnaast ook nog een beetje op je eten let.
Verder rijd ik bijna dagelijks paard en ik ben een fanatiek hardloper, gemiddeld om de dag zo'n 10 of meer km (helaas loop ik momenteel door een blessure even niet).
Ik vind het heerlijk! :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:47

@Anoli, ja dat zou je zeggen van wel. Misschien een keer een looptraining volgen?

Wow doerakjeg2 ik vind dat echt mega snel hoor! Hoe lang loop je al?
Knoffer competitie is inderdaad ook een goede motivatie voor mij!

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:48

Niet, haha :+

Pasamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:48

Ik kick er wel op ja. Elke kilo die ik kwijtraak motiveert me weer om verder te gaan. Al denk ik dan ook wel vaak, ach een extra chocolaatje kan geen kwaad. :+ Ik fitness 3 keer in de week 1,5 uur en dat wissel ik af met spinning. Ik hoef mezelf niet van de bank te schoppen, ik heb opzich wel genoeg discipline. Gezond eten vind ik dan weer wat moeilijker wat ervoor zorgt dat ik niet heel snel afval.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 17:53

Anoli schreef:
Ben nu al 3x begonnen met hardlopen, maar telkens weer last van mn schenen.

Zelfde probleem :), in de zin dat ik met het lopen altijd met blessures te kampen krijg. Ik bouw op met een schema, loop met goede schoenen, loop traag genoeg, loop max 3x per week,..... En toch, vanaf >8km begin ik altijd wel ergens last van te krijgen. Ik wil dan ook niet meteen stoppen (/rusten), omdat ik dan weer niet gestart raak, maarja, dan maak je het natuurlijk alleen maar erger hé -O-.

Wil nu beginnen met crossfit. Is écht op mijn lijf geschreven ('no pain, no gain') en gaat echt hard, mét een trainer die letterlijk naast je staat (op z'n Jillian's: "coooooommon you can do it!! 10 more! Common!", met een high five erna als de WOD erop zit). Is alleen héél erg duur :(.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:00

WillemYntJee schreef:
@Anoli, ja dat zou je zeggen van wel. Misschien een keer een looptraining volgen?

Dat is dus het punt, als arme student heb ik gewoon niet het geld om lessen te volgen of een team-sport te doen.
Daardoor ben ik gaan hardlopen (buiten de schoenen kost het niks)

Maar nu gaat het financieel een beetje makkelijker en wil ik naar een basic fit sportschool hier om de hoek. Daar loop je dan weliswaar op een band maar goed het is ook hardlopen. En ik kan daar natuurlijk advies krijgen en de andere toestellen ook meepakken :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:14

Ik vond lopen op de band juist vreselijk! T veert totaal niet mee, nog minder dan asfalt :P
Toevallig heb ik vorig jaar voor een wedstrijd 10 x looptraining gehad en af en toe heb ik daar nog wel wat aan. Wij waren toen 65 euro kwijt voor de wedstrijd zelf en de looptrainingen dus dat vond ik nog wel te doen, wie weet is er bij jou ook wel zoiets in de buurt?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:16

Ok dat is nog wel te doen ja. Maar ik ben niet van plan om wedstrijden te gaan lopen :n

Eerst maar eens gewoon gaan sporten bij de sportschool :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:31

Mijn motivatie? Om gezond te blijven. Of in elk geval pijnloos.

Ik heb een gescheurde kruisband, half november ben ik eraan geopereerd (nou ja, eigenlijk aan m'n meniscus, maar bij de operatie bleek dat m'n kruisband ook gescheurd was).
Ik moet sporten om mijn knie sterk te houden. Ik doe nu 1x in de week training in de zaal met begeleiding van de fysio. Binnenkort wil ik ook gaan hardlopen/joggen. Doe nu al sinds de operatie braaf (bijna) iedere nog andere oefeningen.
Voor mij is de motivatie om te kunnen paardrijden en pijnloos te kunnen leven genoeg :).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:05

Anoli schreef:
6x per week :oo
Waar haal je de tijd vandaan??

Iedereen heeft evenveel tijd ;)

Elke dag een half uurtje sporten, naast uurtje paard trainen per dag valt toch wel mee? Haha maar ben een werkende student, dus zal wel meer vrije tijd hebben dan een werkende moeder o.i.d. ;)