Scheef bekken, vastzittend heupgewricht...wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kamatz

Scheef bekken, vastzittend heupgewricht...wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 13:16

Gisteren ben ik dan eindelijk naar de Fysio gegaan, omdat ik met paardrijden telkens een afwijking naar rechts bleek te hebben.
Voor mijn gevoel was mijn rechterbeen constant langer en heb dus tig keer aan m'n instructrice gevraagd of m'n beugels wel gelijk hingen :o

Beugels waren gelijk, maar iedere keer moest ik mezelf corrigeren om weer naar links te gaan zitten. Vervolgens heb ik eerst een nieuw zadel aangeschaft, maar nog steeds het gevoel dat ik naar rechts hing. Zodra ik m'n eigen wilde corrigeren kreeg ik ontzettende kramp vanuit mijn bekken en mijn linkerbeen kon ik dus helemaal niet meer aanleggen :(
Op een gegeven moment merkte ik dat ik ook niet meer vanuit mijn bekken en rug kon rijden, maar constant liep te klemmen met mijn bovenbenen....niet goed :n

Ook constant pijn in m'n onderrug en een zwaar hoofd wat doortrok tot mijn ogen en een constante druk had daarop.

Gisteren ben ik voor het eerst behandeld en het blijkt dat ik vanaf mijn hals tot aan mijn heupgewricht vastzit :=
Een scheef bekken, een vastzittend rechts heupgewricht met allerlei blokkades die tot aan mijn nek doorlopen. Nu maandag moet ik weer naar de Fysio en ik hoop dat ik er gauw vanaf ben.

Als het eenmaal achter de rug is hoop ik maar dat ik niet meer mezelf belemmer en vooral mijn paard niet meer in de weg zit.

Zijn er hier mensen die dit ook hebben of hebben gehad?
En misschien eventuele tips hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:18

Zijn je benen wel even lang?
Ik had namelijk ook dat ik last kreeg van mijn onderrug omdat mijn bekken scheef zakte, maar sinds ik mijn rechtse beugel iets langer doe zit ik gewoon recht en heb ik geen last meer van mijn rug. :) Fysio wees me er namelijk ook op dat mijn benen net niet even lang zijn.
Dit kun je zien door voor de spiegel te gaan staan en zeg maar op die punten van je bekken te drukken net boven je bovenbeen. Dan kun je zien wat het verschil is.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 13:23

Ik denk ook wel dat iedereen een vorm van scheefheid hebt :D
Niemand is recht, maar het is bij mij zo erg op dit moment dat het zelfs gaat doorstralen naar mijn been. En op sommige momenten is het net of iemand met een ijspriem in m'n onderrug aan het steken is...wordt ik niet vrolijk van :n

Anoniem

Re: Scheef bekken, vastzittend heupgewricht...wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:25

Dat begrijp ik, maar wat ik bedoel te suggereren is dat je juist door die krampachtige houding last krijgt van je rug, omdat je geen rekening houdt met die scheefheid. Door die scheefheid zet je jezelf gewoon vast in het zadel waardoor alle klappen 30x zo hard aankomen, daar wordt je rug niet beter van.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:27

Ja, bekend verhaal.
Ik kamp er nu 2 jaar mee en af en toe word je er wel gek van. Ik ga elke zoveel weken naar de manueel therapeut om alles recht te laten zetten en 1 keer in de 2 maanden naar de ostheopaat voor lange termijn behandelingen. Verder heb ik zo m'n manieren om het zelf los te maken, maar dat lukt niet altijd...

Bij mij komt het trouwens dankzij m'n rechterschouder ;) Wat je zegt over uitstralingen enzo, dat heb ik ook :j

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 13:37

Ik heb al geprobeerd om mijn linkerbeugel één gaatje langer te doen, maar dat is hem nou ook weer niet O:)
Als ik al gewoon sta en probeer mijn bekken te kantelen, krijg ik al kramp :o

Zelfs op m'n werk begin ik er ontzettend veel last van te krijgen. Soms weet ik gewoon niet hoe ik moet zitten, liggen of staan.
Moet nog 33 worden, maar voel me eigen af en toe 80 :=

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:40

Veel zitten maakt het vaak alleen maar erger. Wat bij mij m'n heup los maakt is tijdens het sporten; Jumping jacks, high knees en stretchen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:44

Beenlengte en scheef bekken - ik ken het verschijnsel...

In principe maakt moeder natuur geen benen, die ongelijk in lengte zijn, maar...
....maar als je bekken "scheef" (beter: intern gedraaid) is, staat je ene heupkop hoger dan de andere en ''is'' er beenlengte verschil.

Ik heb 1x mijn wervelkolom recht laten zetten met de methode Sickesz. Het heeft me van ene boel problemenverlost, maar mijn hemel nog aan toe - zwaar!!
Nog al wat spieren hechten aan je wervelkolom, en die zijn allemaal de kluts kwijt. ("Vroeger" hoefde ik maar 'zoveel' samen te trekken om X te doen - en nu is het veel meer!! Of juist minder....)
Gevolg: spierpijn, vermoeidheid - noem maar op.
Geef het gewoon tijd.
Bij methode Sickesz geldt, dat je niet extra moet gaan gymnastieken ofzo - zowel het scheefstaan als "de plek halverwege" (dat sommige wervels al recht staan, maar anderen nog niet) zijn al belastend genoeg.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 13:45

Doubtless schreef:
Veel zitten maakt het vaak alleen maar erger. Wat bij mij m'n heup los maakt is tijdens het sporten; Jumping jacks, high knees en stretchen.

Klopt helemaal.
Gelukkig heb ik geen zittend werk, maar helaas gaat dat ook parten spelen nu.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:07

Janneke2 schreef:
In principe maakt moeder natuur geen benen, die ongelijk in lengte zijn, maar...
....maar als je bekken "scheef" (beter: intern gedraaid) is, staat je ene heupkop hoger dan de andere en ''is'' er beenlengte verschil.

Die maakt moeder natuur wel, heb het al meerdere malen aan de hand gehad. En een scheef bekken heeft een oorzaak. Mijn mening is de oorzaak aanpakken ipv de symptomen bestrijden.

TS ik zou laten checken of je benen echt even lang zijn. En daarna kijken naar wat er allemaal scheef staat. Vaak kun je door een 'simpele' correctie in je schoenen veel leed oplossen. Je hele lijf is immers op je voeten/benen gebouwd dus die moeten goed staan.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 14:10

verootjoo schreef:
Janneke2 schreef:

Die maakt moeder natuur wel, heb het al meerdere malen aan de hand gehad. En een scheef bekken heeft een oorzaak. Mijn mening is de oorzaak aanpakken ipv de symptomen bestrijden.

Eh - hoe bedoel je precies...?
(Dat jouw benen meerdere malen ongelijk waren, of dat je het als therapeut regelmatig ziet...?)

Dat een scheef bekken een oorzaak heeft, ben ik roerend met je eens. (Al komt beenlengteverschil vaker door een "gewrongen" bekken.)

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 17:01

Ik zal het de volgende keer eens vragen idd of mijn benen wel van gelijke lengte zijn.
Maar ik neem aan dat ik er dan ook eerder last van moet hebben gehad? Of is dat geen waar?

Vind het een beetje vreemd dat ik nu ineens zoveel problemen ondervindt met het rijden, terwijl ik daarvoor nooit nergens last van heb gehad.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 17:43

Gevalletje laatste druppel die de emmer doet overlopen. Dat soort klachten komen niet ineens pats boem, maar geleidelijk aan wordt het erger. Zit je heup al vast als je gaat rijden of komt ie vast te zitten tijdens het rijden?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 19:18

Hij zit al vast voordat ik begin.
Vandaag had ik zelfs voor het eerst dat ik er geen eens op kwam. Ben via een muurtje op m'n paard geklommen _O-

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:35

En lukt het je om 'm zelf los te krijgen?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 16:44

Nee, want de Fysio zei zelf ook al dat er geen beweging meer in zat.
Hij gaat mij nu elke drie, vier dagen behandelen.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:12

Hier ook iemand die er bekend mee is.
Bekken gebroken gehad, en zit dus scheef, ook nog lengte verschil in de benen.
En er vorig jaar bij de fysio achtergekomen dat mijn heupgewricht compleet vast zit.

Was gestopt met paardrijden, en toen kreeg ik klachten, nu ik weer rijd word het beter, maar het blijft een zwakke plek, helaas.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:27

kamatz schreef:
Ik zal het de volgende keer eens vragen idd of mijn benen wel van gelijke lengte zijn.
Maar ik neem aan dat ik er dan ook eerder last van moet hebben gehad? Of is dat geen waar?

Beenlengte is in feite niet te meten, als je bekken nog gewrongen zou zijn.
Wat nog het beste gaat, is dit:
liggen op je rug, voel in je lies de plek waar je dijbeen beweegt tov. je romp - en dan met een meetlint meten naar het eerste kuiltje van je enkel.

En idd: vaak kan ene lichaam een boel compenserren, maar op gegeven moment lukt dat niet meer (en dan krijg je klachten, soms dus nav. een werkelijk piepkleine aanleiding).

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 22:29

Mijn benen zijn niet van gelijke lengte, het ene been is zelfs 1.3cm langer :)
Mijn bekken zijn dus ook scheef...

Moet dringend nog eens naar een osteopaat/fysio, maar het komt er maar niet van :=
Ik heb er nog geen last van, ben dan ook nog maar 18 maar als ik het zo ga laten, denk ik wel dat ik er last mee ga krijgen!

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 07:14

Zometeen mag ik weer ;)
Het is idd waar dat een lichaam veel kan compenseren, maar op een gegeven moment houdt het op. Achteraf gezien heb ik er ook veel te lang mee doorgelopen, maar ben ook niet zo'n doktersgaander :o Beter dat ik gewoon op tijd actie onderneem en het niet meer zover laat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 21:30

Sorry dat ik deze even omhoog schop...

Maar ik zit ook erg scheef op mijn pony. Eigenlijk al jaren.
Altijd de schuld aan mijn kapotte rechterenkel gegeven maar ik denk dat het uit mijn rug/bekken komt.

Ik hang naar rechts,dat been strek ik erg uit(kan de enkel niet draaien/been echt aanleggen).
Met draf wordt dat been een drama,ik wiebel giga...en dat probeer ik weer op te vangen in mijn rug en heupen.
Soms schiet na een tijdje rijden mijn rechterheup ook een soort van 'op slot'.

Ik kwam eerder bijna maandelijks bij de chiro,maar wil eigenlijk eens wat anders proberen.
Wat zou goed zijn?
Manueel?Fysio?Mensendieck?

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 05:28

Ik schop hem zelf ook even omhoog :D
Misschien dat je er eerst eens een Fysio naar kan laten kijken? Ik ben er in ieder geval veel mee opgeschoten. Het heeft uiteraard nog wel tijd nodig eer dat mijn lichaam hier weer aan gewend is, want ik heb zolang vastgezeten :=

Wel heb ik nu een nieuw probleem. Ik sta weer helemaal recht, maar kan mijn linkerbeen dus niet ontspannen als ik op m'n paard zit. Ik kan hem niet aansluiten, maar steek hem constant af 8)7
Weer iets om aan te werken, maar het kost wel heel veel moeite.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 07:41

Dat heb ik dus rechts altijd,heel herkenbaar. Hang ook die kant op terwijl het voor mij vóelt alsof ik juist dat been te kort heb.
Ik moet mezelf echt focussen op RECHT ZITTEN(dat herhaal ik in mijn hoofd,haha)