overspannen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

overspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 07:40

Ik moet het helaas toegeven, ik ben overspannen.

Ik ga vandaag ervoor naar de psycholoog. Ook heb ik op internet gelezen dat acupunctuur er goed voor kan zijn dus misschien wil ik dat ook wel gaan doen. En donderdag ga ik naar yoga om te kijken of ik zo kan leren ik te ontspannen.

Zijn er hier mensen die overspannen zijn (geweest) en wat doen jullie eraan en hebben jullie eraan gedaan?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: overspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:04

Luister goed naar je grenzen en probeer niet over je grenzen te gaan lichamelijk en mentaal. Acupunctuur ken ik niet, gesprekken met een psycholoog kunnen goed helpen om je eigen grenzen weer te zien en ernaar te luisteren. Fysiotherapie op haptonomische basis kan goed helpen om weer in je gevoel te komen, lichamelijke spanning op te merken en weer bewust te gaan ontspannen.
Sterkte, herstel kan lang duren maar zeker wel komen.

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:10

Ook ik ben overspannen, heb ruim 4 weken thuis gezeten en ben nu sinds 1,5 week weer 3 halve dagen aan het werk.
Loop ook bij een psycholoog, heb bij deze gesprekken veel baat.
Neem de tijd om tot rust te komen en te ontspannen , door bijvoorbeeld te gaan wandelen of fietsen.
Probeer inderdaad niet je grenzen op te zoeken, daar loop ik nu op mijn werk ook erg tegen aan.
Heb met de psycholoog en mijn baas afgesproken dat ik na 3 kwartier werken even 10 minuten naar buiten ga.
Acceptatie dat het zo is heb ik het meest moeite mee gehad.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:14

Ik ben nu ook al ruim 2 weken thuis nadat ik ben ingestort op mijn werk.

De acceptatie is er bij mij ook nog niet helemaal, het voelt een beetje als falen..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:19

Dat is ook vaak het probleem: je lat ligt te hoog, je hebt snel het gevoel dat het niet goed genoeg is, je zet teveel druk op jezelf om te presteren.

Juist degenen die altijd maar goed werk willen leveren en gewend zijn om door te bikkelen, die zijn gevoelig voor het krijgen van een burn-out of overspannenheid.

Overspannen raken daarvan denk je dan altijd dat dat iets voor losers die zich aanstellen, van die types waarbij elke scheet dwars genoeg zit om te piepen zeg maar :P

Totdat je het zelf krijgt, dan besef je ineens hoe rot het is :=

En dan nog vind je het eigenlijk idiote aanstelleritis, maar merk je wel hoe echt het daadwerkelijk is :(:)

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:23

Ik zit momenteel ook overspannen thuis, ben nu voor de 3e week thuis. Ik vond het ook lastig om te accepteren, ik vond het zo frustrerend je bent jong maar je lichaam doet het niet meer goed... In 6 weken tijd heb ik 2x griep gehad, en nu ben ik verkouden. Ik ben continu moe...
Ik loop bij een zijnsorïentatie therapeut, zij heeft me in het verleden goed geholpen dus heb haar gelijk gebeld.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:32

Ik loop nu ook bij de cardioloog voor hartritmestornis maar ik denk dat dit ook een gevolg is van ontspannen zijn..

Vannacht durfde ik niet te gaan slapen want ik was er van overtuigd dat als ik zou gaan slapen ik niet meer wakker zou worden.. Ik sta continu stijf van de spanning en begin een beetje op te raken..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:35

Accepteren is toch het toverwoord :(:)

Als je het gevoel hebt dat je niet meer wakker wordt: Och, het zij zo. Laat het over je heen komen. Als het je tijd is dan ga je toch, wakker blijven gaat daar weinig aan veranderen, behalve dat je een hele slechte nacht hebt :=

Dan kun je beter lekker ontspannen gaan :P

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:40

Ja dat probeer ik dan ook en dan dommel ik weg en dan schrik ik weer wakker, echt super vervelend..

Hebben jullie het aan je omgeving verteld?

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:42

Het voelt inderdaad als falen, al ben ik nu zover dat die acceptatie er is.
Hart heb ik geen last van, maar wel concentratie problemen, alles vergeten en dus weinig kunnen onthouden.
Wat voor mij echt een drama is, onthield altijd alles haha.
Constant ziek, moe en neerslachtigheid herken ik ook, al wordt dat nu beter. Voelde me in het begin ook ontzettend schuldig dat ik thuis zat en niet aan het werk was. En accepteren dat je er niet met 2 weken vanaf bent, in het begin dacht ik van oh 2 weekjes rust en het gaat wel weer, alleen dat gaat niet werken.
Had ook echt overspannen zal ik niet worden want ik kan altijd doorgaan, totdat je op het punt komt dat niet alleen je lichaam zegt van stoppen, maar ook je geest.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 08:43

Ik werd tijdenlang om een uur of 4 in de ochtend wakker met het gevoel dat ik dood ging, hartkloppingen, zweten, geen lucht kunnen krijgen, misselijk, duizelig, maag en alles helemaal van slag.... brrrr.

Echt belachelijk dat je lichaam zulke onzin uit gaat halen...of eigenlijk je geest, da's nog erger :=

Het blijft een soort aanstelleritis maar toch is het heel echt, idioot gewoon :P

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 08:56

Ja dat of het vervelende eraan! Je weet dat het niet echt is maar in je achterhoofd denk je wat nou als het wel echt is en ik neem mezelf niet serieus?

Wendy, ik dacht ook dat ik na een weekje wel weet kon werken ik ben vorige week 2 halve dagen geweest maar dat trok ik ook niet..

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 09:03

Heel herkenbaar hoor! Ik wilde na 3 weken alweer aan het werk, maar dat mocht niet haha.
Ben nu 3 halve dagen, maar ook dat valt me nog heel zwaar.
Heb het in mijn directe omgeving wel verteld, maar niet aan iedereen.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:42

Ik herken het ook. Ik ben al een paar keer bij de huisarts geweest, omdat ik totaal niet meer functioneer. Ik barst in tranen uit als ik de was zie of als ik een nieuwsberichtje lees en om minder ook. Ik ben tot niks meer in staat en vind dat ik faal in alles. Ik probeer te werken, maar ik red het op het moment gewoon niet. Ik lig 's nacht wakker, heb pijn in mijn borst, buikpijn, hoofdpijn, vergeet alles en kan mij niet concentreren. Autorijden is levensgevaarlijk op het moment en ik word binnenkort gebeld zodat ik bij de psycholoog langs kan, maar ik schaam mezelf er voor dat ik niet eens in staat ben om mijn werk, studie en gezin te combineren want dat doen zoveel mensen dan moet ik het toch ook kunnen. Maar helaas moet ik nu ook toegeven dat ik het niet kan. Mijn gezin lijdt eronder en ik zelf ook. Mijn gezondheid holt achteruit en ik mijn batterijen zijn leeg. Dus alle bellen rinkelen en ik moet mezelf een schop onder mijn hol geven en gaan werken aan mezelf.

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:53

Ik zit ook sinds deze week thuis.
Ga binnenkort beginnen met Mindfulness en help momenteel veel mee op de manege om m'n gedachten te verzetten.
Heb t nog niet kunnen accepteren en voelt voor mij echt als falen op dit moment.

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:11

Ik herken je verhaal en denk dat ik door omstandigheden ben behoed voor het uitvallen met een burnout. Als ik niet met mijn paard over de kop gegaan was en mijn sleutelbeen niet op drie plaatsen had gebroken, waardoor ik nu verplicht (heel) rustig aan moet doen, dan was ik ook op een overspannenheid/ burn-out afgestevend.

Je mag dit absoluut niet als falen zien. Je hebt waarschijnlijk een hele periode op ruim 100% van je kunnen gefunctioneerd en dan is het logisch dat je lijf op de rem gaat staan. Mijn advies is om een coach te zoeken waarmee je goed kunt praten en die jou kan laten inzien waar je precies teveel hooi op je vork hebt genomen. Door bepaalde handel- en denkwijzes maak je voor jezelf dat je over je kunnen functioneert ("Oh dat doe ik wel", "ach dat kan ik ook nog wel even doen") en voor je het weet "moet" je alleen nog maar van alles.Vaak zijn deze patronen er zo ingesleten dat we ze zelf niet eens meer herkennen en doodnormaal vinden. Het is fijn als iemand je kan helpen om dat los te laten, want ook dit hoef je niet in je eentje op te knappen.

De dingen die je noemt om je zinnen te verzetten is denk ik een hele goede stap. Ik weet niet of je creatief bent of het in ieder geval leuk vind om dingetjes te maken, maar ik ben sinds kort fan van www.welke.nl Daar doe ik leuke ideetjes op en hoewel ik de uitvoering nu niet volledig zelf kan doen, vind ik het wel heel leuk om op die manier "bezig" te zijn en die uitvoering laat ik dan gewoon gedeeltelijk over aan een vriendin of mijn moeder en ik hang er dan gezellig bij.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 13:38

Mindfullness heb ik ook geprobeert met het boek voluit leven. Maar ik geloof niet dat ik daar al aan toe ben.

Ik ben gisteren naar de psycholoog geweest, die raade me aan om ook wat meer aan sport enzo te doen. Dus ik ben gisteren gelijk begonnen met wandelen na het eten en vanavond ga ik naar yoga. Ook vond ze dat ik nog niet terug aan het werk moest gaan.

Ik heb vandaag contact gehad met mijn baas omdat te vertellen en daarna heb ik een poos zitten huilen. Gewoon omdat het inderdaad voelt als falen.

En ik ben begonnen met dingen op te schrijven omdat dat ook schijnt te helpen met verwerken.

Vind het fijn (niet voor jullie hoor maar voor mezelf) dat er nog meer mensen zijn die zich hierin herkennen en die ook hun verhaal vertellen dan voel je je toch even niet zo "alleen op de wereld".

Wendy_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:14

Het is inderdaad prettig als je het kunt vertellen aan mensen die het ook meegemaakt hebben, die begrijpen ook precies wat je bedoeld. Vond het in het begin heel lastig omdat je niet bijvoorbeeld een been gebroken hebt en daarom rust moet houden. Mensen zien het niet aan je, en dan is het af en toe lastig uitleggen.

Wil je ook echt op het hart drukken om rustig aan te doen, en niet teveel te snel te willen :-) het heeft tijd nodig, hoeveel weet ik zelf ook nog niet ;-) dat verschilt ook echt per persoon.

Ook wel belangrijk dat je je goed voelt bij je psycholoog, zodra je het gevoel hebt dat die klik er niet is kun je gerust om een ander vragen. Is tenslotte de bedoeling dat ze je helpen, en niet dat je dingen gaat verzwijgen omdat je je niet prettig voelt bij diegene.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 16:49

mijn moeder is overspannen geweest en is een lange tijd gestopt met werken. Toen ze weer mocht beginnen met werken moest ze met een kookwekker steeds een kwartiertje werken, halfuur pauze etc. en dan steeds verlengen. :)
ze had altijd een heel naar gevoel in haar hoofd en vooral 's ochtends, helaas weet ze nog steeds niet wat dit was. Mijn moeder is er goed bovenop gekomen, dat gaat jou ook zeker lukken meid!

edit; m'n moeder heeft ook mindfullnes gedaan, via een mp3speler :)