Glutenvrij dieet bij darmklachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Glutenvrij dieet bij darmklachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 10:52

Hoi iedereen,

Allereerst: ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon geen topic vinden met hetzelfde onderwerp.

Ik heb al vanaf dat ik een klein meisje was last van darmklachten. De reden daarvoor is nog steeds onbekend. De dokter gooit het op het prikkelbare darm syndroom met het advies: leer er maar mee leven en let een beetje op je voeding.

Nou heb ik de afgelopen weken weer ontzettend last van m'n darmen en ik merk dat het erger lijkt te worden als ik brood heb gehad. Ik wil proberen de komende tijd gutenvrij te gaan eten om te kijken of m'n klachten minder worden.

Zijn er meer Bokkers (met darmklachten?) die baat gehad hebben bij glutenvrij eten? En hebben jullie misschien nog lekkere receptjes of goede sites? :)

arabella2000

Re: Glutenvrij dieet bij darmklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:03

Ik heb ook darmklachten en ook bij mij gooide de arts het op pds. Ik ben begonnen met een koolhydraat arm dieet (mijn moeder had daar baat bij) en sindsdien heb ik weinig tot geen last meer.
Recepten heb ik niet echt, ik verzin meestal gewoon wat of het is groenten met vlees.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:07

yep, ben sinds eind vorig jaar ook overgegaan op glutenvrij.
Altijd al last gehad, maar na een vakantie in Egypte is het heel erg geworden. Vorig jaar jaar lang "ziek" geweest. Allerlei medicijnen gehad tegen parasieten, bacterieen virussen of weet ik veel wat. Eindelijk alles weg maar last bleef. Nu overgegaan op glutenvrij en nu weinig last meer.

Wel is het zo dat als je begint met glutenvrij, je helemaal over zou moeten gaan. Want als je toch nog iets van gluten binnenkrijgt je daar meer last van hebt.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:11

Wat voor darmklachten hebben jullie?
Me zusje haar darm is gestopt sinds enkele maanden ziekenhuis in en uit.
Maar geen speciale dieten.
Ze hebben dit nu een naam gegeven dolichocolon (het wel even geduurd sommige ziekenhuizen dachten dat het in haar hoofd zat) Maar haar darm blijkt veel te lang te zijn. Het eerste ziekenhuis zag dit niet op de foto. 2e ziekenhuis foto nog eens bekeken en zag het wel.
Nu eindelijk word ze misschien aangenomen in amc amsterdam die zouden vorige week bellen maar nog niks gehoord. Nu gaat vandaag of morgen het andere ziekenhuis amc weer bellen of er al een bed vrij is.
(dit is niet de enige klacht wat me zusje heeft ook haar nieren lekken bloed en nog wat problemen)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:15

Hoi Samiyah,
het is toch om uit je vel te springen: "De dokter gooit het op het prikkelbare darm syndroom met het advies: leer er maar mee leven en let een beetje op je voeding."

Op zich: er bestaat een "prikkelbare darm" syndroom. En op je voeding letten kan zin hebben, maar het is wel uit het jaar nul, wat je huisarts zegt.

Er zijn natuurgeneeskundigen, die veel van de darmen af weten. Via een ontlastingsonderzoek kan veel duidelijk worden: hoe is je darmflora...? (Wellicht ontbreken er 1 of 2 belangrijke bacteriestammen - en dat kun je aanvullen.)
Hoe is het met het slijmvlies van je darm...? (Okee, dat doet pijn, maar daar kunnen een aantal oorzaken voor gevonden worden in de ontlasting. En als bekend is "hoe en wat", valt er vaak veel tegen te doen.)
Hoe is het, met de immuniteit van je darmslijmvlies...? (Soms is prikkelbare darm zoiets als een chronische verkoudehid - en ook dat is relatief makkelijk te verhelpen, als je exact weet, hoe de vork in de steel zit.)

En denkbaar speelt er zo iets als een allergie mee, ook dat kan in de ontlasting worden gezien - en van daar uit kun je verder zoeken, wat zoal wel en niet.

Op zich is het zo, dat tarwe - houd je vast - pas 5000 jaar oud is, en dat nog niet alle mensen zijn ingesteld op tarwe (of het onderdeel van tarwe, dat plakt: de gluten).
Er zijn nogal wat bakkers, die tegenwoordig speltbrood in de schappen hebben staan - spelt is veel en veel ouder. En je kunt je eigen muesli mengen, zonder tarwe er in.

En: tegenwoordig ook in de mode - en niet onzinnig - het "paleo"dieet. Of beter: eten, zoals onze voorouders, in het paleolithische tijdperk deden. (Het is meer een manier van eten dan een dieet.)
Het komt er op neer, dat je veel eiwit eet, maar dan (mijn invulling) als falaffalballetjes, gojibessen (en linzensoep en nog heeeel erg veel andere dingen),
veel groente en fruit (...smoothies!!!!)
en voor de niet vegetariers: af en toe vlees en vis.
Groot verschil: in de paleotijd was er nauwelijks landbouw of veeteelt, dus graan en zuivel aten we toen nauwelijks. (En ;) vlees alleen nadat je lang en vaak hard had gehold.)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 11:16

@arabella2000 fijn dat je geen last meer hebt! KHD arm is wel anders dan Glutenvrij denk ik? Ik probeer KHD al wel zoveel mogelijk te beperken maar ben (helaas) gek op brood.

@Ladypaard ook een goede ervaring dus. Ik was van plan om helemaal over te gaan inderdaad.

@linnie bij mij is het dus het prikkelbare darm syndroom, maar ik heb het idee dat ze het vrij snel daar op gooien als ze het niet weten. Ik ben nooit door gestuurd naar het ziekenhuis, alleen tig keer bij de huisarts geweest.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:20

Op internet staat gelukkig heel veel info. Recepten vind je oa hier: http://www.glutenvrijerecepten.nl/

Verder is het best goed te doen. De AH en de Jumbo (met name de grotere filialen) hebben ook glutenvrije producten zoals brood en pasta in hun assortiment, dat is dan met mais. Verder zijn veel van de AH-eigenmerk producten glutenvrij.

Algemene goede vervanging:
- sauzen binden met maizena of aardappelzetmeel
- naast rijst kun je de juiste mihoen gebruiken (op basis van rijst, smal en breed)
- paneermeel kun je gewoon overslaan
- pannenkoeken en cake met boekweitmeel of glutenvrij meel (ook bij ah en jumbo)
- qua koekjes kunnen bitterkoekjes en kokosmacronen ok zijn (niet altijd)

En let op, sommige producten bevatten onverwacht toch zetmeel:
- snoep en drop
- de meeste soorten chips (naturel is wel ok)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 11:23

Janneke2 schreef:
Hoi Samiyah,
het is toch om uit je vel te springen: "De dokter gooit het op het prikkelbare darm syndroom met het advies: leer er maar mee leven en let een beetje op je voeding."

Op zich: er bestaat een "prikkelbare darm" syndroom. En op je voeding letten kan zin hebben, maar het is wel uit het jaar nul, wat je huisarts zegt.

Er zijn natuurgeneeskundigen, die veel van de darmen af weten. Via een ontlastingsonderzoek kan veel duidelijk worden: hoe is je darmflora...? (Wellicht ontbreken er 1 of 2 belangrijke bacteriestammen - en dat kun je aanvullen.)
Hoe is het met het slijmvlies van je darm...? (Okee, dat doet pijn, maar daar kunnen een aantal oorzaken voor gevonden worden in de ontlasting. En als bekend is "hoe en wat", valt er vaak veel tegen te doen.)
Hoe is het, met de immuniteit van je darmslijmvlies...? (Soms is prikkelbare darm zoiets als een chronische verkoudehid - en ook dat is relatief makkelijk te verhelpen, als je exact weet, hoe de vork in de steel zit.)

En denkbaar speelt er zo iets als een allergie mee, ook dat kan in de ontlasting worden gezien - en van daar uit kun je verder zoeken, wat zoal wel en niet.

Op zich is het zo, dat tarwe - houd je vast - pas 5000 jaar oud is, en dat nog niet alle mensen zijn ingesteld op tarwe (of het onderdeel van tarwe, dat plakt: de gluten).
Er zijn nogal wat bakkers, die tegenwoordig speltbrood in de schappen hebben staan - spelt is veel en veel ouder. En je kunt je eigen muesli mengen, zonder tarwe er in.

En: tegenwoordig ook in de mode - en niet onzinnig - het "paleo"dieet. Of beter: eten, zoals onze voorouders, in het paleolithische tijdperk deden. (Het is meer een manier van eten dan een dieet.)
Het komt er op neer, dat je veel eiwit eet, maar dan (mijn invulling) als falaffalballetjes, gojibessen (en linzensoep en nog heeeel erg veel andere dingen),
veel groente en fruit (...smoothies!!!!)
en voor de niet vegetariers: af en toe vlees en vis.
Groot verschil: in de paleotijd was er nauwelijks landbouw of veeteelt, dus graan en zuivel aten we toen nauwelijks. (En ;) vlees alleen nadat je lang en vaak hard had gehold.)

Ja, ik vond het zelf ook vrij apart wat de dokter zei. Ook geen (voedings)advies verder, nee gewoon: je leert er maar mee leven. Ik zie me nog zo zitten bij de huisarts, ineengeklapt van de buikpijn. Moest nog aandringen om pijnstillers te krijgen ook, hij wilde me zo naar huis sturen.

Bedankt verder voor je uitgebreide reactie, ik ga me daar eens in verdiepen. :)
Ik denk zelf wel dat er een allergie meespeelt. Ik had als peuter/kleuter al allerlei intoleranties/allergieën... (koemelk bijvoorbeeld)

@Shadow0 bedankt voor de site, die had ik inderdaad al gevonden. :) Staat veel info op! Vind vooral de lunch/ontbijt moeilijk, ben zo gehecht aan m'n boterham of muesli. :P

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:31

Ik maak mijn brood gewoon zelf in de broodbakmachine. Snijdt het en vries het in (per plakje). Dit brood is goed te eten, maar droogt wel snel uit. Ik kreeg de tip om spa rood als water er in te doen zodat het luchtiger wordt. Geen idee of het werkt maar brood is wel enigszins luchtig. Ook doe ik er minder gist in (5 gr.)

edit: ze hebben trouwens (bij Jumbo i.i.g.) ook musli glutenvrij. Heb er zelf één met chocola, niet gezond maar wel errrruug lekker :D

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:32

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als Samiyah. Jaren gedokterd en ze konden maar geen verklaring vinden voor mijn (hevige) buikpijn en moeilijke stoelgang. Ik moest het er ook maar mee doen, als de pijn te erg was had ik altijd een voorraadje diclofenac liggen. Het was dus in geen enkel opzicht een oplossing of een diagnose.

Uiteindelijk zei een vriendin van mij die acupuncturist is dat ze mij wel eens wilde behandelen. Baadt het niet schaadt het niet. Ik heb een behandeling gehad van 20 minuten met een heleboel naaldjes. Na wat vragen heeft ze mij geadviseerd om zoveel mogelijk te stoppen met melk en zuivelproducten (niet alles). Dit was in oktober. Ik heb haar advies opgevolgd en ben gestopt met het drinken van melk, ik neem nog wel eens een bakje yoghurt of een ijsje en ban niet overal de melk uit. Het effect ik ben nagenoeg buikpijnloos en als ik buikpijn heb dan ligt het aan het feit dat ik daarvoor teveel melk heb gedronken.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:46

Samiyah schreef:
@arabella2000 fijn dat je geen last meer hebt! KHD arm is wel anders dan Glutenvrij denk ik? Ik probeer KHD al wel zoveel mogelijk te beperken maar ben (helaas) gek op brood.

@Ladypaard ook een goede ervaring dus. Ik was van plan om helemaal over te gaan inderdaad.

@linnie bij mij is het dus het prikkelbare darm syndroom, maar ik heb het idee dat ze het vrij snel daar op gooien als ze het niet weten. Ik ben nooit door gestuurd naar het ziekenhuis, alleen tig keer bij de huisarts geweest.

in principe is het glutenvrij volgens mij. Ik eet geen brood/pasta's/rijst en vooral vlees en ei. Ook eet ik nog groenten van een bepaalde lijst. Sausjes enz gebruik ik vaak niet of maak ik zelf van bijvoorbeeld slagroom met kruidenkaas of alleen kruidenkaas door mijn groenten heen.
Uiteindelijk kun je wel opbouwen naar een dieet met brood etc, maar dat is alleen als je daar tegen kunt. Ik kan er niet tegen, dus ik blijf altijd op het strengere dieet zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 11:47

PS.: ik eet mijn muesli al jaren met sinasappelsap.

(De katten vinden dat niet leuk:"dat een mens dat eet!!" en wassen daarna het mueslibakje van mijn lief af, maar ik vind het compleet normaal en smakelijk.)

@Indomitable: kennelijk heeft die acupuncturist niet alleen geprikt, maar ook krek de goede diagnose gesteld (zo hoort dat!!!)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:48

twee eerste dingen om zelf te proberen is idd gluten of melk schrappen(liefst 1 tegelijk, want anders weet je nog niet wat het is ;) )
en dat een paar weken vol te houden om te zien wat het doet.
ik moet ook echt weer wat gaan beperken met sommige zaken zoals idd tarwe

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 15:49

ladypaard schreef:
Ik maak mijn brood gewoon zelf in de broodbakmachine. Snijdt het en vries het in (per plakje). Dit brood is goed te eten, maar droogt wel snel uit. Ik kreeg de tip om spa rood als water er in te doen zodat het luchtiger wordt. Geen idee of het werkt maar brood is wel enigszins luchtig. Ook doe ik er minder gist in (5 gr.)

edit: ze hebben trouwens (bij Jumbo i.i.g.) ook musli glutenvrij. Heb er zelf één met chocola, niet gezond maar wel errrruug lekker :D

Helaas geen broodbakmachine maar die kan ik natuurlijk altijd nog aanschaffen. :) Heb maar eieren gehaald voor morgenochtend, kijken hoe dat bevalt :)
Indomitable schreef:
Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten als Samiyah. Jaren gedokterd en ze konden maar geen verklaring vinden voor mijn (hevige) buikpijn en moeilijke stoelgang. Ik moest het er ook maar mee doen, als de pijn te erg was had ik altijd een voorraadje diclofenac liggen. Het was dus in geen enkel opzicht een oplossing of een diagnose.

Uiteindelijk zei een vriendin van mij die acupuncturist is dat ze mij wel eens wilde behandelen. Baadt het niet schaadt het niet. Ik heb een behandeling gehad van 20 minuten met een heleboel naaldjes. Na wat vragen heeft ze mij geadviseerd om zoveel mogelijk te stoppen met melk en zuivelproducten (niet alles). Dit was in oktober. Ik heb haar advies opgevolgd en ben gestopt met het drinken van melk, ik neem nog wel eens een bakje yoghurt of een ijsje en ban niet overal de melk uit. Het effect ik ben nagenoeg buikpijnloos en als ik buikpijn heb dan ligt het aan het feit dat ik daarvoor teveel melk heb gedronken.

Ik drink eigenlijk vrijwel geen melk, dus ik denk dat het daar niet aan ligt bij mij. Wel fijn dat jij van je klachten af bent! :)

Sonja_vR schreef:
twee eerste dingen om zelf te proberen is idd gluten of melk schrappen(liefst 1 tegelijk, want anders weet je nog niet wat het is ;) )
en dat een paar weken vol te houden om te zien wat het doet.
ik moet ook echt weer wat gaan beperken met sommige zaken zoals idd tarwe

Zoals ik hierboven zei drink ik geen melk, dus dat is het probleem niet. :) Dan maar de gluten schrappen! Ik hoop echt dat het bij mij ook gaat werken. :)

Muesli met sinaasappelsap, hoe kom je erop haha! :D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:38

Ik heb dus coeliakie en dus een gluten intolerantie.
In het begin gooide de HA het ook op een spastische darm.
Maar de pijn werd erger.
Ben toen met een biopt getest op coeliakie.
Ik heb dus een intolerantie voor de gluten...vaak is dit in combinatie met een lactose intolerantie.

Je kan bij de gezondheid winkel gluten vrije producten kopen.
Let goed op want het zit in de raarste producten:)

Als je het dieet wil volgen raden ze ongeveer 3 maanden aan.
Want als je het wel zou hebben, moeten je darmen de mogelijkheid krijgen om de vlokken in je dunne darm weer op te bouwen...
Daarna zou je weer wat gluten moeten eten om het verschil te merken.

Of gewoon om een biopt vragen;)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:37

Samiyah, de melk was meer algemeen bedoelt, maar wat me net ook te binnen schoot...gist!
heb je ook last als je bijvoorbeeld een pasta hebt gegeten? of bami/noodles?
of wraps etc...
als je daar geen last van hebt zou je in eerste instantie ook kunnen proberen of je niet op gist reageert. Dat zit in het meeste brood
ipv gewoon brood zou je dan zuurdesembrood kunnen proberen en verder gist mijden.
kennis van me heeft namelijk vergelijkbare klachten , die is ook getest op coeliakie, maar die test was negatief. zij is toen op advies van een alternatief voedings gebeuren gist gaan schrappen en heeft nu nergens meer last van.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:54

Toch hoef je niet altijd last te hebben bij het eten van die producten.
Ik kan namelijk gewoon brood eten zonder buikpijn te krijgen...de ene keer heb ik sneller last en soms niet.
Ik heb zelfs een aantal jaar het dieet aan de wilgen gehangen...

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 20:09

Sonja_vR schreef:
Samiyah, de melk was meer algemeen bedoelt, maar wat me net ook te binnen schoot...gist!
heb je ook last als je bijvoorbeeld een pasta hebt gegeten? of bami/noodles?
of wraps etc...
als je daar geen last van hebt zou je in eerste instantie ook kunnen proberen of je niet op gist reageert. Dat zit in het meeste brood
ipv gewoon brood zou je dan zuurdesembrood kunnen proberen en verder gist mijden.
kennis van me heeft namelijk vergelijkbare klachten , die is ook getest op coeliakie, maar die test was negatief. zij is toen op advies van een alternatief voedings gebeuren gist gaan schrappen en heeft nu nergens meer last van.

Bij pasta heb ik heel erg last, zo erg dat ik het helemaal niet meer eet. :n
Dat het door gist kan komen had ik zelf nog niet over nagedacht, maar zou natuurlijk ook heel goed kunnen.

@Barcelano Ja, ik zag dat ze gewoon in de supermarkt ook al veel Gluten vrij hebben. :j Ik wil me eigenlijk ook laten testen, maar ik zit dus met een huisarts die me eigenlijk niet serieus neemt.. Coeliakie had ik al gevonden, klachten zijn allemaal erg herkenbaar maargoed ik zal geen zelfdiagnose doen. :P

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:17

Gewoon een doorverwijzing eisen naar een MDL arts...

Ja jumbo etc hebben het ook...maar de lekkere dingen zijn vaak bij de GW winkel te krijgen...Ik ben een muts en vind heel weinig lekker :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:31

In pasta zit geen gist, alleen maar bloem, eieren en zout. Dus als je daar erg op reageert is gluten waarschijnlijker.
Let er ook op dat als ze een coeliakietest gaan doen, je eigenlijk moet wachten met je eetpatroon om te gooien. Dus als je binnenkort naar de huisarts gaat voor een doorverwijzing dan nog even wachten met alles glutenvrij.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 20:46

Indomitable schreef:

Ik heb eigenlijk hetzelfde meegemaakt als jij. Jarenlang last gehad, ik heb zelfs een hele tijd glutenvrij gegeten op aanraden van mijn huisarts. Naar het ziekenhuis geweest voor een darmbiopsie en een volledig onderzoek op coeliakie, maar dat bleek negatief te zijn.
Uiteindelijk is het ook mijn acupuncturist geweest die me zei geen zuivel meer te eten, en sindsdien heb ik nooit meer last gehad.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:21

Bedankt iedereen voor de reacties! Eerst maar eens kijken hoe Glutenvrij bevalt, mocht dat niks opleveren kan ik later alsnog een afspraak maken met de Huisarts. Dan zal ik zeker om een doorverwijzing vragen. :j

Vandaag de eerste dag compleet Glutenvrij achter de rug en ik moet zeggen dat mijn maagklachten op dit moment helemaal weg zijn. Wat een verademing. Dat kan natuurlijk toeval zijn, ik heb wel vaker periodes van minder/geen last. Maar het begin is al hoopvol. :)