Afscheid nemen van psychologe, zooo moeilijk :-(

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

utahh

Afscheid nemen van psychologe, zooo moeilijk :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 10:34

Een paar weken geleden heb ik te horen gekregen dat mijn psychologe niet meer vergoed wordt.
Ik kom al 6,5 jaar bij haar en zij is de eerste bij wie ik meer open heb kunnen zijn over mezelf.
Nog steeds vind ik het heel moeilijk om meer van mezelf te laten zien en mijn emoties te tonen, maar met haar heb ik zoveel bereikt.

En nu hebben we ineens nog maar twee afspraken en ik zie zooooo op tegen het afscheid. |( |( |(
Eigenlijk zou ik het liefst gewoon niet meer gaan om het afscheid te vermijden, maar daar voel ik me ook net goed bij.
Ik heb het er zo ontzettend moeilijk mee en als ik er aan denk, begin ik al te huilen...

Ik zou haar ook nog graag iets willen geven als afscheid, maar ik kan niet zo goed bedenken wat.......als ik het aankan om die laatste afspraak te gaan. ;(

Is er iemand die dit ook heeft meegemaakt of tips heeft?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:25

Is het dan geen goed idee om wat geleidelijke af te bouwen?nog een paar keer terugkomen met wat meer tijd er tussen zodat je aan het idee kan wennen?

Vind het wel bijzonder dat je direct stopt nu het niet meer vergoed wordt.. Vraag me dan af of je jaren heen bent gegaan terwijl je wel zonder kon, of dat je je eigen psychische gezondheid niet zo serieus neemt dat je er gewoon voor wilt betalen. Als je zoveel aan haar hulp hebt, dan moet je denk ik een manier zoeken om heen te kunnen blijven gaan.

Nickas

Re: Afscheid nemen van psychologe, zooo moeilijk :-(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 12:34

Het is niet alleen een afscheid van haar, het is voor haar ook een afscheid van jou, ook al ben jij 'werk' voor haar. Ook zij wil haar werk goed doen en het zal haar een fijn gevoel geven als jij ook op de laatste afspraak komt, zodat ook zij het af kan sluiten.

Ik kan niet echt tips geven, ik ben ook heel erg slecht in afscheid nemen en ik kan daar ook behoorlijk van slag door raken. Soms kan het echt voelen als een soort van 'rouwen', zo pijnlijk als het voelt, ook al weet je dat er niemand is overleden.
Lekker psychologisch gezegd, maar 'laat dat verdriet er maar zijn' en 'mag' dat ook van jezelf.
Het geeft aan dat je in staat bent om te hechten en je open te stellen, terwijl je dat (gezien je andere topic) wel lastig lijkt te vinden.

Sterkte!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:25

Dovish, mocht ik echt psychologische hulp nodig hebben, maar het zelf moeten betalen dan kan ik er ook gewoon simpelweg niet meer er naar toe.
daar kan ik lang of kort over puzzelen, maar tis nu eenmaal zo, hoe hard ik het ook nodig zou kunnen hebben. Niks aparts aan :n het zou financieel gewoon niet kunnen...

tips kan ik ts niet echt geven , buiten dan idd wel kijken of je eventueel je verzekering zou kunnen aanpassen, of volgend jaar de boel zo verzekeren dat het wel weer vergoed word,

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:53

dovish schreef:
Vind het wel bijzonder dat je direct stopt nu het niet meer vergoed wordt.. Vraag me dan af of je jaren heen bent gegaan terwijl je wel zonder kon, of dat je je eigen psychische gezondheid niet zo serieus neemt dat je er gewoon voor wilt betalen. Als je zoveel aan haar hulp hebt, dan moet je denk ik een manier zoeken om heen te kunnen blijven gaan.

Of ze heeft het geld echt niet :)* Het ligt niet voor iedereen voor het oprapen!

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 14:18

Inderdaad...ik zou er alles voor over hebben, maar ik zit al gedeeltelijk in de ziektewet en €92,50 per afspraak is voor mij gewoon ècht onmogelijk.

Bedankt voor jullie berichtjes!

@Nickas: bedankt voor je begrip, zo is het inderdaad...

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 17:21

Ik begrijp van je dat het moeilijk is om van zo'n iemand afscheid te nemen. Je kweekt toch wel een band met elkaar omdat je daar met je verhalen komt wat je moeilijk vind om met iemand te delen. Zo'n persoon geeft je dan vertrouwen en dan vertel je de dingen veel makkelijker. Maar het blijft een professioneel contact en meer zal het niet worden. Heb het zelf vaak genoeg meegemaakt dat ik me hecht aan dat soort mensen maar je moet je realiseren dat dat niet voor blijvend is. Maar ik wil je veel sterkte wensen met dit proces.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:07

Heb je dit aan je psychologe verteld? Zo niet dan zou ik dat wel doen, dan kunnen jullie samen een manier vinden om het om het op een goede manier af te sluiten :)
Bovendien verwacht ik ook wel dat zij er al over nagedacht heeft :j Ik studeer zelf maatschappelijk werk en daarin wordt veel aandacht besteed aan de fase "afscheid nemen", dit is namelijk net als bijv de kennismakinsgsfase een belangrijke fase, waarin de client moet leren hoe hij e.e.a. zelf op kan gaan pakken

Succes hiermee, je kan het! Loop er niet voor weg door nu al niet meer te komen, maar ga het aan en neem op een zo prettig mogelijke manier afscheid
Makkelijk zal het niet zijn, maar je zult wel moeten, want de situatie is zoals hij is :)

utahh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 11:16

Ze weet het inderdaad wel, maar tot nu toe heeft ze het er ook nog niet echt over gehad.
Zelf lijkt het me ook juist belangrijk om dit samen goed af te sluiten.

Ik heb zulke persoonlijke onderwerpen met haar besproken en daardoor is ze heel belangrijk voor me geworden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 17:42

Hoe is het nu? :)